Säljer sjuka hästar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 6 181
S

Stopek

...när jag nu letar ponny så inser jag att det är många som säljer sina hästar när de blivit sjuka. Det är hästar med t.ex. spatt, pålagringar och hältor av diverse slag.

Vad som får mig mycket undrande är HUR det ens kan finnas köpare till dessa hästar? För det kan väl inte vara möjligt? Det måste väl vara bara en chansning, av en blödig ägare, som inte vågar ta det tuffa beslutet att ta bort en sin sjuka häst? En tro att någon god själ faktiskt vill vårda den sjuka häst de inte själva vill ta hand om.

Förstår ni hur man tänker och vilken typ av marknad för dessa billiga hästar det finns? Vad händer med dem om de blir sålda?

Hälsning Maja

Sv: Säljer sjuka hästar...

jag skulle aldrig sälja en häst med nedsatt användbarhet. att folk gör det visar att dom bryr sig mer om ridningen än hästen.

dom flesta jag sett til salu kan promenadridas, så folk köper dom väl till det samt sällskap.

har själv en som är t-märkt och han har trots det hållit i många många år för hobbyridning. hade lätt betalt för honom, för han är en sån underbar häst och han har lärt mig så mkt! nu fick jag honom men ändå..

det jag kan tycka är konstigt är att dom säljer vissa väldigt dyrt. typ 20.000 för en valack som bara går att skritta...

Jag kan faktiskt inte förstå hur man tänker. Visserligen är det ett tungt beslut att ta om att låta sin häst vandra vidare.

Men jag själv skulle hellre välja det än att försöka sälja hästen. Säljer man så har man ingen aning om vad som händer hästen.

Och att det finns köpare, ja.. Skadade hästar är ju bra mycket billigare än en fräsch. Och priserna på ponnier i dagsläget kan ju vara hiskliga. Så för en okunnig förälder, kan ju en skadad ponny, vara vad man har råd med till sitt barn..

Jag kan faktiskt inte förstå hur man tänker. Visserligen är det ett tungt beslut att ta om att låta sin häst vandra vidare.

Men jag själv skulle hellre välja det än att försöka sälja hästen. Säljer man så har man ingen aning om vad som händer hästen.

Och att det finns köpare, ja.. Skadade hästar är ju bra mycket billigare än en fräsch. Och priserna på ponnier i dagsläget kan ju vara hiskliga. Så för en okunnig förälder, kan ju en skadad ponny, vara vad man har råd med till sitt barn..

:bow::bow::bow:

jag skulle aldrig sälja en häst med nedsatt användbarhet. att folk gör det visar att dom bryr sig mer om ridningen än hästen.
Vänta nu! När jag har häst (för tillfället ingen egen) så är det för att jag ska kunna hålla på med det jag är intresserad av. I mitt fall är det träna och tävla. Självklart kan jag vänta på en skadad häst, men en som för alltid inte kommer att gå att använda till det JAG vill göra med hästar, och lägger ner stora pengar på, kommer jag inte behålla. Vad har du för rätt att döma mig?

Om hästen nu faktiskt klarar ett liv som t.ex. promenadhäst, varför kan den inte få gå som det med någon annan som ägare? Vem säger att inte någon annan kan ta hand om hästen lika bra som jag? Troligtvis kommer nästa ägare inte göra precis som jag, men det är inget som säger att det är ett sämre sätt.

Alla har inte samma mål och syfte med sin hästhållning.

Däremot är det totalfel att försöka sälja en skadad häst och låtsas som att den är frisk eller kommer att bli när så inte är fallet.

Ja, det är ju just det att de okunniga föräldrarna blir de som köper dessa ponnier. Säljaren som säger, att det går bra att promenadrida - och då är synen på just promenadridning väldigt olika.

Själv sålde jag ett arabsto till promenadridning och avel, då hon började få småproblem när jag ville ha henne till elitsatsning. Insåg att detta är en normalhäst och inte en järnhäst. Fullt frisk såldes hon och utan att ha varit behandlad i leder eller liknande.

Jag vill ha en billig ponny själv, någon snäll äldre häst, som kan lära min son att rida. Men då jag letar hittar jag ingen sådan utan bara sjuka hästar.

Var och tittade på ponny på en ridskola. Den skulle vara frisk. Varm kota på ena fram och halt på böjt spår riden. Det värsta var att det verkade inte som att ridläraren (säljaren) såg att hästen var halt. Hon fick titta flera ggr och kunde sedan tvekande hålla med. När jag sedan gick till bilen kom en liten flicka ledandes med en ponny till hagen. Ponnyn hade en tregradighälta. "Du vet väl att hästen är halt?" frågade jag för säkerhetsskull. Ville att hon skulle låta någon vuxen titta innan hon släppte ut hästen i en liten lerig hage, med många hästar i. "Nejdå, svarar flickan, den är bara lite öm". Det måste ju någon vuxen ha sagt till henne.

Ja, man blir mörkrädd. Stackars hästar.

Hälsning Maja

Usch ja, man tror att det på ridskolor ska finnas vettigt folk.

Hade min utlånad till försäljning till en ridskola, de ville inte ha honom med utlåtandet att han var för stel och oriden. Hämtade honom och tog honom till klinik, knäskålen var av... inte undra på att han kändes stel!

Usch ja, man tror att det på ridskolor ska finnas vettigt folk.

Det är nog rätt olika det där.. Med tanke på hur "dåligt" en del ridskoleponnyer rids så kan det säkert vara svårare att se hältor på dom för att de är så stela och stumma i övrigt - en grej till gör inte så stor skillnad :crazy:
Men tror säkert att det överlag är vettiga personer på ridskolor.

Jag köpte en d-ponny för två år sedan. Hon hade då tävlats i många år, men var triangelmärkt pga skada. Jag fick henne mycket billigt, med all utrustning till. Hon var fet och inte i så god kondition när hon kom. Idag är hon pigg och fräsh och kan ridas i skogen i alla gångarter utan problem. Skulle säkert kunna tränas och hoppas lite av ett barn också. Nu är det jag själv som rider och det blir bara skogen, då jag har ytterligare en häst som tränas på ett annat sätt.

Så, det finns faktiskt skadade hästar som kan bli bra barnhästar, för ridning och träning. Söker man en tävlingshäst är det naturligtvis en annan sak.

Jag köpte en d-ponny för två år sedan. Hon hade då tävlats i många år, men var triangelmärkt pga skada. Jag fick henne mycket billigt, med all utrustning till. Hon var fet och inte i så god kondition när hon kom. Idag är hon pigg och fräsh och kan ridas i skogen i alla gångarter utan problem. Skulle säkert kunna tränas och hoppas lite av ett barn också. Nu är det jag själv som rider och det blir bara skogen, då jag har ytterligare en häst som tränas på ett annat sätt.

Så, det finns faktiskt skadade hästar som kan bli bra barnhästar, för ridning och träning. Söker man en tävlingshäst är det naturligtvis en annan sak.

Det som är synd är ju att det blir så många som hamnar i omlopp. Att marknaden blir mättad och till slut en marknad för överblivna hästar som säljs till oseriösa/panka människor. Att köparna blir mer attraktiva än säljarna :crazy: typ som det blir med pensionerade varmblodstravare och travare med skador- skitjobbigt för säljare när det gäller risken att råka ut för oseriösa köpare.
Eftersom det faktiskt FINNS fräscha hästar som buntas in i den prisklassen (fölston, fräscha travare som inte har tillräcklig kapacitet på travet osv) så blir det samma sak för dom "i onödan". Vilket är synd.
För numera verkar det som att vissa i princip hellre slaktar sina fräscha billiga hästar än att säljer i den prisklassen just pga detta, istället för motsatsen - att de ofräscha slaktas och de fräscha får leva vidare. Lite beroende på hur ägaren resonerar.

Jag erbjuder alltid att köpa tillbaka hästar jag säljer, till samma summa som de såldes, eller anses ha tappat i värde under tiden.
Köparna har sagt att de tycker det är en stor trygghet & vet att jag är seriös.
Förstår dock att det inte är möjligt för alla hästsäljare.

Har sålt en häst med milda luftvägsproblem, till en lösdrift, köparen hade velat ha henne flera år redan så hon var nöjd.
Naturligtvis står det i pappren att hästen måste tas om hand tex inte tål dammigt hö osv(men vilka hästar gör det?)& har inte varit sjuk hos nya ägaren.
Har även skrivit ovanstående, att jag köper tillbaka hästen om köparen vill sälja den igen.

Varför jag sålde henne var för att jag inte hade lika stort stall som nu, hade jag haft henne nu hade jag inte sålt henne då jag hade haft plats med alla hästar.
Naturligtvis säljer jag inte ens häst som har symptom på en sjukdom, utan är känslig, annars skulle jag hellre avlivat om jag ansåg att hästen inte kunde få ett kvalitativt liv.

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta Totola såg just att jag klickat fel när jag svarade utan menar till alla och inte riktat mot dig

Blir förskräckt när man läser en del annonser. Att det finns en marknad så att man kan tex ta 28.000 för en 20årig islandsvallack med spatt som "troligen" håller bra för promenadridning.

Har man dåligt med pengar så varför inte köpa en fräsch travare. Så en annons på en välutbildad som kunde ridas av alla för 10.000. Skulle det varit ett HBL så hade det varit ett helt annat pris

Är själv sjukpensionär som köpt en T-märkt islänning för sbart ett år sedan (gick dock med föl tom feb i år). Skulle aldrig kunna köpa en frisk/"fungerande" islänning men är bara ute efter en kompis att ha roligt med. Mitt mål var att hon skulle hålla för skrittrundor i skogen (vilket hon numera tycker är lite tråkigt utan mkt roligare med full fart).

Dock hade jag turen att en kiropraktor hittade felet och efter hon åkte på hov-kotledsinflammation båda fram och bakknäna efter ryggen och bäckenet rättades till så går allt framåt. Kan tänka mig att hade hon hamnat hos någon som inte haft tålamodet så skulle det blivit pannkaka av det hela. Nu är hon så fräsch att vi gjorde vårt första uppsuttna dressyrpass idag med mkt volter :bump:

Trots att jag hade mkt tur och aldrig ångrar mig (hade inte kunnat hitta en häst som passade mig bättre tror jag) så skulle jag inte rekomendera någon köpa en ofräsch häst.

Om man ser det kall så hur många procent av ofräscha hästar som sålts som promenadhästar har det gått bra för?

Senast ändrad av en moderator:

Dock hade jag turen att en kiropraktor hittade felet och efter hon åkte på hov-kotledsinflammation båda fram och bakknäna efter ryggen och bäckenet rättades till så går allt framåt. Kan tänka mig att hade hon hamnat hos någon som inte haft tålamodet så skulle det blivit pannkaka av det hela. Nu är hon så fräsch att vi gjorde vårt första uppsuttna dressyrpass idag med mkt volter :bump:

Trots att jag hade mkt tur och aldrig ångrar mig (hade inte kunnat hitta en häst som passade mig bättre tror jag) så skulle jag inte rekomendera någon köpa en ofräsch häst.

Om man ser det kall så hur många procent av ofräscha hästar som sålts som promenadhästar har det gått bra för?

Gör inget att det blev felaktig knapp för jag svarar ändå! ;)

Det är lite det här som är dilemmat - att det blir en chansning. Även om man själv haft rätt förhållanden för att hästen ska fungera bra och må förhållandesevis bra, så är det ju inte säkert att nästa person lyckas anpassa sig på samma sätt (eller ens är villig/har möjlighet att göra det) eller förstår att något måste göras.

Därav att det känns som ett skitvårt val att behöva göra. Kan bli bu eller bä. För mycket går säkert också att åtgärda, med rätt behandling och rätt förutsättningar. Frågan blir då återigen- hur många är villiga att lägga ner en massa pengar energi och jobb på det när man köper en "billig" häst?

Håller med i det du skriver, visst kan man göra klipp och att det går bra i slutändan, men det blir en rejäl chansning! :p

När jag har köpt mina hästar har alltid säljarna skrivit i kontraktet att de vill bli tillfrågade att köpa tillbaka hästen vid en eventuell försäljning. Det tycker jag visar att säljaren verkligen bryr sig om hästen. (jag förstår att inte alla har den möjligheten).
Våran ponny blev skadad i somras och blev triangelmärkt. Går att använda till avel och lättare ridning. Men jag har inte möjlighet att ta föl på henne, så jag sålde henne för 100 kr till hennes uppfödare ( som jag köpte henne av) för att jag vet att hon får det bra där. Jag hade aldrig vågat sätta ut henne på annons, eftersom man inte vet var de hamnar.
Om jag själv letade efter en promenadhäst skulle jag mycket väl kunna köpa en T-märkt häst, men till kraftigt nedsatt pris.

Ja, det finns en risk i det. Jag skulle själv inte kunna tänka mig att sälja en sjuk eller skadad häst, men då har jag det förspänt just nu med egen gård och har möjlighet att ha kvar en skadad häst.

När det gäller min ponny så hade jag henne på prov först, bara för att de förra ägarna ville se att hon trivdes hos oss och att det var ett bra hem. Sen finns ju inga garantier för även min livssituation kan förändras så att jag blir tvungen att sälja mina hästar.

Tror även att det inte gäller att ha så höga förväntningar. Hellre att hoppas på något mindre och bli så mkt gladare om det blir bättre än man trott.

Jag hade aldrig vågat sätta ut henne på annons, eftersom man inte vet var de hamnar.

Det där förstår inte jag riktigt.

Varför skulle man inte kunna ta reda på lika mycket om köparen och det nya hemmet bara för att man säljer en häst billigt, pga T-märkning eller nedsatt ridbarhet till exempel?

Drt finns många hästar som har nedsatt ridbahet av olika anledningar men absolut kan ha ett högkvalitativt liv som tex promenad hästar, och en stor andel människor som inte har högre krav än så och då kan ge dessa hästar ett fullgott liv! Givetvis ska man ta mindre betalt för en sådan häst, men det finns ju ingen anledning att inte sälja den billigare. Att säga att man inte vet var den hamnar eller att den kan köpas av okunniga är ju att göra det väldigt lätt för sig, man har ju ett ansvar som säljare att ta reda på vem som köper oavsett om hästen kostar 10 000 eller 100 000.

Självklart ska man sälja sin häst om den inte längre uppfyller ens krav, jag ser verkligen inget fel i det. Att man tar för mycket betalt, tja det är ju köparens marknad och upp till denne om man vill betala det priset eller ej! Inte kan man skylla på att säljaren har tagit för mycekt betalt såvida h*n inte har undanhållit fakta eller ljugit om div skador eller ridbarhet!

Och självklart ska man avliva en häst som inte kan tänkas ha ett fullgott liv med sin ev skada eller sviter från skada.

Jag skulle hellre sälja en sjuk/skadad häst (som då kan ha ett fullgott liv) än att ha den skrotandes och uttråkad för att jag inte har tid att skritta den i skogen och borsta på den varje dag!

Det där förstår inte jag riktigt.

Varför skulle man inte kunna ta reda på lika mycket om köparen och det nya hemmet bara för att man säljer en häst billigt, pga T-märkning eller nedsatt ridbarhet till exempel?

Det finns säkert de som inte för tillfället har så mkt pengar att lägga på en häst men ändå har möjlighet att ta hand om den. Jag kan nog säga att vår travare kom till oss av den anledningen.

Men samtidigt så tror jag att det kan vara så att den som köper en häst billigt inte har den ekonomiska möjligheten att kunna ta hand om hästen på bästa sätt. Och kanske inte vill lägga ner pengar på att köpa den hjälp som kanske behövs. Jag har sålt en häst på det sättet. Jag var säker på att hon skulle få det bra. Nu blev det inte alls så som köparen utlovade. Det är en lång historia som jag inte är stolt över och inte vill berätta om men jag får fortfarande efter fyra och ett halvt år ångest när jag tänker på det. I detta fallet handlade det inte om att köparen inte hade pengar utan om att hästen sedan såldes vidare under falska förutsättningar till en person som köpte en häst som inte var det hon ville ha,
Jag kommer aldrig mer att sälja en häst på de villkoren igen då kommer jag hellre att avsluta det hela.

Svar nej jag förstår överhuvudtaget inte hur man som ägare tänker när man ens tänker tanken att sälja hästen när den inte är Ok.
hade själv en häst för några månader sen som jag fick alternativet att triangelmärka alternativt ta bort. jag valde det senare just med tanke påa tt man aldrig vet vad dessa hästar råkar ut för....

Min häst hade problem med sina hovar. Jag sålde henne till min hovslagare som lovade att han skulle ta hand om henne och behålla henne. Jag gjorde den bedömningen att hon skulle få det bättre hos honom. Han lyckades också fixa hennes hovar men sålde henne sedan vidare under fel förutsättningar. Jag kunde fått köpa tillbaka henne för massor av pengar som jag inte hade vid det tillfället och dessutom var jag då nere för räkning då min pappa var mkt sjuk i cancer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 981
Senast: Fiorano
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 096
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Anna-L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka