Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Som jag fattade det var han såld, eftersom han inte hade funkat så bra i aveln som de hade önskat.
Så han har i alla fall lämnat Flyinge för gott verkar det som.

Han är såld till Hasse Hoffman, enligt Eurodressage.

På tal om hingstar som står för försäljning utomlands: Är det någon som vet om Silvano har fått någon köpare?

Missförstå mig rätt. Jag hoppades så innerligt att han skulle säljas till en riktigt duktig ryttare.

Men brukar inte de med de stora plånböckerna också ha goda kontakter med rätt folk?
Själv har jag en liten platt plånbok och dåligt med kontakter (men får väl jobba på båda delarna..)
Ulrika

Missförstå mig rätt. Jag hoppades så innerligt att han skulle säljas till en riktigt duktig ryttare.

I know. Men kanske hamnar han hos en duktig ryttare som sponras av någon riking. Vi får hoppas på det!

*KL*

Nu finns motiveringarna på hingstarnas sänkningar på ASVH:s hemsida också, men det kanske de har gjort en tid?

Kan inte låta bli att bli lite förundrad över bedömningsgrunderna faktiskt. Allt verkar gå på BLUP!
T ex Weltman har av 40 bedömda 3-åringar 58% i Klass I eller diplom - låter rätt ok i mina ögon! Fast dressyr-BLUP hamnade på 99...

Nu finns motiveringarna på hingstarnas sänkningar på ASVH:s hemsida också, men det kanske de har gjort en tid?

Kan inte låta bli att bli lite förundrad över bedömningsgrunderna faktiskt. Allt verkar gå på BLUP!

Tycker det har varit uppåt väggarna, men det blir värre.....
ASVH:s förärvningbeskrivningar och användningsråd 1999

Trofe 703 Kommen ur en förärvningssäker mödernelinje med OS-hingstarna Flamingo och Gaspari i antavlan. Trofés egen elegans och lätta rörelser synes han nedärva efter vad man kan döma från premieringar och kvalitetsbedömningar. Däremot kan avkomman vara på den lilla sidan. Trofé bör med fördel användas då man eftersträvar eleganta och rörliga hästar för dressyrändamål då man har ston av god storlek.

Uttini 733 En flott Labrador-son av bästa internationella ridhästtyp med fullblod på mödernet. Hans goda egenskaper som dressyrhäst synes gå i arv, vilket framgår av både BLUP-index baserade på kvalitetsbedömningar och tävlingsstatistiken. Uttini är med hänsyn till sin härstamning lättanvänd och bör med gott resultat särskilt kunna användas till något mindre eller medelstora, rörliga ston med inriktning på dressyravel.

3 år senare fick de C. Vem törs lita på deras "råd" i framtiden?? Trovärdigheten ligger fn på minus.

Majoriteten av Sveriges dressyrryttare startar 0-2 ggr/år i regional klass. Därmed inte sagt att man inte vill ha hög ridbarhet på sina hästar, annars försvinner ju vitsen med hela sporten.
Men ridbarhet prioriteras INTE, bara tävlingsresultat.

Majoriteten av Sveriges dressyrryttare startar 0-2 ggr/år i regional klass. Därmed inte sagt att man inte vill ha hög ridbarhet på sina hästar, annars försvinner ju vitsen med hela sporten.
Men ridbarhet prioriteras INTE, bara tävlingsresultat.

Du har så rätt så, än en gång!

Det finns ju många exempel på hingstar som lämnat väldigt kapabla men känsliga avkommor som den normale fritidsryttaren kan få problem med. Tänker också på om uppdelningen mellan hopp- och dressyrhingstar leder till att vi bara får extremt tävlingsinriktade hingstar i vår avel som ger avkommor som gemene man får svårt att rida?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka