Sandro Hit ''Sandro Shit''

Sv: Sandro Hit ''Sandro Shit''

Jag får alltid höra det samma om Sandro Hit. Att han lämnar hästar som är riktigt svåra samt att de har dålig ridbarhet.
När jag lämnade mitt sto för inridning samt träning (som är efter Sandro hit) så tyckte ryttaren att det inte fanns någont i henne. Blev väldigt ledsen, tänkte då på vad alla brukar säga, och att de antagligen har rätt. Men sedan började jag tänka på vad jag själv hade sett när hon sprang lös. Så jag bestämde mig för att fortsätta med henne ett tag till, för jag ville så gärna att hon skulle gå kvaliten. Nu för för en månad sedan ringde tränaren och var jätte glad, hon har släppt och det är ett sådant tryck i hästen. Nu är målet kvaliten om 2 veckor och om hon inte går vidare så ska hon försöka kvala till 4 års, samt att fösöka kvala henne till falsterbo nästa år. Ska bara lägga till att hon bara är riden i ett 6 månader. Så jag tror att många inte ger dessa hästar chansen utan dömmer ut dem väligt fort.

Jag får alltid höra det samma om Sandro Hit. Att han lämnar hästar som är riktigt svåra samt att de har dålig ridbarhet.

Jag skulle åter fråga vad de jämför med då.
Rider Minna Telde, Linda Algotsson och en rad andra stjärnryttare hästar med dålig ridbarhet?

Nej, men i en intervju för ett bra tag sen i Ridsport sa Minna ang Santana att "de säger att de inte går att samla SH-hästarna, men jag ska visa dem"...

Nej, men i en intervju för ett bra tag sen i Ridsport sa Minna ang Santana att "de säger att de inte går att samla SH-hästarna, men jag ska visa dem"...

Ja, och det har hon absolut gjort så här långt.

Sedan får hästar som Silberaster kritik för att hon inte passar amatörryttaren som vill rida i skogen eller inte vinner unghäst-vm/bundeschampionat, men det är ju ganska många unga hästar som inte gör det - samtliga svenska, till exempel.

Fast om det behövs en Minna för att kunna visa att det går att samla en SH så är jag rädd för att majoriteten kommer att få problem med det... Bakbensaktiviteten ÄR inte SH-hästarna styrka!

Fast om det behövs en Minna för att kunna visa att det går att samla en SH så är jag rädd för att majoriteten kommer att få problem med det... Bakbensaktiviteten ÄR inte SH-hästarna styrka!

Och ändå vinner de unghäst-vm! Någon måste ha dålig koll, alltså.

Med elitryttare där med för att knyta an till Trevitas kommentar...

Vilka hästar vinner unghäst-vm eller når internationella framgångar UTAN elitryttare?

Hur framgångsrik hade Max varit utan Kyra, eller Amiral - bara för att ta ett jämförande exempel?

Ja fast nu hamnar väl inte alla SH hästar hos sådana skickliga ryttare...det är ju det som är grejen...
Master hästarna kan vara svåra men inte så svåra att de inte kan passa hos andra än elitryttare...detta gäller även Amiralhästarna.

Ja fast nu hamnar väl inte alla SH hästar hos sådana skickliga ryttare...det är ju det som är grejen...
Master hästarna kan vara svåra men inte så svåra att de inte kan passa hos andra än elitryttare...detta gäller även Amiralhästarna.

Nej, det är inte grejen, som jag har förstått det. Det är knappast någon nyhet att de bästa hästarna inte hör hemma i händerna på amatörer. Det betyder heller inte att det är något fel på hingsten utan att man får välja avelsmaterial efter målet.

Grejen är att Sandro Hits avkommor har fått kritik för att inte hålla för eliten, att de inte går att samla, inte har bakbensaktivitet, inte är ridbara, osv. Jag är inte alls säker på att det är sant som generell regel.

Tack för att du förtydligade hela min poäng som tydligen missades:bow:

Nej, det är inte grejen, som jag har förstått det. Det är knappast någon nyhet att de bästa hästarna inte hör hemma i händerna på amatörer. Det betyder heller inte att det är något fel på hingsten utan att man får välja avelsmaterial efter målet.

Grejen är att Sandro Hits avkommor har fått kritik för att inte hålla för eliten, att de inte går att samla, inte har bakbensaktivitet, inte är ridbara, osv. Jag är inte alls säker på att det är sant som generell regel.

Det finns ingen hingst som skall stämplas eller dras över en generell regel att lämna svårridna avkommor.:mad:
Det finns flera hingstar som har avverkats här, för att har lämnat svåra avkommor bla D-Day, och hur mkt skit har inte fått på sig.

Men det är så lätt att skylla på hingsten, när dess avkommor är svåra eller speciella.

MEN det är vi uppfödare/sto ägare som måste vara observanta vid val av hingst till våra ston, vi kan inte skylla på varken hingsten eller stoet om avkomman blir svår, det är helt enkelt vi som har gjort ett dåligt val av hingst.:banana:

I dessa mästerskap rids inte hästarna de klasser där man kräver de svårare rörelser som riktigt undertramp och samling krävs-läs piaff,passage mm.Dessutom är det ofta mycket trick ridning av ryttare som Holga Finken,Dr Möller etc.Allt är inte guld som glimmar där inte,det är "big business" som vi tidigare diskuterat.har för mig att Sir Donnerhall pressades så hårt 2:a året han kvalat att det brast totalt då Dr Möller skulle tvinga in bakkärran vid galoppen.

I dessa mästerskap rids inte hästarna de klasser där man kräver de svårare rörelser som riktigt undertramp och samling krävs-läs piaff,passage mm.Dessutom är det ofta mycket trick ridning av ryttare som Holga Finken,Dr Möller etc.Allt är inte guld som glimmar där inte,det är "big business" som vi tidigare diskuterat.har för mig att Sir Donnerhall pressades så hårt 2:a året han kvalat att det brast totalt då Dr Möller skulle tvinga in bakkärran vid galoppen.

Det är ganska få hästar som med lätthet utför piaff och passage! Något som exempelvis Santana har mycket lätt för, enligt sin ryttare. Jag undrar fortfarande vad ni som resonerar mot hingsten har för referensramar och hur många av er som faktiskt har direkt erfarenhet av dessa avkommor och högre grad av samling. Det låter som om det är hörsägen på de flesta håll.

Jag skulle personligen inte vilja ha in SH blodet i mina ston... pga av 2 orsaker...
*Inte gillat de avkommro jag sett e honom.
*Sen har jag redan blod som i vissa fall blir knepigt...tex Weltmeyer, Maraton, Ceylon, Chapman, Good Future...
Så det är den främsta anledningen att jag inte har honom o hans blod som alternativ...inte pga hörsägen.
Ett par trevliga avkommor fixar inte hingsten i mina ögon.
Finns en mamma också.
Ska inte säga aldrig...då det kan komma en supertrevlig hingst med ett mycket bra möderne e SH som inte doppar bakbenen i spånet bakom sig...då kan även jag kanske tänka om. ;)

Det är ganska få hästar som med lätthet utför piaff och passage! Något som exempelvis Santana har mycket lätt för, enligt sin ryttare. Jag undrar fortfarande vad ni som resonerar mot hingsten har för referensramar och hur många av er som faktiskt har direkt erfarenhet av dessa avkommor och högre grad av samling. Det låter som om det är hörsägen på de flesta håll.

Vad har du själv för erfarenhet av SH-hästar under samlande rörelser? Har du sett Santana trampa? Summa summarum-man betäcker med det man tror på.Och du tror på SH-blodet i dressyr SPORTEN.

Vad har du själv för erfarenhet av SH-hästar under samlande rörelser? Har du sett Santana trampa? Summa summarum-man betäcker med det man tror på.Och du tror på SH-blodet i dressyr SPORTEN.

Nej - och därför skulle jag aldrig någonsin skriva under på att hingsten är skit - eller ens dålig! Jag har dock sett Santana och det är en helt fantastisk häst. Har knappt sett en bättre trav, faktiskt.

Det låter inte alls som att folk skriver vad de tror, utan vad de absolut VET - nämligen att ridbarheten är dålig, talangen för samling usel och majoriteten av avkommorna släpar bakbenen i marken. Jag kan bara konstatera att Poetin absolut inte gjorde det, Samba Hit inte gör det, Silberaster inte gör det, Santana inte gör det, att Sir Donnerhall inte gör det (rör sig som en gud!), att Polka Hit Nexen inte gör det (som vann rubbet i Falsterbo och som var bländande RIDBAR under unghäst-vm) och detsamma gäller för hundratals andra avkommor. Men visst, Amiral är en större dressyrförärvare...

kl

Jag såg fyra föl i slutet på DVs elitfölauktion, av de fyra var en e. Sandro Hit- Midt West Ibi Light och den gick för 110.000 DKK, inte dåligt betalt för ett föl, så en del gillar honom;)

Liknande trådar

T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 198
Senast: Eldfuxen
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel Med ca 1500 besöker trots totalstorm och regn/hagelstormar så blev kvällen riktigt lyckad. Programmet såg ut så här: Falsterbo e...
Svar
5
· Visningar
1 061
Senast: ecssory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10