Samtidsdepression - hur bekämpa rasism/nazism?

Hittills har inte heller vänsterextremister dödat nån i Sverige, islamister dödat 5 medans högerextrema har ett betydligt värre track record.

Vänsterextrema har dödat människor i Sverige men det uppmärksammas inte alls på samma sätt. Ta Stockholms tingsrätt mål B 269/82 som exempel. En vänsterextrem blir dömd för att ha dödat en nazist. Efter avtjänat straff blir han en hyllad journalist som rör sig i samhällets toppskikt. Hans wikipediasida nämner vilka jornalistpriser han har fått men ingenting om han har dödat en politiskt motståndare, och det är väl skillnaden i hur samhället ser på vänsterextremt resp. högerextremt våld.
 
Vänsterextrema har dödat människor i Sverige men det uppmärksammas inte alls på samma sätt. Ta Stockholms tingsrätt mål B 269/82 som exempel. En vänsterextrem blir dömd för att ha dödat en nazist. Efter avtjänat straff blir han en hyllad journalist som rör sig i samhällets toppskikt. Hans wikipediasida nämner vilka jornalistpriser han har fått men ingenting om han har dödat en politiskt motståndare, och det är väl skillnaden i hur samhället ser på vänsterextremt resp. högerextremt våld.
Det här att helt enkelt kort summera fallet, har du inte funderat på? De flesta av oss kan ju inte så många målnummer utantill.
 
Vänsterextrema har dödat människor i Sverige men det uppmärksammas inte alls på samma sätt. Ta Stockholms tingsrätt mål B 269/82 som exempel. En vänsterextrem blir dömd för att ha dödat en nazist. Efter avtjänat straff blir han en hyllad journalist som rör sig i samhällets toppskikt. Hans wikipediasida nämner vilka jornalistpriser han har fått men ingenting om han har dödat en politiskt motståndare, och det är väl skillnaden i hur samhället ser på vänsterextremt resp. högerextremt våld.
Dessutom 9 månaders fängelse för vad som var ett regelrätt mord.
 
Vänsterextrema har dödat människor i Sverige men det uppmärksammas inte alls på samma sätt. Ta Stockholms tingsrätt mål B 269/82 som exempel. En vänsterextrem blir dömd för att ha dödat en nazist. Efter avtjänat straff blir han en hyllad journalist som rör sig i samhällets toppskikt. Hans wikipediasida nämner vilka jornalistpriser han har fått men ingenting om han har dödat en politiskt motståndare, och det är väl skillnaden i hur samhället ser på vänsterextremt resp. högerextremt våld.

Jag kommer inte googla domar så du får prata ur skägget. Vem menar du och är dådet ett hatbrott?
 
Hans wikipediasida nämner vilka jornalistpriser han har fått men ingenting om han har dödat en politiskt motståndare, och det är väl skillnaden i hur samhället ser på vänsterextremt resp. högerextremt våld.

Wow, ett helt mord där den mördade dessutom var nazist, det är så man kommer drömma mardrömmar om de där läskiga vänstervridna typerna. Eller inte. Du får nog trolla fram lite mer bevis om du vill låta trovärdig när du påstår att vänstextremister minsann kan vara våldsamma och mordiska de med. Jag är ingen förespråkare av våld, och verkligen inte mord, men att kalla människan för en "politisk motståndare" istället för det han verkligen var, en fascist, får ditt inlägg att framstå som att du vill få hans ideologi att låta mer rumsren. Och jag, åtminstone, tycker att det är väldigt obehagligt.
 
Kunde inte låta bli så läste domen.
Vållande till annans död efter ett slagsmål utanför en nattklubb 1982 sent på natten.
inget om hatbrott nämns utan de har kallat varandra för ”ful” och ”vingmutter”.
Det där tycks ju vara en historia som kontinuerligt återberättas på högerextrema sidor. Men det är väldigt oklart för mig vilken roll politiska sympatier spelade vid händelsen. Ingen alls eller mycket obetydlig, vad jag kan förstå.

Två bekanta till mig till mördades under 90-talet. Av högerextrema. Därför att mina bekanta båda råkade vara bögar.

En sak har de senare två fallen gemensamt med det översta: genusaspekten.
 
Jag kommer inte googla domar så du får prata ur skägget. Vem menar du och är dådet ett hatbrott?
82 i målnumret betyder 1982. Jacques Wallner. Han dömdes inte alls för mord eller ens för dråp, utan för grov misshandel och vållande till annans död. Han var syndikalist, om man nu anser det vänsterextremt, och knivhögg en kille till döds efter ett gräl på krogen. Han dömdes till 18 månaders fängelse, hade redan suttit 9 månader i häkte och släpptes enligt dåvarande regeln om halvtidsfrigivning. Utbildade sig sedan till journalist.
 
82 i målnumret betyder 1982. Jacques Wallner. Han dömdes inte alls för mord eller ens för dråp, utan för grov misshandel och vållande till annans död. Han var syndikalist, om man nu anser det vänsterextremt, och knivhögg en kille till döds efter ett gräl på krogen. Han dömdes till 18 månaders fängelse, hade redan suttit 9 månader i häkte och släpptes enligt dåvarande regeln om halvtidsfrigivning. Utbildade sig sedan till journalist.
Och eftersom han var medlem i SAC vid tidpunkten, läser dagens högerextrema det hela som ett mord med vänsterpolitiska motiv. "Vingmutter" är ett väldigt aggressivt kodord i sammanhanget, med våldsextremistisk vänsterinnebörd. Tydligen har någon högerextrem sajt "granskat" det brottet, för några år sedan.

Om jag inte minns fel, skriver Wallner om motorer och (företags)ekonomi (inte ens nationalekonomi) i DN, vilket inte klingar som särskilt vänsterextrema ämnen för mig.
 
Vänsterextrema har dödat människor i Sverige men det uppmärksammas inte alls på samma sätt. Ta Stockholms tingsrätt mål B 269/82 som exempel. En vänsterextrem blir dömd för att ha dödat en nazist. Efter avtjänat straff blir han en hyllad journalist som rör sig i samhällets toppskikt. Hans wikipediasida nämner vilka jornalistpriser han har fått men ingenting om han har dödat en politiskt motståndare, och det är väl skillnaden i hur samhället ser på vänsterextremt resp. högerextremt våld.
Ett pris, som rör motorjournalistik.

Det du och @Anders gör, i den här tråden som i andra, är just det där problematiska.
 
Ja alltså, jag fattade verkligen inte varför utstående öron skulle vara ett hatbrott :D
Det var inte ett hatbrott. Det var ett trist jävla krogslagsmål mellan rätt unga och fulla män. Men det faktum att Wallner vid tiden var medlem i fackförbundet SAC gör att dagens högerextrema har bestämt sig för att det var ett politiskt brott med vänsterextrema förtecken.

Men jag tänker mig nog ändå att om Wallner hade vetat att den han slogs med var nazist, så hade andra skällsord använts. Jag menar, jag hade ju använt grövre skällsord i det fallet, utan att ens ta till våld (för jag brukar aldrig ta till våld).
 
Björn Söderberg. Men det kanske inte var ett hatbrott trots att de som dömdes för det var nynazister som sökte upp Söderberg i hans hem och sköt honom pga att han avslöjat att en av deras partikamrater var nazist och därför uteslöts av Handels.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp