Sandro Hit till Maraton sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare janniehansson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 542
J

janniehansson

Har ett sto efter maraton ue. pompe

Har lite svårt att hitta en bra hingst till henne då det behövs en med lite nerver, mycker galopp och gärna bra skritt. Stoet har en otrolig trav. Någon som har en avkomma efter Sandro Hit lr. har annan erfarenhet av han?

Sv: Sandro Hit till Maraton sto?

Sandro Hit-blodets stötesten är skritt så det låter inte som ett klockrent val, tycker jag.

Okej, stoet har helt okej skritt, dock ej lika bra som traven.

Kan ju tillägga att det viktigaste är galoppen.

Master har 141 i blup på galoppen, 140 på skritten och 152 på traven.

Du tror inte det kan bli lite bastant med Master-Maraton-Pompe?
Varför antas det alltid att om man avlar SWB på SWB så blir det tungt, ingen av dessa hingstar ringer tungt i mina öron, däremot kanske det inte blir så högställt som är dagens ideal.
Pompe var en lätt hingst av modern högställd typ om än inte så stor, de tyngre hingstarna som Sixtus och Ruster finns långt bak, annars bar han ju mest trakhener blod och förärvde sig även ädelt.
Maraton har ju fullblod via morfar Caracas e.Jovial, och momorsfar Fairey xx. Många har nog bara sett Maraton när han var ca 25+ men det är inte rättvist att säga att han var en tung hingst i sin krafts dagar.
Master kan väl inte heller sägas vara en tung herre.

Däremot frågar jag mig hur seriös är frågeställaren, om stoet är e. Maraton-Pompe, så är det yngsta stoet med den stammen f.1986, så ev. planerat föl kan först komma när stoet är 25!

Tycker för övrigt att Sandro Hit blodet har en del att bevisa, så det verkar mest också vara en "pipe dream".

Och Master själv har ju över 30% xx!

Om man kollar in fyraåringarna på Breeders som just nu ligger i topp finns Master i stammen på de två översta och Ceylon i trean, så blodet har ju än en gång visat hur framgångsrikt det är.

Jag vet att blodet är framgångsrikt, det var väl inte det jag ifrågasatte. Men varken master, maraton eller pompe ger väl högställt och ädelt, varför skulle avkomman bli det då? Det är ungefär som en Rubinrot-Don Primero, det finns väl all anledning att tro att en sådan avkomma skulle röra sig bra, och blodslinjerna är bevisat framgångsrika, men att det skulle bli en häst av modern, ädel typ? Kanske inte.

Jag vet att Master är efter Jovial, och jag vet att Jovial var nästan rent fullblod (en del saker fastnar även i min tröga skalle, vet du! ;)), men på de avkommor jag har sett så tycker jag inte att Master verkar vara en förädlare. Tycker du?

Dark Ronald: Nej, jag tror inte att allt SWB-blod per automatik ger grovt och lågställt. Jag tror att den specifika kombinationen Master-Maraton-Pompe skulle kunna ge det. Det är ju lite skillnad. Idealen har ju förändrats sedan Maraton och Pompe var unga, det som var ädelt och högstält då ses kanske inte riktigt så nu.

Senast ändrad:

För övrigt så kände jag ett Master-Maraton sto och hennes mor väldigt väl, modern var något av det snällaste och mest samarbetsvilliga som jag någonsin träffat och dottern var snäppet skarpare och smartare, inte otrevlig annat än mot sina hagkamrater - men hon var en riktig dam och lät sig inte utsättas för vad fasiken som helst och nedärvde också mer temperament till sina avkommor. Ingen av dem var tunga hästar men de var inte högställda heller.

Jag har hört flera dressyrryttare säga på sistone att man vill ha lätta och rörliga hästar men inte så högställda eftersom korta hästar kan ha svårt att få plats att röra sig ordentligt.

Själv har jag inte sett något tungt efter Master utan de har varit normala eller lätta, långa i länden, och väldigt rörliga.

Ska tillägga att med högställda menar jag korta i ryggen. Långa ben vill man gärna ha!

Ja, vi har väl lite olika smak helt enkelt. Jag tycker inte att Masters avkommor i första hand utmärks av sin lätthet (snarare ser de normala ut i mina ögon), eller att han på ett tydligt sätt förädlar avkommorna i relation till mamman. Och med tanke på vad som låg bakåt i den här stammen, skulle jag nog lägga till en hingst som förädlar och ger lite mer modern typ.

Kanske ska förtydliga, med högställd menar jag relationen mellan benens längd och hästens längd, så att säga. Så en långbent häst behöver ju inte ha jättekort rygg för att bli högställd. När det gäller ryggens längd är väl lagom bäst, som vanligt. Jag har också hört många ryttare (och lärt av egen erfarenhet) som säger att mycket långryggade hästar kan bli svåra att rida ihop.

Har en valack på 6 år e. Sandro Hit ue. Wendenburg han är en högrest modern typ med långa ben. Hans största fördel är absolut hans galopp som är sagolik :love: traven är ganska stor och luftig och bra men inte lika bra som galoppen. Skritten är ren och takmässig men skulle nog önska lite mer övertramp och det är inte hans bästa gångart. MEN han har otroligt mkt huvud och är riktigt skarp i vissa lägen. En fd. dressyrtränare som står i samma stall sa senast idag till mig att den stammen lämnar ganska skarpa hästar och det är inte alltid en fördel ofta blir det väldigt bra gångartshästar som unghästar men det är få ryttare som får dem att gå hela vägen just pga skallen.
För övrigt är han visad med 7,7,9 på kvalitén.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 022
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 202
Senast: linlar1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 774
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka