Sv: Salt

Jag ger min ena himalaya-saltsten. Han slickar ganska mycket på den där. Så jag tror han får i sig tillräckligt.

Min andra tuggar i sig saltstenar på max tre dagar. Så han får ransonerat i sin betfor då han står inne. Nu då han är ute på bete får han fri tillgång. Men är inte på dem så mycket alls iom att han har annat att pilla med.
Han får antingen himalaya-salt eller Kraffts salt. Ibland får han ha en saltsten inne viss tid. Så har han något att göra en stund med.

Enligt min veterinär är hästar lika smarta som oss människor.

Vi helt enkelt känner vad kroppen behöver.

Samma sak med mineraler.
Min häst har en krubba med fri tillgång på alger i hagen, han står å tuggar i sig det när kroppen behöver det.

Jag känner inte vad min kropp behöver.

Vad i algerna känner din häst att han behöver? Allt, ett av mineralämnena?

Jag tror att kroppen bara känner av saltbrist, inte andra mineraler.

Läs även forskningsrapporter om vad som händer med för mycket jod (som alger innehåller) Skulle inte lämna en full krubba med alger för fri tillgång. Räkna ut vad din häst behöver i mineraler och se om algerna täcker/ger underskott/överskott på något. Ge sedan i en lagom dos och tillsätt annat om det inte täcker.

Mina hästar har också "bara" saltsten i boxen och ute i hagen. Men läste något intressant i en fodertillverkares broschyr:
"Saltförlust"
Vila-svettförlust 0 kg-behov 30g (saltsten räcker)
Lätt arbete, sommar-svettförlust 5kg-behov 50g/dag (ca 0,4 dl)
Hårt arbete, vinter-svettförlust 10 kg-behov 105 g/dag (ca 1 dl)
Hårt arbete, sommar-svettförlust 15 kg-behov 150 g/dag(ca 1,2 dl)
Fälttävlan, sommar-svettförlust 20 kg-behov 180g/dag (ca 1,5 dl)
Distansritt-svettförlust 25kg-behov 220g/dag (ca 2 dl)
Då har vi det relativa problemet med hur folk uppskattar sin ridning.

Vad hä'nder om man ger mer än hästen EGENTLIGEN förbrukar.
Kissar ut allt? Vad säger hästens njurar?

Jag ger bara himalayasaltstenar som de helt klart äter mer av o har även rent salt.

På vintern äter de i princip inget alls o om vi nu ska gå till vildhästen- äter de salt?
att afrikanska djur på stäppen gör det i värmen kan jag fatta.

Vad är det med himalayasalt egentligen?

Min har saltsten som han slicka på lagom mycket. Han älskar salt och jag tycker han verkar äta mer på den när han svettats mycket jämfört med när han vilar.
Han har ju tjock päls och svettas massor med vinterpäls, även som spårklippt och -15 grader. Har funderat på att ge extra salt i maten men har alltid kommit fram till att han antagligen får i sig lagom med salt själv.

"Lätt arbete"- skogsridning, ridbaneträning i skritt, trav och galopp c:a 1 timme/dag.
"Hårt arbet"- snabbjobb, trav/galopptävling, hopptävling/träning från medelsvår nivå.
Taget från fodertillverkares info. om salt.
Alltså ska den största delen av oss hamna i gruppen "Lätt arbete".

Hästen ska ju dricka mer vatten utan salt än med. Saltvattnet ska bara ersätta svettförlusterna.
Men det är inte alltid lätt att få den att dricka. Börja med svag lösning och öka.
Erbjud både saltvatten och vanligt vatten.
// Linda

Hästen ska ju dricka mer vatten utan salt än med. Saltvattnet ska bara ersätta svettförlusterna.
Men det är inte alltid lätt att få den att dricka. Börja med svag lösning och öka.
Erbjud både saltvatten och vanligt vatten.
// Linda

Ok, jag tänkte att det blev enorma mängder om man räknar på hur mycket de dricker på en dag. Säg att hästen dricker 30 liter, det blir ju i så fall 9*30=270g salt. :o

Borde väl räcke med bara några liter av en svagare lösning. Flera hekto salt om dagen känns väldigt mycket. :confused:

Mycket intressant. Har bara sett saltstenarna, visste inte att det fanns även i hälsokosten. Har undrat över dess lätt genomskinliga och rosa färg, men antagit att de inte varit värda sitt pris.

Hästen har ett dagligt behov på ca 20g salt (större häst mer, mindre häst mindre).
Det kan man med fördel ge i fodret, ca 1msk.
Svettas hästen bara lite så brukar jag bara ge extra salt i fodret.
Det är inte förrän hästen går rejäl träning eller distanstävling som jag använder saltvatten. Viktigt på tävling är att hästen först ska komma igång att dricka vatten innan man erbjuder saltvatten. Natten efter har jag både saltvatten och vanligt vatten.
Så att servera saltvatten ska bara täcka svettförlusterna, inte hästens dagliga vätskebehov.
// Linda

Hästen har ett dagligt behov på ca 20g salt (större häst mer, mindre häst mindre).
Det kan man med fördel ge i fodret, ca 1msk.
Svettas hästen bara lite så brukar jag bara ge extra salt i fodret.
Det är inte förrän hästen går rejäl träning eller distanstävling som jag använder saltvatten. Viktigt på tävling är att hästen först ska komma igång att dricka vatten innan man erbjuder saltvatten. Natten efter har jag både saltvatten och vanligt vatten.
Så att servera saltvatten ska bara täcka svettförlusterna, inte hästens dagliga vätskebehov.
// Linda
Var fann du att hästen behövde 20g dagligen?

Visste väl att studien var gjord på ARBETANDE hästar- i detta fallet trav= kapplöpning.

Hur många hästar svettas under sina vardagliga små rundor?

Varför äter hästar självmant endast salt när det är varmt?

Om det är som med oss människor där vi har ett överintag av salt- som inte alls är oskadligt i dessa fetmans tider.
folk som inte rör sig överhuvudtaget eller hästar som knappt motionsrids o ofta är överviktiga- ska dessa ha mer:confused:

Nej det är nog mer för sporthästar som svettas över hela kroppen o ofta dricker för lite. Salt ger törst.
Det hela handlar om vätskebalansen o elektrolyter.

Var fann du att hästen behövde 20g dagligen?

Visste väl att studien var gjord på ARBETANDE hästar- i detta fallet trav= kapplöpning.

Hur många hästar svettas under sina vardagliga små rundor?

Varför äter hästar självmant endast salt när det är varmt?

Om det är som med oss människor där vi har ett överintag av salt- som inte alls är oskadligt i dessa fetmans tider.
folk som inte rör sig överhuvudtaget eller hästar som knappt motionsrids o ofta är överviktiga- ska dessa ha mer:confused:

Nej det är nog mer för sporthästar som svettas över hela kroppen o ofta dricker för lite. Salt ger törst.
Det hela handlar om vätskebalansen o elektrolyter.

Salt e ganska "lurigt" för gemeneman att förstå sig på. För stort intag leder ofelbart till secundär vätskebrist och för litet intag leder till uttorkning.

Salt är precis som vatten inte bara salt eller vatten utan olika vatten har sina egenskaper precis som olika salter.

Ja,, frågan är väl varför vissa individer blir "saltkrubbitare" och svaret är INTE att dom lider av för liten balancerad saltmängd.

Själv är jag väldigt återhållsam med att tillsätta salt i maten utan i så fall under extremt svettiga perioder enbart ofta men lite dricka rent balancerat okolsyrat vatten och ren husmanskost som naturligt innehåller mera salt.

En människa kan inte tillgodogöra sig mer än ca 1dl vätska per 15 minuter under extrem vätskeförlust, överskottet av intagen vätska leder ofelbart till vätskeförlust. Hur det är med hästar har jag inget klart svar på mer än dom studier man ofta kan ta del av som påvisar att man inte kan dra slutsatsen att jämföra en häst med en kamel.

Svarar flera:

Nu blev det inte ett dugg klokare, allt låter vettigt på sitt sätt, men ändå motsäger det varann totalt.

Jag tror inte på att tillsätta några större mängder, och jag tror det ska ganska mycket till innan man kommer upp i såna nivåer att man behöver göra pålägg för träning.
Dock kan jag säga att min gamling ofta svettades mängder över hela kroppen (var bara torr uppe på rumpan) när han behövde klippas. Då var han genomsvett efter 20 min skritt. Men då åkte ju klippmaskinen fram istället för att ge mer salt.

Jag har ingen aning om vad "vanliga" hästar har för behov. Även när man hittar riktvärden på underhållsbehov så är det ju beräknat på stora hästar, och ibland saknas dessutom angivelse för hur mycket per hundra kg kroppsvikt och då är det ju omöjligt att veta hur mycket man ska dra av för att hamna rätt för en 300-350 kg islänning.

Samtidigt så känns det ju inte som att de får i sig några mängder salt i fodret, så OM de behöver salt så tror jag att man behöver tillsätta det på något sätt.

Jag har ingen aning om hur mycket salt vilda hästar äter, har faktiskt aldrig träffat några vilda hästar, och jag tycker inte man kan utgå från hästarna i hagen heller eftersom det som sagt är väldiga skillnader i hur mycket de står vid saltstenen, och då helt utan skillnader i aktivitetsnivå eller svettmängd.

Jag tycker ofta att många här skriver "det och det arbetet gör inte hästen svettig". Om man då pratar om svett och saltförlust får ju kanske fundera kring vad för slags häst man har. De flesta här har ju häst av halvblodstyp med tunn hud och ganska tunn vinterpäls.

Både du och jag har hästar som svettas mycket, de har TJOCK vinterpäls. Min har redan börjat sätta vinterpäls och behöver klippas i september för att inte svettas av bara stå i hagen när det är soligt och fint väder, fast det är lite småkallt.
Att klippa honom gör ju att han torkar snabbare men jobbar han hårt så blir han rejält svett ändå.

Men som jag skrev innan så är han rätt glad i saltstenen men jag har funderat på om salt bör tillsättas ändå.

Angående salt och vildhästar: Hur ofta springer de sig svettiga? Jag tänker mig att normalfallet innebär en liten språngmarsh, kanske något slagsmål. Rejäla springturer vid nån allvarlig rovdjursattack men knappast varje dag väl? Jag tänker mig iaf att vildhästar sällan svettas i några direkta mängder.

Ytterligare en vinkel som jag fullkomligt håller med om.

Nu har jag ju ny häst, och jämfört med gamlingen har hon riktig bäbispäls. Men enligt förra ägaren blir hon en riktig hårboll på vintern, och med tanke på vilka mängder hon fäller så kan jag tänka mig att det stämmer.

Kan ju hålla med om att i förra stallet där det stod många storhästar så blev de stora i stort sett aldrig svettiga, nån gång på sommaren när det var riktigt varmt och de reds länge. Annars räckte det ju att skritta av dem 10 min efteråt så var de torra igen.
Min raggsocka tog flera timmar MED svettäcke, TROTS att han var klippt!!

Liiiiite skillnad mellan häst och häst kan man säga.

Blir spännande att se hur vinterskruden ser ut på nya hästen. Än så länge är hon inte i kondition så det krävs inte så mycket för att hon ska bli svettig. Som du säger så är de ofta svettiga mellan bakbenen och så när det är varmt ute, helt utan ansträngning. :cool:

Jag ger svettersättning, man kan förmodligen göra egen saltlösning och ge istället för att köpa men ;) Varför inte betala för en massa vatten? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 493
Senast: Shixle
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 428
Senast: Efwa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 140
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka