Sambons kläder...

Varför frågar du mig? Jag har redan problematiserat i denna tråd hur vi kvinnor synas under lupp vad gäller vår klädsel. Det betyder inte att det inte skulle gå att mötas någonstans på mitten. Män och deras kroppar kan ta och chilla lite med sitt spacetagande.
Män har rätt till sina egna kroppar och varje man bestämmer själv vad han vill klä sig i........precis som vi kvinnor
 
Så varje gång någon gör en relationstråd ska vi först se till att partnern också gör en användare och är lika aktiv i diskussionen? Anser du verkligen att det är en rimlig förutsättning?

Varje gång någon gör en tråd där denne problematiserar något som ens mamma sa eller som ens arbetskamrat gjorde, då ska denne inte få göra en tråd om det innan vi svart på vitt har den andra personens uppfattning om frågan?

Helt orimliga förutsättningar, om du frågar mig. Jag måste ju liksom få gnälla om sambon ibland till min syrra utan att hon drar fram telefon och sätter honom på högtalare, liksom.
Tror aldrig någonsin i hela min bukehistoria att jag kan minnas en enda tråd där någon beklagat sig om en annan persons beteende, utseende eller värderingar och folk i tråden tyckt att det är lämpligt att man bjuder in motparten i diskussionen. Aldrig någonsin har jag sett det förslaget :rofl: inte ens när folk varit oense med TS resonemang har detta föreslagits.
 
Konstigt att det alltid är feminister som drar sexistiska slutsatser och felaktigt tror att allt handlar om kön? De som säger sig vara mot sexism är de som själv driver det allra mest.

Inläggen jag gjorde är en direkt kommentar till uttrycket "hel och ren" som flera använt i tråden och det är något som utmanats inom modevärlden vilket bilderna jag lade in visar exempel på.
 
Alltså... är det bara jag som anser det är en skillnad mellan trasiga kläder som en medveten del av en outfit och trasiga kläder som i "shit, jag orkar inte leta reda på/köpa nya kläder"?!
Nu är jag väldigt anti mot trasiga kläder oavsett om det är medvetet eller omedvetet en del av en outfit (sträng uppfostran på den punkten antar jag), men till och med jag kan förstå det och till och med jag kan tycka viss "trasighet" kan vara snyggt och passande i vissa situationer.

Vad jag funderar på i TS sambos fall, är om han egentligen har fått lära sig att klä sig? Har han fått något sådant hemifrån? Vad som är "ok" och vad som inte är passande, till olika tillställningar och liknande? För det är ju trots allt något man mer eller mindre aktivt lär sina barn. Att de sedan ändå har sin klädstil är ju givet, men att kunna klä sig lär man ju dem. Eller?
 
Konstigt att det alltid är feminister som drar sexistiska slutsatser och felaktigt tror att allt handlar om kön? De som säger sig vara mot sexism är de som själv driver det allra mest.

Inläggen jag gjorde är en direkt kommentar till uttrycket "hel och ren" som flera använt i tråden och det är något som utmanats inom modevärlden vilket bilderna jag lade in visar exempel på.
Bara för att det är modernt med håliga byxor som du visar bild på så betyder inte det att det anses allmänt lämpligt att bära dem i vilken situation som helst utan man får välja sina tillfällen och kanske låta dem ligga hemma när man ska på begravning tex. Det gäller att använda hjärnan lite och fundera på vad det är för signaler man utstrålar när man klär på sig i olika sammanhang.
 
Vad jag funderar på i TS sambos fall, är om han egentligen har fått lära sig att klä sig? Har han fått något sådant hemifrån? Vad som är "ok" och vad som inte är passande, till olika tillställningar och liknande? För det är ju trots allt något man mer eller mindre aktivt lär sina barn. Att de sedan ändå har sin klädstil är ju givet, men att kunna klä sig lär man ju dem. Eller?

Det handlar väl som vanligt om gamla, hederliga könsnormer. Smågrabbar ska vara lite smutsiga när de kör sina lastbilar i plast över grusplan. En man som luktar svett kommer lättare undan med det för det är ju ändå lite "manligt". Och är karln pissnödig är det ju faktiskt bara att slanga fram kuken.
 
Bara för att det är modernt med håliga byxor som du visar bild på så betyder inte det att det anses allmänt lämpligt att bära dem i vilken situation som helst utan man får välja sina tillfällen och kanske låta dem ligga hemma när man ska på begravning tex. Det gäller att använda hjärnan lite och fundera på vad det är för signaler man utstrålar när man klär på sig i olika sammanhang.

Exakt. Jag tvivlar på att damerna på bilderna skulle ha sådana kläder till en gala.
 
Vad jag funderar på i TS sambos fall, är om han egentligen har fått lära sig att klä sig? Har han fått något sådant hemifrån? Vad som är "ok" och vad som inte är passande, till olika tillställningar och liknande? För det är ju trots allt något man mer eller mindre aktivt lär sina barn. Att de sedan ändå har sin klädstil är ju givet, men att kunna klä sig lär man ju dem. Eller?
Det är faktiskt en bra poäng du har där. Jag tror han fått "lära" sig att klä sig genom att kolla på kompisarna i skolan, och de är ju kanske inte de bästa lärarna alla gånger. Hans mamma är fortfarande glad i att köpa tröjor till honom då och då när hon hittar på rea i diverse butiker och det är nog kanske inte alltid såna tröjor man förknippar med en vuxen man, rent generellt. Hade hellre sett att hon köpte mer skjortor kanske och mer dressade plagg, men det är inte riktigt min plats att bestämma det.
 
Exakt. Jag tvivlar på att damerna på bilderna skulle ha sådana kläder till en gala.

(Bara för att jag hann se att du nämnde Billie Eilish :D):

FSH-CHN-1581417225682-04billieeilishchaneloscars292020hd.jpg


(:love:)
 
Det är faktiskt en bra poäng du har där. Jag tror han fått "lära" sig att klä sig genom att kolla på kompisarna i skolan, och de är ju kanske inte de bästa lärarna alla gånger. Hans mamma är fortfarande glad i att köpa tröjor till honom då och då när hon hittar på rea i diverse butiker och det är nog kanske inte alltid såna tröjor man förknippar med en vuxen man, rent generellt. Hade hellre sett att hon köpte mer skjortor kanske och mer dressade plagg, men det är inte riktigt min plats att bestämma det.

Dessa morsor.

Älskade kvinnor. Sluta curla era söner.
 
Fast du gör det helt okej att göra samma sak med män, förstår inte det konstruktiva i det. Ska kvinnor sluta gå med urringat också då? Kvinnor och deras kroppar kan ju chilla lite också. Lika bra att vi alla klär oss som mennoniter så ingens kropp syns eller tar plats

Ska män sluta gå toppless om det är så hemskt att kvinnor visa att dom har fettklumpar på bröstkrogen?
 
Tack för svar alla, orkar inte citera var och en av er.

Jag tror det handlar om att han helt enkelt fastnat i den klädstilen han hade på gymnasiet och inte haft någon vidare anledning att utveckla den eftersom han aldrig behövt det. Han jobbar som maskinförare och har företagets arbetskläder på jobbet så han har inget tvång på sig att dressa upp i vardagen som man haft om man tex jobbade på kontor där man faktiskt måste klä sig och tvingas reflektera över hur man kombinerar komfort och stil så att man ser ordentlig ut utan att vara obekväm.

Ang hur jag känt om han kritiserat mig så har det faktiskt hänt. Han har vid ett tillfälle uttryckt att ett par jeans jag hade, och gillade, såg ut som "tantbyxor" eftersom de var lite lösare i modellen och höga i midjan. Sagt med glimten i ögat men jag tog det på allvar och slutade använda dem. Det var på den tiden när man fortfarande var nyförälskad, dum i huvudet, och la alldeles för stor vikt vid att se snygg ut inför sin partner. Idag ångrar jag att jag sålde byxorna bara för en sån kommentar och han har även fått höra hur olämpligt det var att uttrycka sig på det sättet. Man kan påpeka att en person inte passar i ett visst plagg utan utan att låta ohyfsad. Om han får bestämma mina kläder så blir det astajta stuprörsjeans och linne/tajt tröja, dvs typiska tonårskläder som han säkert har kvar på näthinnan från den tiden han gick i gymnasiet och man spanade in alla snygga brudar i tajta jeans. Jag börjar känna mig lite färdig med ungdomsmode faktiskt och börjar mer och mer uppskatta klassiska stilar med skjortor, blusar, kjolar och dressade byxor.

Jag har inte haft något regelrätt snack om det hela med honom. Tror jag är rädd att han ska ta illa vid sig och känna att han inte duger som han är. Hade han kommit till mig och sagt att han skäms för hur jag ser ut när vi är ute bland folk hade jag nog också fått en klump i magen själv oavsett hur snällt och diplomatiskt han uttryckt sig. Men man kanske helt enkelt får bita i det sura äpplet och bara ta snacket till slut istället för att tassa runt på tå.

Jag säljer en del kläder i perioder och varje gång jag kör en drive i min garderob så erbjuder jag mig att hjälpa honom rensa ur i sin garderob också just i hopp om att bli av med några av de där plaggen som är både för små, sitter illa och är alldeles för slitna. Jag har lyckats hjälpa honom att rensa några plagg genom åren men det går extremt långsamt och han har inget intresse av det heller. Kan jag få honom att sortera ut en tröja om året får jag vara nöjd med det liksom och det verkar inte bero på att han tycker om kläderna utan att han helt enkelt inte orkar. Har erbjudit mig att ensam sortera i hans kläder också men jag vill heller inte sitta där och kasta saker vind för våg som han kanske gillar.

Tycker det är ett knepigt läge...

Fråga honom om det är så att han inte bryr sig om vad han har på sig eller om det är den stilen han gillar.
Om han inte bryr sig kanske han kan ge dig fria händer att rensa och bli den som köper in hans nya kläder (som han betalar).
Fråga också om det är okej att du gör en rensning bland det mest nötta (och mest förfärliga).
Kanske tycker han att det är jätteskönt att du gör det.
(Kanske tycker att det är jättejobbigt med er genomgång av hans kläder och helst skulle slippa fundera på sådant över huvudtaget.)
Det går ju alltid att sätta ut det besvärligt till i förrådet, försegla kartongen och skriva datum på och om det inte är saknat inom en viss tid så kan det åka iväg för evigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 194
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 993
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 537
Senast: Sonea
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 357
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp