Sandro Hits bästa avkomma?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 121

Cyllene

Trådstartare
Som verkar i avel alltså?

Sitter och funderar och borde egentligen jobba med en massa annat, men just nu blev jag lite klurig.

Nu menar jag inte bara av i Sverige verksamma hingstar.

Era funderingar?

Sv: Sandro Hits bästa avkomma?

Cyllene skrev:
Som verkar i avel alltså?

Sitter och funderar och borde egentligen jobba med en massa annat, men just nu blev jag lite klurig.

Nu menar jag inte bara av i Sverige verksamma hingstar.

Era funderingar?
menar du SH bästa bland dem godkända hingstarna eller menar du vilken som är bäst i sportsammanhang ?

Helen

SAMARANT e: Sandro Hit - Brentano II... Helt fantastisk !!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag lägger en röst på Sir Donnerhall!

Phhuuu, det var ingen lätt fråga, hur många godkända hingstar har han lämnat??

I dagsläget tycker jag Sir Donnerhall har lämnat förkrossande trevliga föl men rent exteriört är jag förtjust i San Remo. Tyvärr har jag sett alldeles för få avkommor efter honom för att ha kunnat bilda mig en uppfattning hur han förärver sig. Har du sett någon?

kollade lite filmer på pro stallion.
överlag (de få sandrohit söner jag såg) är dom väldigt fina exteriört men har lite tråkiga bakben. vill se mera tryck i dom.

Jag hittade en sida, visserligen från 2004, men det står där om hingstparaden i Vechta med Sandro Hit och hans avkommor http://www.eurodressage.com/news/breeding/oldenburg/2004/04stallic/althengst5.html "Definitely standing out in the crowd was Gestut Wiesenhof's Sandro King, a massive dark bay-blackish dressage horse with much length in his neck and back without being too long." Jag vet dock inget om Sandro Kings förärvning. 2005 skrev en ny artikel av eurodressage och Sandro King nämndes också där som den som rörde sig bäst av Sandro hit avkommorna http://www.eurodressage.com/news/breeding/trakehner/2005/sandroking.html

Helt spontant skulle jag säga San Remo eller Sir Donnerhall. Men har inte sett så mycket än...

Jag menar bara generellt, vilken ni gillat bäst. Många av dem är ju så unga att de inte hunnit lämna så mycket än!

Och generellt sett så är det ju så att SH många gånger lämnar mycket frambenssprattel och inte tillräckligt tryck bak, men de bästa har ju både och.

ja precis. dom var jättefina fram men saknade trycket i kärran.
nu har jag dock bara sett några av dom, dom som nämndes här uppe i tråden , samarant och sir donnerhall.

Hej!

Jag har sett många avkommor till Sir Donnerhall och jag lägger nog min röst på honom. De varierar i typ tycker jag men alla jag sett rör sig otroligt fint!

Mvh / Fia

Röster också för Sir Donnerhall. Verkar ha ett fint lynne också. Men jag har ju inte sett några avkommor annat än på nätet, dock han är den som fångat mitt intresse mest.
Är mest undrande över huruvida SH-sönerna klarar svår dressyr. SH själv är ju jättefin, men han varken piafferar eller går passage, trots sin luftiga trav. Inte på de videos jag har sett i alla fall. Man vill ju ha en gångart som går att utveckla och påverka, och det verkar vara svårt på en del av hans avkommor.

I den första artikeln som jag refererade till i mitt förra inlägg i tråden står de så här om Sandro King "Those who claim that Sandro Hits can not do the FEI movements will be proved wrong in the future. Sandro King showed remarkable potential for the highest collection in trot and canter." Så då har han väl åtminstone lämnat en avkomma som kan utföra piaff och passage vad jag förstår.

Såg Sandro king på vilhemsborg för några veckor sedan. Såg toppen fin ut. Tror han bara blir bättre och bättre...

Sitter och funderar på...en TV intervju som var för ett tag sen där en man kommenterade att Sandro Hits söner i sin tur inte förärver sej lika väl?Eller var det en generation till framåt kanske sonsöner?*grubblar*

Sant eller inte?

Sonsönerna kan väl inte vara så gamla ännu? Sandro Hit är född -93, och fick väl sin första årgång -97, de yngsta sonsönerna är då födda -01, alltså 5 år i år. Det jag tänkte på är Sandro Hits omdiskuterade förmåga att kunna utföra svåra rörelser och om det förärvs, vilket inte sonsönerna har hunnit visa ännu.

crazy skrev:
Sitter och funderar på...en TV intervju som var för ett tag sen där en man kommenterade att Sandro Hits söner i sin tur inte förärver sej lika väl?Eller var det en generation till framåt kanske sonsöner?*grubblar*

Sant eller inte?
Vem var det som intervjuades ? Vad var det för program ?

Helen

Tyvärr minns jag inte riktigt...från någon tävling var det.Det var inte svensksänt.Jag fatta som att det var någon som hade jobbade som förman/stallchef åt någon utav höjdarna på dressyrsidan.Tyvärr drog jag inte öronen till mej då dressyr inte är riktigt mitt intresse.Bara reflekterade på det som sas...och undrade om det fanns nåt som bekräftade detta...eller om det bara var en bitter karl som passade på att prata lite skit?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 645
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och... 2
Svar
21
· Visningar
1 217
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 866
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka