Säljningsetik

ufot

Trådstartare
Ponera följande;
A bedriver uppfödning samt ridskola i mindre skala. På senare år har aveln gått på halvfart pga den dåliga marknaden. På gården finns enbart ett avelssto kvar, resten har blivit ridskolehästar. Utöver detta finns cirka 15 unghästar av varierande storlek och ålder, Allt från A till D ponnyer.

Alla unghästar är inridna och delvis utbildade, men ingen vill köpa. A har redan tillräckligt med lektionsponnyer vilket leder till att hon har hamnat i en ekonomisk och tidsmässig knepig situation. Ridskoleverksamheten går runt, men uppfödningsbiten går med stora förluster. Unghästarna kostar mer än dem drar in. A hinner heller inte tidsmässigt utbilda dem mer. Hon måste helt enkelt sälja eller låna ut dem. A har redan gått ner i pris så mycket hon kan och även om hon får sålt dem täcker utgifterna hon har haft för hästarna, språngavgift, registrering, veterinär, hovslagare osv, knappast av prislappen.

Till gården kommer en dag B med dottern C. Dem blir intresserad av en av unghästarna. Provridningen går hyfsat. A märker att dottern är osäker men klarar på det hela taget av hästen. Mamman vet vad som är fram och bak på en häst, men knappast mer. Efter att ha varit och provridit hästen ytterliggare några gånger bestämmer B sig för att köpa ponnyn åt dottern. A är dock betänksam. Kommer dottern verkligen att klara av hästen?

Vad tycker ni, ska A sälja eller inte?

OBS: Detta är delvis en uppdiktad historia. Jag vill dock gärna höra era tankar kring detta problem.

Sv: Säljningsetik

Jag skulle nog kunna sälja men kanske erbjuda dem att komma och träna med hästen hos mig, få hjälp med den liksom. Fråga var de ska ha hästen osv, finns det hästkunniga i närheten ?

hade bett dem provrida en eller två gånger till så man ser att häst och ryttare passar ihop och att ryttaren kan klara av hästen. och då också be dem ta med ev tränare eller häst kunnig bekant till köpare under någon av provridningarna.

Jag köpte häst under lite liknade förhållanden.
Jag hade ridit länge men var lite osäker på att jag skulle klara av en unghäst. Ägaren och jag kände varandra men ändå...
Jag var alltid välkomen att ringa för att få råd eller köra dit och få hjälp om jag ville. Lovade att höra av mig direkt om något skulle strula så vi kunde ta tag i problemet på en gång.

Tycker att A ska sälja men att tala om (och mena det) att dom kan ringa eller komma dit och få hjälp vid behov.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 823
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel