Saltstenshållare

Thera

Trådstartare
Ingen stor sak, men ändå...

Har precis haft en mindre dispyt med stallägaren om vilket håll saltstenshållaren ska sitta på.
Jag hävdar att den ska sitta så den lilla "flärpen" är nederst och håller upp stenen. Han hävdar tvärtom. (Hoppas ni fattar :angel: )

Så nu måste jag fråga - hur är det egentligen tänkt?

Sv: Saltstenshållare

Vi har då alltid haft så som du säger :)

Jag har min så som du påstår att det ska vara. Men det är väll egentligen saksamma bara saltstenen sitter kvar i hållaren. På ridskolan har de båda varianterna, i boxarna.

jag har den smala öppningen nedåt, annars kan ju saltstenen glida ur när den blir mindre

Jag har smala delen neråt och "flärpen" hamnar då uppåt, har man tvärt om så kan ju saltstenen trilla ut hur lätt som helst ju. Ser man i Hööks och Börjes kataloger (som de flesta har hemma) så är saltstenshållaren vänd med "flärpen" uppåt.

Jag har sett och själv haft den åt båda håll!

Finns det ens ett rätt eller fel? Så länge saltstenen sitter kvar?

Norrland

Jag föredrar de hållarna där saltstenen ligger ner, men vad gäller de andra så tycker jag att de fungerar bäst om flärpen är nedåt och då håller stenen uppe.
När den är vänd uppåt så är det oftare att saltstenen har trillat ur hållaren, vad jag har märkt.
Men jag vet faktiskt inte hur det är menat att det ska vara...

Jag har inte sagt att något är rätt eller fel, jag sa bara hur jag har min och hur de är avbildade i hästsportkatalogerna tex så jag antar att det är så det är tänkt att den ska sitta och det var ju det trådskaparen frågade.

Det är tänkt att den smala delen ska vara nedåt och flärpen ska hålla mot övre delen så hästen inte slickar upp och ur saltstenen.

Många av de som har monterat den tvärtom har märkt att när stenen börjar ta slut alternativt hästen gnager i överdelen halkar hela härligheten ur.

Har den smala sidan nedåt, det hindrar stenen att trilla ur när den blir mindre, samtidigt som den lilla "pluppen" håller emot ovansidan av saltstenen när hästen slickar så den inte slickas loss...

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Betäcka 2025
  • GHS - dagens dressyr.
Tillbaka