Sälja häst på avbetalning

Ela

Trådstartare
Någon här som sålt häst på avbetalning? Hur länge tycker ni är en okej avbetalning? Vad ska man tänka på mer? Hur skriver man i kontraktet? Försäkring?

:cool:

Sv: Sälja häst på avbetalning

jag tycker INTE att det är okej med avbetalning! Det finns banker för sådant. Det är väldigt riskabelt att sälja med avbetalning, du är inte ett dugg säker på att du får några pengar över huvud taget. Även om ni har kontrakt är det inte säkert.

Om det rör sig om en väldigt dyr häst kanske man ska se sig om efter annat. alt spara ett år till?

Är det en billigare häst man inte har råd med ska man kanske fundera på om man verkligen har råd att lägga undan pengarna varje månad det kostar att ha häst.

Nej, absolut ingen avbetalning det kommer bara sluta illa! Om hästen blir skadad under tiden den inte är fullt betald. Vad händer då?

Låt säljaren ta ett vanligt banklån istället, så slipper du som privatperson agera bank. Om köparen ifråga inte kan få banklån pga av betalningsanmärkningar så skulle jag sälja hästen till någon annan.

skriv ett fodervärdskontrakt, där det står vem som är ansvarig vid evetuella skador. skriv även in i kontraktet att detta ska gälla fram tills hästen är betalad.

en tjej i vårat stall köper sin på avbetalning nu. ska betala X antal tusen i X antal månader, kan använda sig av en avbetalningsfri månad och uteblir betalning en månad (efter att den avbetalningsfria är utnyttjad) kommer ägaren till hästen och hämtar honom på en gång och behåller alla pengar den ditills har fått.

tycker att det är en schysst deal.

alla människor har faktiskt inte 20000 liggandes heller..... :cool:

när hela hästen är betald slutar fodervärdskontraktet helt enkelt att gälla!:)

men detta funkar ju bara om ägaren och säljaren litar på varandra och har en bra dialog.
om min blivande fodervärd vill köpa Karisma har jag inga problem att lämna en avbetalningsplan iallafall. som sagt, alla har inte 20000 liggandes......

Låt säljaren ta ett vanligt banklån istället, så slipper du som privatperson agera bank. Om köparen ifråga inte kan få banklån pga av betalningsanmärkningar så skulle jag sälja hästen till någon annan.

Håller fullständigt med.
Det finns någon anledning till att dom inte får låna på banken.
Du som privatperson har svårt att driva in pengarna om dom inte betalar.

alla människor får inte ta lån.
har man ingen fast anställning eller är med i facket är det jättesvårt!
och jag vill inte vara en del av att människan tar ett akutlån med 24%ränta (som kan stjälpa vem som helst och kan leda till att din häst lider!!!!) bara för att köpa en häst. då ställer jag hellre upp med min hjälp.

vart är medmänskligheten på väg egentligen?
eller måste man vara uppväxt med kronofogde och existensminimum för att ha en human syn på pengar om andra människors ekonomi?

NEEEJ! Akta dig noga för att sälja på avbetalning. Du kan mycket väl bli blåst på dina pengar, det kryllar av oärliga människor i hästbranschen (finns ärliga också givetvis). Är köparna seriöst intresserade av din häst så kan de fixa pengarna på annat sätt (läs banklån). Du ska inte ta den risken och precis som någon skrivit innan, så är det inte lätt att få rätt till sina pengar om något strular.

Jag har sålt en häst på avbetalning men kommer aldrig göra det igen, trots att inget gick särskilt galet.
Jag tycker det är en dum risk och man ska inte behöva agera bank.
Och som någon sa så är det svårt att driva in pengarna.

Det gäller att ha ett absolut vattentätt kontrakt, med OM på allting.
Att man kan hämta hästen osv om betalning inte sköts.
Jag var alldeles för snäll har jag insett på efterhand.

Hon tog min arab på foder först och skulle köpa honom när hennes mamma sålt ett hus, jag hade honom redan på "avbetalning" hos förra ägaren (försäljare) och skulle köpa loss honom i september (ett par år sen).
Tanken var då att nya ägaren skulle köpa loss honom via mig i stället i september.
Men hon kunde inte betala då så jag fick ta ett lån med skyhög ränta för att köpa loss honom :mad:
Sedan var det tänkt att hon skulle köpa honom efter jul men det gick inte då heller så då skrev vi avbetalning..
Efter ett par mån tog hon ett lån med hjälp av sin pv (hon hade anmärkning) och skulle betalt av en stor del av återstående summa, men hon satte bara in en del av det som var tänkt..
Tillslut är han iaf fullt betald men jag kommer inte göra om det.
Jag kan inte sitta och vänta och inte veta om pengarna ska komma..

Och tänker också att en person som vill köpa så kanske inte har råd om något händer hästen, och om hästen dör är det inte så kul att fortsätta betala den kanske :crazy:

Jag skulle letat efter annan köpare.

Någon här som sålt häst på avbetalning? Hur länge tycker ni är en okej avbetalning? Vad ska man tänka på mer? Hur skriver man i kontraktet? Försäkring?

:cool:

Jag blev ofrivilligt indragen i en sådan sak för några år sedan, nu slutade detta väl iofs men det tog en gräslig tid. Pengarna var inte ens mina, utan hade lovat en bekant på Island att sälja hästen åt honom. Så det var inte kul att tvingas betala för hästen till honom och sen få vänta två år på mina pengar.

Jag skulle avråda dig från det, det kan gå tokfel och då står du där utan pengar.
Krasst sett vill jag säga, att varför ska du agera privatbank till en person som kanske inte får lån på annat håll. OCH klarar personen av att försörja hästen?

Ja det är en het potatis, därför att det finns personer som anser motsatsen. Men detta gör man fram till den dag man blir blåst, efter det kommer man att avråda någon från att lämna en häst på avbetalning. Så länge det går bra har man ingen annan erfarenhet, när det går på tok så får man en annan erfarenhet.

delvis kl

OJ, ni verkar inte alls ha någon bra erfarenhet av att sälja på avbetalning. Jag sålde för några år sedan en häst för 45000 kr på avbetalning till en väldigt bra kompis, det fungerade jättebra men så var vi också bra kompisar från början.

så man får inga lån för att man är med i facket?

Visst alla människor kan inte ta banklån, men varför ska du då leka bank? Bankerna ser till säkerheten, de vill ha sina pengar. Du ser tydligen inte till säkrheten då du inte är säker på att ens få ett enda öre! Det finns andra köpare än de som vill ha på avbetalning!

Har man anmärkningar så beror det oftast på att man inte har kunnat betala någon räkning. Med andra ord, man har säkert kass ekonomi. Inte alla, det kan självklart ligga annat bakom.

Ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i medmänskligheten när det gäller mina pengar. Ska jag sälja en häst så ska jag ha betalt direkt för den. Min erfarenhet säger att det inte går att lita på folk, speciellt inte när pengar är inblandade! Varför ens komma på tanken att behöva vänta på pengarna. Du går dessutom miste om massa ränta och har pengar inlåsta. Även om du TROR att du får pengarna så har du inget som helst bevis på att så är fallet i slutändan. Tragiskt men sant! Den dagen du själv blir blåst, ex med foderhästen du ska lämna ut som du skrev om i en annan tråd så kanske du får upp ögonen för en helt annan värld. Jag var också en godtrogen medmänniska innan jag slängde 1000-lapparna i sjön till fel person.

Så jag vidhåller fortfarande att har man inte råd att köpa hästen eller får några banklån så får man helt enkelt vänta med att köpa häst eller köpa en billigare!

delvis kl

OJ, ni verkar inte alls ha någon bra erfarenhet av att sälja på avbetalning. Jag sålde för några år sedan en häst för 45000 kr på avbetalning till en väldigt bra kompis, det fungerade jättebra men så var vi också bra kompisar från början.

Den vänskapen skulle snabbt vara borta om det inte skulle fungerat jättebra!

så man får inga lån för att man är med i facket?

sist ja kolla, så va man tvungen att ha en fast anställning för att ta lån. men om man inte har en fast anställning, så kan man, om man är medlem i facket, ta ett LO-lån.

alternativet är att ta ett dyrt lån, inte så kul!

jag tycker iallafall att det är ett bra alternativ om man har möjlighet att ge avbetalningen.

"Varför" är första frågan. Varför finns inte möjligheten att betala kontant/ta ett banklån? Om banken anser köparen vara en kreditrisk är jag helt övertygad om att man som privatperson tar en ännu större risk genom att låna ut summan till spekluanten.

OM jag väljer att lämna på avbetalning har jag kallt kalkylerat med att förlora hela summan OCH hästen om det går snett. Kan man inte stå med den förlusten tror jag man ska tänka både en och två gånger innan lämnar ut hästen på avbetalning.

Sedan är jag - skadan vis - försiktig med att sälja häst till folk som inte har en slant undanlagd eller möjlighet att snabbt få fram pengar genom t ex lån. Även om man har försäkring på hästen går ett veterinärbesök ofta på en rejäl summa i självrisk, mycket täcks inte av försäkringen och har man inte pengar kan jourhavande veterinär faktiskt vägra att köra ut. Vilket jag tycker är en stor risk för hästens välbefinnande.

Hur riskbenägen man som säljare är beredd att vara är upp till var och en, men en koll hos KFM är det absolut minsta steget jag tar innan jag lånar ut pengar och häst till någon.

Jag skulle aldrig sälja en häst, eller något annat heller, på avbetalning.

Jag resonerar så här: Om jag vill ha något, ex. en häst, så sparar jag tills jag har så mycket pengar att jag kan köpa hästen.
Om jag inte kan spara ihop till hästen så kan jag förmodligen inte både betala av hästen och försörja hästen senare heller.
Inköpet brukar ju inte vara det dyraste med att ha häst.

En person som inte vill spara ihop till en häst för att det tar för lång tid kanske inte ens ska köpa häst eftersom det då inte är genomtänkt någon längre tid.

En person som inte kan få fram pengar till hästen utan vill ha på avbetalning ger mej vibbar om att denne står sig lika slätt den dagen hästen blir sjuk, det finns inga pengar och vad händer då?

Innan man har sparat ihop till hästen så är det bättre att ta en häst på foder.

En avbetalningsplan privatpersoner emellan kan aldrig bli riktigt säker.

Innan man har sparat ihop till hästen så är det bättre att ta en häst på foder.

vad är då skillnaden mellan att lägga undan pengar till sig själv varje månad och ha hästen på foder och sen betala i en klumpsumma, eller ge hästägaren samma summa varje månad och avbetala hästen och ha ett fodervärdskontrakt som gäller undertiden, där det tydligt framgår att hästen är utlämnad på foder och ägaren har rätt att hämta hästen om betalning skulle utebli och inte är skyldig att ge tillbaka några pengar om så skulle bli. (hur lång kan en mening bli??? :rofl: :rofl: )

och varför inte ta samma regel om hästen skulle avlida? så är det fodervärden som åker på den stora smällen om något skulle hända...

vad är då skillnaden mellan att lägga undan pengar till sig själv varje månad och ha hästen på foder och sen betala i en klumpsumma, eller ge hästägaren samma summa varje månad och avbetala hästen och ha ett fodervärdskontrakt som gäller undertiden, där det tydligt framgår att hästen är utlämnad på foder och ägaren har rätt att hämta hästen om betalning skulle utebli och inte är skyldig att ge tillbaka några pengar om så skulle bli. (hur lång kan en mening bli??? :rofl: :rofl: )

och varför inte ta samma regel om hästen skulle avlida? så är det fodervärden som åker på den stora smällen om något skulle hända...

Skillnaden är att om det skiter sig med sparandet så är det bara spararen själv som drabbas, ägaren slipper krångla med någon som har flyttat hästen, hästen har blivit sjuk/halt/skadad/felriden osv.
Den hästen man lämnade kanske inte är samma häst man får tillbaka, vad händer om man måste lämna iväg hästen för tillridning/får stora vet.kostnader för att få hästen i bra skick igen? Vem betalar det?
Om hästen då dessutom inte finns längre så är det nog väldigt svårt att få någon att betala något alls.

Dessutom kan det ju vara så (med en annan tråd nyligen i minnet) att ägaren inte kan ta hem hästen, något kan ha hänt och då står man där och får inga pengar, man har ingen möjlighet att ta hem hästen och vad gör man då?

Nej pengar i handen, kvitto och "varan" byter ägare.

I praktiken ser det annorlunda ut, vilket också diskuteras i annan tråd.

Jourhavande ville först ha garanti för att betalning lämnades innan de körde ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel