Samtidsdepression - hur bekämpa rasism/nazism?

Vi behöver bestämma vilket samhälle vi vill ha och sedan dra vårt lilla strå till stacken. Tex aldrig låta vardagsrasism vara oemotsagd, aldrig höhö:a med, fundera på hur vi uttrycker oss och helt enkelt vara den där personen som är lite obekväm och inte köper all dynga rakt av. En annan sak är att aldrig låta historien falla i glömska. Glömmer vi den har vi absolut ingen chans att lära oss av den.

Sedan skulle ju regeringen kunna skaffa lite ballar och förbjuda nazistiska organisationer som tex Tyskland gjort. Den bruna skiten hör endast hemma i historieböckerna som varnande exempel hur det går när man tummar på demokratin. Min morfar verkligen hatade nazister och förde det vidare till mig. Han var inkallad under andra världskriget och precis innan krigsslutet var han beordrad till norska gränsen. Det var inte roligt med fru och två små döttrar (min mamma är född i februari -45). De hade verkligen levt med rädslan att kriget skulle komma hit. Min pappa gjorde dessutom lumpen under andra världskrigets sista år så hade vi blivit indragna hade han hamnat som soldat i det hela också.
 
Jag blir upprörd om man jämställer rasister med organisationer som arbetar mot hat och rasism.

IRM, #jagärhär, de politiska partierna, studieförbunden, #vistårinteut m.fl. m.fl. - alla arbetar aktivt mot främlingsfientlighet.

Att ens andas att de är rasister och makthungriga gör mig lätt illamående.

Förminska aldrig människors engagemang och glöd för rättvisa och jämlikhet!
 
Det största hotet mot svensk säkerhet kommer från islamister, på andra plats kommer autonoma rörelser (=vänsterextremister) och först på tredje plats kommer nazister (=högerextremister). Jag försvarar inte NMR på något sätt men man måste ändå sätta saker och ting i proportion till varandra. SÄPO räknar med att det finns ca 2000 farliga islamister i Sverige mot ca 200 farliga nazister.
 
Jag uppfattar dessa organisationer och människor aktiva inom dem som rasistiska när de använder invandrare och invandring som ett medel för sina egna politiska syften, en dold rasism som är betydligt farligare än den öppna rasism som NMR står för.
Så du menar att antirasistiska organisationer egentligen är smygrasister som drar nytta av den öppna rasismen. Tillåt mig häpna! I mina ögon låter det som en konspirationsteori.

Menar du att det i dina ögon är omöjligt att antirasistiska organisationer faktiskt är just antirasistiska bara för att de vill stå upp för alla människors lika värde? Du tror alltså att det är omöjligt att värna om det osvikliga människovärdet utan baktankar? I sånt fall säger det nog mer om dig än om dem.
 
Öppenhet, transparens och att ta diskussionen. Att bara kalla någon rasist och att den har fel kommer aldrig funka. För att kunna ändra en persons åsikt så måste man oftast först förstå den iaf förstå varför den finns.

Det räcker att tänka på hur man själv fungerar om man har en åsikt.. då kommer det inte räcka att en person säger att man har fel.
 
Det största hotet mot svensk säkerhet kommer från islamister, på andra plats kommer autonoma rörelser (=vänsterextremister) och först på tredje plats kommer nazister (=högerextremister). Jag försvarar inte NMR på något sätt men man måste ändå sätta saker och ting i proportion till varandra. SÄPO räknar med att det finns ca 2000 farliga islamister i Sverige mot ca 200 farliga nazister.
Källa?
 
http://www.sakerhetspolisen.se/ovri...0-04-fragor-och-svar-om-extremistmiljoer.html

Finns säkert någon rapport att läsa för den som orkar leta. Fördelning autonomvänstern/extremhögern redogörs inte för på sidan. Man konstaterar dock att man har koll på runt 3000 personer som tillhör någon av extremgrupperna och att ca 2000 av dessa tillhör någon form av islamistisk extremistgrupp och att övriga är fördelade på vänster- samt högerextremistiska grupperingar.

Sen har väl inte det så mycket med tråden i sig att göra, då TS undrade hur man står emot rasism. Inte huruvida NMR var ett större hot mot Sverige än t.ex Al-Shabaab.

Personligen så tror jag att det bästa sättet att motverka rasism är att, som så många andra redan skrivit, bemöta den med argument. Någon som är rasist och ger uttryck för detta känner helt uppenbart att denne är missförstådd av allmänheten/etablissemanget och känner sig antagligen frustrerad över att ingen förstår dennes världsbild. Skriker man då bara "JÄVLA RASIST" efter vederbörande så kommer denne att söka sig till andra likasinnade så att man kan sitta med andra missförstådda individer och bekräfta varandras teorier.

Debatt och dialog, tror jag på. Att även begränsa sitt eget användande av rasist som skällsord, just för att det hjälper till att klumpa ihop folk som är mottagliga för att diskutera sakfrågor med nidbilden av en kängbeklädd skinnskalle, tror jag kan vara en bra tanke.
 
Kan du exemplifiera detta "ljug"? För mig är din ståndpunkt ytterst problematisk. Hur kan motstånd mot rasism och hat någonsin vara ett större problem än xenofobi, rasism och nynazism?

Tycker jag, som andra generationens invandrare.
Jag är också andra generationens invandrare, i en familjekrets med 5 olika modersmål. Jag tycker som du. Hur antirasism kan vara ett problem övergår mitt förstånd. Vilka är det som sprider rädsla i Almedalen?
 
Jag blir upprörd om man jämställer rasister med organisationer som arbetar mot hat och rasism.

IRM, #jagärhär, de politiska partierna, studieförbunden, #vistårinteut m.fl. m.fl. - alla arbetar aktivt mot främlingsfientlighet.

Att ens andas att de är rasister och makthungriga gör mig lätt illamående.

Förminska aldrig människors engagemang och glöd för rättvisa och jämlikhet!
Just den typen av förminskande av goda/idealistiska krafter, är ju faktiskt något som vi har sett främmande makt utöva i olika länder, genom olika typer av propaganda. USA tex, det finns exempel från Vietnam och framåt på det.
 
Jag är också andra generationens invandrare, i en familjekrets med 5 olika modersmål. Jag tycker som du. Hur antirasism kan vara ett problem övergår mitt förstånd. Vilka är det som sprider rädsla i Almedalen?

Ursprungsinlägget är whatabout-ism och menat att så split och få SD med NMR i ryggen att framstå i ett bättre ljus, standardtaktik från den sidan.
 
Så du menar att antirasistiska organisationer egentligen är smygrasister som drar nytta av den öppna rasismen. Tillåt mig häpna! I mina ögon låter det som en konspirationsteori.

Menar du att det i dina ögon är omöjligt att antirasistiska organisationer faktiskt är just antirasistiska bara för att de vill stå upp för alla människors lika värde? Du tror alltså att det är omöjligt att värna om det osvikliga människovärdet utan baktankar? I sånt fall säger det nog mer om dig än om dem.
På det sätt dessa organisationer använder invandrare för sina politiska syften är det de facto rasism i sin egentliga betydelse.

Jag tror inte att det är omöjligt att värna om människovärdet utan baktankar, det är ett påstående du gör om mig som helt saknar grund. Varför gör du ett sådant påstående och vad säger det om dig?
 
Min farfar var aktiv pacifist, han gjorde sin militärtjänst som sjukvårdare i stället för att interneras under andra världskriget.

Vad @Anders svamlar om har jag ingen susning kring.
 
Vad @Anders svamlar om har jag ingen susning kring.

En slags relativisering av fakta och helt osammanhängande slutsatser. Sedan presidentvalet i USA är vi mer vana vid sånt skitsnack. Där kolkraft är lösningen på energiproblemen och rasism och protektionism är sunt förnuft.

Att verka för vissa etniska eller religiösa gruppers utrotande är inte samma sak som att vara antirasist. Inte på något vis.
 
Jag tror på att prata och diskutera med de man har omkring sig. Har någon rasistiska/nazistiska åsikter lyssna på dem först utan att avbryta och ifrågasätt sedan. Det är först när de har fått säga sitt som de möjligen kan ta in ett motargument. Om de känner sig lyssnade på är det större chans att de kommer lyssna, enkel psykologi ;)

Sen på det stora hela tror jag att det viktigaste är att låta dem synas så absolut lite som möjligt!
Vi kan ta exemplet på demonstrationen i Göteborg (nu sviker minnet mig men var det NMR och förra sommaren?) Demonstrationen blev det inte mycket av, den kallades väl t.o.m. för ett fiasko i media. De som demonstrerade var dock nöjda. Vilket inte är så konstigt med tanke på vilken extrem publicitet de fått i över en vecka innan själva demonstrationen. Det stod överallt både i media och social media, både om dem och motdemonstranterna.
Tänk istället om ingen hade brytt sig, om ingen tidning hade skrivit om det, om ingen delat ett enda inlägg på Facebook om det och om ingen ens hade lyft ett ögonbryn eller tittat på dem under själva demonstrationen DET tror jag hade gett dem betydligt mycket mindre tillfredställelse än det som blev.
 
Visa ditt motstånd i vardagen närhelst skiten visar sig. Det stärker andra att våga göra samma sak.

Försöker göra så jag också. Att tydligt stå upp emot det jag tycker är fel och aldrig tveka att ta "kampen" i en diskussion är mitt sätt att bidra, men jag vet inte hur mycket jag lyckas påverka. Inte särskilt mycket alls känns det som. Och det skrämmer mig hur otroligt legitimt rasistiska och fördomsfulla kommentarer har blivit. Jag fick en chock när min mamma till exempel i vintras ändrade sina planer att åka bort när köket skulle renoveras bara för att hon fått höra att hantverkarna som hyresvärden lejt var polacker. Och hon sa det helt öppet, som att det inte var konstigare än att köksluckorna skulle bli grå. När jag blev irriterad och sa att det inte var OK så sa hon att det hade minsann hennes vän som jobbar på polisen också sagt, att då är det bäst att vara hemma och ha koll. GAAAAAAH. Stöter på sånt här mest hela tiden, små kommentarer hos vanliga svenskar som visar på såna enorma fördomar. Det skrämmer mig. Jag vill ju tro att det bara är puckon och idioter som röstar på SD och har rasistiska åsikter, inte mina vänner, kunder, kollegor, grannen osv osv..
 
Det största hotet mot svensk säkerhet kommer från islamister, på andra plats kommer autonoma rörelser (=vänsterextremister) och först på tredje plats kommer nazister (=högerextremister). Jag försvarar inte NMR på något sätt men man måste ändå sätta saker och ting i proportion till varandra. SÄPO räknar med att det finns ca 2000 farliga islamister i Sverige mot ca 200 farliga nazister.

Hittills har inte heller vänsterextremister dödat nån i Sverige, islamister dödat 5 medans högerextrema har ett betydligt värre track record.
 
Durmaz fick tusentals hatiska kommentarer, många grovt rasistiska. Att det var trollkonton endast stämmer inte. Att de var i många dal tonåringar tycker jag inte är en ursäkt och Durmaz uttalande var från hans hjärta. En genuin trötthet på att hans ursprung dras upp om han gör nåt fel.

Hur kan man cyniskt avfärda det som politiskt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp