Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låt säljaren ta ett vanligt banklån istället, så slipper du som privatperson agera bank. Om köparen ifråga inte kan få banklån pga av betalningsanmärkningar så skulle jag sälja hästen till någon annan.
Låt säljaren ta ett vanligt banklån istället, så slipper du som privatperson agera bank. Om köparen ifråga inte kan få banklån pga av betalningsanmärkningar så skulle jag sälja hästen till någon annan.
Någon här som sålt häst på avbetalning? Hur länge tycker ni är en okej avbetalning? Vad ska man tänka på mer? Hur skriver man i kontraktet? Försäkring?
delvis kl
OJ, ni verkar inte alls ha någon bra erfarenhet av att sälja på avbetalning. Jag sålde för några år sedan en häst för 45000 kr på avbetalning till en väldigt bra kompis, det fungerade jättebra men så var vi också bra kompisar från början.
alla människor har faktiskt inte 20000 liggandes heller.....
så man får inga lån för att man är med i facket?
och har man inte pengar kan jourhavande veterinär faktiskt vägra att köra ut.
Innan man har sparat ihop till hästen så är det bättre att ta en häst på foder.
vad är då skillnaden mellan att lägga undan pengar till sig själv varje månad och ha hästen på foder och sen betala i en klumpsumma, eller ge hästägaren samma summa varje månad och avbetala hästen och ha ett fodervärdskontrakt som gäller undertiden, där det tydligt framgår att hästen är utlämnad på foder och ägaren har rätt att hämta hästen om betalning skulle utebli och inte är skyldig att ge tillbaka några pengar om så skulle bli. (hur lång kan en mening bli??? )
och varför inte ta samma regel om hästen skulle avlida? så är det fodervärden som åker på den stora smällen om något skulle hända...