Samtidsdepression - hur bekämpa rasism/nazism?

Han dömdes inte alls för mord....

Ingen har påstått att han dömdes för mord och det är ganska onödigt att skriva ut hela hans namn såhär långt efter händelsen känner jag.

*kl*
I övrigt är det faktiskt ganska roligt att se buke gå man ur huse över ett påstående om att en vänsterextremist dödat någon i Sverige. Priset han hade fått var ju faktiskt i motorjournalistik ska vi inte glömma. :D
 
Det som brukar slå mig i sådana här diskussioner är hur mycket enklare det verkar vara att ha en glättigt optimistisk inställning gentemot högerextremism om man inte själv tillhör någon av de grupper som ideologin vill utrota.

Själv har jag anhöriga som tvingades möta nazisterna i Almedalen från ett annat utgångsläge. Det blir annorlunda då. Det finns så mycket som går förlorat när man reducerar hela ideologier till ett visst antal personer, med ett våldskapital som för tillfället är si eller så stort, det bryts ned till en nivå som mycket väl kan vara våldsam men som också alltid är betydligt mindre än helheten.

Hur förklarar man för någon att de människorna som står där några meter bort och ropar, de som hatar dig, som hellre skulle se dig död, människorna vars ideologi går ut på att sprida budskapet att du saknar människovärde, att du inte förtjänar att leva i samhället på samma villkor som andra, hur förklarar man att de inte är så farliga ändå? För alltsedan de massmord som deras föregångare ägnade sig åt, som riktade sig mot bland annat sådana som dig, så har de inte dödat lika många? För mig blir uppmaningar om att man ska rycka på axlarna, vare sig det är en taktisk uppmaning eller något man anser sig kunna backa upp med "fakta" om hur ofarlig ideologin och dess anhängare är, otroligt bisarra. Ryck på axlarna själv du, när det är du som hamnar så gott som försvarslös inför människor med den ideologin i ryggen och när det är ditt liv de är ute efter att ta makten över, vare sig det är med våld eller med hot, men kräv inte allt det av andra. Har du inte gått i de skorna, då kanske du bör tänka över din fräckhet innan du uttalar dig.

Trygghet och frihet mäts inte bara i antal döda per år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur förklarar man för någon att de människorna som står där några meter bort och ropar, de som hatar dig, som hellre skulle se dig död, människorna vars ideologi går ut på att sprida budskapet att du saknar människovärde, att du inte förtjänar att leva i samhället på samma villkor som andra, hur förklarar man att de inte är så farliga ändå?
Detsamma gäller även när en hamnar i sällskap med personer som upplevt andra världskriget. Jag skäms för folks åsikter och hjärtat går sönder när jag umgås med äldre släkting som flytt från nazisterna och får uppleva att NMR demonstrerar på gatorna och att SD sitter i riksdagen. För hur lite jag än delar deras åsikter så är jag ju en del av samhället och det känns förjävligt att personer som vet vad den här typen av åsikter leder till ska behöva återuppleva det i livets slutskede.

(Jag menar alltså inte att förringa personer som har det jävligt pga rasister och nazister utan mer att det finnas många grupper som det påverkar på så många olika sätt)
 
Jag skäms för att jag har en avkomma som röstar på SD o ett barnbarn som är med i NMR, hur :rage::rage::rage: kunde det gå så fel?

Fast ditt barn är vuxen och då gör man sina egna val. Att hen tyvärr sedan med största sannolikhet fått in sitt barn på samma väg är ju inte något du kan göra något åt (men jag förstår att det skär i dig).

Jag har en historia åt andra hållet sas. En vän från Tyskland bor här i Sverige och har haft ett inte okomplicerat förhållande till sin far och ett mer eller mindre icke-existerande förhållande till sin farfar (detta pga sin far som avskydde sin far). När de gick igenom hens fars saker efter dennes bortgång hittade de rätt fruktansvärda böcker osv samt dokument som visade att farfadern varit med i SS. Det gjorde att mycket föll på plats gällande relationerna mellan dem. SS är liksom svårt att bortförklara, det var inte den grå massan som gick med där utan de verkligt övertygade. Min vän är en väldigt snäll person som absolut inte har några problem med människor av olika härkomst, sexuell läggning osv.

Dvs ge inte upp hoppet om dina släktingar, man vet aldrig hur livet väljer att ta sin väg.
 
Ingen har påstått att han dömdes för mord och det är ganska onödigt att skriva ut hela hans namn såhär långt efter händelsen känner jag.

*kl*
I övrigt är det faktiskt ganska roligt att se buke gå man ur huse över ett påstående om att en vänsterextremist dödat någon i Sverige. Priset han hade fått var ju faktiskt i motorjournalistik ska vi inte glömma. :D
Tja, det är väl bra att dina lögner motbevisas?
 
Fast ditt barn är vuxen och då gör man sina egna val. Att hen tyvärr sedan med största sannolikhet fått in sitt barn på samma väg är ju inte något du kan göra något åt (men jag förstår att det skär i dig).

Jag har en historia åt andra hållet sas. En vän från Tyskland bor här i Sverige och har haft ett inte okomplicerat förhållande till sin far och ett mer eller mindre icke-existerande förhållande till sin farfar (detta pga sin far som avskydde sin far). När de gick igenom hens fars saker efter dennes bortgång hittade de rätt fruktansvärda böcker osv samt dokument som visade att farfadern varit med i SS. Det gjorde att mycket föll på plats gällande relationerna mellan dem. SS är liksom svårt att bortförklara, det var inte den grå massan som gick med där utan de verkligt övertygade. Min vän är en väldigt snäll person som absolut inte har några problem med människor av olika härkomst, sexuell läggning osv.

Dvs ge inte upp hoppet om dina släktingar, man vet aldrig hur livet väljer att ta sin väg.
Tack för omtanken!
 
NMR borde inte fått tillstånd att vara med i Almedalen, varför polisen gav dem det kan man undra?

Nazisterna är allmänt avskydda, det är en liten grupp utan stöd någonstans utanför sin egen krets och jag har väldigt svårt att se att de skulle kunna växa.
 
Ämnet tangerar några andra trådar här men jag hoppas det är tillräckligt specifikt för att ha en egen tråd.

Jag är så otroligt ledsen, orolig och rädd efter de senaste årens utveckling. Sedan valet 2010 känns det som att gränserna har flyttats. Rasism, och nu även nazism (NMR i Almedalen), normaliseras oerhört fort och jag vill inte titta tillbaka på de här åren och minnas dem som tiden jag inte gjorde någonting. Men utöver att engagera sig partipolitiskt, vad kan man göra? Vilket är det mest effektiva sättet att bekämpa deras framfart?


Demonstrera och synas, exempelvis i Pride.
Engagera sig i antirasistiska rörelser.
Stärka dem som vågar ta plats och säga emot.
Vara en sådan som vågar ta plats och säga emot.
Försöka vara inkluderande i sin vardag.
Prata om trans- och homofobi, om rasism, om funkofobi och sexism - det är ju samma strukturer som manifesterar sig.

Ett så himla fint exempel är min vän i Färnebo som när de skulle få ett asylboende i kommunen samlade idrottsföreningarna och hade gemensam diskussion om hur de skulle kunna bjuda in de nyanlända till sina aktiviteter. Det gjorde att föreningarna växte med nya medlemmar och de nyanlända fick en väg in i samhället och språket.

Sedan finns det alltid folk som inte tänker delta, som inte vill. Det är deras val. Men jag tror på att försöka aktivt vara den positiva kraften.

Att diskutera problemen med integrationen är viktigt - vi har problem i utsatta områden, med hedersfrågor, med ekonomisk utsatthet, etc. Det pratar ju alla partier om, och det är inget att hymla med eller något som SD skulle ha ensamrätt på.

Sedan att folk skulle vara rädda för att kallas rasister … säger du "skäggbarn" om nyanlända, eller att somalier är kulturellt eller biologiskt lägre stående människor, tja, jag vet inte riktigt vilka andra ord som passar då.
 
Det som brukar slå mig i sådana här diskussioner är hur mycket enklare det verkar vara att ha en glättigt optimistisk inställning gentemot högerextremism om man inte själv tillhör någon av de grupper som ideologin vill utrota.

Själv har jag anhöriga som tvingades möta nazisterna i Almedalen från ett annat utgångsläge. Det blir annorlunda då. Det finns så mycket som går förlorat när man reducerar hela ideologier till ett visst antal personer, med ett våldskapital som för tillfället är si eller så stort, det bryts ned till en nivå som mycket väl kan vara våldsam men som också alltid är betydligt mindre än helheten.

Hur förklarar man för någon att de människorna som står där några meter bort och ropar, de som hatar dig, som hellre skulle se dig död, människorna vars ideologi går ut på att sprida budskapet att du saknar människovärde, att du inte förtjänar att leva i samhället på samma villkor som andra, hur förklarar man att de inte är så farliga ändå? För alltsedan de massmord som deras föregångare ägnade sig åt, som riktade sig mot bland annat sådana som dig, så har de inte dödat lika många? För mig blir uppmaningar om att man ska rycka på axlarna, vare sig det är en taktisk uppmaning eller något man anser sig kunna backa upp med "fakta" om hur ofarlig ideologin och dess anhängare är, otroligt bisarra. Ryck på axlarna själv du, när det är du som hamnar så gott som försvarslös inför människor med den ideologin i ryggen och när det är ditt liv de är ute efter att ta makten över, vare sig det är med våld eller med hot, men kräv inte allt det av andra. Har du inte gått i de skorna, då kanske du bör tänka över din fräckhet innan du uttalar dig.

Trygghet och frihet mäts inte bara i antal döda per år.
:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

"jag tycker vi ska lyssna på nazisterna och föra en dialog" tyder på en blindhet för sina privilegier .
 
:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

"jag tycker vi ska lyssna på nazisterna och föra en dialog" tyder på en blindhet för sina privilegier .

Jag anser att de flesta människor går att diskutera med... men att det ens är lagligt i detta land att vara nazist är helt obegripligt. Hur sjutton ska man kunna ha en vettig diskussion med en grupp som inte tror på dialog och demokrati men däremot väpnad konfrontation?!

Nej, förbjud dem helt och hållet. Det har inget med demokrati att göra utan att skydda vårt demokratiska samhälle.
 
Nej, strategin tycks vara att förringa eller helt enkelt tiga om den egna sidans våldsamhet. Inte att skryta om den och att stolt visa upp all skräck man spridit. Även om den egna våldsamheten ju används som en maktfaktor, som blivit väldigt tydligt i Almedalen.

Och att då samtidigt få det till vänsterextremistiskt våld att en trist karlakarl har slagits åt helvete för mycket, i den här "granskningen" av den domen. Jaja.

Hur i helvete kan organisationer som NMR vara tillåtna?
 
Nej, förbjud dem helt och hållet. Det har inget med demokrati att göra utan att skydda vårt demokratiska samhälle.

Att vara nazist ska inte vara olagligt, att däremot gruppera sig (föreningar) eller att agera nazistiskt (sieg heil, mord, våld osv) bör definitivt bli det bums.
Vi ska vara väldigt försiktiga med att förbjuda några åsikter, det är nämligen ett väldigt stort hot mot demokratin. "Jag delar inte din åsikt, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den." sammanfattar min åsikt ganska väl.
 
Att vara nazist ska inte vara olagligt, att däremot gruppera sig (föreningar) eller att agera nazistiskt (sieg heil, mord, våld osv) bör definitivt bli det bums.
Vi ska vara väldigt försiktiga med att förbjuda några åsikter, det är nämligen ett väldigt stort hot mot demokratin. "Jag delar inte din åsikt, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den." sammanfattar min åsikt ganska väl.
Fast om vi är redo att argumentera för att förbjuda vissa föreningar, så är vi väl inte redo att dö för någons rätt att uttrycka sin åsikt, vad jag kan förstå? I sammanhanget är ju syftet med föreningarna just sådant som att mer systematiskt och organiserat uttrycka åsikter.

Sen är det ju helt meningslöst att förbjuda att man hyser vissa åsikter. Det fattar nog @athena_arabians också.

För egen del är jag faktiskt inte beredd att dö för nazisters rätt att uttrycka sina åsikter. I deras åsikter ingår i princip att jag borde dö (eller i alla fall inte finnas) av flera olika skäl. Några av dem har givits stor plats i offentligheten de allra senaste dagarna. Jag är inte redo att dö för min egen presumtiva mördares skull, faktiskt.
 
Fast om vi är redo att argumentera för att förbjuda vissa föreningar, så är vi väl inte redo att dö för någons rätt att uttrycka sin åsikt, vad jag kan förstå? I sammanhanget är ju syftet med föreningarna just sådant som att mer systematiskt och organiserat uttrycka åsikter.

Sen är det ju helt meningslöst att förbjuda att man hyser vissa åsikter. Det fattar nog @athena_arabians också.

För egen del är jag faktiskt inte beredd att dö för nazisters rätt att uttrycka sina åsikter. I deras åsikter ingår i princip att jag borde dö (eller i alla fall inte finnas) av flera olika skäl. Några av dem har givits stor plats i offentligheten de allra senaste dagarna. Jag är inte redo att dö för min egen presumtiva mördares skull, faktiskt.
Extremism tenderar att eskalera när de får förena sig, jag röstar vänster och skulle ändå gärna se att AFA inte var tillåtet precis som jag tycker att nazister inte heller ska få bilda föreningar. Men det hindrar ju inte dom från att berätta vad de tycker.

Om du ska dra "de i princip tycker att jag ska dö"-kortet, lägg ner det, jag är rom och en enda person av min familj på tyska sidan överlevde kriget, resten dog i läger. Vi är här och nu, även invandrare/minoriteter kan vara rasister, vi är inte på något sätt skyddade från att bli det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp