Samtidsdepression - hur bekämpa rasism/nazism?

Fast om vi är redo att argumentera för att förbjuda vissa föreningar, så är vi väl inte redo att dö för någons rätt att uttrycka sin åsikt, vad jag kan förstå? I sammanhanget är ju syftet med föreningarna just sådant som att mer systematiskt och organiserat uttrycka åsikter.

Sen är det ju helt meningslöst att förbjuda att man hyser vissa åsikter. Det fattar nog @athena_arabians också.

För egen del är jag faktiskt inte beredd att dö för nazisters rätt att uttrycka sina åsikter. I deras åsikter ingår i princip att jag borde dö (eller i alla fall inte finnas) av flera olika skäl. Några av dem har givits stor plats i offentligheten de allra senaste dagarna. Jag är inte redo att dö för min egen presumtiva mördares skull, faktiskt.
Där är vi olika, jag tror nämligen på demokrati. Och om du tror att länder inte förbjudit åsikter tidigare, så bör du nog klaga på dina lärare i skolan.
 
Varför? För att jag faktiskt vet vad som händer och har hänt på denna sten? Dessutom ifrågasatte jag det du lärt dig i skolan, inte dig.
Jag tycks ha läst det av dina inlägg som jag först svarade på helt fel. Jag hade inte svarat om jag hade gissat hur du skulle svara. Bara det.

Ärligt talat tror jag att man får anse att mina lärare gjorde ganska väl ifrån sig med mig. :p
 
Att vara nazist ska inte vara olagligt, att däremot gruppera sig (föreningar) eller att agera nazistiskt (sieg heil, mord, våld osv) bör definitivt bli det bums.
Vi ska vara väldigt försiktiga med att förbjuda några åsikter, det är nämligen ett väldigt stort hot mot demokratin. "Jag delar inte din åsikt, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den." sammanfattar min åsikt ganska väl.

Aldrig i helvetet att jag dör för att en nazist ska få uttrycka sin åsikt. Har du kollat upp Sophie Scholl och Vita Rosen? Om inte, gör det. Då ser du vad nazisterna gör med de som praktiserar icke-våld.
 
Aldrig i helvetet att jag dör för att en nazist ska få uttrycka sin åsikt. Har du kollat upp Sophie Scholl och Vita Rosen? Om inte, gör det. Då ser du vad nazisterna gör med de som praktiserar icke-våld.
Jag behöver inte kolla upp någonting. Du behöver däremot antingen inse att du inte förespråkar demokrati eller att kolla upp vad demokrati verkligen är.
 
  1. Den stora valfrågan är gemensam
    Att värna den liberala demokratin, den koncensus om ramarna för demokratin som präglat Sverige i decennier, är valets viktigaste underliggande fråga. Den är gemensam för samtliga etablerade partier. Om det accepteras att någon grupp ovanifrån pekas ut och tillskrivs negativa egenskaper, så är det bara en tidsfråga innan fler grupper riskerar att göra det. Det är principgenombrottet som måste avfärdas. Ansvaret för demokratin är gemensamt.

Sten Tolgfors, tidigare statsråd och riksdagsledamot

Mycket väl genomgången analys https://www.aftonbladet.se/debatt/a/xRvEJl/politikerna-maste-sluta-ge-sd-ratt
 
  1. Den stora valfrågan är gemensam
    Att värna den liberala demokratin, den koncensus om ramarna för demokratin som präglat Sverige i decennier, är valets viktigaste underliggande fråga. Den är gemensam för samtliga etablerade partier. Om det accepteras att någon grupp ovanifrån pekas ut och tillskrivs negativa egenskaper, så är det bara en tidsfråga innan fler grupper riskerar att göra det. Det är principgenombrottet som måste avfärdas. Ansvaret för demokratin är gemensamt.

Sten Tolgfors, tidigare statsråd och riksdagsledamot

Mycket väl genomgången analys https://www.aftonbladet.se/debatt/a/xRvEJl/politikerna-maste-sluta-ge-sd-ratt
Exakt. Kommer ett parti som SD till makten efter att vi förbjudit nazismen som ideologi, så kommer steget inte vara långt innan feminism eller socialdemokratism vara förbjudna också. Folk måste ta mig fan lära sig vad demokrati är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Exakt. Kommer ett parti som SD till makten efter att vi förbjudit nazismen som ideologi, så kommer steget inte vara långt innan feminism eller socialdemokratism vara förbjudna också. Folk måste ta mig fan lära sig vad demokrati är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommer ett parti som SD till makten kommer det inte spela någon roll om åsikter varit förbjudna innan dess, allt annat än SD kommer att förbjudas oavsett.
 
Exakt. Kommer ett parti som SD till makten efter att vi förbjudit nazismen som ideologi, så kommer steget inte vara långt innan feminism eller socialdemokratism vara förbjudna också. Folk måste ta mig fan lära sig vad demokrati är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här håller jag till viss del med dig/tror jag förstår vad du menar.

Däremot anser jag att en hel del folk använder sig av och slänger runt med ”vi har faktiskt yttrandefrihet i Sverige” på ett sätt och i sammanhang som helt klart påvisar grava brister i deras förståelse vad en demokrati är och står för.
 
Exakt. Kommer ett parti som SD till makten efter att vi förbjudit nazismen som ideologi, så kommer steget inte vara långt innan feminism eller socialdemokratism vara förbjudna också. Folk måste ta mig fan lära sig vad demokrati är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaså, kommer respekten för åsikter, minoriteter och demokrati helt plötsligt vakna till liv när de bruna får kraften? Snacka om naivt. Får de makten så har @Sharpless rätt, då får vi med vettet i behåll gå in i en motståndsfas som inte kommer vara sig vare sig laglig eller vacker, i det nya brunsvarta Sverige.
 
My two cents: det känns dåligt genomtänkt att alls likställa ett förbud mot nazism, som är fascism rakt igenom, mot ett hypotetiskt förbud mot ideologier som bland annat förespråkar jämställdhet och att ingen ska förtryckas pga faktorer de inte kan påverka, såsom kön, sexuell läggning, funktionsvariant, etc. Nazism och dess anhängare har ingen plats i ett demokratiskt samhälle, och att påstå något annat är att blunda för sanningen som världshistorien tyvärr redan har visat oss.
 
@athena_arabians ang Sophie Scholl - jag visste inte att det fanns en film förrän när du tipsade om den tidigare i tråden. Jag har sett den nu . Man har inga ord.

knappen:
Finns f.ö på youtube i fullt format- 1 Tim och 55 oerhörda minuter, för övriga som ev vill ”förkovra sig”.

Det är så långt från ”fake news” det går att komma för övrigt😎
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 4
  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp