Samling till vilket pris??

nu har jag inte läst tråden och diskutionen har säkert endrats, men så här är det för mig:

jag har en häst som inte är så lämpad för samling. han är väldigt lågställd samt har en GROV kort hals och ett STORT struphuvud, vilket gör att huvudplaceringen som man är ute efter inom dressyr är omöjlig att uppnå. ända sättet för honom att välva halsen är att bita sig i knäna.

han har inga bra vinklar och ingen vidare kul erfarenhet av samling (ihopdragen på ett sätt som är direkt obehaglig för honom).

så den dressyr jag rider med honom går ung ut på att han ska hitta sin egen balans och bli smidig och lösgjord.

huvudplacering har jag skippat helt, och nu placerar han huvet hyffsat. punkten mellan öronen parallel med manken, och nosen ca 25 grader framför lod. detta har gjort att han musklat om sin hals riktigt duktigt. från en underhals så stor att han var tvungenatt ha 2 storlekar för stora täcken för att nå ner och äta till normal storlek och muskler på ovansidan av halsen (hade han inga alls innan).

nu har öven en massa spännningar släppt och han går avslappnat med riktigt bra bakbens- och ryggaktivitet.

Jag ska fundera på saken och kolla upp hur rörligt en hästs bäcken är, om det öht inte går att förändra vinklarna där alls.

SI-leden (emellan Sacrum och Ilium, hmm alltså korsbenet och bäckenet) är en stramled. Det innebär att den enbart har 5 graders rörlighet... Inte så mycket, men det är å andra sidan inne i leden. Det fortplantar sig ju utåt, om du förstår vad jag menar, och det vi ser känns större. I ryggraden finns det heller inte så mycket rörlighet (och framförallt kan det varriera något oerhört från häst till häst). Ofta är det dock de med MYCKET rörlighet som har problem med balansen :crazy: Hur som helst blir rörligheten större i korsryggen än i SI-leden eftersom det är så många leder på rak. Bröstryggen är återigen stelare, för att inte tala om sacrum/korsbenet som är ihopväxt och har nada rörlighet.

Mvh/Marie

Mycket intressant tråd! JAg har inte tillräckligt med info för att uttala mig känner jag men jag skulle gärna vilja ha ett uttalande om vinklarna på den här hästen, vad säger de om hans möjligheter till smaling. Och vad kan man säga om hans exteriör allmänt?

Mulle förra sommaren

Denna sommaren

Vad pratar du om? Alla hästar är gjorda för samling. :smirk:

De har bara mer eller mindre kraftiga vinklar vilket gör att en del har svårare att samla sig lika mycket som vissa andra. Har en svag känsla av att du syftar på framförallt travhästar? Du är inget fan av dessa om jag inte minns fel. ;)

Alla hästar är konstruerade för att samla sig. Hela bakpartiet är ett dragspel med tre vinklar som är tll just för samling. På en del hästar är vinkeln större, på andra mindre. Även de hästar med större vinklar - ex. travhästar - kan samla sig så pass mycket att den kan bära en ryttare utan problem. De mest lämpade hästarna är de spanska raserna, ex. andalusier, lusitano mfl. De är inte heller lika långa som våra svenska - moderna? - raser > tex. halvbloden som inte heller är speciellt bra anpassade för ridning.

Att samla en häst kan inte göra ont på hästen, om den är frisk. Samling kan endast utföras av hästen själv och den kan inte gå längre än vad muskler, skelett, ligament, etc. tillåter - har kapacitet för. När det tar stopp tar det stopp. Du kan prova med din hand. Vik den bekåt och spän muskeln som i samling - tänk dig att det är en has - det tar stopp men du känner ingen smärta.

Jag kan ju svara på de andra frågorna efter som att jag själv har en "oridbar häst". :smirk:
Hur långt man kan gå är upp till hästen. Ryttarens uppgift är att guida hästen och visa vägen mot roliga övningar som den sen utför på egen hand. Man går så långt som hästen tillåter. Hästen gör inget som den inte tycker om/känner obehag inför, om den inte blir tvingad.

För mig är det lika roligt att träna med en "oridbar" häst som med en "ridbar". Jag har framförallt lärt mig vad samling och harmonisk ridning är, just pga. "oridbara hästar". Man måste nämligen förstå det innan man kan få en sån häst att fungera. En "ridbar" häst kan fungera "tillräckligt" genom att man följer de "regler" som finns i hästvärlden.
Mitt mål är harmonisk ridning där meningen är att ha roligt och stärka varandras självkänsla. Jag rider inte min häst för att göra den så ridbar som möjligt. Jag rider för att ha kul. Egentligen skulle man kunna göra samma saker från marken, men jag är väl lite lat och sitter hellre på hästen. :angel:

Hoppas du förstår vad jag menar. Samlig är näturligt och något som hästen har gjort i alla tider, innan ens människan kom på tanken att sätta sig på dem. Det är alltså inte en människans påhitt. Att vi sen har avlat fram missbildade hästar är en sak, men vi har inte lyckats trolla bort vinklarna - de finns fortfarande där. Om man bara ser till att hjälpa hästen använda dem igen.

Jag tänker mest på fästpunkten /korsningen där ryggkotor blir ländkotor och bäckenet fäster. Jag vet inte hur det ser ut där faktiskt. Är det helt ihopväxt där, eller är det nån slags diskar eller rent av en led?
Möjligt att det ÄR det här stället du pratar om också, i så fall så är det jag som inte fattar så bra ;)
Jag vet faktiskt inte ens vad korsbenet är för något.

Men egentligen (och detta är inte till dig specifikt) - spelar det någon roll var någonstans utgångsläget är - dvs hur mycket bäcket lutar från början - är inte bara vitsen ATT den ska ändra sig från sitt utgångsläge?

Jag vill också lära mig hur man ser att en häst inte har rätt vinklar eller är "felbyggd för samling", gärna så specifikt som möjligt - vilka kroppsdelar/leder man ska inrikta sig på att titta på, eller om det är speciella rörelsemönster man ska gå efter?
Ni som kan, kan ni inte lära oss andra? :idea:

Och hur en häst ser ut utanpå har ju inte alltid att göra med hur den ser ut inuti.
Jag är ljusår från "rejäl" samling såsom piaff och liknande, men har hört att de flesta hästar kan lära sig piaffera bra ca tre år efter att man börjat trampa dem så smått. Detta förutsätter givetvis ordentligt långsamt byggande i ett par år först.

Nä det är sant, det enda man ser tydligt är ju vart höftbenen är eftersom de sticker ut så pass mycket.
Man får väl ta och röntga kusen då, och se var felet är nånstans! :crazy:
3 år? Tja, med tanke på att det är ungefär 15 kvar till vi ska börja trampa så är det ju inte så mycket :D

Vinklarna säger ju som vi lärt oss inet allt, den kan se olika ut innuti men det viktigaste av allt är hur rörligt dens bäcken är och hur bra den är på att balansera sig .

Är den en balanskonstnär så behöver den inte förtvivlat låsa fast bäckenet utan låter oss människor placera den lite hur vi vill eftersom det inet är svårt för den medan en häst med kass balans blir upprörd och förtvivlad över alla förändringar man begär och låser fast sig för att inet ramla.
Ju mer stupande bogar ju sämre balans och ju mer osamlingsbar är en häst. Man kan givetvis rida den och få bättre bogar men har den det från början så har den det så mkt lättare.
Ett djupt bäcken är bättre än ett grunt.

Slutsats, ju bätter balans och ju djupare bäcken och ju mer liggande bogar en häst har ju lättare har den för samling.
Långa bakben är bra, de räcker ju längre in.
De ska vara långa i alla mellandelar, dvs långa skenben och långa lårben (heter det så).
En häst ska kunna förändra sig lätt och med ovasntående exteriöra fördelar så går det lättare. Det är dit man vill komma när man som vi bygger om våra hästar.
Eller så kan man köpa en dyr häst som är byggd så från början. En fin häst är en häst med bar balans.
Detta säger jag nu, jag kanske lär mig mer i morgon som säger att det inet är så :-)

Om du hade läst hela tråden istället för att ha en massa förutfattade meningar skulle du se att det gäller MIN EGEN HÄST :mad:

För att inte tala om psyket, vad skall man med en perfekt vinklad häst till om den inte är samarbetsvillig.

Min dåligt vinklade häst har ett fantastiskt temprament och hopphuvud och vill verkligen alltid göra sitt bästa och tur är väl det :D

Nä det är ju nästa grej, psyket. Jag önskar mig en stor häst med en islännings psyke och hitills har jag inet lyckats.

Oj, ta det lugnt.. Jag har inga förutfattade meningar. Jag utgår från det jag har sett av dig och har jag fel har du mitt fulla stöd att säga det. Och jag orkade inte läsa hela tråden med alla fem sidor av inlägg efter som att det var ditt första jag ville svara på. Och du ska veta att jag inte ser ner på dig bara för att du inte gillar travare, man kan ha lika mycket bra åsikter även om de flesta skiljer sig från någon annans.

Saliga äro de saktmodiga ty de skola besitta världen.

(Vid närmare eftertanke, jag nöjer mig med att besitta en samlad häst...)

Du menar där ländkotor blir till korsbenet ;)

Först kommer bröstkotorna (efter halskotorna förstås) sedan, där revbenen slutar, kommer ländkotorna. Sedan kommer korsbenet som är 5 stycken ihopväxta kotor och sist svanskotorna. Bäckenet fäster ungefär i övergången mellan ländkotor och korsbenet. Om någon bara pekar ut det för en så är det inte alls svårt att se både den leden och höftleden (som inte är samma som höftknöl) o.s.v. Om inte hästen är väldigt fet eller något sådant :D

Sedan tycker jag att en häst med dåliga vinklar rent teoretiskt kan samla sig lika mycket som den med bra vinklar (det kräver mer tid javisst) och framförallt så kommer det inte att se likadant ut! Vill man ha en häst för tävlings dressyr så får man nog skaffa sig en som är bra vinklad för att det skall se rätt ut. Men då blir det ju faktiskt till att "hästen är till för dressyren" så som vi inte ville ha det...

Mvh/Marie

Vill någon vänlig själ förklara för mig hur vinklarna ska vara om hästen ska ha lätt för samling. Har precis köpt en extreiörbok och där ser man vinkarna och allt annat man pratar om när det gäller exteriör. Däremot saknar jag förklaring om vad som är "bra" och vad som är "dåligt". Vill någon förklara...? :)

Det som är dåligt har jag ju redan beskrivit på min häst så motsatsen måste ju vara bra :)

iallafall så debuterade hemskingen enstjärning fälttävlan idag och var felfri på hinder i terrängen fast med tidsfel (skitglad)och i dressyren fick han 61.9 % 2 st 8:or fast det var snällt dömt för så bra gick han inte :cool:

Efter att ha sett den överbyggda (typiskt amerikansk avel) appaloosan Teddy på flertalet samlade ridbilder så känner jag mig rätt så säker på att de flesta hästar kan samla sig utan problem, det är oss människor det stupar på.

Var är den utlovade bilden på denna omtalade pålle!
Jag är jättenyfiken på hur han ser ut!
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka