Sammanfogad tråd om LC dressyr

Sv: Gå på tygeln

Jag måste säga att på en klubbtäling är det inte alls så att hästen måste bära sig. Men givetvis är det ett stort plus! Där kan man få 4-6 igenom hela programmet utan att hästen går på tygel. iaf på de tävlingar jag varit på. Men jag tror inte att man kan vinna på det.

Men är du och hästen i harmoni och man inte sitter å drar utan att hästen söker sig ner så fungerar det nog.

Nä jag kopplar inte direkt gå över tygeln som stjärnkikare.. Precis som att hästen när den går på tygeln kan ha olika sorters form kan den det när den går över tygeln.

På tygeln kan ju hästen gå i låg unghästform och i högre samlad dressyrform. Den kan också gå på tygeln emot ett hinder med vikt på bakbenet men med huvudet placerat högt.

Över tygeln kan hästen gå spänd och kika på stjärnor.
Men en häst som är i en korrekt form brukar vi definera som psykisk och fysisk lösgjord. Men hästen kan ju vara psykiskt lösgjord utan att vara fysiskt lösgjord. Med det menar jag att hästen kan vara harmonisk och uppmärksam på sin ryttare, men ändå inte är lösgjord i sin kropp, vilket leder till att den inte får någon större aktivitet. Hästen är alltså över tygeln.
Detta tycker jag man ofta ser hos ryttare som är mjuka och följsamma men som inte riktigt vågar rida. Man ser det även ofta hos barn som inte har kommit till den nivån att man börjar prata om form och eftergift. Eller de ryttare som helt enkelt inte har styrkan att rida ihop sin häst. Och det är ju ofta dessa ryttare som rider LC.

Vet inte riktigt om du fick något vettigt svar... Är en hel filosofi de där med hästens form och alla olika begrepp... Å det är så hårfina gränser emellan de olika begreppen så ibland blir det helt klart snurrigt..

Roligt att se att fler skiljer på begreppet psykisk och fysisk lösgjordhet! Och ja, jag håller med om att hästen inte går i en korekt form om den är spänd och ouppmärksam, alltså inte arbetar riktigt genom rygg och bakdel.
Men om "över tygeln" anges i programmet brukar det innebära att hästen är "stjärnkikare". "Över tygeln" kan bli ett ganska "flummigt" begrepp, är nog egentligen bättre att beskriva en sådan form som "mot handen".
Men om du kallar dålig aktivitet för "över tygeln" (där kanske man istället skulle kunna säga "otillräcklig eftergift"?), så tror jag att jag förstår varför du säger att betyget skulle vara 6. Enligt mitt sätt att tänka över tygeln/mot handen blir betyget inte mer än 4, ev. 5 i LC om något annat i bedömningsgruppen utförs på ett sådant sätt att det väger upp det underkända betyget.

Håller med om att gränserna ibland blir hårfina, huvudsaken att ryttarna förstår vad som menas och att hästen faktiskt måste gå med eftergift redan från början för att bli hållbar och vara en trevlig kamrat under många år.

Sen tycker jag att man ofta i lite lägre klasser ser en del hästar som går väldigt mycket under lodplanet, dvs "krullar" ihop sig.....
Tyvärr så får många av dessa ekipage höga bedömningssiffror.....

En del går så mycket "under tygeln" att de nästan biter sig i bringan...:smirk:

Men det är väl inte säkert att hästen har SÄNKT rygg bara för att häster går över tygeln, den kan jobba på bra bakifrån utan att sänka ryggen även i en öppen form. men folk är så jävla nosfixerade att de inte ser helheten.

Fast jag tvivlar på att hästar som "biter sig i bringan" får särskilt höga betyg...

När det gäller bakom lod så måste det ju avgöras på vilket sätt hästen går bakom lod. Är det kanske en ung häst som ännu inte har orken att bära nacken som högsta punkt och därigenom får nosen lite bakom lodplanet pga att nacken hålls lite för låg. Denna häst kanske ändå jobbar på ganska bra bakifrån.
Eller har hästen hamnat bakom lod därför att den verkligen undandrar sig bettet och därigenom tappat rygg/bakbensaktivitet.

Fast om du läser vad jag skrev så sätter jag "över tygeln" = "stjärnkikare" i detta resonemang. Att vara lite öppen i formen är en annan sak.
Att vara stjärnkikare samtidigt som ryggen arbetar bra är en ekvation som inte går ihop.
När jag tänker "över tygeln" så ser jag framför mig bilder i diverse böcker på olika form, bl.a. "stjärnkikare" (=över tygeln). Dock kan ett bättre uttryck för "stjärnkikare" kanske vara "mot hand", det säger nog egentligen mer. Om vi då istället tänker "mot hand" så kanske du kan hålla med om att bra rygg/bakbensverksamhet inte existerar hos en sådan häst?

Solis skrev:
Men om du kallar dålig aktivitet för "över tygeln" (där kanske man istället skulle kunna säga "otillräcklig eftergift"?), så tror jag att jag förstår varför du säger att betyget skulle vara 6. Enligt mitt sätt att tänka över tygeln/mot handen blir betyget inte mer än 4, ev. 5 i LC om något annat i bedömningsgruppen utförs på ett sådant sätt att det väger upp det underkända betyget.

Ja otillräcklig eftergift hade varit ett bättre begrepp. Går hästen mot handen eller blir stjärnkikare håller jag absolut med dig om att man inte ska kunna få betyg 6.

Man borde göra en korrekt ordbok med alla termer.. Så man kan reda ut alla begrepp...

Ovillig Ponny

Hejsan!

Jag ska tävla en LC:1 nu den 1 maj ( KM ) på en ridskolehäst men han är ganska hård och vill inte gå på tygeln (vill ha väldigt mycket stöd ) nu undrar jag om det är nån som har något tips så jag kan få honom mjuk och inte så stretig.

En sak till är det jätte viktigt att hästen går på tygeln på en tävling?

Sv: Ovillig Ponny

De flesta ridskole hästar är tyvärr hårda och stela i munnen pga okunniga ryttare. Det är ju ganska kort tid kvar till du ska tävla.. men rid lösgörande övningar så att han mjuknar i båda sidor. Ge eftergift i munnen och var mjuk i handen, vägen till en mjuk mun är eftergift.
Om hästen inte orkar bära sig själv så går den inte på tygeln, - man kan aldrig tvinga ner en häst på tygeln.

Det är klart att hästen/ponnyn helst ska gå på tygeln men i låga klasser brukar det räcka långt om man rider riktigt noggranna vägar och tänker på hur man sitter. Lycka till:)

Hej :)

Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket, går inte hästen på tygeln i vanliga fall (eller gör det oftast) så orkar den säkert inte och då tror jag att det är bäst att du koncentrerar dig på att sitta snyggt ha bra tempo och rida fina vägar istället :D

I L:C brukar det inte vara viktigt att hästen går på tygeln, det kravet brukar man ställa i L:Bn.

Det är viktigare med noggranna vägar och att hästen är stadig i den formen den har än att den går på tygel i lägre klasser.. men om den däremot går och slår med huvudet och går emot tygeln då är det en helt annan grej...... :) Lycka till!!

Hippen skrev:
hej! jag undrar om man måste ha hästen på tygeln hela tiden på en dressyrtävling LC:1 . eller måste man ha det överhuvudtaget?:eek:

Hästen skall gå i en för klassen bra form vilket innebär att formen inte heller får vara för hög. Men hästen skall gå i form, den skall inte gå med huvudet rätt upp ett helt program och inte bita sig i bringan för då blir det inga godkända poäng.

Sv: Sammanfogad tråd om LC dressyr

Knapp lån

Fio har rätt - det är krav på form även i LC dressyr. Kraven har skärpts de senare åren, och domaren dömer definitivt formen.

här är bedömnings punkterna, som du ser, har till största delen att göra med hästens form:

Gångarter (frihet, renhet, regelbundenhet)

Framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagement)

Lösgjordhet ( eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet, vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad)

Ryttarens sits och hållning -korrektheten och finheten i samt effekterna av hjälperna

Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna, program -linjernas följande)

Mvh/Mackan

Jag har tävlat Dressyr L:C åh då fick jag bra poäng på formen..(jag tycker inte att man rider sin häst på bästa sätt om hästen inte jobbar i rätt form (på tygeln)). Sen eftersom det inte är så svårt så tittar man mkt på (vägarnas rätta ridande) och Renhet och regelbundenhet. Lycka till!

Nej det måste man inte, det är precis som marija säger, man får tävla i klubbtröja

efter o börjat åka ut på tävlingar igen (just LC-LB pga mitt långa uppehåll, vi hade tänkt starta msv i höst) så Jo det krävs form och vissa domare bedömer en stenhårt. En dag red jag på 82% och en annan dag nästan 58%. (o sen har det växlat mellan 55-77%) Skiljer verkligen olika från domare till domare. Helst ska hästen även ha supergångarter, vara extremt välriden och arbeta i korrekt form. och Givetvis långbent och snygg....eller har vi extremt hårda domare här? många ryttare rider inte ens godkänt....

Ska du tävla dressyr får du INTE tävla i klubbjacka, det är kavaj som gäller från lokal nivå, annat gäller på hoppning

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30