Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.

Vi hade en samordnare på mitt jobb förut som var inhyrd via Samhall. Helt fantastisk människa och höll fler bollar i luften är oss andra. Var bara ekonomiska skäl som gjorde att hon fick gå.

Att ha ett stimulerande jobb men jobba deltid är en himla dålig kombi eg. Jag har världens bästa jobb och det är otroligt stimulerande. Jag är sedan länge sjukskriven på deltid pga nåt de inte riktigt är överens om det är postcovid eller utmattningssyndrom. Jag behöver iaf sova efter lunch, är hjärntrött osv. Jobbar jag mer än halvtid blir det misär på alla plan hemma för då orkar jag övht inte ta hand om hushållet.
Men det är så himla himla lätt att ta på sig för mycket just för att jobbet är stimulerande. Jag har världens bästa chef mm och har massvis med anpassningar. Utan de skulle jag inte ens klara halvtid. Jag styr även min arbetsbelastning själv. Men jag måste hela tiden "passa mig själv" så jag inte drar iväg och tar på mig för mycket eller för för mkt.

Med ett jobb som inte var så stimulerande och inte kändes så meningsfullt skulle jag inte orka jobba mer, men jag skulle heller inte riskera att av bara farten ta på mig för mycket eller göra mer än jag orkar.

När jag drar iväg och det blir för mycket är det förutom måendet även den högst meningsfulla fritiden och hushållet som blir lidande.
Jo jag jobbar liknande, 75% sedan 2015 pga av dåligt fungerande hjärna. Men har råd pga av helt ok lön i utgångsläget. Nackdelen är SGI om man blir långvarigt sjuk eller bedöms icke arbetsför. Då blir det svårt att få ihop det. Med tanke på hur långtid det gått och jag inte blivit bättre, snarare tvärtom, så är sannolikheten att jag kommer upp i tid någonsin igen väldigt låg. Så jag får räkna med en låg pension.

Delvis KL
Jag förstår TS oro, det är svårt helt enkelt och det är jobbigt med ekonomisk oro. TS har en stor oro in för det mesta och därför blir allt svårt och tungt. Att vara nedsatt och inte passa in i samhällets norm för arbete är svårt och tungrott. Det enda man kan göra är ju att vänta och se hur det blir. I den här situationen som den är nu har ju @Wille ändå inte kontrollen eftersom det är beslut från arbetsförmedling och försäkringskassa som avgör. I det här läget är det ju bara att avvakta helt enkelt.

nä alltså en grundlön för en väktare idag ligger runt 24. En brandman har en ingångslön på runt 27. Så att tro att man kan komma högt över det är nog en önskedröm. Det går såklart om man jobbar mycket OB.
https://www.securitas.se/jobba-hos-oss/vanliga-fragor/om-jobbet/
"Grundlönen efter sex månaders anställning (100%) ligger på 24 374 kronor (ex. ob-tillägg) före skatt. Efter 15 månaders anställning ska anställningen inplaceras i någon av de lönegrupper som finns beroende på var man arbetar med och där spannet ligger mellan 28 313–29 821 kronor."

Med en väldigt snabb löneutveckling och jag antar att brandmannen har en del risktillägg. Så 27000 kr är inte den faktiskt inkomsten som heltidsbrandman.

Jag tror de har som minimikrav att man måste vara vaken på jobbet.

För mig betyder arbetsuppgifterna mycket. Jag skulle t.ex. bara kunna städa en väldigt begränsad period.

Samhall är slavjobb. Det kommer ta allt ifrån mig i form av att jag inte kommer orka ha ett liv som ger något.
Fast nu är du rent av elak. Samhall har visst större krav på folk än att man bara ska vara vaken eller att det är slavjobb. Jag har dels anställt folk från Samhall för städning och visst vaktmästeri. Tror det var ganska svårt att bara stå och vara vaken i den sitsen.. Har även släktingar som är anställda via Samhall och hon började på "golvet" i verksamheten och är nu gruppchef för en hel avdelning. Det var inte så att de satt och rullade tummarna utan det var vanligt hederligt jobb. Så du ska nog sluta ha så förutfattade meningar och se ned på folk som arbetar på/via Samhall!!

Fast nu är du rent av elak. Samhall har visst större krav på folk än att man bara ska vara vaken eller att det är slavjobb. Jag har dels anställt folk från Samhall för städning och visst vaktmästeri. Tror det var ganska svårt att bara stå och vara vaken i den sitsen.. Har även släktingar som är anställda via Samhall och hon började på "golvet" i verksamheten och är nu gruppchef för en hel avdelning. Det var inte så att de satt och rullade tummarna utan det var vanligt hederligt jobb. Så du ska nog sluta ha så förutfattade meningar och se ned på folk som arbetar på/via Samhall!!
Du tolkar TS tokigt. Om du läser ser du att hon menar att hon har svårt att hålla sig vaken på dagarna och det därför blir svårt att jobba ens på samhall för henne.
Att ta ett jobb som man inte vill ha till en lön som känns för låg för att man "tvingas" kan väll liknas vid slavlika förhållanden?

När jag säger att man måste vara vaken på jobbet så menar jag att jag inte ens orkar det minimikravet. Jag fattar att det krävs mer än att vara vaken och det funkar inte. Jag orkar inte det.

Ska jag städa vill jag ha minst 30000 i månaden. Vill liksom inte hålla på med sånt och då får det kompenseras med bättre lön.

Jag kollade och maxtak för hel sjukersättning är 21 230 kronor före skatt per månad. Det är då om du arbetat och haft över en viss inkomst. Garantinivån är 12 163 kr före skatt (då är man dock sannolikt berättigad till bostadstillägg).

Så rent ekonomiskt är Samhall mer förmånligt en sjukersättning. Sen är vad man klarar och orkar med en annan aspekt. Men bara rent ekonomiskt

Samhall kan för övrigt vara ett steg på vägen mot sjukersättning, för om det skulle visa sig att du inte klarar att arbeta ens i ett anpassat arbete på Samhall så är ju ett av kriterierna för att få sjukersättning uppfylld. Att man inte har arbetsförmåga ens i anpassat arbete eller arbete med lönebidrag

Oavsett tycker jag du ska försöka andas och vänta på resultatet från arbetsförmågeutredningen och försöka ta det därifrån
Vi kan väll helt enkelt konstatera att det är svårt att få ekonomin att gå ihop när man inte har ett vanligt lönejobb och kan jobba 100 %.
Det är klart att det är svårt, inget att hymla med.

När jag säger att man måste vara vaken på jobbet så menar jag att jag inte ens orkar det minimikravet. Jag fattar att det krävs mer än att vara vaken och det funkar inte. Jag orkar inte det.

Ska jag städa vill jag ha minst 30000 i månaden. Vill liksom inte hålla på med sånt och då får det kompenseras med bättre lön.
Du är nog tyvärr inte i ett läge där du kan ställa sådana krav.

Det passar mig inte. På jobb ska man prestera. Och få lön efter det.
Men det kan du ju inte just nu. Ibland får man acceptera det. Jag har också en tankemässigt fungerande hjärna helt utan någon som helst uthållighet. Det suger, men det är ju så det är. Jag kan inte prestera och måste anpassa mig efter det. Får inse att jag inte kan ha de där roliga projekten eller söka de roliga jobben. Jag har massor av kunskap och färdigheter men noll uthållighet och klarar ingen press. Tjorvigt läge...

Att ta ett jobb som man inte vill ha till en lön som känns för låg för att man "tvingas" kan väll liknas vid slavlika förhållanden?
Är vi inte alla "slavar" i sådana fall? Jag hade gärna inte jobbat alls, få medborgarlön och sysslat med sånt som gjort mig mer självförsörjande och jobbat ideellt i olika föreningar. Men vi alla har inte lyxen att välja och vraka med jobb som passar än 100% med lön, arbetsuppgifter, med energi nog efter jobbet och tusen andra saker jag gärna velat ha. Man får ge och ta lite. Jag har sämre lön, ingen OB men mer semester, flex och resultatsstyrd arbetstid. Givande och tagande helt enkelt.

Är vi inte alla "slavar" i sådana fall? Jag hade gärna inte jobbat alls, få medborgarlön och sysslat med sånt som gjort mig mer självförsörjande och jobbat ideellt i olika föreningar. Men vi alla har inte lyxen att välja och vraka med jobb som passar än 100% med lön, arbetsuppgifter, med energi nog efter jobbet och tusen andra saker jag gärna velat ha. Man får ge och ta lite. Jag har sämre lön, ingen OB men mer semester, flex och resultatsstyrd arbetstid. Givande och tagande helt enkelt.
De flesta har lite större valmöjligheter än de som har nedsatt arbetsförmåga, det är det som är skillnaden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 610
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 540
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar