• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 2 576
M

majabergman

Vet inte om den här tråden hamna rätt nu då men.

Vi har sagt upp Mannes boxplats nu och måste flytta i januari. Pappa håller på att bygga en box, han kan itne bygga två stycken förns i sommar.
Manne har egentligen inte så mycket emot att stå själv.

Men hur är det med lagen?

Sv: Sällskap

Vet inte om den här tråden hamna rätt nu då men.

Vi har sagt upp Mannes boxplats nu och måste flytta i januari. Pappa håller på att bygga en box, han kan itne bygga två stycken förns i sommar.
Manne har egentligen inte så mycket emot att stå själv.

Men hur är det med lagen?

Lagen säger tyvärr att man får ha en häst ensam. Det var på förslag med en ny lag om att hästar ska ha sällskap då de ju är ett flockdjur och inte mår bra av att vara ensamma, TYVÄRR så gick inte den lagen igenom!:cry:

Det finns ingen lag som säger att du inte får ha en häst ensam, men rekommendationen är att ha minst två. Jag för min del hade inte ställt en häst ensam om det var helt olösligt på annat sätt. En ensam häst mår inte bra oavsett vad vi tror. Hästen kan ju inte tala om hur den upplever sin situation.

Men jag ahr inget annat val. Vi flyttar från det stallet för det inte finns någin plats då han ska ta hem hingsten. Pappa behöver ha sitt garage så då blir det så som jag sa.
Manne är så underlägsen så man ser om han mår dåligt med sin hästvän. Den enda han har trivts med är ett islandssto som står 4 mil bort.

köp en annan som sällskap...jag tycker inte hästar ska vara ensama, o sen har man alltid ett val..man måste bara ordna de på nåt sätt..typ hyra en utebox eller så..de finns tillfälliga stall man kan hyra.

ja trodde inte min hade nåt emot av att stå själv i en hage..o han såg endå massor av andra hästar och kunde hälsa på dom i boxen sen...men när ja släppte ihop honom med dom andra såg man att han blev jätteglad..han älskar andra hästar o mår bättre av de även om de inte ser ut som om han har nåt emot av att stå själv.

har lite svårt att tro på igentligen att hästar inte vill gå med andra hästar..sen är de klart man måste hitta en passande kompis men dom är flockdjur o ska ha en kompis.

Senast ändrad av en moderator:

Hyr in hästen tillfälligt i ett annat stall då..
Tycker det ska vara lag på att en häst inte får stå själv

I ödemarken går det inte. Det finns inte en enda stallplats ledig, så det är visst mitt enda val. Utebox är inget alternativ då det är väldigt kallt här.
Jag har inte sagt att han tycker det är bäst att gå själv utan det att han kan. :)

I ödemarken går det inte. Det finns inte en enda stallplats ledig, så det är visst mitt enda val. Utebox är inget alternativ då det är väldigt kallt här.
Jag har inte sagt att han tycker det är bäst att gå själv utan det att han kan. :)

dom kan ju mycke hästar..men man vill ju endå att hästen ska må bra..min pålle kan gå själv..men han trivs inte..även om man inte direkt märker de..hästar accepterar ju de mesta utan att klaga...man märkte de ju först när han fick springa o leka med sina kompisar igen..då såg man en lycklig häst..

sen är kylan inget problem när de gäller uteboxar.

Jag tycker nog att du kan ha hästen ssjälv i vinter utan att ha dåligt samvete. Se till att han får sällskap framåt sommaren bara.

Ja men det var ju det vi tänkte. I sommar får han gå på bete med hästkompis :)

Uddatyp: Men vi kan ändå inte ha utebox, min pappa vill inte ha det på gården. Sen blir det ju visst kallti en utebox.

klart de blir kallt...blir lika kallt i ett kallstall..och de är inga problem..va faktikst runt 25- i ett stall ja stog i en kortis en vinter..va inga problem förutom att vattnet frös..så kylan kan man då inte skylla på.

ja tycker inte man ska ha en häst själv för att vi håller på med dom runt 2 timmar per dag..sen går dom där 22timmar per dygn ensamma..bara för att vi ska ha kul nån timma..därför tycker ja endå de är fel att ha dom ensamma.

Vad för lag ? Finns ingen lag som trätt i kraft än. Det gör den 2009.

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

KÄLLA: SJV

men i ett kallstall håller hästarna värmen :smirk: Nej tack, utebox är inget för mig.

Självklart VILL jag inte ha honom själv såklart, men nu är det såhär det måste bli. Undrade bara om det fanns någon lag eller ointe.

Okej! du är den enda som faktiskt svarade på mig fråga :D ;)

men i ett kallstall håller hästarna värmen :smirk: Nej tack, utebox är inget för mig.

Självklart VILL jag inte ha honom själv såklart, men nu är det såhär det måste bli. Undrade bara om det fanns någon lag eller ointe.

aja..ja skulle iallafall aldri ha min häst helt själv, de är inte rätt mot hästen oavsett vad man har för anledningar..då får man tänka på de innan..o ja tycker uteboxar fortfarande är ett jättebra tillfällit stall medans man väntar på att bygga de riktiga.

sen går väl din häst ute eller? klarar den inte kylan ute heller?

den går ute ja. Men vadå utebox, det spelar väl ingen roll om jag har det eller inte för han står fortfarande själv.

då skulle man kunna ta o ha en sällskapshäst faktikst..så inte hästen blir ensam.

Jag bor ännu längre upp i landet än du och vi har hästarna på lösdrift (även min tidigare tävlingshäst i dressyr). Går alldeles utmärkt.
Jag skulle inte rekommendera att ha min häst utan sällskap men du gör ju som du vill.

Men hur hade du tänkt att det skulle gå till? Han SKA inte stå i utebox fortfarande. Sen är det MIN häst och du behöver inte bry dig om vad jag gör med den. Han kommer inte hålla värmen själv där och då måste han ha täcke på sig istället.

Det jag frågade var OM det fanns en lag. Inte om hur MIN häst skulle må, eller om man kunde ha sällskap.

Jag tycker inte riktigt om lösdrift och det är ändå ett jäkla bygge av själv lösdriften ;) vi måste ju flytta han snabbt och då tar vi det som går snabbast.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 256
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka