Sammanfogad tråd om LC dressyr

Vad är bra att tänka på ?

Hej ! Jag ska snart tävla dressyr för första gången. Jag ska rida ett Lc program. Vad ska jag tänka på ?

Sv: Vad är bra att tänka på ?

Vägarna som sagt. Sträck på dej och se glad och stolt ut, du ska ha roligt när du rider!

Sv: Sammanfogad tråd om LC dressyr

Lokal dressyr ,måste man väl visst det ha kavaj? där skiljer det sig mellan dressyren och hoppningen..

*kl*

Hej! Jag hittade en tråd tillslut! :)

Nu kanske ni kan hjälpa mig... Tänkte ev starta min första dressyr på 8 år! :o Det blir väl isf LC:1 eftersom hästen aldrig tävlat och jag är rejält ringrostig... Min fråga är då: Vilken LC:1 gäller just nu? Jag vet att dom kan ändras lite mellan åren och jag har absolut noll koll på programmen nu för tiden, så hjälp mig hitta en aktuell LC:1! Snälla! :bow:

Såg en länk i ett inlägg tidigare i tråden men den var runt ett år gammal, så jag vet inte om jag törs lita på den... :confused:

efter o börjat åka ut på tävlingar igen (just LC-LB pga mitt långa uppehåll, vi hade tänkt starta msv i höst) så Jo det krävs form och vissa domare bedömer en stenhårt. En dag red jag på 82% och en annan dag nästan 58%. (o sen har det växlat mellan 55-77%) Skiljer verkligen olika från domare till domare. Helst ska hästen även ha supergångarter, vara extremt välriden och arbeta i korrekt form. och Givetvis långbent och snygg....eller har vi extremt hårda domare här? många ryttare rider inte ens godkänt....

Beror nog mest på att det är en bedömningssport. Olika domare premierar olika saker. Lär dig vilka domare som gillar vad och undvik de domare som inte har samma ridfilosofi som dig. Alla kan inte tycka lika, men det känns inte så kul om man ena helgen rider på över 80% och nästa helg knappt godkänt-såvida man inte har en mycket dålig dag...

Beror nog mest på att det är en bedömningssport. Olika domare premierar olika saker. Lär dig vilka domare som gillar vad och undvik de domare som inte har samma ridfilosofi som dig. Alla kan inte tycka lika, men det känns inte så kul om man ena helgen rider på över 80% och nästa helg knappt godkänt-såvida man inte har en mycket dålig dag...

Och domare är ganska konstiga.. ;)

Jag fick 58% när hästen gick totalspänd genom hela programet, hoppade runt i halterna och gick med nosen i vädret till och från.
Gången efter fick jag 56% och då gick hästen i en relativt bra form (något spänd i början) men annars ett väldigt bra program.
Detta för samma domare.. :confused: :p

Jag har aldrig tävlat någon riktig tävling någon gång , förutom lite km och så och jag har nu kommit på den nivå när man får börja tävla. men nu tänkte jag tävla LC i dressyr och jag har tre frågor.
Kul att du ska börja tävla. Mitt bästa råd: skaffa dej en vettig instruktör, denne lär dig hur programmen ska ridas: vägar, gångarter etc. Ovärderlig hjälp. Sedan måste du ta grönt kort och på kursen där får du veta hur TR fungerar och vad du måste kunna teoretiskt, kursledaren kan hjälpa dej med alla frågor du har. Grönt kort och medlemsskap i en klubb måste du ha för att kunna lösa licens. När detta är avklarat, så lägger du upp planeringen tillsammans med din tränare. Lycka till! Kolla med din klubb, dom ordnar säkert träningar och teorikurser som du kan ha glädje av.

Och domare är ganska konstiga.. ;)

Jag fick 58% när hästen gick totalspänd genom hela programet, hoppade runt i halterna och gick med nosen i vädret till och från.
Gången efter fick jag 56% och då gick hästen i en relativt bra form (något spänd i början) men annars ett väldigt bra program.
Detta för samma domare.. :confused: :p

Japp, kan bara hålla med! Inte ens domare ser skillnad mellan spänning och spänst...:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar