Samling till vilket pris??

Ok, jag missförstod nog ditt tidigare inlägg. Lätt hänt ;)
Häftiga grejer som piaff och galopp-piruetter ligger nog lite längre fram i tiden ja! :D

Jag har ju då aldrig suttit på något som varit självrakriktat/självsamlande så jag har ju inget att jämföra med.
Hade jag haft det hade jag säkert kunnat göra andra bedömningar.

Fast för att skryta lite. Under ett par få magiska minuter förra helgen (och då var det såklart inte jag som red då utan min duktiga medryttare) så lyckades de två tillsammans förvandla kusen till något oerhört dyrt och vackert! :love:
Hon lyfte som aldrig förr på sina hovar, vinklade sig så hon nästan höll på att tippa över bak och hela ekipaget bara svingade sig fram i gungig, spänstig, flygande "spjongig" trav. Det var himmelskt att se! :love:

Så när hon väl giter, och har rätt människor som jobbar med henne så kan hon, lite i taget men det går framåt.

Sånt där gör att man får lust att fortsätta trots att hon inte går en hundradel så bra med mig.

Men det är sant, ibland blir man bra sugen på att köpa något fräsigt och dyrt som man kan krumelura lite med emellan varven! :D

Alltså det finns hästar man väljer till dressyr och hästar man väljer bort pga exteriören.

Hästens exteriör kan man aldrig bygga om , hade det varit så enkelt hade alla hästar kunnat gå GP vilket dom verkligen inte kan även med 200 års träning i bagaget.

du talar om en bra arbetsform när du säger att ryggen skall höja sig och hästen skall bära mervikt på bakdelen det kan hästen göra ändå och iallafall vara i framvikt.
Japp, men jag menar en sådan arbetsform där den INTE är i framvikt.

Dom hästar som rids ständigt med mer vikt på bakdelen än framdelen är ganska lätträknade
Absolut, men bara för att det är svårt att uppnå så får man inte sluta sträva ditåt. Och det säger ju du sen också i nästa mening ser jag nu :D

Jag talar mer om den samlingen som krävs vid piaff, piruettgalopp mm dvs när hästen riktigt sätter sig eller iallafall har behagliga förutsättningar till det.
Jag har nån slags inbillning/vision om att den arbetsform jag pratar om i början av inlägget leder till denna sortens svårare dressyrkrumelurer, helt av sig själv! :D
Att styrketräningen, träningen i att lägga bak tyngdpunkten, vinkla lederna i bakbenen, rakriktningen, balansen och koordinationen så småningom gör det lättare för hästen att göra sånt som den t ex inte kan i dagsläget.
Kanske jag är helt ute och reser. Den som lever får se. :)

Nä, kanske inte alla hästar är för GP. Men jag tror att alla hästar mår bra av att ridas SOM OM de skulle sträva dit. Och alla ryttare är inte tävlingsinriktade. Jag till exempel, finner tanken med tävlande i dressyr ganska repellerande. För mig är det som om vi skulle ha tävlingar i sjukgymnastik (vilket dumt ord, det borde hetat friskgymnastik - men det heter det ju inte så jag får skriva så.) Men det är upp till var och en. En dag kanske till och med jag ändrar mig. :)

Tillägger. Trots att jag inte längre håller på med barockridning har jag tagit fasta på en mycket bra sak som de håller som motto. Dressyr är till för hästens skull, inte tvärtom.

Jo men i det ordspråket dressyren är till för hästens skull så innebär det att man inte går längre än vad hästen klarar av och för vissa hästar kanske den gränsen går vid halva steg.

Gud vilket bra inlägg! Läste inte det förrän nu! :idea:
Jag tycker du är helt rätt på det.
Och så bor du i rätt stad med! =)

Ok, vad exakt i en hästs kropp kan hindra den från att göra en piaff? Rent anatomiskt alltså.

(Alltså jag vill jättegärna lära mig så du får absolut inte uppfatta min fråga som spydig. Utan jag vill verkligen veta.)

Men att få hästen att vinkla lederna och trampa in till tyngdpunkten och bära upp sin egen vikt i piaff tex och resa sin framdel är ju lite svårt med en häst som har ett rakt kors och bakåtställt bäcken och fel vinkel i höften(ni förstår vad jag menar) med bakben som står långt bakom sig.

Visst kan dom trampa men något bärigt kommer det aldrig kunna bli.

En korrekt byggd häst rakriktar sig nästan själv efter ett par minuter, den samlar sig gratis och den balanserar perfekt, det är "bara" att rida på och se glad ut. Den anpassar sig till situationen eftersom det inte är svårt för den.

Nää...Det kan väl inte vara möjligt? Efter ett par års träning kanske? Även en korrekt byggd häst, kan ju ha sina problem.

En häst "som våra" säger du, vad är det för kroppsliga fel era hästar då? Är det fel ras också?

det här kommer bli intressant.
jag tycker man ska anpassa sig efter hästens möjligheter.
Hästen ska ju vara musklad och rätt tränad för att kunna samla sig

Aha, ok, ett felvinklat bäcken. Jag köper det sålänge.
Jag ska fundera på saken och kolla upp hur rörligt en hästs bäcken är, om det öht inte går att förändra vinklarna där alls. Är det så så har du rätt, då KAN den faktiskt inte komma längre än till... ja. Vad det nu blir.
En sån häst mår kanske till och med bättre av att få gå med sänkt rygg också? Eftersom en höjning i ländryggen också tvingar bäckenet att vinkla om sig.

Jag tror att våra hästar är ungefär som de flesta medelsvenssons hästar. Sneda, mer eller mindre klena i bakkärran, mer eller mindre framtunga, osv. Renoveringsobjekt helt enkelt. Så som vi själva. Det är min åsikt iaf.

alltså riktigt så dåligt vinklad är ju inte min häst kanske :crazy: men jag tänkte mer på hur mycket mer den hästen måste komma in med sina bakben och vinkla om bäckenet till skillnad från en häst som redan "sitter" och redan är där.
Sänkt rygg kanske blir att ta i men höjd i den mån hästen kan vinkla sig kanske :crazy:

piaff kan nog alla hästar lära sig utan tvekan men det blir nog en benlyftarpiaff för dom hästar som inte kan "sätta" sig till tyngdpunkten och resa upp framdelen. förmodligen kommer dom triangulera rätt kraftigt oxå skulle jag tippa på.

Det gör ju tydligen inte så mycket om man skall tävla för domarna ser ju inte det iallafall uppenbarligen, dom ser bara på hur mycket hästen lyfter på hovarna och om dom har en bra takt.
Men för sin egen kräsna skull så...

Givetvis kräver den oxå många års träning och man måste göra samma saker med den men det går mkt lättare, mkt snabbare och utan så mkt obalans.En bra häst har oxå problem men de är inte av samma art, svårt att beskriva.

Fel på de flesta av mina hästar är att de saknar balans, har stupande bogar och är lite allmänt felvinklade. Allt har förändrast till det bättre efter många års träning men de kommer aldrig att bli som en bra häst.

Et orröligt bäcken ger en häst som måste låsa fast sig och som saknar balans och det är balansavsaknad som är det svåraste att komma förbi.
Fel ras? Mina är isläningar, för mig är de rätt ras men för många är de nog fel :D

hur får man en häst att samla sig på bakdelen eller vad det nu heter?
asså jag e inget proffs och inte min häst heller... några tips?

Hm.... en höjning i ländryggen tvingar bäckenet att resa sig :D
Är det inte tvärtom? Att ländryggen höjs för att bäckenet vinklar sig :-)

Har du islänningar? Det hade jag inte förväntat mig?!

:)

Visst går det säkert snabbare med en korrekt byggd häst, förutsatt att ryttaren är bra och att hästen inte har blivit lärd någonting annat först.

Men som du uttryckte dig förut så lät det som att det bara skulle vara att "tuta och köra"! :D

Tja, inte vet jag :p
Jag tror att alltihop sker samtidigt. Testar på mig själv:
Spänner jag magmusklerna (på ett vanligt, kontraherande sätt) så rundas länden och bäckenet vinklas om.

Med fokus på bäckenet: För att vinkla in bäckenet måste jag använda magmusklerna, och då följer ryggen med.

Med fokus på länden: Jag kan inte höja ryggen utan att kontrahera magmusklerna, och då följer bäckenet med.

Så, om en häst funkar som jag så funkar det på alla sätt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka