Sälja häst på avbetalning

Sv: Sälja häst på avbetalning

Jag köpte min unghäst på avbetalning, på säljarens erbjudande.

Hon ville gärna sälja, jag "borde" inte köpt en till då jag inte hade 15 000 kr liggandes och alltså skulle behövt ta ett lån för att köpa honom.
Hon bor också illa till för att ha avel och försäljning, så hon hade detta som service tillsammans med att veterinärbesiktning och leverans ingick.

För mig var det ett bättre, räntefritt alternativ, och det avgjorde nog att jag köpte honom fast jag egentligen inte hade pengarna.

Delade upp på 10 månader, vi skrev i kontraktet att hästen var min och att jag var skyldig att fullbetala honom även om något skulle hända honom hos mig.
Säkert var det så att hon räknade med att "klara" om hon skulle bli blåst, tror bara hon säljer föl och unghästar på avbetalning, dvs inte så mycket pengar att förlora.

Ville bara säga att det faktiskt kan finnas helt normala skäl till att vilja delbetala, och att det kan funka fint. Nästa månad har jag betalat min färdigt, och då får jag hans pass.

Dock kan jag som någon ovan skrev, tänka mig att sälja på avbetalning bara om jag inte var i desperat behov av pengarna. Risken finns alltid att man blir blåst.
Men den, eller liknande, risker finns ju i alla hästaffärer, även i de riktigt dyra fallen...

Nej, det är möjligt att alla inte har 20 000 kr att hosta upp, men frågan är då om man bör köpa?. Akuta utgifter kan komma plötsligt! Jag skulle dessutom aldrig sälja till någon som vill ha hästen på avbetalning. För jag bedriver ingen bankverksamhet och jag tycker det kan vara rent fräckt att fråga. Se till att ha pengarna klara innan du köper häst!

Kl
Jag tycker egentligen att det största problemet med avbetalningar etc. är att det ofta, inte alltid, handlar om människor med dålig ekonomi. Den som sparar ihop till sin häst har också ofta en buffert och har noga räknat ut att han eller hon har råd med hästen. Och denna person vet också att inköpspriset är det lilla i sammanhanget när man har häst.
Jag har träffat på många personer som inte har råd att ha häst, kanske beroende på att jag haft häst i relativt dyra stall i storstadsområde, och jag har dessutom haft en fodervärd på min häst som hade en urusel ekonomi. Många gånger handlar det om människor som drömmer och inte har en ansvarfull syn på pengar och budget. Och som inte har råd med veterinär, hovvård, tandvård etc etc. Ofta är de dessutom djursamlare och har en hög med vanskötta dyra rashundar och katter, och gärna ett gäng hästar som far illa, i omockade boxar (spånet är slut), utan mat (höet har inte levererats för inga pengar finns och bonden är trött på krediten),
Naturligtvis tar majoriteten av hästägarna sitt ansvar, men rötäggen finns dessvärre. Därför skulle jag aldrig sälja på avbetalning, en bank tar ju ut ränta i ersättning för att den lånar ut pengar,men en privatperson gör ju det gratis, och jag vill gärna ha ränta på mina pengar själv och inte ge bort den.

Mmm jag har just nu min häst på avbetalning till en tjej:).
Dom klickade verkligen och var som hand i handske.
Jag skrev ett hyrköpskontrakt, uteblir betalningen så har jag rätt att omedelbart hämta hem hästen och betalningen dittills ses som hyra.
Och återbetalas inte. Jag äger hästen fram till den dag han är färdigbetald.
Han är försäkrad av mig. Om hästen skadar sig så står självklart hyrestagaren för det.
Om hästen inte sköts enligt instruktionerna som följde så äger
jag återigen rätten att ta hem honom utan att återbetala något.
För mig kändes det okej att låta henne avbetala honom.
Dels fick jag ett bra intryck och så var jag inte i ett akut behov av pengarna.
Men visst, hon fick legitimera sig och folkbokföringen kollades upp;).
Allt har gått jättebra, både avbetalningen och att häst och ryttare matchar.
Så för min del känns det jättebra men visst, man kan ju aldrig veta innan.

/J.

Många gånger handlar det om människor som drömmer och inte har en ansvarfull syn på pengar och budget. Och som inte har råd med veterinär, hovvård, tandvård etc etc. Ofta är de dessutom djursamlare och har en hög med vanskötta dyra rashundar och katter, och gärna ett gäng hästar som far illa, i omockade boxar (spånet är slut), utan mat (höet har inte levererats för inga pengar finns och bonden är trött på krediten),

:rofl::rofl: tror du precis knep första plats i så-många-fördommar-om-hästägare-kan-man-få-in-i-en-å-samma-text. :rofl::rofl:

jag tycker iallafall att man ofta får en ganska klar bild av köparen om man träffar den. och helst åker jag och kollar på nya stallet innan nått är bestämt! stötte nyligen på en tjej som ville ha ett kallblod på foder till sin handikappsverksamhet, kanon tänkte jag! passar ju min dam perfekt! ända tills jag åkte och kollade hur hon hade det...... :eek:

Mmm jag har just nu min häst på avbetalning till en tjej:).
Dom klickade verkligen och var som hand i handske.
Jag skrev ett hyrköpskontrakt, uteblir betalningen så har jag rätt att omedelbart hämta hem hästen och betalningen dittills ses som hyra.
Och återbetalas inte. Jag äger hästen fram till den dag han är färdigbetald.
Han är försäkrad av mig. Om hästen skadar sig så står självklart hyrestagaren för det.
Om hästen inte sköts enligt instruktionerna som följde så äger
jag återigen rätten att ta hem honom utan att återbetala något.
För mig kändes det okej att låta henne avbetala honom.
Dels fick jag ett bra intryck och så var jag inte i ett akut behov av pengarna.
Men visst, hon fick legitimera sig och folkbokföringen kollades upp;).
Allt har gått jättebra, både avbetalningen och att häst och ryttare matchar.
Så för min del känns det jättebra men visst, man kan ju aldrig veta innan.

/J.

tycker du gjorde rätt i det. klickar det, så klickar det och man behöver inte vara en dålig hästägare för att man inte kan köpa hela hästen på en gång. jag fick ta ett banklån på 14000 när jag köpte min karisma, har aldrig haft budget till henne, men klarat alla veterinärutgifter ändå.

jag tycker verkligen inte att köpesummaklumpen ska avgöra om en människa sk få köpa häst eller inte. passar dom ihop, så gärna avbetalning för min del! hellre det, än att sälja hästen till ställe som tar mindre hand om henne......

Kl
Jag tycker man kan gå lite på magkänsla. Ser egentligen ingen skillnad på att hyra ut hästen och hyran är en form av avbetalning eller skriva det som avbetalning i kontrakt. Och är man inte i behov av pengarna borde det ju kvitta om hästen får det bra...

Har köpt två hästar på avbetalning, en som vi skrev i kontraktet att hon fick ett halvår på sig att springa in de 30 000 kronorna som de ville ha för henne. De pengarna sprang hon in på en månad. Och nu har jag en häst som han ville ha 50.000 för, den lär väl aldrig bli avbetald men den är på leasingdeal så han tar även 25% av vad hon springer in också. Och jag tror faktiskt inte att han vill ha tillbaka hästen sedan oberoende om hon är betald eller inte. Det är hans sätt att skriva kontrakt på de hästar han leasar ut. Får leasingtagaren betala varje månad vet han att man kommer göra allt för att hästen ska starta. För tjänar hästen pengar tar han bara de 25% och ingen månadskostnad. Och när man kommit upp till en viss summa (i den här hästens fall 50.000) så äger man hästen och har 100%. Men visst... Det här handlar om travhästar. Det går att tjäna pengar på dem på ett annat sätt...

Jag har däremot sålt en ridhäst på avbetalning. Och det var inga problem. Jag hade då inte haft några problem att ta hem hästen igen utan lämnade ut hästen på foder med en hyra på 500 spänn varje månad. Jag var fortfarande ägare till hästen men när den var avbetald skrev vi kvitto.

Om man är i behov av pengarna eller inte har någon plats ledig, ska man givetvis inte sälja på avbetalning.... Annars tycker jag... Tja, det är upp till var och en men det behöver verkligen inte vara så att det är sämre hästägare för att de inte kan betala allt på en gång. Då kan man lika gärna dra alla fodervärdar över en kam - de har inte råd med veterinär, hovslagare etc för att de söker en häst på foder och inte vill köpa...:grin:

Jag har sålt på avbetalning vid flera tillfällen och för mig har det funkat jättebra!

I kontrakten skrivs typ: "Handpenning om Xkr är lagd den X/X-XX och resterande belopp skall betalas på följande sätt: Med ett belopp om xkr vardera den (infoga ett fast datum varje månad i x antal månader, tex. 27/8-08, 27/9-08 etc) [...] Om betalningen uteblir i mer än 14dagar efter överenskommet datum, utan att detta överenskommits mellans köpare och säljare, äger säljaren rätten att återta hästen utan att någon ekonomisk ersättning ges till köparen. När sista betalningen är gjord skickas ägarpappren in och hästen övergår då i köparens ägo."

Det har funkat bra, har alltid fått pengarna på utsatt datum.

vart är medmänskligheten på väg egentligen?
eller måste man vara uppväxt med kronofogde och existensminimum för att ha en human syn på pengar om andra människors ekonomi?

Kanske måste man det. Eller för att vara beredd att chansa i alla fall...

För mig beror det mycket på VEM som skulle ta hästen på avbetalning. En okänd skulle jag absolut inte ställa upp på på det sättet, jag har helt enkelt inte råd att vara bank och riskera mina pengar.

Vore det en rätt liten köpesumma (säg att jag skulle sälja ett varmblod för 5000 eller något kanske) skulle jag å ena sidan vara mer benägen att kunna tänka mig en kredit men å andra sidan skulle jag inte vilja sälja häst till en person som inte kan få fram en så liten summa ens vid behov. För den skulle kanske inte kunna få fram summan när hästen behövde vård heller. Och till exempel sjukdom skulle kanske slå så hårt mot dennes ekonomi att den inte hade råd med nödvändiga saker till hästen.

En större köpesumma skulle jag inte kunna tänka mig att riskera för det har jag inte råd med riktigt. Möjligen med ett tufft återtagandeförbehåll typ det som nämnts tidigare i tråden och till en person som jag känner, litar på och som jag vet skulle ta bra hand om hästen.

Jag är inte uppvuxen med kronofogde och har aldrig behövt uppleva att bli satt på existensminimum - jag och alla jag känner har alltid skött ekonomin och därför inte hamnat där. Däremot har jag sett den andra sidan av soppan, genom mitt jobb kommer jag dagligen i kontakt med förtvivlade människor som lånat ut pengar i ett eller annat sammanhang till vänner och bekanta och som inte får tillbaks dem... så mycket för den vänskapen och det förtroendet.

Så kalla mig omänsklig och elak, trångsynt och vad ni vill men jag är otroligt ovillig att ge krediter.

Så kalla mig omänsklig och elak, trångsynt och vad ni vill men jag är otroligt ovillig att ge krediter.

nejdå, men alla som har inställning "det är ju bara att gå till banken och ta ett lån" blir jag väldigt less på. det är inte bara att ta ett lån alla gånger....

jag och min storasyster har under hela våran uppväxt sett vår ensamstående mamma kämpa för att ha mat på bordet varje dag och vi har sett hur det ställer till det när någon hamnar i ekonomisk knipa.
jag tycker inte att något som hände för en massa år sen ska stoppa någon från att köpa häst.
jag kan inte gå till mamma eller pappa och låna 10000 för att köpa häst. dom har inte dom pengarna!
nu har jag isserligen fast anställnig och får ta LO-lån, men för dom som inte kan det då... dom som är sjukskrivna? ska inte dom kunna få köpa häst på ett smidigt sätt?
jag säger inte att alla ni som inte vill lämna ut hästen på avbetalning är egostiska, alla gör ju givetvis som dom vill.

men precis som du säger, större summor skulle inte jag heller våga. över 20000 sätter jag nog stopp.
men känner jag till människan och allt känns bra skulle jag kunna tänka mig att sälja på avbetalning med kontrakt skrivet.

nejdå, men alla som har inställning "det är ju bara att gå till banken och ta ett lån" blir jag väldigt less på. det är inte bara att ta ett lån alla gånger....

jag och min storasyster har under hela våran uppväxt sett vår ensamstående mamma kämpa för att ha mat på bordet varje dag och vi har sett hur det ställer till det när någon hamnar i ekonomisk knipa.
jag tycker inte att något som hände för en massa år sen ska stoppa någon från att köpa häst.
jag kan inte gå till mamma eller pappa och låna 10000 för att köpa häst. dom har inte dom pengarna!
nu har jag isserligen fast anställnig och får ta LO-lån, men för dom som inte kan det då... dom som är sjukskrivna? ska inte dom kunna få köpa häst på ett smidigt sätt?
jag säger inte att alla ni som inte vill lämna ut hästen på avbetalning är egostiska, alla gör ju givetvis som dom vill.

men precis som du säger, större summor skulle inte jag heller våga. över 20000 sätter jag nog stopp.
men känner jag till människan och allt känns bra skulle jag kunna tänka mig att sälja på avbetalning med kontrakt skrivet.

Frågan är faktiskt om man ska ha häst om man har så dålig ekonomi att man inte får ta ett lån eller kan spara ihop tillräckligt mycket pengar att köpa hästen för. Om man inte kan spara kanske 3000 kr i månaden + att ha en buffert hur ska man då sen ha råd att ha häst? 3000 i månaden i sex månader och du är uppe i 18000.

De gånger jag sålt något på avbetalning har det dels varit döda ting dels saker jag kan "ha och mista" som mitt akvarium. Det var välbehövligt att få pengarna men det hade inte varit en katastrof om jag inte fått dem.

Varför ska JAG behöva ta en risk med mina pengar? Du kanske är så rik att du kan ge bort 20 000 men de flesta är det inte.

Senast ändrad:

Mycket märkligt att läsa vad du har skrivit, även jag kommer från en familj där även min mamma var ensamstående med två arbeten.

Vad vi fick lära oss var, spara ihop till det du vill köpa. Tar du något på avbetalning så ska du kunna betala hela eller merparten av din skuld snabbt om någon kräver det, om du bedömer att du kan behöva ha dina egna pengar som buffert och ändå klara av att betala på skulden. Min mamma krävde dessutom av oss barn att vi ALLTID skulle spara en slant per månad, hur liten den än var.

å ja har lärt mig att pengar alltid bara en pengar och det finns många saker i livet som är mycket viktigare än det! :)

men det har väl kanske med lite mer än bara uppväxt att göra.
jag vet ju hur glad jag skulle bli om jag blev erbjuden en avbetalning på något, istället för att behöva gå och höja upp lånet. så då tror ju jag att alla andra tänker likadant. :D man är väl kanske för godtrogen och naiv.....:grin:

Jag är också uppvuxen i en fattig familj, fattigdomen berodde inte på dåliga inkomster, den berodde på alla lån mina föräldrar tog.

Jag skulle aldrig sätta mej i en situation där jag lånar eller avbetalar något (mer än huset då) just för att jag inte vill hamna i deras knipa.

Jag har varit ensamstående med mina barn den mesta tiden av deras uppväxt och har verkligen inte haft något överflöd.

Men varför skulle det göra mej mer benägen att ta lån till det jag vill ha?
Det gör mej snarare ännu mer benägen att verkligen testa om jag har råd genom att lägga undan pengar varje månad så ser man ganska snart om pengarna finns till en häst.

När jag skulle köpa häst hade jag lagt undan en summa som jag räknat med att det skulle kosta att ha hästen, den summan som jag lade varje månad fick inte gå till något annat för om jag behövde pengarna till något annat så hade jag ju inte haft pengar till hästen den månaden om jag redan haft hästen.

I två år lade jag undan samma summa, sedan kunde jag köpa hästen, utrustningen och ändå ha en buffert över till oförutsedda utgifter och gud ska veta att jag är glad att jag hade de extra 20000 kr kvar eftersom min första häst blev så sjuk att pengarna verkligen flög iväg, bufferten var slut långt innan hon väl fick somna in när det inte längre fanns något kvar att göra för henne:cry: så där stod jag utan häst och istället med skulder på många tusen lappar.
Hade jag inte haft bufferten så hade nog inte min ekonomi hämtat sig än.

Man sparar först och köper sedan.

Kan man inte spara så kan man inte betala för hästen sedan heller.

Kan man inte spara så kan man inte betala för hästen sedan heller.

jag kan inte spara.
men det beror inte på att jag har dålig inkomst eller stora lån. jag är helt enkelt alldeles för glad i att spendera pengar. :D på allt möjligt och omöjlig skit.:banana::banana:

å ja har lärt mig att pengar alltid bara en pengar och det finns många saker i livet som är mycket viktigare än det! :)

jag vet ju hur glad jag skulle bli om jag blev erbjuden en avbetalning på något, istället för att behöva gå och höja upp lånet. så då tror ju jag att alla andra tänker likadant. :D man är väl kanske för godtrogen och naiv.....:grin:

Jag tror faktiskt att du har rätt, uppväxten spelar nog stor roll. Jag fick tidigt lära mig att sätta värde på pengar, och lära mig att det kostade på att tjäna dem. Jag har därför alltid varit mycket försiktig med mina slantar. Ska de spenderas, så vill jag göra det själv och inte låta någon annan blåsa mig på mina pengar. Och det var något jag skrev i ett tidigare inlägg, det är av erfarenheten man lär sig, blir man blåst en gång så gör man oftast inte om samma sak igen. Tillhör man kategorin som klarat sig från att bli blåst, så vet man inte hur det känns förrän den dagen kommer.

Självklart kan ju en privatperson bedriva ideell låneverksamhet om denne vill, jag tror att de flesta undrar varför de borde göra det? Om en person anses som en kreditrisk hos låneföretagen, vad är det som gör att den personen har en större kreditmöjlighet med en privatperson? Som privatperson har man mycket små möjligheter att få tillbaka sin slantar om en sådan affär slår snett, har personen dessutom tidigare skulder så hamnar man längst bak på blåskontot.:crazy: Det är en riktig risk man utsätter sig själv och sin ekonomi för.

:rofl::rofl: tror du precis knep första plats i så-många-fördommar-om-hästägare-kan-man-få-in-i-en-å-samma-text. :rofl::rofl:

jag tycker iallafall att man ofta får en ganska klar bild av köparen om man träffar den. och helst åker jag och kollar på nya stallet innan nått är bestämt! stötte nyligen på en tjej som ville ha ett kallblod på foder till sin handikappsverksamhet, kanon tänkte jag! passar ju min dam perfekt! ända tills jag åkte och kollade hur hon hade det...... :eek:

Jag berättar bara om MINA erfarenheter, du kanske har andra. Dessutom skrev jag att majoriteten av hästägarna är skötsamma och ansvarsfulla, men att dessa rötägg faktiskt finns. Det är ingen rättighet att ha häst faktiskt, ibland har man inte råd och måste inse det. När jag var ung och pluggade på universitetet fanns det inte på kartan att jag skulle kunna ha häst, men idag bland unga människor verkar attityden annorlunda, man ska ha allting helst på en gång.
Jag har också träffat många hästmänniskor som verkat väldigt trevliga vid första anblicken, men som sen inte ens har råd med ströet till boxen. Det går helt enkelt inte att se sådant på en gång.
Jag förstår mycket väl att alla inte kan ta banklån, men då kanske man inte heller ska ha egen häst, för det innebär ett sådant stort ekonomiskt ansvarstagande. Man kan ju vara medryttare tills ens ekonomi har stabiliserat sig.

Kl
Jag tycker egentligen att det största problemet med avbetalningar etc. är att det ofta, inte alltid, handlar om människor med dålig ekonomi. Den som sparar ihop till sin häst har också ofta en buffert och har noga räknat ut att han eller hon har råd med hästen. Och denna person vet också att inköpspriset är det lilla i sammanhanget när man har häst.
Jag har träffat på många personer som inte har råd att ha häst, kanske beroende på att jag haft häst i relativt dyra stall i storstadsområde, och jag har dessutom haft en fodervärd på min häst som hade en urusel ekonomi. Många gånger handlar det om människor som drömmer och inte har en ansvarfull syn på pengar och budget. Och som inte har råd med veterinär, hovvård, tandvård etc etc. Ofta är de dessutom djursamlare och har en hög med vanskötta dyra rashundar och katter, och gärna ett gäng hästar som far illa, i omockade boxar (spånet är slut), utan mat (höet har inte levererats för inga pengar finns och bonden är trött på krediten),
Naturligtvis tar majoriteten av hästägarna sitt ansvar, men rötäggen finns dessvärre. Därför skulle jag aldrig sälja på avbetalning, en bank tar ju ut ränta i ersättning för att den lånar ut pengar,men en privatperson gör ju det gratis, och jag vill gärna ha ränta på mina pengar själv och inte ge bort den.

Det här var bra skrivet, håller med till fullo! Det finns ju ett klart samband med dålig ekonomi och svårighet att ha häst. Inget snack om saken!!! En häst kostar. Jag har folk i min omgivning som köper häst på avbetalning, men som sedan har svårt med pengar till hö så hästarna får lååångt bete. Veterinären blir svår att ringa in osv. Resultatet? Magra och ej 100%välmående hästar!
Ser jag sedan saken från min sida som uppfödare så skulle jag ALDRIG sälja en av mina hästar på avbetalning. Vad gör man om hästen ej betalas korrekt och man får hem en trasig häst? Vad gör man om hästen försvinner spårlöst innan betalning skett? Är det dessutom små summor (runt 10-15000kr) som man måste låna, hur sjutton ska man då kunna betala ev. klinikkostnader om något allvarligt händer? Blir ju lätt 10 000 bara det...
Jag är inte känslokall och jag har empati för alla som inte kan ta banklån/har dålig ekonomi, det är inte det saken handlar om. Men jag anser att man bör ha en stadig ekonomi innan man köper en häst. Allt går hand i hand. Utrustning som är utprovad kostar... Kvalitetsfoder kostar...Helgjouren hos veterinären kostar...Och så vidare.

Du tror inte att det där tänket är grunden till ekonomiska problem. Att köpa på avbetaltning och ta lån när man har små inkomster är en mycket dålig ide. Speciellt med något som kostar pengar löpande och/eller minskar i värde.
Då ska du ha råd med de löpande kostnaderna + lånet/avbetalningar och när det gäller djur + buffert.

Kan man inte spara i ett par månader i stället så vette tusan om man har ekonomi till att låna.

jag kan inte spara.
men det beror inte på att jag har dålig inkomst eller stora lån. jag är helt enkelt alldeles för glad i att spendera pengar. :D på allt möjligt och omöjlig skit.:banana::banana:

Vill du verkligen så kan du. Dålig självdiciplin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel