Sällskapshund till katt?

As_Vegas

Trådstartare
Jag hade tidigare två katter men har inte kvar den ena längre utan bara en 9-årig kastrerad hankatt. Han har sällskap just nu, men efter sommaren behövs en lösning. Jag hade tänkt skaffa en till katt helt enkelt, men sambon vill så jättegärna skaffa hund. Katten går bra ihop med chiuaua (?), den enda ras jag haft hemma på passning. Skulle tro att de flesta småhundar som uppför sig funkar väl ihop med katten.

Är det någon här som har erfarenhet av att skaffa hund med en gammal katt hemma? Har hunden och katten haft något utbyte av varandra?
Vilka raser kan vara passande?
Bäst att skaffa valp eller vuxen hund?

Hunden kommer att vara ute en hel del med sambon iom hans jobb, men det kommer ändå bli en del tid (2h/dag kanske) där hunden och katten blir ensamma hemma.
Funkar detta eller är det bättre med en ny katt?

Sv: Sällskapshund till katt?

Vi har en dalmatin, unghund, och en schäfer/labrador, och en liten katt.
För ett tag sedan fick vi hem en vuxen katt utan erfarenhet av hundar.
Han märkte direkt att hundarna var vänliga och kort efter flytten hit låg han intryckt mellan dom och sov, busar med dom osv.

Jag tycker absolut att dom har utbyta av varandra! Dom putsar varandra, leker, sover (ofta ligger katten som en boll i stora hundens famn, eller blir skedad av dalmatinern) osv.

Och dom flesta katter kan vänja sig även om dom är vuxna, bara hunden är vänlig. Valp eller vuxen spelar nog ingen roll, är det en vuxen hund är det ju viktigt att den inte vill "äta katter" ;) En valp lär sig ju att katten är kompis.

Vi hade två stora, fullvuxna och rätt vilda hundar, när grannens stallkatt plötsligt bestämde sig för att han hellre ville bli innekatt hos oss.

Han var uppenbarligen mycket van vid hundar och tog omedelbart över kommandot i huset, från den första dagen, då han spatserade in genom köksdörren med svansen i vädret, mitt emellan de två förvånade, men vänliga hundarna. Katten behövde bara spänna ögonen i dem för att båda hundarna skulle vända bort blicken och ge honom utrymme. Möttes de i en dörröppning, var det alltid katten som gick först igenom.

Med tiden blev katten verkligen bästis med den ena hunden, den andra dog tyvärr vid 7 års ålder. Han fann sig då i att bli tvättad bakom öronen och rullad på golvet eller t.o.m "våldtagen" av hundkompisen. De låg alltid tillsammans i sängen, och hälsade på varandra med påtaglig förtjusning när de varit åtskilda.

Så nog hade de glädje av varandra.

Min katt gillade aldrig hundarna något vidare, han accepterade dem efter några år men de hade noll utbyte av varandra. Så det är nog ganska individuellt.

Vi skaffade en Fransk Bulldogvalp i somras, och hade sen tidigare 4 katter i åldrarna 6-11år.

Katterna accepterar henne för det mesta, men kan sura ihop och klösa henne lite emellanåt. Känns lite som att katterna ser ner lite på henne och 3 av dom skulle inte ens drömma om att ha nåt med henne att göra men en leker hon en del med.

Jag funderar på att skaffa en till hund så hunden får nån att gosa med, hon tittar lite längtansfullt på katterna ibland och försöker krypa ihop bredvid dom i soffan men då flyttar alltid katten på sig.

Jag har en hund som älskar katter. Hon förstår inte att de vi träffar ute inte tycker om henne... Hennes uppfödare hade katt som umgicks med dem och sedan hemma hos mig hade jag några gamla katter som inte var så intresserade. De tålde henne men ville inte leka. Senare (de gamla katterna vart till kattthimlen av ålderdom) fick jag ta hand om en innekatt som ville vara utekatt, och han var uppväxt med hund. De lekte jättemycket och det fungerade så bra.

Nu har jag ingen katt, bor i lgh så katten har fått flytta till 3,5 ha egen mark med hus och husse/matte att sköta om ;-)

Funderar då o då att ta hand om en katt så hunden blir glad, finns tyvärr hur många övergivna katter som behöver hjälp men än ligger det bara på tanke.....

Svarar alla:

Detta låter ju bättre än jag trott! Även om katten inte skulle bli bästis med hunden verkar det ju fungera att ha dem ihop!
Ser ut som om sambon kan få sin vilja igenom med hundägandet. Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 598
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka