Sälja häst på avbetalning

Sv: Sälja häst på avbetalning

jag blir faktiskt nästan lite upprörd i hur vansinnigt blåögda och naiva folk verkar i den här tråden.:crazy:

Undrar om ni har samma iställning till bankleken när ni väl blir lurade. Det finns inga som helst garantier på att ni någonsinn får era pengar, så varför ens chansa? Jag skulle inte ens låna ut min häst till en person som inte har ett fast jobb eller ordnad ekonomi! Även om jag har yttersta ansvaret för min häst betyder inte det att jag vill betala allt för den när den är utlånad eftersom fodervärden saknar pengar.

Som någon skrev, att ha häst är ingen rättighet. Har man inte råd att lägga 10 000kr på en häst så ska man inte ha någon heller! Medans man väntar på att sparandet ska ge resultat så finns det en drös medryttarhästar man kan rida runt på.
Jag har ingen förståelse alls för hur folk kan tro att det bara är inköpet de inte har råd med. Köp en passande sadel så går det säkert loss på 10 000kr. Åk in på klinik utan en bra försäkring så kanske det går åt minst 5000kr. Det är fullständigt korkat att låta någon köpa på avbetalning, även om det rör sig om mindre summor. Det må hända att det är en "bra" hästägare, men det finns fler bra hästägare. MED pengar!

*lite knapplån*

Jag skulle heller aldrig sälja en häst på avbetalning, oftast finns det en anledning till att köparen inte har pengar och inte kan få lån: dålig inkomst, slarvig med pengar osv.
Är det inte så också att även om hästen inte är betald så får inte säljaren/förra ägaren hämta hästen hos köparen (som inte betalt)? har nämligen en bekant som just nu ligger i tvist med en köpare som bara betalt halva hästen men h*n får inte hämta den hos köparen utan de måste gå igenom hela processen med advokater osv =dyrt!
Stämmer det att det är "innehavaren" som juridiskt sett ses som ägare?

Beror väl lite på hur kontraktet är utformat, tror jag:).
Är hästen såld på avbetalning, då tänker jag som att man är på
Elgiganten och köper en plasma (kanske dålig jämförelse menmen).
Då är det väl den nya ägaren som står på hästen?

Men om man, så som jag nu gör med min häst,
har den ute på hyrköp, så står jag som ägare fram
tills den är till fullo betald.
Innan ett visst datum ska han vara färdigbetald
med månatliga inbetalningar.
Missas en inbetalning äger jag rätten att hämta
hem pållen omedelbart.
Pengarna dittills ses då som hyra och återbetalas inte.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

du kanske äger rätten att ta hem hästen MEN du äger inte rätten att gå in på tilltänkts ägares mark och hämta hästen! Lämnar de inte ut den kan du inget göra utan att själv åka dit för stöld.

du kanske äger rätten att ta hem hästen MEN du äger inte rätten att gå in på tilltänkts ägares mark och hämta hästen! Lämnar de inte ut den kan du inget göra utan att själv åka dit för stöld.

Tack :) det var det jag var ute efter!

Ett inte helt ovanligt scenario från några av de som tagit häst på avbetalning från godtrogna/snälla hästsäljare:

Betalningarna sköts till en början, sedan går nyhetens behag över och det finns andra projekt som är roligare än betala på hästen. Säljaren får inte betalt. Köparen börjar dra valser, har betalt, strul med banken etc. Det går tre månader, tre avbetalningar saknas. Säljaren tröttnar till slut, och upptäcker då att köparen flyttat hästen. Efter ytterligare två månaders efterfoskningar (nu fem avbetalningar som saknas) får säljaren reda på var hästen är. MEN får ju inte gå in och hämta den, utan riskerar då att bli anmäld för att olovligt har tagit sig in på annans egendom och olovligt tagit egendom.

Säljaren begär handräckning av KFM, det går ytterligare fyra månader (nu 9 månader sedan betalningar slutade komma, ett år sedan hästen såldes), när KFM kommer och ska hämta hästen finns den inte längre där. Ny efterforskning (2 månader till), handräckning, jadajadajadajada - ja, helt plötsligt har man givit bort en häst för tre delbetalningar.

Inte så roligt. OCH det händer. Titt som tätt.

Det spelar ingen roll, betalas inte hästen så hämtar jag den.
Så är det. Då får dom väl anmäla mig för olaga intrång isf.
Hästen tas hem.

/J.

du får det att låta väldigt enkelt, men det är det deffenitivt inte! Hästen kanske inte ens står kvar i samma stall du lämnade den vid.

om man skriver med i kontraktet att ägaren till hästen har full rätt att när som helst hämta hem häst utan att det ska bli lagliga följder, om betalning uteblivit? och verkligen formulerat så att det blir klart och tydligt fodervärden/köparen tillåter att hästen hämtas när som och var som.....

kan man göra så?

Nej. Svensk lag är inte i alla fall disponibel. Du kan inte försäkra dig genom kontrakt att du får tillträde till helt okända människors fastighet.

Du och Ulla har skrivit ett kontrakt som säger att du får komma hit när du vill och göra det Ulla och du bestämt - det håller ju inte.

Det spelar ingen roll, betalas inte hästen så hämtar jag den.
Så är det. Då får dom väl anmäla mig för olaga intrång isf.
Hästen tas hem.

/J.

Och riskera att hamna i domstol och betala ohyggliga rättegångskostnader, leva med ett belastningsregister som kan göra att du inte får jobb osv?

Är det helt enkelt inte bättre att inse att har personen inte råd att köpa hästen kontant, inte får lov att låna på banken så kanske inte du heller borde låna ut pengar till denna?

Tänk
för sjuttsingen!

Nu är det ju som så, att jag INTE har något problem med den tjejen som har min häst på hyrköp.
Jag har gjort detta en gång, dvs nu:).
Kanske inget jag rekommenderar till höger och vänster.... iofs.
Men det kändes väldigt rätt, hon matchade min häst likaväl som jag.
Hon gjorde ett seriöst intryck. Nu behövde jag inte heller ha pengarna bums.
Och det var inte någon astronomisk summa heller.
Därav kunde jag tänka mig att göra på det här sättet.
Jag har ett mycket bra kontrakt skrivet.
Men om jag hade ens den miiinsta lilla olustkänsla så hade jag aldrig gjort denna dealen.
Utan jag känner mig 100% säker att det går som det ska.
Och faktum är att jag skulle hämta hem min häst om det var så.
Rätt ska vara rätt.

Om man resonerade att alla var skitdåliga, falska, oärliga, djurplågare etc
skulle man ju aldrig kunna sälja sin häst och fodervärd skulle vara ett icke existerande begrepp.
Jag tror att majoriteten vill göra rätt för sig och tar hand om sina djur.
Men det är rötäggen som man alltid hör om.

Om man sätter sin häst på en lastbil 50 mil bort till en plats man aldrig kollat upp, till människor man aldrig träffat, inte får en bild eller bryr sig om att hälsa på... med oklara kontrakt
(om man ens har något skriftligt)...
Ja, då får man fasiken stå sitt kast om det visar sig vara en nit:crazy:.

/J.

Ofta stallas hästen in i ett stall som inte tillhör köparen, vilket innebär att en sådan klausul är fullständigt verkningslös eftersom det är stallägaren som kan komma att ha synpunkter samt göra anmälan. Så svaret är nej på den frågan.

Ingen har påstått att dessa människor är djurplågare, men just detta sätt är ett utmärkt sätt för diverse mindre nogräknade charlataner som vill göra sig en hacka på hästen, är den dessutom billig så kanske de rent av får ett högre pris i slaktvärde utomlands och då finn det ju som sagt ingen häst att hämta.

Lämnar man ut falskt namn och och förväntas betala ett specifikt månads belopp, när pengen inte anländer och du ska hämta hästen och den inte finns på sagda adress, vad gör du då?

Jag har skrivit det förut och skriver det igen, det är tillfället som gör gärningsmannen att det finns människor som är tillräckligt naiva och blåögda. Javisst finns det ärliga människor där ute, men vems hus är det man värnar om? Sitt eget eller andras?

I mitt fall så fick körkort uppvisas samt att folkbokföringen kollades.
Min häst var inte så billig att det skulle löna sig att skicka honom till Italien.
Han kostade dryga 20.

Oftast så har ju folk sina hästar installade så den som skulle kunna
neka tillträde är väl stallägaren. Men varför?
Om dom nu inte är bundisar sedan innan och stöpta i samma form sas.

/J.

Jag skulle ledigt kunna neka dig tillträde, orsaken till det är att du får ordna upp det med köparen på annan plats utom i mitt stall.

Grejen med köpet av hästen är att, oavsett pris så kan ju köparen inte sälja hästen vidare. Men köparen kan använda sig av falska uppgifter, avtala en betalningsplan, hämta hästen. Sen struntar man i att betala, skickar hästen på en transport till Italien och inkasserar en summa av ca 20000 kr så har man gjort sig en månadslön utan problem.

Då menar du en falsk id-handling, som någon har suttit och knåpat ihop?
Med foto?
För att komma över en ex 5000:- travare och sedan då tjäna 15.000:-.
Om nu hästarna står i 20`kronorsklassen för exportering?
Det kan väl ändå inte vara vardagsmat att det är så det går till.
Eller händer det hela tiden, varje dag?
Jag vet inte....... Är inte så insatt eftersom jag själv aldrig har haft anledning att vara sömnlös för mina hästaffärer.
Jag vet vem jag säljer till.
Dom enstaka försäljningar som jag haft (läs:2).....

Jag som stallägare skulle inte ha något emot, om jag var insatt i problemet,
att låta någon hästägare få hämta sin häst ifrån mitt stall iaf.
Är man ägare så är man väl?
Har man brutit ett avtal så får man ju stå sitt kast.

/J.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel