Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Tack för det inlägget! :bow: Undrar också vad det är som gör att t ex tyska hästar per automatik anses mer moderna? Avseende vadå? Typen, gångarterna eller hoppförmågan? Har tysk-hästarna tätare generationsväxlingar än vad de svenska hästarna har de senaste 30 åren? För det är väl det som menas med modern har jag hört - bättre hästar för varje generation, iaf om man använder rätt avelsmaterial.

Jag tror att den tyska hästen är mer modern just för att de avlat betydligt större utsträckning än vad man gjort i Sverige. De ligger före helt enkelt.

Sedan att de har ett helt annat utbildningssystem än vad vi har gör också en hel del.

Men av det jag kan se när jag är ute och tävlar så är den Tyska hästen bättre i typ och hoppar oftast bättre med men scoop. Men å andra sidan så ser man ju bara deras bästa hästar och det finns så oerhört många fler än i Sverige vilket självklart inte är konstigt med tanke på att det föds fram betydligt fler individer varje år.

Men oftast när det är en häst som jag tycker är fin och själv skulle vilja ha så är den Tyskättlad på något vis.

Och om nu bedömningen är hårdare i Danmark än i Sverige, varför ligger inte de före oss på världsrankingen :confused: . Hänger inte deras unghäst-/hingst-bedömning ihop med vad som händer på tävlingsbanan?

Det är en intressant fråga :idea:

Har ingen synpunkt på bedömningar i olika länder, den skiljer sig säkert mellan samtliga avelsförbund eftersom man prioriterar olika egenskaper, men faktum är att en dansk (eller åtminstone dansk-ättad) häst tog silver och brons i senaste VM (och det var på andrahästen!). Det var länge sedan en svensk häst nådde de framgångarna. Världsranking tror jag är ett vanskligt mått på hur bra avelsförbunden presterar. Det har ju väldigt mycket med ryttarna och tränarna att göra på den nivån.

Hallå nu är du ju ute och cyklar!! :eek:

Classic Lady VANN ju VM i hoppningen och Mr Pooh VANN VM i fälttävlan

Det är väl enorma framgångar!!!

Och nej jag anser att världsrankingen mkt väl kan användas som mått för de olika förbundens förmåga att få fram bra hästar

Ok Pastejja jag hoppar över och bollar åsikter med dig. Själv är jag lite kärring mot stömmen som inte riktigt är helt övertalad om att att högädelt sto + högädel hingst = hållbar framgångsrik dressyrhäst.

Rent träningsfysiologiskt är ju hopp och dressyr så olika, men ändå till vissa delar lika. Därför kan det bli så fel i dessa diskusitioner.
Det är OK att en hopphäst har 5:a på traven, men totalt förödande hos en dressyrhäst. Så egentligen skulle vi vara tydligare i vårt resonemang.

Vad vill vi avla fram? Där ingen produkt är "fel" eller ickeballt, så länge vi följer vårt egna avelsmål.

Varför är det så fel att vara hobbyuppfödare? Det är ju bara ett namn som beskriver att man föder upp utan ekonomisk vinning. :confused:
För mig är uppfödningen del av min inkomst och det har jag inte lust att skämmas för heller.:cool:

Så vi kan ju bolla åsikter utan påhopp;)

Jag känner verkligen att jag behöver hjälp att komma in i tänket. Har varit intresserad av stamtavlor i många herrans år, vet många av de som anses bra, men inte hur de är bra. Vet inte heller vilka linjer som kompletterar varandra och heller inte vad det är som gör att de kompletterar varandra.
Jag fattar inte heller vad som gör en slutprodukt till en slutprodukt, som är bra själv men inte vidare talangfull i aveln. Skulle gärna vilja ha förslag och förklaring.
Drömmen är ju att kunna ha en uppfödning som går med +-0 för min del, men det tar nog många år innan jag kommer dit..

Vad är ditt mål med din avel?
Jag tror jag får sätta målet efter stoet jag har köpt, kunde inte låta bli att köpa henne, fast stammen är fel i Sverige, så tror jag på den. Jag vill satsa på dressyren, men stoet kan jag tänka mig är mer fälttävlan, med ett mycket viljestarkt möderne med hoppmeriterade avkommor, men stoet rör sig trevligt och ser bra ut. Vad väljer man annars? Jag räknar inte med att det är det här stoet som kommer att få mina uppfödningar att gå med +-0, men kanske en dotter eller dotterdotter till henne. Men ett avelmål att jobba mot, det måste jag ställa mig, annars blir det inget av det.
Jag skulle också tycka det var intressant att köra iallafall en liten smula sidan om den avel som alla använder. Jag vill inte betäcka henne med tex QE, fast han lämnar bra avkommor, just för att det finns så otroligt många avkommor redan efter honom.
Det är många tankar i huvudet så här som nybliven stoägare..
Ulrika

Hallå nu är du ju ute och cyklar!! :eek:

Classic Lady VANN ju VM i hoppningen och Mr Pooh VANN VM i fälttävlan

Det är väl enorma framgångar!!!

Och nej jag anser att världsrankingen mkt väl kan användas som mått för de olika förbundens förmåga att få fram bra hästar

Jag talar om dressyr, inga andra discipliner, mest för att jag vet för lite om dem. Jag tycker ändå inte att det är en särskilt säker metod att utgå från världsrankingen, eftersom så mycket hänger på ryttarmaterialet och andra resurser och ingen hänsyn tas till antalet hästar.

Men tråden handlar väl inte om just dressyr bara?

Bättre att skriva då att du menar dressyr för det kan lätt missuppfattas.

Men hade inte Sverige bra prestationer i VM i dressyr också??

Visst kan världsrankingen räknas, där kommer alla in som gör internationella starter ochy således borde ju det visa ganska väl hur de olika förbunden hävdar sig.

Att skylla på ryttare tycker jag inte hör hit för är det bra hästar så säljs dem till de bra ryttarna.

Ett utmärkt exempel är ju Roffe som ridit svenska hästar hur mkt som helst. Och ingen kan ju förneka att han är en ryttare i världsklass. Men fakta kvarstår att hans framgångar kom med de utländska hästarna han fick tillgång till när han flyttade till Holland.

De svenska är inte där än, visst det finns många jättefina svenska hästar och framtiden kommer säkert att bli betydligt bättre av vad man ser idag på unghästtävlingarna.

Självklart är det bästa att göra är att jämföra de olika förbundens framgångar i världsrankingen det visar ju vilka som faktiskt har framgångar.

Sedan kan man ju säkert göra bättre jämförelser i framtiden genom att selektera mer, men eftersom alla resultat redovisas i FEI så är det en bra bedgrund

Jag tror inte jag förstår hur du menar ?

Varför skulle en "svensk" hingst vara mer omodern än en tysk hingst ? Gillar inte generaliseringen att allt tyskt skulle vara nytt modernt och ädel (o högställt). De har lika gamla blodslinjer som vi. Ofta när någon hingst ska marknadsföras slås det upp som en ny fantastisk hingstlinje trots att det funnits släktingar här förut...
Svenskt Varmblod ligger faktiskt 4a på världs rankingen i dressyr (det jag själv är mest int av) efter Han, KWPN o Old. Bra med tanke på antal födda föl, ryttare och tillgången på tävlingar (en del har ju långt).

Fast jag kanske missuppfattade dig. Jag tror/vet att det finns många fina ston som står i aveln runt om i landet - synd att så många här på Buke verkar ha missat dem.

Det jag menade var att det finns en del ston som är fina fast de är omoderna, och ska de tas ur avel i förmån för de nyare mer populära linjerna, så är jag rädd att våra fina svenska hästar kommer att tappa en del av historien. Det ska absolut inte ses som jag vill utrota den svenska aveln. Men det slår hårdare att ha ett importerat tyskt sto som mamma än ett gammelsvenskt sto i annonserna iallafall.
OM vi skulle göra gallringen att endast klass I/diplomston ska vara i avel så ryker många av den gamla stammen, som faktiskt KAN lämna ganska moderna avkommor med en lite ädlare hingst.'
Gav det mening? Det var alltså bara spekulerande och frågor ut i luften. Eftersom tyskarna sägs vara 20 år (eller vad det är) före vår avel så borde det vara som med whiskey, om du har gammal whiskey och fyller på med ny whiskey, så blir whiskeyn halvgammal.
Ulrika

Tråden handlar inte om detta över huvud taget, tror jag. Och man måste nog skilja på hopp- och dressyrhästar, eftersom vissa förbund nästan uteslutande avlar på den ena eller andra disciplinen.

Men det blir missvisande om tex Hannoveranerförbundet leder världsrakningen när det föds sex gånger så många föl där som i andra förbund. Avelsbasen är så oerhört bred och sannolikheten att just H föder upp världshästar blir givetvis större. Och så enkelt är det inte heller att de bästa hästarna alltid går tlll de bästa ryttarna. Det handlar om tur, slump, pengar, osv osv. Det är ju därför vi diskuterar det här ämnet gång på gång - att svenska uppfödare inte får sina hästar sålda till bra priser!

Tråden handlar inte om detta över huvud taget, tror jag. Och man måste nog skilja på hopp- och dressyrhästar, eftersom vissa förbund nästan uteslutande avlar på den ena eller andra disciplinen.

Men det blir missvisande om tex Hannoveranerförbundet leder världsrakningen när det föds sex gånger så många föl där som i andra förbund. Avelsbasen är så oerhört bred och sannolikheten att just H föder upp världshästar blir givetvis större. Och så enkelt är det inte heller att de bästa hästarna alltid går tlll de bästa ryttarna. Det handlar om tur, slump, pengar, osv osv. Det är ju därför vi diskuterar det här ämnet gång på gång - att svenska uppfödare inte får sina hästar sålda till bra priser!

Även om det föds mer i Hanoveranerförbundet så borde ju en procentsiffra kunna räknas ut på de resultat avkommerna har. Det borde vara väldigt lätt att ta reda på både de olika hingstarnas resultat resp de olika förbunden genom det.

Orsaken till att svenska uppfödare inte får sina hästar sålda för de högre priserna har med att göra att många av dem inte vill lägga ner de pengar på träning och tävling som man tex gör i Tyskland.

Där åker de unghästar som är lovande till en beridare som sedan tävlart den.

det finns många bra ryttare i sverige som rider på andras hästar och speciellt dyrt är det inte heller. Jag själv tog en catchrider till min ena häst när jag själv inte kunde rida den pga skada. jag trodde jag skulle bli ruinerad men det var inte speciellt dyrt att låta honom tävla.

Om fler uppfödare skulle göra så så skulle det nog ara betydligt bättre för svensk avel. Ett lysade exempel på ett mkt bra samarbete är ju Stall Pooh och deras ryttare.

Om fler gjort så så hade det varit betydligt bättre och den svenska aveln skulle tagit sjumila kliv frammåt!

Jag ser på varje tävling mkt fina hästar som det sitter väldigt dåliga ryttare på, men å andra sidan måste dessa också finnas för annars försvinner bredden och utan bredd ingen topp

Världsrankingen bygger mig veterligen inte på procentuella uppgifter. I så fall hade den troligen sett mycket annorlunda ut.

Världsrankingen bygger mig veterligen inte på procentuella uppgifter. I så fall hade den troligen sett mycket annorlunda ut.

Nej men om du läser det jag skriver så skrev jag ATT man kan ta ut det procentuella resultatet om man vill.

För det står hur många som tävlat och ALLA resultat redovisas internationellt även de som inte fullföljer dvs vägrar ut sig etc

Nej men om du läser det jag skriver så skrev jag ATT man kan ta ut det procentuella resultatet om man vill.

För det står hur många som tävlat och ALLA resultat redovisas internationellt även de som inte fullföljer dvs vägrar ut sig etc

Visst, det kan man kanske. Om du eller någon annan sitter på siffrorna så kan vi väl skriva in dem här? Gissar på att Holländarna ligger i topp rent procentuellt, men det hade varit intressant att se.

Men visst vill man kunna mäta hur hästar förärver sig? Tävlingsresultat och exteriörbedömningar är ett relativt enkelt sätt att mäta, men visst hade det varit intressant att ha med hållbarhet, friskhet, ålder. En häst som går på ridskola och har det lynnet och exteriören för att klara detta skulle också generera plus för en hingst. Men det är ganska kontroversiellt att försöka mäta sånt. Det finns en hel del mycket bra och högt utbildade hästar som inte tävlas pga av ryttarna inte är intresserade av tävling. Hur skulle man fånga upp dem för att ge plus för hingsten? Hur tycker du att man skulle göra?
Jag håller absolut med dig om att tävling är ett utmärkt instrument för att mäta prestation! Men för att få fram andra egenskaper kunde man använda sig av forskning t.ex. Uppföljning av föl som fötts, att en häst inte kommer ut på tävlingsbanan kan ju ha en himla massa orsaker. Det här om "medeluppfödaren" har kommit fram genom forskningsarbete. Som jag har uppfattat det tar man ju in ganska många nya hingstar i aveln varje år. Det är väl okej att ha ett brett urval men den hingst som då bara får några ston har den samma möjlighet att få en rättvis bedömning? Nej jag tycker marknaden kan få tänka själv, man betäcker ju tydligen med icke godkända hingstar också.

Avkommebedömning:

2 p till "Ridskolehäst som förtjänstfullt deltagit i regelbunden lektionsverksamhet i minst 5 år verifierat genom intyg av ridskolechef" detta likställs med "B-prem sto"

Alla som jobbat med skolhästar vet att detta är snett. B-prem sto har inte gjort mer än fått minst klass III, och föl över 153 cm.

En skolhäst som "jobbat förtjänstfullt..." är ju en Guldklimp[/QUOTE
Så sant! Borde värderas mer, en hållbar och ridbar ridskolehäst med bra temperament utgör ju egentligen själva grunden för allt. Den betyder mycket för att man ska komma in på rätt spår i den här verksamheten.

Vet du var man kan finna KWPN- och tyska hingstarnas betäckningsstatistik ? Har efterlyst det förut just för att man då kan se tävlingsresultat kontra antal betäckta ston. Tyvärr har jag aldrig fått napp.

Har sett flera ston som kommit in som St Pr St och sedan har inte "våra" domare vågat sätta dem under klass I fast de velat....

Angående tyska (och kanske svenska också) uppfödningar - vet ni om det är vanligt att fölungarna är "preparerade" med butta och ev muskeluppbyggande vid visningar/auktioner ?
Långt från ämnet men det verkar ju vara många här med lång erfarenhet från både svensk och utländsk avel och trådens egentliga ämne verkar ju vara uttömt ?

Det finns väl ungefär lika många ston i avel i Sverige som i Danmark.

Det vet jag faktiskt inte. Men jag skulle vilja se alla "topprankade" avelsförbund uppställda efter antalet födda föl kontra tävlingsresultat.

Eftersom tyskarna sägs vara 20 år (eller vad det är) före vår avel så borde det vara som med

Håller inte med dig att tyskarna är 20 år före oss avelsmässigt.
Däremot har de måååånga fler hästar och du läser bara om topphästarna men många av deras dåliga hästar kommer hit, säljs för mindre än vad en betäckning kostar pga av ett känt hingstnamn i stamtavlan och hästköparen tycker att man gjort ett klipp.

Eftersom hästarna är fler blir toppen större men troligtvis finns också en större botten...

Ja vad vet jag? Det skrivs ju ofta att tyskarna ligger så långt före oss i deras avel.. Jag tror i och för sig fortfarande att vi har många riktigt bra hästar som aldrig kommer utanför deras stall..
U

Håller inte med dig att tyskarna är 20 år före oss avelsmässigt.
Däremot har de måååånga fler hästar och du läser bara om topphästarna men många av deras dåliga hästar kommer hit, säljs för mindre än vad en betäckning kostar pga av ett känt hingstnamn i stamtavlan och hästköparen tycker att man gjort ett klipp.

Eftersom hästarna är fler blir toppen större men troligtvis finns också en större botten...

Däremot blir ju toppen desto vassare, eftersom konkurrensen är så fruktansvärt hård. Vilket skulle kunna innebära att de tyska topphingstarna är bättre än många av de som finns här, rent teoretiskt, när det gäller typ etc.

Fast här kan jag inte hålla med riktigt. De "dåliga" hästarna är oftast hästar som har kapacitet för att gå minst msv här hemma.

Över lag är det faktiskt så att de hästar som de ratar är hästar som i Sverige har bra kapacitet men som i Tyskland inte kanske vinner 160.

Av de tyska hästar jag sett i Sverige har jag absolut inte blivit negativt inställd till, snarare tvärtom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
Tillbaka