Vad pratar du om? Alla hästar är gjorda för samling. :smirk:
De har bara mer eller mindre kraftiga vinklar vilket gör att en del har svårare att samla sig lika mycket som vissa andra. Har en svag känsla av att du syftar på framförallt travhästar? Du är inget fan av dessa om jag inte minns fel.
Alla hästar är konstruerade för att samla sig. Hela bakpartiet är ett dragspel med tre vinklar som är tll just för samling. På en del hästar är vinkeln större, på andra mindre. Även de hästar med större vinklar - ex. travhästar - kan samla sig så pass mycket att den kan bära en ryttare utan problem. De mest lämpade hästarna är de spanska raserna, ex. andalusier, lusitano mfl. De är inte heller lika långa som våra svenska - moderna? - raser > tex. halvbloden som inte heller är speciellt bra anpassade för ridning.
Att samla en häst kan inte göra ont på hästen, om den är frisk. Samling kan endast utföras av hästen själv och den kan inte gå längre än vad muskler, skelett, ligament, etc. tillåter - har kapacitet för. När det tar stopp tar det stopp. Du kan prova med din hand. Vik den bekåt och spän muskeln som i samling - tänk dig att det är en has - det tar stopp men du känner ingen smärta.
Jag kan ju svara på de andra frågorna efter som att jag själv har en "oridbar häst". :smirk:
Hur långt man kan gå är upp till hästen. Ryttarens uppgift är att guida hästen och visa vägen mot roliga övningar som den sen utför
på egen hand. Man går så långt som hästen tillåter. Hästen gör inget som den inte tycker om/känner obehag inför, om den inte blir tvingad.
För mig är det lika roligt att träna med en "oridbar" häst som med en "ridbar". Jag har framförallt lärt mig vad samling och harmonisk ridning är, just pga. "oridbara hästar". Man
måste nämligen förstå det innan man kan få en sån häst att fungera. En "ridbar" häst kan fungera "tillräckligt" genom att man följer de "regler" som finns i hästvärlden.
Mitt mål är harmonisk ridning där meningen är att ha roligt och stärka varandras självkänsla. Jag rider inte min häst för att göra den så ridbar som möjligt. Jag rider för att ha kul. Egentligen skulle man kunna göra samma saker från marken, men jag är väl lite lat och sitter hellre på hästen.
Hoppas du förstår vad jag menar. Samlig är näturligt och något som hästen har gjort i alla tider, innan ens människan kom på tanken att sätta sig på dem. Det är alltså inte en människans påhitt. Att vi sen har avlat fram missbildade hästar är en sak, men vi har inte lyckats trolla bort vinklarna - de finns fortfarande där. Om man bara ser till att hjälpa hästen använda dem igen.