Sälja sommarstugan eller inte?

StrawberryWine

Trådstartare
Nu behöver jag tips och råd från vem som helst.

Jag är född och uppvuxen i Holland. Mamma kommer ifrån Småland och när jag var 2 år köpte mina föräldrar en sommarstuga där.
Det är en gammal bondgård. Ganska mycket mark med tanke på att det bara är en sommarstuga för en familj. (vi är 3 st.) dessutom har vi 3 byggnader att sköta. traktens äldsta bod, en gigantisk lada och så ett litet hus.
När jag var liten var vi här ganska ofta. Vi fick mycket besök som hjälpte till också.

När man blir 12 år i Holland börjar det riktiga skollivet. Dessutom är dom riktigt stränga med att man inte får åka iväg när det inte är lov.

Mina föreldrar är båda mångsysslare inom konstvärlden och åker i stort sätt dit jobben finns. När jag var liten fanns det jobb för dom i närheten av stugan. (en anledning till att dom köpte den)
Nu förtiden är det värsta glesbygden!

Min skolgång och det faktum att jobben inte fanns mer i Småland var anledningen till att vi nästan aldrig åkte till stugan mer. Kanske nån vecka eller 2 i juli.

Nu när jag är i 20 års åldern har vi börjat komma mer (men bara på sommaren) och pappa och jag har börjat fixa lite mer. För vi har ju inte rört stugan alls i flera flera år. Problemet är att ingen av oss vet särskild mycket om träbyggnader. Vi har till exempel låtit träd växa alldeles för nära byggnaderna i flera år utan att veta att det inte är bra alls.
Nu behöver stugan ett nytt tak och den fina ladan håller på att rasa ihop helt. Pappa, som är mångsysslare vill göra det själv men mamma vill inte ha honom på en stege. Plus att han aldrig har lagt tak förut. Tak-läggare har vi försökt hitta i 2,5 år nu, men dom är hur sega som helst och orimligt dyra. Dom tycker nog att vi är för långt ut i skogen. (5km slingrig grusväg plus att kan ska välja rätt grusväg några gånger).

Jag älskar det där stället! Det är mitt paradis på jorden. När jag var liten drömde jag om att bo där med mina hästar. Idag är jag lite mindre romantisk och jag undrar om det är rimligt att ha så stor tomt som sommarstuga. Pappa och jag jobbar hårt när vi är här och vi gör det med glädje men det finns mycket kvar att göra. Vi ligger ju efter rejält eftersom vi vanvårdade i flera år. Mamma, som också är diktator i familjen, är den som bromsar. Hon ser inte att det är bråttom med nytt tak och inte hjälper hon till med att fixa heller.

Det blev lite långt det här, summering: Vi är världens värsta husägare som inte kan hitta någon som kan hjälpa oss och jag behöver veta om vi ska ge upp och sälja, eller om det är bäst att sälja till någon som kan renovera.
Eftersom jag älskar sommarstugan så, och har så fina minnen ifrån den så tycker jag det är svårt att vara objektiv.

Stugan är skriven på mitt namn eftersom mamma fortfarande hade en stor studieskuld i Sverige när hon köpte stugan. Lite konstigt, men så är det.

Vi får inget rotavdrag eftersom ingen av oss är skriven i Sverige.

För mig känns det lite som, kan vi bara fixa taken så har vi nästan hunnit ikapp våran vanvårdad, sen kan vi fokusera på att renovera ladan så småningom men det är inte viktigast just nu.
Sen är frågan om det inte är ett alldeles för stort ställe för att fungera som sommarställe till oss. Det är ju bara frågan om vi kommer att få mer tid i framtiden. Jag har ett studieår kvar, sen vet jag inte vad jag gör eller vart jag hamnar. Är vi inte själviska om vi har stugan kvar?

Tacksam om någon orkar svara.

Sv: Sälja sommarstugan eller inte?

Ska ni ha kvar det så se till att sätta igång innan det förfaller ännu mer. Vi har en lada på vår gård som är så otroligt vacker, men vanvårdad, att den inte kommer att gå att behålla i det skick den är i. Blir lika ledsen varje gång jag ser den. Äldsta delen tror dom är från 1700-talet och det är så lågt i tak att jag nästan slår i huvudet, med gamla djurboxar och spiltor. De som ägde gården innan oss hade inte råd att renovera eller underhålla någonting förutom det mest nödvändiga, tyvärr.

Hur mycket mark rör det sig om? Är det skogsmark eller åkermark som ni kan arrendera ut och på så sätt få lite inkomst på det?

Du menar att ladan blir så rutten att den inte går att göra någonting åt.... Ja vi är nära det strecket.
Vi har en åkermark som skulle kunna användas till att slå gräs eller betesmark. Närmaste bonde hade sina får där en gång. Mer intresse hade han inte. Jag ska tala med honom nästa gång.

Kan ni inte hyra ut stället till någon som får bo där billigt eller rent av "gratis" ifall de renoverar och fixar tak, ladan etc?

Jag tycker absolut inte att ni är själviska för att ni behåller stugan. Det har ni all rätt i världen att göra. Men jag tycker att det är väldigt synd att ni låter stället förfalla. Så ta tag i biten att fixa till stället och gör det snabbt.

Att fixa till är nog inte så enkelt om man inte kan göra det själv.
Nu bor jag inte i en smålandsskog, utan på landsbygden i Uppland.
Jag skulle behöva en målare, en takläggare som kollar taket, någon som fixar hängrännor mm, men att få ut någon verkar helt omöjligt.
2 målare kontaktade jag, ingen brydde sig om att svara.
En person som hade känningar skulle kontakta en annan målare. Han hörde aldrig av sig.
Ändå annonserar alla 3.
När jag tappade husnyckeln i snön på ett fält och behövde få ut en låssmed, var det den 3:e som kom ut. De 2 andra tyckte det var för långt att åka.

Oj vad jobbigt att du inte ens får ut en låssmed. Fast det var skönt att höra att vi inte är ensamma om att ha svårt att få hjälp.

Nu har vi fått tag i några fler telefonnummer till takläggare plus ett namn på en firma som hyr ut deras fixa-gubbar. Så om vi bygger upp en ställnig vid ladan och köper timmer så blir det inte lika dyrt.

Vi får se...

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 367
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 460
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar