Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Det händer inget speciellt med avkommorna.

Tyvärr är jag varit med om att domare vid 3årstest citerat förvärvningsbeskrivningen för fadern vid kritikuppläsningen typ "fadern ...tillför inte aveln...". Och då har det gällt klass I och II hästar dvs "översnittet" (eftersom man kan förvänta sig att de som inte visas fram överhuvudtaget inte är färdiga i kroppen för det). Inte så kul kanske, hur ska ägarna tolka det ?

Jag tillhör de som tycker att bedömningar ska ske utan stamuppgifter (naturligtvis inte förbesiktningar av hingstar) så långt som möjligt. Sedan får man dra ihop andra tillfällen för domarna att lära sig mer om stammar kontra utseende (det är ju viktigt att se hur hingstarna förvärver sig och vilka drag om går igen från far och mor). Ev kunde de ju ha stamuppgifterna vid fölmönstringar då mödrarna också är med. Fölmönstringarna räknas ju (skönt nog) inte med i Blup.

En liten allmän undran...
hur många noterar vilka hingstar i utlandet som sänks/utrangeras av olika anledningar?

Vi har t ex en Elit-hingst vars morfar togs ur avel pga dåligt temperament.

Nu vet vi ju allihop vilka hingstar som är icke önskvärda av de som befinner sig här men vad vet vi egentligen om stammarna vi importerar hit.
Som Borsalino visade så kan hingsten bedömas på ett sätt ett år och på ett annat sätt ett par år senare och det måste ju gälla hingstar runt om i Europa.
I hingstreklamen får vi kanske veta att t ex morfar var bruksprovsetta och lämnat så och så många avkommor i svår...men vi vet ju att vi har hingstar här i Sverige som gått med toppoäng på bruksprov och lämnat flera svårklass hästar och ändå utrangeras.
Förstår ni hur jag menar?
Vilka hingstar känner ni till i utlandet som tagits ur avel?

Jag ska erkänna att jag inte har någon koll. Vilken är morfadern du tänker på?
U

Hon är efter Bourbon, och när man läser om dem sänkta hingstarna så lär det ju vara stor risk att även han ligger risigt till om några år.
Du kan nog vara lugn ,med tanke på avelsvärde.
Han är högt utbildad, och är det så att de får besked om att han är uppe till diskussion, så lär de ta honom ur avel, elller sälja honom utomlands.
De har varit med i gamet länge, och vet hur man skall hantera det.

mvh

Nån som vet hur många hingstar som är godkända för halvbloden inför 2007? Skickar här men vem som vill kan väl svara om ni känner tilldet.

Nån som vet hur många hingstar som är godkända för halvbloden inför 2007? Skickar här men vem som vill kan väl svara om ni känner tilldet.

Antalet hingstar blir inte klart förrän efter bruksprovet i februari, sedan tillkommer alla spermaimporterna. Och det är inte säkert att ägaren löser liscens för sin hingst 2007.

*Kl*

Helt sjukt att de har kasserat Artist... :crazy: Min kompis 3åring, nu fyra, hoppade 9-9 på treårstestet, talar inte det för något såsäg? :S

Wetano lämnade Flyinge under julen med destination DK, om det var ett stopp på vägen för vidaretransport vet jag inte. Intressant om VDL behåller honom i avel eller om han är såld till tävlingsryttare.

Tyvärr är jag varit med om att domare vid 3årstest citerat förvärvningsbeskrivningen för fadern vid kritikuppläsningen typ "fadern ...tillför inte aveln...". Och då har det gällt klass I och II hästar dvs "översnittet" (eftersom man kan förvänta sig att de som inte visas fram överhuvudtaget inte är färdiga i kroppen för det). Inte så kul kanske, hur ska ägarna tolka det ?

Ser inte fram emot "bemötandet" när jag ska stamboksföra min Wetamomärr i sommar.

Försökt pm:a dig men du har fullt o kan inte ta emot fler pm.
Försöker senare.

Ser inte fram emot "bemötandet" när jag ska stamboksföra min Wetamomärr i sommar.

Kan ju hoppas att de inte är lika stamfixerade som vi tror.. Han hade väl någon hingst som fick biljett till bruks, eller var rekomenderade vidare? Han står ju "bara" på "V", så hoppet är ju inte kört för hans del.
Är hon fin så är hon, och det är hon säkert!
Vad är dte för föl hon kommer att ha vid sidan?
Ulrika

Han har ju lämnat landet så ngn upprättelse blir det aldrig, inte heller sänkning till C.
Fölis är e. First Wish (vi får för gudarna hoppas att det ff finns en fölis):crazy:

Wetano lämnade Flyinge under julen med destination DK, om det var ett stopp på vägen för vidaretransport vet jag inte. Intressant om VDL behåller honom i avel eller om han är såld till tävlingsryttare.

Som jag fattade det var han såld, eftersom han inte hade funkat så bra i aveln som de hade önskat.
Så han har i alla fall lämnat Flyinge för gott verkar det som.

Han har ju lämnat landet så ngn upprättelse blir det aldrig, inte heller sänkning till C.
Fölis är e. First Wish (vi får för gudarna hoppas att det ff finns en fölis):crazy:

På gott och ont alltså, men å andra sidan så kanske de yngre avkommorna bedöms högre, så blir det ändå revanch ;).
Jag håller så klart tummen för att det är en fölis kommer ut välskapt. Varför tvekar du på att där är något?
U

Avkomma som är Elitsto ger ju inga speciella poäng...ej heller A...eller AB...klass I-stona ger ju plus om de var klass 1 på 3-årstest eller kvalitetsbedömning men inte om det var på en "vanlig" premiering. I år var första året som tävlingsresultat skulle räknas in i "blupen" så med lite tur räknas den in (hur stor del tävlingsresultat får i blupen vet jag dock inte).
Cat-and-rat:
En dum fråga kanske, men ger inte AB-premierade ston som fått det på 3-årstest & kvalité några poäng? då menar jag sådana som har bättre resultat än klass 1 (diplom+prestationsdiplom=AB). :confused:

om du menar förärvningspoäng, så ger resultat på 3-års, 4 o 5 års kvalitest 3 p om de plac bland de 25% bästa.

häst med diplom som 3-åring, genomförd semifinal på kvalitet, el årgångschampionat 4 p

Avkomma som är Elitsto ger ju inga speciella poäng...ej heller A...eller AB...klass I-stona ger ju plus om de var klass 1 på 3-årstest eller kvalitetsbedömning men inte om det var på en "vanlig" premiering. I år var första året som tävlingsresultat skulle räknas in i "blupen" så med lite tur räknas den in (hur stor del tävlingsresultat får i blupen vet jag dock inte).

Det är ju bara härstamning + egna, avkommors, släktingars resultat från 3-årstest och kvalitetsbedömning som räknas in.

Jodå att en avkomma är ett ELITsto ger poäng.
På stosidan ser det ut så här på poängsystemet.
FÖRÄRVNINGSPOÄNG FÖR STON I SVENSK HALVBLODSAVEL
Avkommorna skall vara registrerade och efter godkänd hingst, med undantag av årets föl som ej behöver vara registrerat. Stoet får räkna sig tillgodo poäng för avkommans meriter enligt nedan;
1 poäng
- Av stoet födda hästar utan särskilda meriter
2 poäng
- Häst som placerats i lägst klass II vid lägst 3 års ålder.
- B-premierat sto.
- Ridhäst med placering i officiell Lätt B dressyr eller minst tre 0-rundor avd. B - 1.10 m
hoppning (alt. placering 1.10 m hoppning avd. A) eller plac. i debutantklass fälttävlan.
- Körhäst som genomfört officiell körtävling
- Ridskolehäst som förtjänstfullt deltagit i regelbunden lektions verksamhet i minst 5 år
verifierat genom intyg av ridskolechef
3 poäng
- Häst som placerats i lägst klass I vid lägst 3 års ålder.
- Ridhäst med placering i officiell Lätt A dressyr/ Lätt fälttävlan alt. nationell/internationell
1-stjärning/ eller minst tre 0-rundor i 1.20 m avd. B hoppning (alt. placering 1.20 m avd. A hoppning).
- Ridhäst som placerat sig bland de 25 % bästa som lovande hopphäst/lovande dressyrhäst
vid regional kvalitetsbedömning (eller vid 3-, 4-, 5-årstest 2002)
- Polishäst som förtjänstfullt deltagit i "polisarbete" i minst 5 år, vilket verifieras genom
intyg.
4 poäng
- Häst med diplomstatus som 3-åring
- Genomförd semifinal i Rikskvalitetstävlan eller årgångschampionat (hoppning eller dressyr)
för 4-6-åringar (för fälttävlan genomförd final)
- Körhäst med placering i nationell mästerskapsklass
- AB premierat sto
5 poäng
- B-premierad hingst
- A-premierat sto
- Genomförd final i Rikskvalitetstävlan eller årgångschampionat (dressyr eller hoppning)
för 4-6-åringar.
- Häst som blivit finalplacerad (plac. 1-10) i fälttävlan i Svenskt Avel & Sportchampionat
(Breeder´s Trophy)
- Körhäst med placering i Internationell tävling
- Ridhäst med placering i officiell medelsvår klass dressyr/ avd.A 1.30 m hoppning/
Msv A fälttävlan eller 1-stjärnig nationell/internationell fälttävlan.
6 poäng
- AB-premierad hingst
- Ridhäst med placering i Svår dressyr/ 1.50 m hoppning eller högre/eller 3-stjärnig
nationell/internationell fälttävlan
- ELIT-premierat sto
7 poäng
- A-premierad hingst
- Ridhäst med seger i Svår dressyr/ 1.50 m hoppning
- Ridhäst med seger eller placering i nationell/internationell 3-stjärnig fälttävlan.
8 poäng
- ELIT-premierad hingst
- Ridhäst med seger i Internationell svår dressyr/ 1.50 m hoppning eller lägst 3 stjärnig
internationell fälttävlan eller plac. i 4-stjärnig internationell fälttävlan

Själv har jag en e Artist-Marwin... Snacka om att bli värdelös över en natt. Dvs på pappret, själv har jag stora förhoppningar på henne, förstås ;) .

Tack för info. Då tror jag att jag har litet koll :)

Men det här är ju STONAS avelsvärdespoäng, de som mammorna får för ev höjd värdebokstav. Det som tillgodoräknas hingstarna är avkommors resultat i unghästtester och tävling. Ett högt bedömt sto (eller för den deln val eller hingst) , dpl eller kl I ger förstås merit till fadern men det måste vara många bra avkommor, enstaka finns efter alla hingstar! Står precis vad som gäller i hingstreglementet och i ASVH:s avelsplan och Heimdal hade lång förklaring i Ridsport, ngt av de sista numren före jul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka