sälja ponny utan pass mm. hjälp ?

L

lijoo

Jag har en äldre b-ponny som inte har något pass eller speciella papper, har inte brytt mig om att ordna pass för hon har bara varit på gården som sällskap i många år, köpte henne innan passen uppfanns!

Har vaccinationsintyget sen hon var föl, alla vaccinationer inskrivna, men annars är det rätt blankt på hennes papper.
tror inte ens vi gjorde något ägarbyte ,utan skrev bara kontrakt och betalade.

nu ska hon säljas som sällskapshäst , hur ska jag göra?
måste jag ordna ett pass då?
måste jag söka upp dom gamla ägarna och göra ett ägarebyte? har inte deras nummer eller namn alls längre..
hon är försäkrad i mitt namn sen många år dock?

snälla hjälp mig, och snälla döm mig inte, jag vet att det är lag på pass, men hon har bara gått här hemma på gården så det har inte blivit av, dessutom tycker jag pass är en dålig jobbig idee=(:rofl:

Sv: sälja ponny utan pass mm. hjälp ?

Är ponnyn registrerad någonstans? Var skall ägarbytet annars registreras? Köpekontraktet gäller som ägarbevis.

Jag håller inte med dig angående att pass skulle vara en "dålig jobbig idé", tvärtom. Ordna du pass till din ponny innan den går till försäljning, det är varken särskilt kostsamt eller krångligt faktiskt. Då kan du sedan med gott samvete luta dig tillbaka :)

Ska man vara krass så är det olagligt att inte ha pass. Vill du få hästen såld till en någotsånär seriös person behöver du ett pass annars backar de direkt.

tack för två första svar:)
så jag behöver inte skicka in något ägarebyte då för att ordna pass?
ponnyn har ett chipnummer iaf?

dom två sista svar- helt onödiga, ni svarade inte på några frågor bara gnällde på mig, jag tycker pass är ett jobbigt påhitt, låt mig tycka det, är inte oseriös för det, nu ska jag ordna pass trots allt.
dessutom har vi redan en SERIÖS köpare.

Jag upplyste dig bara om fakta och tänker inte be om ursäkt för att du inte gillar den.

okej är ju bra att du vet att hela sveriges seriösa hästmänniskor backar om hästen inte har pass...

okej är ju bra att du vet att hela sveriges seriösa hästmänniskor backar om hästen inte har pass...

De allra, allra flesta gör faktiskt det.

Den här intresserade köparen du har, känner de till att ponnyn inte har något pass? Har du tänkt själv att skaffa pass till ponnyn innan du säljer den? Det allra bästa är faktiskt om du ser till att få ur tummen och skaffar ett pass, eftersom det är som du själv uppenbarligen är medveten om enligt ditt första inlägg att det är förbjudet att ha ponnyn passlös.
Proceduren är inte alltför omständig, och har du energi nog att försöka sälja ponnyn så bör du ha energi nu till att skaffa pass till den också.

Det finns säker en och annan som inte har kunskapen eller blir så förtjusta i en häst att de fixar passet själv men flertalet väljer en häst som har passet i ordning så att de slipper strul.

Om man inte känner till det så är böterna långt överstigande vad ett pass kostar, så nog är det ide alltid att ordna fram ett.

I sämsta fall säljer du hästen, sedan kommer köparen och kräver att du ska ordna ett pass vilket är din skyldighet och du har inga chanser att neka.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 246
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 358
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 311
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat