Säljer sjuka hästar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 6 181
Sv: Säljer sjuka hästar...

Men gud :eek: så menade jag inte alls. :eek: Jag pratade inte om "fina" och "ofina" hästar. Jag menar bara att en häst kunde vara lättsåld till ett bra hem TROTS viss skada, för att den hade andra kvalitéer som tilltalade en ev. köpare. Att man - som jag sa - måste titta till individen.

Det jag menade med varmblod är att det verkar vara gott om f d travare som skvalpar runt för en billig peng som ÄR friska, så jag kan tänka mig att det är nästintill omöjligt att sälja en som inte är frisk.

Jag kan försäkra dig om att jag har ingenting emot varmblodstravare, det var en varmblodstravare som lärde mig rida en gång i tiden och jag minns honom med kärlek. Jag skulle gärna ha en sån häst. Det eller en till arab....:love:

Och jag menar att titta till individen är mer egoistiskt tänk än att se till helheten. För att DIN häst eventuellt skulle vara mer lättsåld så blir det ju en sådan "ofräsch häst" som kan knipa en plats framför en fräsch billig häst som istället åker till slakt eller blir totalt bortglömd/t o m misskött för att ingen vill ha den.
Hade det inte funnits så många ofräscha hästar på marknaden så hade det inte alls varit samma scenario - då kan man se till individen och tänka "jag skulle kunna få tillräckligt med seriösa spekulanter på min häst, det är huvudsaken". För en själv ÄR ju det huvudsaken. Men skulle alla tänka så så skulle det i slutändan bli de "icke-vackra"- "icke-attraktiva" hästarna som inte får hem snarare än fräsch eller icke fräsch, brukbar eller icke brukbar. Med risken att folk väljer de vackra hästarna ändå trots att man innerst inne har högre ambitioner än promenadridning eller sällskapshäst.

Och jag menar att titta till individen är mer egoistiskt tänk än att se till helheten. För att DIN häst eventuellt skulle vara mer lättsåld så blir det ju en sådan "ofräsch häst" som kan knipa en plats framför en fräsch billig häst som istället åker till slakt eller blir totalt bortglömd/t o m misskött för att ingen vill ha den.
Hade det inte funnits så många ofräscha hästar på marknaden så hade det inte alls varit samma scenario - då kan man se till individen och tänka "jag skulle kunna få tillräckligt med seriösa spekulanter på min häst, det är huvudsaken". För en själv ÄR ju det huvudsaken. Men skulle alla tänka så så skulle det i slutändan bli de "icke-vackra"- "icke-attraktiva" hästarna som inte får hem snarare än fräsch eller icke fräsch, brukbar eller icke brukbar. Med risken att folk väljer de vackra hästarna ändå trots att man innerst inne har högre ambitioner än promenadridning eller sällskapshäst.

Det må väl vara hänt att det är egoistiskt men varför får inte folk vara egoistiska när det gäller en älskad individ? :confused:
Du menar alltså att folk ska tänka "nej då, jag tar och slaktar min häst, för att den ska inte få ha ett fint fortsatt liv, det är andra hästar som är bättre förtjänta av det livet".
Tycker att det verkar vara det du säger.

Iaf så talar jag inte som säljare, jag talar som köpare, som vet att det kan finnas otroligt lyckade fall med hästar som inte är hundra rent fysiskt. Så för tredje gången - man måste utgå ifrån individen och kan inte dra alla över en kam.

Hur kan du påstå att man "måste" se till individen? Det är det jag inte blir klok på. Visst kan typen av fel och hur hästen är i övrigt spela in i beslutet, MEN jag tycker alla borde ta i beaktning att det redan finns ett överskott på ofräscha hästar och att marknaden blir mindre och mindre seriös (upplever jag det som, möjligt att den alltid varit det). För att inte i onödan bidraga ännu mer till det fenomenet "bara" för att det är en fin och snäll häst i övrigt.

Hur många hästar tror du aldrig har varit skadade?

Var går gränsen?

Om jag har en häst som en gång i tiden tex blivit behandlad i kotorna (mkt vanligt), lite till åren men inte gammal.

Ska jag då inte sälja den tex till lättare träning och kanske avel, bara för att jag inte anser att den ska utsättas för mer hård ridning?

Ska jag ta bort en frisk häst bara för att den har haft en sjukdomshistoria som jag vill ta hänsyn till när jag säljer den, och därför informerar om det samt sänker priset?

Personligen har jag lika höga krav på köparen på en sådan häst som jag har på köparen av någon annan.

Givetvis skall friska, kanske lite stela äldre hästar inte tas bort. De hästar som kan gå igenom en vetbesiktning och är starka och friska och levnadsglada kan gärna få ett nytt hem. Har själv en 16 åring som jag funderar på att sälja. Att en häst blir stelare med åren är ju inget konstigt, precis som en gammal tant som jag. Det är just en sådan äldre, läromästare jag letar efter. En behandlad häst är ju inte obotligt sjuk om den blivit frisk igen.

Däremot är det allt för många hästar till salu, med konstaterad obotlig sjukdom som spatt, hovbroskförbening och liknande. En sådan häst skulle jag aldrig sälja, den tar jag bort om jag inte anser att jag själv kan ge den ett hem att vara konvalecent i. För när någon går ut och köper en häst så är det ju inte av osjälviska skäl, att man vill ge en sjuk häst en chans. Snarare kalkulerar man med att man skall få den frisk och kunna använda den. Man tror att man själv kan bättre. Men är hästen obotligt sjuk, så är det ju bara den okunnige som kan tro det. Den okunnige har inte heller förmågan att se hälta och lidanade hos hästen. Rider glatt vidare på en häst som kanske blivit lite piggare och bockigare bara. "Se vad glad han är", utbrister de kanske när allt bockande går ut på att visa att den har ont.

Hälsning Maja

Håller fullständigt med dig.Jag känner en som köpte en "frisk" ponny som efter 13månader fick avlivas pga ryggskada.vilket var orsaken till att han kastat av förre ägaren hela tiden..
Finns folk som inte borde ha häst.Eller som man oxå brukar säga:det finns folk till allt!!

Mvh jag

Det är precis det jag försökt säga i 3-4 inlägg, skönt att vi äntligen är överens :angel:

Ja om EN sak iallafall :angel:
För självklart skulle jag inte tycka det var fel att sälja en häst med t ex dammhosta, exem och dylikt. Så fort det påverkar ridningen bör man ta sig en funderare.

*kl*
Jag har själv precis köpt en unghäst som av veterinär bedömts "olämplig för hårdare träning" samt rekomenderat inridning i senare ålder än vanligt för att låta kroppen växa och stärka sig ett tag till...
Han har ett kroniskt fel- ett fel som ALLTID kommer finans där. Men om han får bra och regelbunden vård så kommer han inte lida ett dugg av det. Däremot är han en sån häst som snabbt skulle "förfalla" om han inte får optimala omständigheter samt plats i träningsschemat för långsam stärkning av sin kropp.

För mig är det skillnad på att sälja en ung/inte gammal häst med chans till ett smärtfritt/fultl fungerande liv eller att sälja en häst som har ONT, har kroniska skador som den lider av eller har uppnått en så pass häg ålder att man bara säljer vidare belsutsansvaret ang avlivning...

När jag letade efter häst nyligen så tittade jag bla på en femåring med problem lite här och var. Den var kollad ÖVERALLT utan att hitta orsaken till smärtorna. Opererad för KS. Kraftig hälta på ena bak som enl. säljaren "värmde ur", allmäntillståndet nedsatt och instängd blick- en häst som hade ont i kroppen. Renrasig häst med ok stam. medelstor.
Begärt pris. först 40, sen 35 sen 20. Jag tittade på den efter att den var utannonserad för 20.
Hästen jag såg var i skick för avlivning- det var faktiskt hemskt att se. Den såldes främst som avelshäst, men den hade ONT i kroppen!
Säljaren pratade om slakt om hästen inte blev såld snarast...

Jag ringde upp dagen därpå och erbjöd lite fräckt 5 000 samt garanti för att vi skulle göra vad vi kunde för att få hästen frisk och smärtfri, annars få vandra vidare.
Säljaren avböjde då de ville ha ut vad de lagt på henne i inköp...
De ville alltså sälja en häst med konstant smärta i slaktskick, för 20 000?!?

/Migo
Som istället hittade sin välmående pärla med kanonstam för lägre pris...

Senast ändrad:

Varför lät du inte undersöka hästen ordentligt när du köpte den då?Även om ngn vill sälja en häst till dig som har problem med att den kastar av fol borde du ju dragit öronen åt dig & besiktat den ordentligt, att ägaren inte visste vad som var felet gör inte att du inte behöver ta reda på det.

Men så fruktansvärt med den där stackars hästen du skrev om!!:eek:
Där kan vi tala om folk som bara bryr sig om pengarna.

Hejhej.
jag köpte en sjuk häst i somras. Det har visat sig nu att hon hade haft elichia och fång när jag fick henne. Jag har hållt på o jobbar med detta sen i somras. det visades inte ngt när vet kollade på henne, utan det var röntgenplåtarna på hovarna som jag har tagit nu i efterhand som har visat sig att hon har haft fång. elichia kollade vi på henne för ett tag sedan oxå, och vet sa att det var länge sedan hon hade fått det. Ingen har märkt detta på hehe då hon inte har vart stel eller ngt. Så det finns de som köper sjuka hästar. tyvärr så missar man ibland. Jag vet inte vad som händer med min häst i framtiden men jag kommer iaf att kämpa för henne :bump::bump:

mvh carroo

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 981
Senast: Fiorano
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 096
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Anna-L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka