Säljer sjuka hästar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 6 181
Sv: Säljer sjuka hästar...

Hur många hästar tror du aldrig har varit skadade?

Var går gränsen?

Om jag har en häst som en gång i tiden tex blivit behandlad i kotorna (mkt vanligt), lite till åren men inte gammal.

Ska jag då inte sälja den tex till lättare träning och kanske avel, bara för att jag inte anser att den ska utsättas för mer hård ridning?

Ska jag ta bort en frisk häst bara för att den har haft en sjukdomshistoria som jag vill ta hänsyn till när jag säljer den, och därför informerar om det samt sänker priset?

Personligen har jag lika höga krav på köparen på en sådan häst som jag har på köparen av någon annan.

I mitt fall var hästen utdömd, pga svåra smärtor i knäna, och jag ville helt enkelt inte riskera att någon började rida henne då hon vissa dagar såg rätt pigg ut (enstaka dagar men ändå...) självklart är jag medveten om att de allra flesta hästar varit behandlade någon gång. Alla gör vi våra val, jag gjorde mitt och jag kan nu i efterhand säga att det känns rätt även om det var det tuffaste jag någonsin gjort.

Det jag inte förstår är ägare som medvetet säljer en häst som inte är ok, alltså där symptom kommer att visas inom en snar framtid efter försäljning...det är ju hästen som får betala priset då den nya ägaren antar att hästen är frisk, och "kör på" som vanligt...

Jag vet inte hur det ligger till med andra hästar än mitt eget, men jag är evigt tacksam att min hästs förra ägare "chansade" och sålde honom till mig. Han såldes som sällskap/ytterst lätt promenadridning pga en gammal skada som går upp om han tränas för hårt. En helt underbar, vacker och trevlig häst :love:, som var, har jag förstått, förra ägarens ögonsten men som till slut blev ett enda stort dåligt samvete för henne. Hon uttryckte till mig när jag träffade honom första gången att "jag tycker att han ska få en chans" och jag tackar alla hästars gudar för att hon tyckte det.

Jag har förstått efteråt att hon var mycket noga med vem som fick köpa honom och hur man resonerade kring honom. Hon sa det inte rent ut men jag tror nog att hon hade tagit bort honom om hon inte hade hittat "rätt" ägare.
Vi skrev också in in kontraktet att hon hade återköpsrätt om jag någon gång ville bli av med honom.

Och nu har jag haft min fantastiska häst i ett år, rider 3-4 ggr i veckan (har lärt mig hur jag ska handskas med hans ben), och han har ett jättegott liv tillsammans med mig.

Har oxå regelbunden kontakt med förra ägaren för att hon ska veta att han har det bra.

Tycker själv att det är nästan osannolikt att det fanns en ägare som passade ihop med den här hästen, men det fanns det.... Det går alltså att få till ett lyckligt slut med en sjuk/skadad häst. :banana:

Tror även att det inte gäller att ha så höga förväntningar. Hellre att hoppas på något mindre och bli så mkt gladare om det blir bättre än man trott.

Fast då måste man ju även ha i åtanke att man kan behöva slakta om man själv inte kan ha kvar hästen eller om den blir sämre, dvs det absolut inte går som man tänkt. För man köper ju inte en häst med såpass låga förväntningar att man är beredd att ställa av hästen en massa år och ändå ha kvar den om den inte längre är ridbar :crazy:
Själv fick jag en häst gratis när jag var ca 14-15 som egentligen skulle slaktas (vi hämtade den på en söndag och tisdagen efter hade de bokat slakttid) och vid "provridningen" så såg och kände t o m jag trots min då ringa erfarenhet att hästen gick och belastade ojämnt. När jag sa det till pappsen som mer eller mindre propsat på mig hästen (var i åldern att jag hellre ville ha en tävlingsponny, inte en knappt inriden storhäst..) att "äh, går det inte så kan vi alltid skicka den till slakt!" :eek: Inte direkt något man ser som alternativ/premiss till att köpa. Nu var det ju ingen hälta i den bemärkelsen (men jag tyckte det var lite dåligt av säljarna att inte nämna något om det utan stå fast vid att hästen var fräsch och minsann aldrig varit halt) utan att den var lite snubblig med benet den belastade mycket och allmänt gick rätt ojämnt. Visade sig bero på sneda höfter och även lite sned framdel.

Det där förstår inte jag riktigt.

Varför skulle man inte kunna ta reda på lika mycket om köparen och det nya hemmet bara för att man säljer en häst billigt, pga T-märkning eller nedsatt ridbarhet till exempel?

Bland annat för att det är lättare att en häst som redan är "ofräsch" blir sämre eller rids sönder pga okunskap.
En häst som är frisk och fräsch i grunden är mer hållbar helt enkelt, det är min erfarenhet. Att det inte gör lika mycket om lille Sara 11 år får för sig att rida en trav och galopp-rejstur efter att hästen vilat ett par månader. Lite överansträngning kanske, men oftast inte att hästen "går sönder" för en sån sak.
Det kan vara jättesvårt att veta hur mycket man kan göra med en häst som inte är riktigt fräsch och det är omöjligt att VETA hur hästen känner sig. Därför är det viktigare med rätt köpare till en ofräsch häst än till en fräsch häst.

Säg att man säljer en häst som egentligen ser rätt fräsch ut men som man av ett eller annat skäl misstänker inte kommer hålla för någon regelbunden ordenlig träning. Bara för att man säljer den till person A som sällskapshäst så finns det inga garantier för att denne inte säljer den till person B som i sin tur får för sig att hästen faktiskt ser fin och fräsch ut och helt plötsligt vill testa ha den som hopphäst. Eller att person A själv efter ett par år eller så får för sig att hästen nog borde hålla för ridning ändå och plötsligt satsar på att få det till en tävlingsdressyrhäst :p
Man har inget att säga till om där när man väl sålt hästen.

Nu vill jag inte säga "fy skäms!" till alla som sålt hästar som inte är riktigt fräscha, och det finns såklart många olika typer av ofräschheter som hästen kanske faktiskt inte lider av. Och det är ett val som varje hästägare själv måste göra när man inte längre kan eller vill ha kvar sin häst. Men det är tråkigt om det blir för många ofräscha hästar i omlopp, särskilt de som ligger i gråzoner av bör ridas/bör inte ridas.

jag vet hästar som tex tävlar fälttävla och msv dressyr och har spatt. men ska aldrig säga att de e kört. de beror mkt vad de e för sorts häst. min kompis köpte en pålle eller ja köpte å köpte 500 kr för utrutningen till henne. hon har pålagringar i båda bak haserna pga gammla spark av en häst. hon köpte henne som sällskap till sin häst. hon har nu gått i 7 år (nu ohalt) hon lever livet som sällskaps häst och som små barnen på gåden kan sitta på ibland. den hästen mår kanon nu.

Hur många hästar tror du aldrig har varit skadade?

Var går gränsen?

Om jag har en häst som en gång i tiden tex blivit behandlad i kotorna (mkt vanligt), lite till åren men inte gammal.

Ska jag då inte sälja den tex till lättare träning och kanske avel, bara för att jag inte anser att den ska utsättas för mer hård ridning?

Ska jag ta bort en frisk häst bara för att den har haft en sjukdomshistoria som jag vill ta hänsyn till när jag säljer den, och därför informerar om det samt sänker priset?

Personligen har jag lika höga krav på köparen på en sådan häst som jag har på köparen av någon annan.

"Gränsen" beror väl helt på hur begränsande problem den har. Eller hur pass stor risk det är för att den faktiskt kommer känna av sin krämpa förr eller senare.
Men som sagt, säger inte att man inte får, eller inte bör sälja en häst som är ofräsch. Bara att många borde tänka efter en gång extra innan man säljer istället för att behålla eller slakta.

Om jag hade en häst som var utdömd pga svåra smärtor, så hade jag också avlivat, definitivt.

*delvis kl*

Men att alla hästar som någonsin haft en skada som kan tänkas komma tillbaka (det vet man ju inte) eller varit behandlad för något, eller kanske har en lindrig sjukdomsbild, ska slaktas om man inte kan ha den kvar av någon anledning, det tycker jag är fel!

Det finns massor av bra hem för sådana hästar, och jo, man kan nog se till att få seriösa köpare i ganska lång utrsräckning, smat skriva in i kontraktet exakt vad hästen har för ev skador och/eller begränsningar och vad den säljs till.

Faktum är att de flesta som säljer begränsade hästar till någon som sedan rider sönder dom nog inte har informerat tillräckligt.

Jag säger INTE att man inte ska informera, det är ju helt förkastligt givetvis! Hela mitt resonemang bygger på att man säljer hästen med just alla de fel och begränsningar den har, specificerat i kontrakt och ordetligt genomgånget ihop med köparen. Just för att ge den hästen precis det liv som den mår bra av. Om den inte mår bra av ett liv ska den inte heller ha något-då avlivar man.
Jag tror fortfarande att en häst som mår bra av att röra på sig men inte håller för hård tävlingsridning mår bättre av att få gå som promenadhäst hos någon än att gå i en hage någonstans för att den har råkat bli skadad någongång men är för frisk för att avliva!

Jag vet inte hur det ligger till med andra hästar än mitt eget, men jag är evigt tacksam att min hästs förra ägare "chansade" och sålde honom till mig.
Är själv lika glad att jag fick chansen att köpa min lilla busa. Ångrar inte det en sekund (trots mkt jobb innan vi kommit hit, står tom lynnesfel i kontraktet :angel:). Jag står dock kvar uppstallad hos hennes förra ägare.

Jag tror fortfarande att en häst som mår bra av att röra på sig men inte håller för hård tävlingsridning mår bättre av att få gå som promenadhäst hos någon än att gå i en hage någonstans för att den har råkat bli skadad någongång men är för frisk för att avliva!

Som sagt, risken med tankesättet är att det blir en hel marknad med "ofräscha hästar" där övriga billiga men fräscha hästar också hamnar. Marknaden blir mättad och risken är att det är en massa unga fräscha hästar som istället slaktas "i onödan".
Ta shettisar och varmblod som exempel - de är sådana billiga hästar som folk i regel söker efter som sällskapshästar. Vill man bara ha en sällskapshäst spelar sjukhistoriken ingen roll så länge hästen inte lider av det eller känner av det även när den inte tränas. Marknaden för sällskapshästar ÄR ganska mättad.
I slutändan kanske det blir den 5-åriga fräscha oinridna travaren som inte får något hem istället för den 18-årige travaren med gammal skada som gör den oträningsbar. Hade marknaden inte varit lika mättad eller om folk bara sålde hästar som är i träningsbart skick (då menar jag på lite högre nivå än "borde hålla för promenadridning") skulle det finnas större chans för de unga fräscha hästarna. Nu vet jag istället en del travtränare som systematiskt hellre skickar en häst till slakt om den inte springer på travet än att riskera att den hamnar hos fel person eller öht gå igenom spektaklet att hitta en köpare. Om den som har en sällskapshäst sen får för sig att den vill ha en häst att bruka istället iom att de kräver lika mycket pengar och skötsel och hästen säljs, då skulle en ung fräsch men otränad häst fortfarande ha potential att prestera medans den andra *måste* säljas vidare som just sällskapshäst eller slaktas.

Marknaden för promenadhästar är också begränsad. Därför är det ungefär samma sak där. MEN risken för att någon köper en promenadhäst men sedan inser att man vill mer än att promenadrida är alldeles för stor just för att det rör sig om billiga hästar.
Då vore det bättre både för ryttare och hästar om andelen hästar som säljs för promenadridning för att de inte håller för mer skulle minska och andelen hästar som säljs för promenadridning pga tävlingsnerver eller brist på kapacitet skulle öka.

Senast ändrad:

Men jösses, det är ju precis så det är!
jag håller med dig helt.
Om man slaktade undan de hästar som faktiskt inte är friska, så kommer det ju att finnas hem till de hästar som ÄR friska, men inte hittar köpare.

Om man slaktade undan de hästar som faktiskt inte är friska, så kommer det ju att finnas hem till de hästar som ÄR friska, men inte hittar köpare.

Otroligt bisarrt resonemang att "slakta undan" en häst för att göra plats åt en annan häst.

Min häst är en av de hästar du skulle velat "slakta undan". Han är perfekt för mig. Jag hade inte velat ha en annan häst. Är det alltså fel att min häst lever och att en annan häst som (tyvärr) ingen ville ha, gick till slakt? Trots att han och jag passar ihop som hand i handske?

Det är trots allt de hästar som har förutsättningar att hitta ägare, som till slut hittar ägare.

Jag håller med dig.

Har själv en sådan som jag använder som avelssto, och har sålt någon till lättare ridning och träning (obs, de flesta som tränar och även tävlar upp till en viss nivå håller inte på med mer än lättare träning! Skillnaden är bara att jag har specificerat villkoren i kontraktet!).

Det är ingen som förespråkar att hålla liv i hästar som mår dåligt, men att slakta undan hästar som mår bra bara för att de kanske inte hålelr 100% ridbarhet till exempel tycker jag är fel.

Otroligt bisarrt resonemang att "slakta undan" en häst för att göra plats åt en annan häst.

Min häst är en av de hästar du skulle velat "slakta undan". Han är perfekt för mig. Jag hade inte velat ha en annan häst. Är det alltså fel att min häst lever och att en annan häst som (tyvärr) ingen ville ha, gick till slakt? Trots att han och jag passar ihop som hand i handske?

Det är trots allt de hästar som har förutsättningar att hitta ägare, som till slut hittar ägare.

Din häst har hittat en (förhoppningsvis! ;) ) bra ägare.
Och du verkar nöjd med din häst, så långt är allt bra.
Men ser man till det stora hela - den marknad och omsättning som finns för "billiga" hästar så KAN det bli så ja.
Sen förstår jag till fullo att det är svårt emotionellt sett att skicka en häst till slakt om den fortfarande är levnadsglad och går att använda till *något*. Och att man kan tycka det är synd att slakta en häst "bara" för en gammal skada som gör att den inte klarar träning på tävlingsnivå.
Frågan är då om man vill se enbart till sin egen situation och utgå ifrån sina egna känslor eller om man ser till det stora hela - hur hästmarknaden ser ut och vad som riskerar att hända med hästen i framtiden.
Om du skulle behöva sälja hästen t ex? Hade det inte då varit trevligare med en mindre mättad marknad med lättare att hitta seriösa köpare?

Din häst har hittat en (förhoppningsvis! ;) ) bra ägare.
Och du verkar nöjd med din häst, så långt är allt bra.
Men ser man till det stora hela - den marknad och omsättning som finns för "billiga" hästar så KAN det bli så ja.
Sen förstår jag till fullo att det är svårt emotionellt sett att skicka en häst till slakt om den fortfarande är levnadsglad och går att använda till *något*. Och att man kan tycka det är synd att slakta en häst "bara" för en gammal skada som gör att den inte klarar träning på tävlingsnivå.
Frågan är då om man vill se enbart till sin egen situation och utgå ifrån sina egna känslor eller om man ser till det stora hela - hur hästmarknaden ser ut och vad som riskerar att hända med hästen i framtiden.
Om du skulle behöva sälja hästen t ex? Hade det inte då varit trevligare med en mindre mättad marknad med lättare att hitta seriösa köpare?

Jag tycker att t ex marknaden för friska varmblod "som ser ut mer som en halvblod" :angel: verkar vara den som är mest mättad....

Men om man har en häst som inte är helt hundra men som har finfina förutsättningar annars?

Min häst t ex är ett vackert arabiskt fullblod som är underbart snäll att ha att göra med på alla sätt. En häst som har lätt för att "göra reklam för sig". Kan tänka mig att det skulle varit mycket svårare om han hade varit t ex ett surmärr med okänd stam eller en häst som i hanteringen var "problemhäst" och lite riden t ex.

Man måste se till individen menar jag, som i allting annat. Man kan inte dra alla över en kam.

I mitt fall var hästen utdömd, pga svåra smärtor i knäna, och jag ville helt enkelt inte riskera att någon började rida henne då hon vissa dagar såg rätt pigg ut (enstaka dagar men ändå...) självklart är jag medveten om att de allra flesta hästar varit behandlade någon gång. Alla gör vi våra val, jag gjorde mitt och jag kan nu i efterhand säga att det känns rätt även om det var det tuffaste jag någonsin gjort.

Det jag inte förstår är ägare som medvetet säljer en häst som inte är ok, alltså där symptom kommer att visas inom en snar framtid efter försäljning...det är ju hästen som får betala priset då den nya ägaren antar att hästen är frisk, och "kör på" som vanligt...

Självklart avlivar man en häst som har ont!
Förloras eller nedsatt användbarhet vid sjukdom är inte samma sak som att hästen har ont.Träningen måste ju anpassas efter hästens kapacitet & skick.

Att sälja en ofräsch häst är för mig otänkbart. Vi skulle sälja en ponny i somras som var i tävlingskondition och utan problem, trodde vi. Köparen ville ha ponny besiktigad på klinik och jag sa ok utan några betänkligheter. Där visade det sig att ponnyn var halt vid böjprov, något som inte märkts vid ridning. Då vände jag mig till köparen och sa att ponnyn inte längre var till salu. Jag säljer inte en halt häst. Det blev ett ekonomiskt avbräck, men jag vill veta vad jag säljer och det är inga halta hästar! Jag har sålt en annan ponny, jättefin men var inte att lita på när det gällde hoppning. Hon kunde hoppa kanonbra, men också stanna och tvärvägra utan synbar anledning. Därför sålde jag henne som dressyrämne vilket hon också var. Till de som ringde talade jag väldigt noga om detta och sa att om de söker en hopponny ska de inte köpa henne. Många blev förvånade att jag var så ärlig och tackade så mycket för det.
Samma sak när jag köper en häst. Jag vill veta vad jag köper. Är säljaren ärlig och talar om allt de rimigen kan veta om hästen så är det upp till mig om jag tycker att det är ok och att priset är vad jag tycker att hästen är värd. Men jag vill veta!

Jag tycker att t ex marknaden för friska varmblod "som ser ut mer som en halvblod" :angel: verkar vara den som är mest mättad....

Men om man har en häst som inte är helt hundra men som har finfina förutsättningar annars?

Min häst t ex är ett vackert arabiskt fullblod som är underbart snäll att ha att göra med på alla sätt. En häst som har lätt för att "göra reklam för sig". Kan tänka mig att det skulle varit mycket svårare om han hade varit t ex ett surmärr med okänd stam eller en häst som i hanteringen var "problemhäst" och lite riden t ex.

Man måste se till individen menar jag, som i allting annat. Man kan inte dra alla över en kam.

Så du klassar INTE din häst som en "billig häst" för att den är finare än min travare t ex? :devil:
Och att den är "finare" än en häst som inte har lätt för galoppen trots att den inte kan prestera utifrån sina förutsättningar?

Förstår inte hur du tänker. Ber om ursäkt för hur det här kommer låta, men ditt resonemang låter som egoistiskt tänk.
Typ som att "ett halvblod som bara kan skrittas ut i skogen är ändå ett halvblod och bör därför säljas dyrare än ett skruttigt varmblod" :angel:

Så du klassar INTE din häst som en "billig häst" för att den är finare än min travare t ex? :devil:
Och att den är "finare" än en häst som inte har lätt för galoppen trots att den inte kan prestera utifrån sina förutsättningar?

Förstår inte hur du tänker. Ber om ursäkt för hur det här kommer låta, men ditt resonemang låter som egoistiskt tänk.
Typ som att "ett halvblod som bara kan skrittas ut i skogen är ändå ett halvblod och bör därför säljas dyrare än ett skruttigt varmblod" :angel:

Men gud :eek: så menade jag inte alls. :eek: Jag pratade inte om "fina" och "ofina" hästar. Jag menar bara att en häst kunde vara lättsåld till ett bra hem TROTS viss skada, för att den hade andra kvalitéer som tilltalade en ev. köpare. Att man - som jag sa - måste titta till individen.

Det jag menade med varmblod är att det verkar vara gott om f d travare som skvalpar runt för en billig peng som ÄR friska, så jag kan tänka mig att det är nästintill omöjligt att sälja en som inte är frisk.

Jag kan försäkra dig om att jag har ingenting emot varmblodstravare, det var en varmblodstravare som lärde mig rida en gång i tiden och jag minns honom med kärlek. Jag skulle gärna ha en sån häst. Det eller en till arab....:love:

Jag har en gång försökt sälja en ofräsch häst. Det var en väldigt obehaglig historia från början, inte alls hur jag skulle velat göra om livet gått som det skulle. Dock såg situationen inte ut som den gjorde när jag köpte hästen, så här var mina skäl att sälja trots att hästen inte var frisk:
- Jag hade själv av olika omständigheter varken tid, råd eller möjlighet att sköta hästen
- Hästen hade varit utlånad pga detta, men blev skadad och då ville inte personen vänta ut hästen tills den blev frisk utan satsa på en annan, frisk individ.

Ofrivillig försäljning alltså. När man inte hittar andra lösningar, och ser stora möjligheter för en annars ung, frisk och arbetsglad häst, med som det då verkade god prognos. Priset satte jag lågt, men tillräckligt högt för att det inte skulle löna sig att köpa och slakta. Jag var såklart tydlig med skadan.

Köparna gjorde mig dock väldigt osäker. En tjatade om att få hästen gratis för vad trodde jag egentligen att jag hade för chanser at sälja till någon annan? Flera försvann när jag ville veta mer om hur hästen skulle få det, bilder och referenser t ex. Det var ett par härliga seriösa spekulanter kvar, som inte alls drog sig för att föra en dialog om hästen, prata länge och ta sig tid att ta reda på så mycket som möjligt. Själv ville jag också veta så mycket som möjligt. Det kändes som en försäkran för mig att pålle skulle få det bra, att kunna hålla kontakt med köparen och så.

Nu var jag själv så pass seriös (om man kan säga det om sig själv) att jag inte ville skicka iväg en häst med osäker prognos, så jag inväntade återbesök hos vet. och då hade det blivit komplikationer, så då valde jag avlivning trots allt.

Jag har svårt att bestämma mig var jag står i frågan.
Dels tycker jag inte att hästar eller andra levande varelser är "slit och släng prylar". Jag tycker att man har ett ansvar som djurägare för hästens hela liv. Jag vet att det inte funkar så ekonomiskt för folk som vill leva på hästeriet, men jag tycker liksom att man ska ta hand om sin häst även när den blir sjuk, gammal eller inte längre kan prestera på topp. Om man använder den till förslitning tycker jag att man har en moralisk skyldighet att antingen avliva eller ombesörja en värdig pension för hästen. Och värdig innebär oftast att hästen får bo kvar i en miljö den är van vid och trivs i, utan att riskera säljas vidare eller tränas över sin förmåga. Alternativen är utlåning till sällskap, möjligen försäljning till gott hem med krav på hästen som skadan inte sätter hinder för. Då förutsätter det ganska mycket av köparen / lånaren, vilket i sig ställer stora krav på säljaren / utlånaren att kontrollera hemmet.
Att skriva in begränsningar i kontraktet hjälper inte - en såld vara är såld och säljaren kan inte komma och klaga på hur varan (hästen) hanteras efteråt.

Dels tycker jag att det finns alternativa hem i många fall. Ibland tror man så mycet om sig själv att man bortser från hur bra alternativ det kan finnas. Det finns goda djurägare med låga ambitioner och krav, med mycket kunskap men lite pengar eller med bättre föutsättningar att ha hästen (t ex lösdrift, utestall eller så till luftvägshäst).
Det finns, men det finns också många dåliga djurägare, utan vare sig kunskap eller moraliska betänkligheter - där riskerar djuret att slitas ut ännu mer, att säljas vidare i en elendig kedja tills den mår riktigt riktigt dåligt och slaktas först efter att ha lidit. Det vill man inte utsätta hästen för.

Som spekulant på hästar har jag inte heller intresserat mig för hästar med kroniska sjukdomar när det finns friska hästar i nästan samma prisklass. Möjligen symptomfria ston till avel, om inte skadan är sådan att den kan vara ärftlig!
En säljare av en sjuk fd travare berättade hur den skulle ha sprutor hit och lindor och specialfoder dit för att hållas ssymptomfri - då kunde den gå i hagen och kanske promenadridas. Ledsen, men jag är inte en sådan välgörare, inte åt andras djur. Det kostar ju långt mer att hålla en sådan häst i två månader bara än inköpet av en friskare!
Det är en sak om man känner hästen, har en historia ihop och då vill hålla den vid liv om den är smärtfri, men nej tack när jag letar efter en kompis att ha roligt med, lägga större delen av min fritid och mina pengar på - då väljer jag hellre en som är frisk från början!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 981
Senast: Fiorano
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 096
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Anna-L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka