Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...
Jag tror att den tyska hästen är mer modern just för att de avlat betydligt större utsträckning än vad man gjort i Sverige. De ligger före helt enkelt.
Sedan att de har ett helt annat utbildningssystem än vad vi har gör också en hel del.
Men av det jag kan se när jag är ute och tävlar så är den Tyska hästen bättre i typ och hoppar oftast bättre med men scoop. Men å andra sidan så ser man ju bara deras bästa hästar och det finns så oerhört många fler än i Sverige vilket självklart inte är konstigt med tanke på att det föds fram betydligt fler individer varje år.
Men oftast när det är en häst som jag tycker är fin och själv skulle vilja ha så är den Tyskättlad på något vis.
Det är en intressant fråga
Tack för det inlägget!Undrar också vad det är som gör att t ex tyska hästar per automatik anses mer moderna? Avseende vadå? Typen, gångarterna eller hoppförmågan? Har tysk-hästarna tätare generationsväxlingar än vad de svenska hästarna har de senaste 30 åren? För det är väl det som menas med modern har jag hört - bättre hästar för varje generation, iaf om man använder rätt avelsmaterial.
Jag tror att den tyska hästen är mer modern just för att de avlat betydligt större utsträckning än vad man gjort i Sverige. De ligger före helt enkelt.
Sedan att de har ett helt annat utbildningssystem än vad vi har gör också en hel del.
Men av det jag kan se när jag är ute och tävlar så är den Tyska hästen bättre i typ och hoppar oftast bättre med men scoop. Men å andra sidan så ser man ju bara deras bästa hästar och det finns så oerhört många fler än i Sverige vilket självklart inte är konstigt med tanke på att det föds fram betydligt fler individer varje år.
Men oftast när det är en häst som jag tycker är fin och själv skulle vilja ha så är den Tyskättlad på något vis.
Och om nu bedömningen är hårdare i Danmark än i Sverige, varför ligger inte de före oss på världsrankingen. Hänger inte deras unghäst-/hingst-bedömning ihop med vad som händer på tävlingsbanan?
Det är en intressant fråga