Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.

Jag skulle vilja ha ett sådant jobb jag hade förut som administratör. Där uppskattades jag för min arbetsinsats och förmåga. Jag har t.o.m. fått hjälpa dem att lösa problem efter att jag slutade där för att jag var mest lämpad att göra det.
Tänk om Samhall kan ge något sådant? Det beskrevs alldeles nyss i tråden kring admintjänster från inhyrd samhallpersonal.

Oavsett är det en väldigt bra sak att lyfta med af/fk. Också tänka igenom vad som ger dig (högre grad av) arbetsförmåga (och/eller mindre risk att krascha) i ett sådant uppdrag så att de kan förstå din profil gällande både kompetens och begränsningar så bra som möjligt.

Nej, det har jag inte påstått heller. Men det är ju fortfarande så att man får ta det man får så länge. Jag har ju inte råd att vara arbetslös liksom.
För en person som har en stadigvarande nedsättning och år av kämpande med sjukskrivningar, arbetslöshet och vård så är det inte så länge det handlar om. Inget kommer liksom att lösa sig. Det här är nivån vi är på nu och det är så här det kommer att vara. Det är inte ett tag och det är inte inte så länge, det gör hela skillnaden.

Jag skulle vilja ha ett sådant jobb jag hade förut som administratör. Där uppskattades jag för min arbetsinsats och förmåga. Jag har t.o.m. fått hjälpa dem att lösa problem efter att jag slutade där för att jag var mest lämpad att göra det.
Men en sådan tjänst då, på lönebidrag?

Att tvingas slava med något jag inte vill sänker ju livslusten ännu mer.
Är det inte bättre att invänta utredningen om din arbetsförmåga och eventuellt jobberbjudande innan du bestämmer dig för att det kommer vara ett slavjobb som sänker din livslust ännu mer?

Du kanske får ett jobb du tycker är helt okej, till och med roligt, med trevliga kollegor. Det vet du ju inte än. Ta inte ut nåt i förskott.

Med tanke på att hon har fått bistånd via boendstöd beviljat och haft lönebidrags anställning samt nu ska utredas för arbetsförmåga (vilket man ju mest gör för att kontrollera vilken nivå man klarar av att arbeta på) så jo. Vi kan ju också lita på det hon själv berättar om sin vardag de senaste typ 5-10 åren som man kunnat följa TS här på forumet.
Du noterade visst inte "än"..

Afu är standardiserad, så det har absolut noll betydelse vilket yrke/utbildning/tidigare diagnoser etc man har.
Även om de som gör bedömningen har läst tidigare journalanteckningar, så är det bara arbetsförmågan de bedömer, inte om diagnoser påverkar.

Är det inte bättre att invänta utredningen om din arbetsförmåga och eventuellt jobberbjudande innan du bestämmer dig för att det kommer vara ett slavjobb som sänker din livslust ännu mer?

Du kanske får ett jobb du tycker är helt okej, till och med roligt, med trevliga kollegor. Det vet du ju inte än. Ta inte ut nåt i förskott.
Det finns inga roliga jobb. Bara mer eller mindre uthärdliga.

Jag har dålig livslust som det är. Att tvingas slava med något jag inte vill sänker ju livslusten ännu mer. Livet blir hopplöst. Och det kommer inte finnas energi över till något som ger livet mening.

Jag har ingen kontakt med vården annat än läkarbesök för sjukskrivning och mediciner.

Känner de till hur låg livslust du har och får du någon behandling för det?

Faktum är att de flesta tycker att det är drygt att tvingas jobba med något man inte vill. Men det är inte normalt att det får en att känna att livet är hopplöst och att man saknar livslust.

Du noterade visst inte "än"..

Afu är standardiserad, så det har absolut noll betydelse vilket yrke/utbildning/tidigare diagnoser etc man har.
Även om de som gör bedömningen har läst tidigare journalanteckningar, så är det bara arbetsförmågan de bedömer, inte om diagnoser påverkar.
Visst, men ts faktiska arbetsförmåga går ju varken upp eller ner med hur arbetsförmedlingen bedömer den. Det är ju väldigt tråkigt och besvärligt om de bedömer den högre än vad den faktiskt är så vi får väll hoppas att de gör en korrektbedömning.

Känner de till hur låg livslust du har och får du någon behandling för det?

Faktum är att de flesta tycker att det är drygt att tvingas jobba med något man inte vill. Men det är inte normalt att det får en att känna att livet är hopplöst och att man saknar livslust.
Jag äter maxdos antidepressiv medicin sedan många år. Var inlagd på sjukhus senast i somras.

Visst, men ts faktiska arbetsförmåga går ju varken upp eller ner med hur arbetsförmedlingen bedömer den. Det är ju väldigt tråkigt och besvärligt om de bedömer den högre än vad den faktiskt är så vi får väll hoppas att de gör en korrektbedömning.
Det är inte arbetsförmedlingen eller försäkringskassan som utreder.

Försäkringskassan skickar iväg en till närmaste ställe som utför arbetsförmågeutredningar (som de har avtal med) och den sammantagna bedömningen som görs där skickas sedan till försäkringskassan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 610
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 543
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar