Sälja sin bästis...

a-s

Trådstartare
Har nu beslutat mig att sälja min första häst, har köpt en unghäst som jag vill satsa på och jag har absolut inte tid eller pengar för 2 hästar. MEN,
Hur klarar man av det?
Jag har varit helt inställd på att sälja honom, och nu när det är provridningar och köpare på rad är jag livrädd och jätteledsen.
Är det värt att sälja sin kompis för ens utvecklings skull?
Hur har ni gjort när ni sålt era hästar?
Tips och råd behövs för att klara denhär helgen, ev sista efter 3,5 år...

Sv: Sälja sin bästis...

Man klarar av det därför att man vet att det finns andra människor som kan ge hästen ett bra liv. Att hästen förmodligen skiter i vart eller hos vem den är bara den har det bra.

Jag har resonerat med mig själv en del kring den här frågan. Och för mig handlar det om att ridning och hästsport kostar alldeles för mkt pengar för att man skall hålls med "sentimentalhästar". Man skall ha en häst som kan ge en det man vill ha.

MEN det är jobbigt att skilja sig från sin vän. Att släppa vidare något till någon som kanske inte vet så mkt om.

Hur som helst kvarstår ju det faktum att när man sålt kan man inte längre garantera just den hästen ett gott liv.
Därför har jag varit jätte petig med köpare. Det ska kännas att det stämmer. När allt varit färdigt så har allt kännts bättre.

Jag sålde min häst för några år sedan när jag flyttade hemifrån, av andra anledningar dock. Jag hade inte längre tid eller ekonomi att ta hand om hästen på bästa sätt och tyckte att hon förtjänade det bästa. Så även om det var ett tufft beslut så visste jag att det var rätt. Sen var det skitjobbigt att lasta henne och se henne åka, men det var fortfarande för hennes skull jag gjorde det och då går det.

Jag är också i samma sits. Jag ska sälja min fina, fina farbror för att jag ska kunna satsa på den gren jag vill. Det är djuriskt jobbigt, men jag tror inte jag kan hitta ett bättre hem än det som dök upp. Så i veckan eller nästa vecka åker han...
Jättesvårt när jag packar ihop saker jag ska skicka med, tittar på honom i hagen, pratar med honom. Har haft så otroligt roligt med denna häst!

Men så är det ju det. Jag kan inte bara ha honom för att ha honom, och jag hinner knappast med två så skilda dicipliner, inte har jag råd heller för den delen. Och då är jag tvungen för hans bästa, och nu kommer han att hamna på ett ställe där jag har svårt att tro han inte kommer trivas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar