Sälja häst, få betalt månaden efter

Choo

Trådstartare
Min kompis ska sälja sin häst. Hon har hittat en köpare, men problemet är att denne inte kan betala hästen förens löningen i Mars.

Personen ska ev. hämta hästen i veckan. Hur ska man skriva? Hur hade ni gjort?

Summan är inte så stor, så om nu personen inte skulle betala så påverkar det inte min kompis ekonomiskt. Men självklart vill hon att allt ska gå bra.

Min kompis har ingen möjlighet att ta tillbaka hästen då hon ska flytta till Norge.

Sv: Sälja häst, få betalt månaden efter

Skulle personligen aldrig sälja till någon som inte har pengar men så är jag rätt misstänksamt inställd till folk i allmänhet. Har ingen aning om vad som skulle skrivas för att det ska vara juridiskt bindande men jag skulle löst det så att människan får hämta hästen när h*n kan betala den.

Finns mängder med exempel på folk som blir lurade. Såna trådar dyker upp hela tiden. JAG hade inte släppt hästen föränn pengarna sticks i näven på mej. Just för att undvika problem.
Människan kanske är jätteärlig som köpare, men man vet ju aldrig.

Skulle aldrig låta någon hämta hem hästen innan den är betald, vad som helst kan hända både gällande hästens hälsa och alla skräckhistorier man hört om folk,ff gällande billiga hästar avskräcker en hel del.

Köpesumman är väl kanske inte det värsta att förlora om det är ett lågt belopp. Men har ni googlat personen och kollat med KFM att det verkligen är någon som har råd att ha häst och är en seriös hästköpare?

Det låter ju inte så betryggande att sälja till en som inte ens har en summa pengar "som inte är så stor". Kommer hästen att bli väl omhändertagen om den blir sjuk? Då kan man inte sitta och vänta på någon löning. I övrigt håller jag med Angel.

Tack för snabba svar!

Köparen verkar vara bra och trevlig. Har kollat upp henne och allt är grönt.

Om det nu skulle bli något problem att köparen inte betalar så är det inte hela värden för min kompis. Problemet är att min kompis inte kan ta tillbaka hästen för då har hon redan flyttat.

Men kan man inte skriva över hästen på köparen, skriva ett kontrakt att hästen ska vara betald senast den sista Mars. Om hon nu inte skulle betala, ja då får min kompis ta det.. Eller kan hon skicka en påminnelse och skulle inte den blir betald så skickar hon det vidare till kronofogden?

Eftersom min kompis nu har så gott som bestämt sig för det så får jag hjälpa henne på bästa sätt.

Visst är det pengar, men inte så stor summa för min kompis då hon har det ganska bra.

Frågan är ju vad kompisen vill. Vill hon inte ta tillbaka hästen (inte kan) får hon skriva över hästen på köparen direkt när den lämnas ut. Och sedan får hon driva in skulden (i pengar) om köparen inte betalar.

Eller så skriver hon in ett äganderättsförbehåll, vilket gör att det är hennes häst till dess betalning erlagts. Vilket kanske inte är lämpligt.

Men kan din kompis inte låna ut henne på livstids foder då?
Då har hon fortfarande en del att säga till om i slutändan och mindre risk att hästen säljs vidare + att hon kan vidta åtgärder om den vanvårdas.

Om den nya ägaren inte kan ha kvar den p.g.a. olika anledningar så kan hon ju skriva in i kontraktet att hon ska bli kontaktad och kan då vara med och bestämma vad som ska ske med pålle.

Man kan det ju skriva i kontraktet att de delar på avlivningskostnader, så slipper hon oroa sig för den blir en vandringspokal eller ev. slakttransporter.

Senast ändrad:

Det hade varit lättare att relatera till det hela om man hade vetat priset på hästen :angel:

*Det kan ju vara så att man tror att det rör sig om en häst i 5-10 000 kronors klassen, och då kommer genast tanken (fördom kanske?) att personen som vill köpa inte har något sparat på banken, utan tar av sin månadslön delat på februari/mars för att klara kostnaden. Frågan är då vad som händer om hästen skadar sig eller blir sjuk under den här tiden? Finns det ekonomi för det, och är hästen försäkrad.

* Det andra man kan tänka sig är att hästen är äldre och kanske säljs för 20 000 -25 000 och nuvarande ägare verkligen har panik, då hästen inte blivit såld tidigare, och därför vågar ta risken att bli utan pengar, men köparen vill då avvakta med betalningen för att ha tillräckligt god ekonomi för stallhyra, köp av foder etc och därav planerar sin ekonomi och vill betala köpeskillingen senare.

Det som inte känns bra är att ägaren har så bråttom och inte kan ta tillbaka hästen pga flytt. Då finns alltid risken att affären blir förhastad från bägge parter och att hästen kommer i kläm. Tänk om köparen inte har betalat och ångrar sig och vill lämna tillbaka den, och då tycker att förre ägaren har ansvaret för hästen?

Själv brukar vi skriva kontrakt på provtid, med handpenning. Vi står för försäkringen under tiden, och köparen står för självrisk och eventuella vetkostnader. Hästen besiktigas både före och efter provtiden för att klargöra om när en eventuell skada uppkommit. Vill köparen inte fullfölja köpet, förlorar de handpenningen, på så vis "känner" vi av om de är beredda att ta ett fullt ekonomiskt ansvar samt inte förhastar sig vid köpet.

Skulle personligen inte ens fundera över det, finns inte pengarna får köparen gott vänta på hästen också. Och är nu summan inte så stor bör väl köparen ha den kan man tycka, finns inga pengar förrän löningen, hur ska hästen då försörjas? Och vad händer om den blir sjuk?

Köparen bör åtminstonde kunna lägga stordelen av summan som en handpenning och att man då isf skriver in i kontraktet den summa som ska betalas ett utsatt datum för att ägandet ska gå över.

Eftersom min kompis nu har så gott som bestämt sig för det så får jag hjälpa henne på bästa sätt.

Visst är det pengar, men inte så stor summa för min kompis då hon har det ganska bra.

Eftersom det "bara" rör sig om en månad så hade jag nog begärt att hon fick låna pengarna och betala för hästen, väljer hon ett lån där hon kan betala av hela skulden när som, hinner det inte bli någon ränta att prata om.
Jag är ingen bank och skulle aldrig sälja något på avbetalning, punkt slut liksom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år