Sandro Hit ''Sandro Shit''

Sv: Sandro Hit ''Sandro Shit''

Och du tror på SH-blodet i dressyr SPORTEN.

Jag har hört precis samma kritik mot hingstar som Weltmeyer, Florestan och Master, och sedan kommer hästar som Warum Nicht, Florencio och Max och så blir det tyst ett tag.

Kanske är det så att fokus ibland borde flyttas från avel av dressyrhästar till avel av dressyrryttare...

Jag har hört precis samma kritik mot hingstar som Weltmeyer, Florestan och Master, och sedan kommer hästar som Warum Nicht, Florencio och Max och så blir det tyst ett tag.

Kanske är det så att fokus ibland borde flyttas från avel av dressyrhästar till avel av dressyrryttare...

Då var det det där med hörsägen som vi alla andra gick på.........

Du måste väl ändå skämta...skulle du hört något sådant om Florestan??
Finns det någon hingst som har bättre rykte?
Fint temperament o mycket hög ridbarhet.

Du måste väl ändå skämta...skulle du hört något sådant om Florestan??
Finns det någon hingst som har bättre rykte?
Fint temperament o mycket hög ridbarhet.

Inte dåligt temperament och ridbarhet, men dålig bakbensaktivitet.

Weltmeyer lämnade inga grand-prix-hästar - sades det. Nu har han tydligen gjort det.

Det förtar givetvis inte kvalitéer som unga avkommor och ättlingar har. Men världscupfinaler etc förblir en bra värdemätare på det bästa blodet för sporten.

Mycket av det blod som har slagit i världscupssammahang är resultat av rena slumpar. Så bra hästar avlar man sällan fram, på samma sätt som man inte planerar att avla fram en ny Mozart. De bara blir, genom extrem tur. Salinero är väl ett bra exempel på just det. Dessutom ska den extrema turen kombineras med rätt ryttare.

Jag förstår inte behovet av att döma vissa hingstar. Det är väl bara att låta bli att använda dem...

Precis, jag tycker det brukar lata sa om de flesta :cool::

- Jaja, den hingsten är nog fin/trevlig/begavad, men nagra Grand Prix-hästar blir det ju inte direkt.
- Jamen avkommorna X och Y har ju varit framgangsrika i EM/Världscuptävlingar/Unghäst-VM?
- Haha, gud sa naiiiv du är! Det är ju bara big business/ryttarens förtjänst/slump.

Precis, jag tycker det brukar lata sa om de flesta :cool::

- Jaja, den hingsten är nog fin/trevlig/begavad, men nagra Grand Prix-hästar blir det ju inte direkt.
- Jamen avkommorna X och Y har ju varit framgangsrika i EM/Världscuptävlingar/Unghäst-VM?
- Haha, gud sa naiiiv du är! Det är ju bara big business/ryttarens förtjänst/slump.

Javisst! För hur försvarar man sig mot argumentet "ryttarprodukt" egentligen? Vilken utbildad häst är inte en ryttarprodukt? Vad hästen har för gener avslöjas bara på ett sätt - genom att hingsten verkar i avel och får ett statistiskt underlag. När så de unga avkommorna visar sig och vinner en massa utmärkelser kommer argumenten att unghästklasser och fölvisningar inte spelar någon roll alls och är praktiskt taget betydelselösa. Vilket innebär att hingsten får vänta i 10-15 år på någon form av erkännande för att de unga hästarna ska kunna etablera sig i grand prix-toppen. Om ens då. :crazy:

Liknande trådar

T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 198
Senast: Eldfuxen
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel Med ca 1500 besöker trots totalstorm och regn/hagelstormar så blev kvällen riktigt lyckad. Programmet såg ut så här: Falsterbo e...
Svar
5
· Visningar
1 061
Senast: ecssory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10