Sandkolik av mineraler??

ameo

Trådstartare
Moderator
På annan plats på nätet stötte jag idag på ett för mig helt nytt påstående, nämligen att vanliga mineraler skulle kunna orsaka sandkolik hos hästarna.
:confused:
Jag har, som sagt, aldrig hört talas om det tidigare, så jag skulle vilja veta ifall någon här vet om det finns nån substans bakom det uttalandet eller om det är ännu en vandringsskröna?

Sv: Sandkolik av mineraler??

Jag har tänkt så att mineral"grus" smälts ner i systemet som allt annat foder?
Om du förstår hur jag menar. Vanlig sand förblir väl som den är genom hela systemet.

Pelletsmineraler borde inte vara värre än annat pelletsfoder.

Tycker som Vicious (och flera i tråden på det andra forumet) att mineraler bryts ju ner, det gör inte sand. Jag ser ingen anledning att vara rädd för grusmineraler, men jag är ju inte forskare på mag- och tarmåkommor heller... :grin: Använder pelleterade mineraler helt enkelt för att de inte lämnas kvar i krubban på samma sätt som grusmineraler gör.

Jag har hört det innan men har ingen vetenskaplig tyngd bakom påståendet. Mina hästar får mineraler fritt eftersom de går på lösdrift (då funkar definivit inte pellets), jag tänker på detta ibland eftersom det är svårt att äta hur mkt de äter. Totalt så går det åt "lagom" mycket, men de är 9 stycken och man vet ju inte om det är en av dem om äter alltihop...

Har inget vetenskapligt att gå bara praktiskt. Har under årens lopp haft ett flertal hästar som reagerat negativt på "grusiga" mineralfoder. Men jag kan inte säga att det verkat som kolik utan det har handlat om lösa magar istället. Om samma hästar fått motsvarande mineral i flytande eller pelleterad form har inte problemet uppstår. Så det verkar helt klart komma från "gruset".

Så jag använder inget annat idag än pelleterad eller fast (mineral spannar) mineralfoder.

Använder pelleterade mineraler helt enkelt för att de inte lämnas kvar i krubban på samma sätt som grusmineraler gör.

- Eller sköljs ut i vattnet (diskar dagligen bort mineralrester ur både hink o kopp)

Har grus nu till våra två för det var billigt, men sedan blir det pellets igen. De gillar knappt gruset blandat i fodret heller utan äter höet först, vilket iofs är bra på ett sätt men tycker det är lite synd om de inte gillar sitt foder.

Ja, det är sånt jag slipper göra tack vare pelletsen. :)

Jepp. Nästa omgång blir det definitivt pellets.

Jo jag har oxå hört det för några år sedan men vet inte om det är sant. :confused: Använder inte det själv.

Enligt en anställd på GG slutade Krafft med sin "grus mineral" just för att den orsakade kolik... Det här var för några år sen, jag vet inte om det är sant men det var vad han sa...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 624
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka