Skrivet av en äkta extrovert utan någon insikt i att vissa människor, speciellt ungdomar som tar in mycket nya intryck, kan vara socialt uttröttade på kvällen…Nu kan jag bara relatera till min barndom va gäller äta middag med föräldrarna, men det var liksom inget annat än "nu sitter vi och äter och pratar". Nu var vi förvisso ingen "introvert" familj utan alla var mer eller mindre sociala. Dessutom mamma pappa och 2 tjejer. Men tycker att det ska väl en "vanlig" familj inte tycka är så konstigt. Och om man inte klarar det som barn hur förväntas man klara det i ett förhållande ? Jag känner lite grann att den personen man utvecklas till formas ju just av förhållandet man har hemma. Inbjuder inte personer till att prata så tappar man ju kommunikationen i familjen. När ska man annars prata ? när man kollar film ? Det går ju enligt många fetbort, under läxläsning - nej det säger sej självt, ska man ha en bokad tid ? Varje dag mellan 17:30 och 18 så sitter vi ner och pratar ?
Alltså va ? Varför skulle man INTE vilja prata under middagen när man ändå är samlade ? Och jag tycker det ÄR VIKTIGT i en familj att prata med varandra.
Hur högt prioriterar man egentligen att kolla på film om man inte kan välja att gå en promenad eller göra en annan lämplig samtalsvänlig aktivitet ibland när alla är på humör i stället?
Det är också intressant att du likställer kommunikation med prat medan någon som uppenbart inte vill prata just precis kommunicerar med dig för fullt och säger just att denne inte vill prata just nu.