Elina8

Trådstartare
Jag undrar lite om hur ni ger salt till era hästar?

Jag har alltid bara gett saltsten, men räcker det? Det är ju såklart olika från häst till häst, men en del slickar ju knappt något alls. Nu har jag funderat på om det är bättre att tillsätta salt (i lagom låg mängd såklart) i lite vatten eller foder istället så att man vet vad de får i sig.

Hur gör ni?

Ni som ger salt i maten/vattnet, vad ger ni för sort och hur mycket? I vad? och hur tycker ni det funkar? Och framförallt, VARFÖR ger ni det som ni ger det?

Sv: Salt

Det är lite det jag har funderat på, hur vet man att det räcker?

Min förra häst var rätt så duktig på att använda saltstenen, för det mesta i alla fall, så jag tror att han skötte det själv. Men har även träffat på hästar som ALDRIG slickar på saltstenar. Har de brist eller får de i sig tillräckligt med salt från annat håll?

Min häst har aldrig slickat på sin saltsten och vägrar äta om det är salt i maten. :crazy:

Har dock hittat lösningen, köpte en slicksten av himalayasalt. Hänger in den på eftermiddagen när jag är i stallet, hon är som tokig. :)

Men innan dess åt hon inte salt. Men verkade inte lida av det heller. De "vanliga" blodproverna var i alla fall på topp.

Jag har funderat lite på det här hur mycket de behöver det.

Jag kan ju känna mig lite konstig om jag varit varm, och då blir det oftast bättre om jag får i mig något salt, men jag kan inte tänka mig att det skulle synas på några tester som brist.
Samtidigt så äter ju hästar kanske inte lika mycket salt som mig :angel:

Det är framförallt detta jag funderat på. Läste lite på de olika salterna som fanns på GG, och det stod att de inte bör ätas, känns ju lite sådär att ge det till hästarna då. Vad är det som finns i det saltet som inte är lämpligt för oss, och varför är det i så fall lämpligt för hästar?

Kollade även på havssalt (som jag gillar bättre än "vanligt") och det stod samma på det. Himalayasalt gillar jag också, det fanns inte där men jag vet var jag kan få tag på det. Dock tycker jag inte att de som säljer det här hos mig verkar ha så bra koll på foder överlag, så jag har faktiskt inte frågat hos dem.

Men åh, det måste jag också prova till min salthatare! :idea:

Ts: Jag ger ett matskedsmått salt i fodret varje dag (att min ena sen inte äter det är en annan sak...) Är det väldigt varmt ute och dom svettats mycket så har jag dubblat. Vet inte om det är rätt men dom lever än :angel:
Köper vanligt grovsalt i tvåkilos påse på typ Ica eller annan mataffär :)

Ok, hur mycket mat har du då? Jag vet jag läste nån stans att det var noga hur mycket, men det var nog om man blandade det i vattnet, man skulle ha max X antal gram i X antal liter.

Mina har himalayastenar i boxen och så får dom havsalt i maten. Mängden beror på temperatur och arbete.

Det är sällan dom får i sig tillräckligt från saltstenen, hästar har ju en len tunga så dom får jobba väldigt hårt för att få i sig det dom behöver.

Jag ger mina hästar salt i maten. Den ena för att hon har betesbegränsare och har just nu en med ett så litet hål i att hon inte kan slicka på saltstenen. Den andra hästen äter inte på saltsten, testat vanlig, sådan med mineraler och himalaya.

Shettisen får ca en dryg tesked, blandat med 1/2 dl pellets, och så lite vatten så det sväller. Hon har också salt i krubban inne, som hon kan äta av någon timme per dag när de är inne.

Araben får lite olika beroende på om vi ridit hårt och han svettats mkt. Men ca 2 teskedar. Mer om vi ridit så han är väldigt svett.

Blandar saltet med drygt 1,5 kg kraftfoder plus en dl olja (blandar väldigt noggrant) men han sorterar ändå ut det. Skulle ju iof kunna testa att dela upp saltgivan på två då han får detta två ggr/dag.

Har aldrig prövat att hälla det i vattnet. Låter inte så gott :p

Blandar en tsk salt utan jod i betforen men har givetvis saltsten både i boxen och i hagen. Det är vanligt salt som jag köper i livsmedelsaffären.
Vet själv om jag har svettats en dag, då blir jag sugen på salt.

Enligt min veterinär är hästar lika smarta som oss människor.

Vi helt enkelt känner vad kroppen behöver.

Min häst har vanlig saltsten och en himalaya saltsten att slicka på.
Han slickar inte speciellt mkt utom på sommaren efter träning, då kan han tugga i sig salt = kroppen känner att det behövs.

Samma sak med mineraler.
Min häst har en krubba med fri tillgång på alger i hagen, han står å tuggar i sig det när kroppen behöver det.

Så jag tror inte man ska oroa sig för att hästen inte slickar i sig så mkt salt, den får antagligen i sig tillräckligt genom det övriga fodret.
För mycket salt är inte heller bra, så överdosera inte!

Jag är inte så himla säker på att alla klarar av att styra vad de äter. Det finns ju massa exempel på hästar som äter giftiga växter som de normalt håller sig ifrån, på samma sätt borde det ju finnas hästar som inte får i sig det salt de behöver.
Det finns ju hästar som dricker alldeles för lite också.

Jag är en sån person som helt kan glömma att dricka en dag, om jag glömmer det i några dagar i rad så får jag ont i magen (njurtrakten) och då kommer jag på att jag inte druckit mer än något glas på några dagar. Men då tar det ju ändå ett tag att "återhämta sig". Självklart dricker jag ju tillräckligt för att överleva, men jag hade säkert mått bättre av dricka lite mer på lång sikt.

Så jag tror nog det finns många som inte riktigt klarar av att styra själva vad de behöver få i sig, även om jag precis som du tror att majoriteten faktiskt kontrollerar det själva. :)
Och självklart ska man inte överdosera, därför tänker jag inte introducera något salt i maten innan nästa vår tidigast, när jag har koll på hur mycket min nya häst får i sig från saltstenen.

Enbart saltsten och låter dem reglera själva.
Tror faktiskt att det är det bästa.
Hur ska vi veta hur mycket salt en häst ska ha i maten???
Gällande människor, vet vi att vi överförbrukar salt vilket kan leda/bidra till sjukdomar som högt blodtryck.
Onödigt att stoppa i hästen mer salt än den behöver och därmed belasta hästens njurar mer än nödvändigt.:crazy:
Finns hästar som "missbrukar" saltsten och får i sig för mycket. Då får man väl ta bort saltstenen och ge en liten mängd i fodret istället.

Mina hästar har också "bara" saltsten i boxen och ute i hagen. Men läste något intressant i en fodertillverkares broschyr:
"Saltförlust"
Vila-svettförlust 0 kg-behov 30g (saltsten räcker)
Lätt arbete, sommar-svettförlust 5kg-behov 50g/dag (ca 0,4 dl)
Hårt arbete, vinter-svettförlust 10 kg-behov 105 g/dag (ca 1 dl)
Hårt arbete, sommar-svettförlust 15 kg-behov 150 g/dag(ca 1,2 dl)
Fälttävlan, sommar-svettförlust 20 kg-behov 180g/dag (ca 1,5 dl)
Distansritt-svettförlust 25kg-behov 220g/dag (ca 2 dl)

Man kan inte jämföra en människas saltintag eller saltbehov med hästens.
Vi har mycket salt i vår mat, det har inte hästen.
Hästens svett innehåller mer salt än människans.

Det finns ju studier och forskning om det här.
Det bästa sättet att ersätta förlusten av svett är med saltvatten. 9g per liter vatten, samma konc som hästens svett.
// Linda

Man kan inte jämföra en människas saltintag eller saltbehov med hästens.
Vi har mycket salt i vår mat, det har inte hästen.
Hästens svett innehåller mer salt än människans.

Det finns ju studier och forskning om det här.
Det bästa sättet att ersätta förlusten av svett är med saltvatten. 9g per liter vatten, samma konc som hästens svett.
// Linda

Där kom det ju, det är det jag läst nånstans. Just halten salt i vattnet.
Vet inte riktigt hur det funkar på sommaren, då får de ju vatten i baljor ute, och det är svårt att beräkna hur mycket salt som ska tillsättas. Men till hösten/vinter blir det ju lättare. Då kan man ju i alla fall ge salt i vattnet de dricker inne.

Men hur mycket vatten beräknar du att de behöver dricka då? Är det uträknat på hela dagsransonen vatten, eller räcker det att de dricker tex. 10 liter med salt utblandat? Det blir ju ändå 90g salt vilket ju måste bli en hel del.

Enbart saltsten och låter dem reglera själva.
Tror faktiskt att det är det bästa.
Hur ska vi veta hur mycket salt en häst ska ha i maten???
Gällande människor, vet vi att vi överförbrukar salt vilket kan leda/bidra till sjukdomar som högt blodtryck.
Onödigt att stoppa i hästen mer salt än den behöver och därmed belasta hästens njurar mer än nödvändigt.:crazy:
Finns hästar som "missbrukar" saltsten och får i sig för mycket. Då får man väl ta bort saltstenen och ge en liten mängd i fodret istället.

Hur ska vi veta hur mycket de ska ha? Tja, hur vet vi hur mycket selen, magnesium och fosfor de ska ha? Jag antar att det finns folk som forskat på detta och att man på något sätt kan räkna ut det.
Och på vilket sätt tycker du att det blir bättre av att ge saltsten, då vet vi ju inte ens hur mycket de får i sig. Man kan ju hoppas att de själva känner av hur mycket de behöver. Men jag gissar att det är ganska många som antingen äter för mycket eller för lite.

Det är lite det jag är ute efter, om det finns några riktvärden för hur mycket salt en häst behöver. Jag tror inte heller det är bra att ge för mycket, men man kan ju i alla fall ge så att man täcker något minimum.
Min tanke är att om man täcker "underhållsbehovet" eller något slags minimum, så kan de ha saltsten som tillägg om de behöver mer. Då borde man ju ganska snart märka om de klarar av att dosera själva vad de behöver. Dvs. om de har svettats mycket borde de slicka mer på stenen än om de gått i hagen en kall dag och inte svettats. Om den slickar lika mycket hela tiden så kan man ju antingen dra slutsatsen att man ger för lite, eller att hästen inte kan styra intaget själv.
Om den inte slickar alls kan man ju dra slutsatsen att man ger för mycket eller att hästen inte kan styra själv.
Så oavsett tror jag det är svårt att veta om de klarar av att styra själva eller ej.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 493
Senast: Shixle
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 428
Senast: Efwa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 140
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka