sälja eller inte sälja svårklasshäst

token

Trådstartare
Har en valack E: Cardento som i år blir 14 år. Har haft honom sen han var 5 år och har ridit in honom själv och utbildat honom till den han är idag. Går nu 1,50 hoppning ( inte med mig dock)

Har honom hemma och tränar honom själv men har annan ryttare som tävlar.
Det har funkat kanonbra detta upplägg, både jag och han som tävlar är jättenöjda. Han brukar inte göra så här men eftersom det funkar så bra och hästen går från klarhet till klarhet varenda tävling så tyckte han att det var ok.

Hästen ifråga är lite speciell, han är väldigt fäst vid mig och vi har haft honom utlånad i två omgångar och fått tillbaks en apatisk häst. Lovade mig själv att nu fick det vara nog.....Därav detta upplägg som jag har idag med den ryttaren som nu tävlar honom.

Jag har själv tävlat honom upp till 1,35 och det har gått riktigt bra. MEN efter vinteruppehåll o så då har det inte funkat, det är för att jag ballar ur, hästen är stirrig och så känner han av mig otroligt mycket. Minsta nervös så får han spel. Den som tävlar honom nu har det funkat klockrent med, han testade honom en gång och lär aldrig mer göra om det. Hästen gillar den ryttaren, det märks tydligt !!!

Jag har nu två val, antingen fortsätta som vi gör nu och planen är debut i 1,60 i år. parallellt med dessa stora tävlingar ska jag själv försöka komma igång igen och mitt mål är isåfall 1,50 hoppning inom ett par år. Då har jag ju en häst som kommer ha mycket rutin och som jag känner utan o innan. Litar till 150% på hästen när det gäller hoppningen, han har en enorm kapacitet och jag vet precis vad han går för.

Andra alternativet är att sälja. Har fått ganska stora bud på honom. Har hittills tackat tvärt nej.

Det kostar ju ganska mycket med tävlingarna men kan ju vara värt det om jag själv kan komma igång och ha en superfin häst att tävla i högre klasser om ett par år.

beslutsångest kallas det :( älskar hästen enormt och vill honom det bästa. Han älskar verkligen att vara ute på meeting och tävla men är ganska speciell och skulle kanske inte trivas i ett stort tävlingsstall varje dag....

Sv: sälja eller inte sälja svårklasshäst

Mitt råd är att sälja.
Det kan hända vad som helst och så står du där med en häst som ingen vill köpa i stället.
Han är 14 år och har inte så många år kvar på toppen.

Mitt råd är att sälja.
Det kan hända vad som helst och så står du där med en häst som ingen vill köpa i stället.
Han är 14 år och har inte så många år kvar på toppen.

jo det är ju faktiskt så....det är ju så jag tänkt också.
Låta honom gå några klasser i år och sälja i sommar i såfall...

Jag tycker inte att du ska sälja! Det kommer bli det värsta beslutet i ditt liv! Du kanske kan låta han som tävlar hästen ha hästen på foder/rida den själv ett tag medans du har en foderhäst/medryttarhäst som du kan lära dig på. :)

Jag har själv samma problem... Fast jag har en D-ponny som hoppade 1.30 på träning (fast inte med mig) Och jag har fött upp henne själv. Jag var jättenära på att lägga ut henne på HästNet för att hon var för svår, men jag ångrade mig i sista sekunden (som tur är) Och jag beslöt mig för att börja om från början. Jag letade upp en duktig tränare som tog mig från 30 cm till 1 m :)

Jag lovar! Du kommer att lyckas! Och varför inte låta han som tävlar hästen vara din tränare (han känner ju hästen) ;)

Sälja rekomenderar jag INTE. Du kommer tids nog ångra dig. Tro mig!

Skaffa en tränare och börja om i ruta 1. Visst man kanske vill hoppa 1.30 banor. Men hellre hoppa en perfekt runda på 70 än en katastrofal runda på 1.00 ;)

/Sofia :laugh:

Jag tycker inte att du ska sälja! Det kommer bli det värsta beslutet i ditt liv! Du kanske kan låta han som tävlar hästen ha hästen på foder/rida den själv ett tag medans du har en foderhäst/medryttarhäst som du kan lära dig på. :)

Jag har själv samma problem... Fast jag har en D-ponny som hoppade 1.30 på träning (fast inte med mig) Och jag har fött upp henne själv. Jag var jättenära på att lägga ut henne på HästNet för att hon var för svår, men jag ångrade mig i sista sekunden (som tur är) Och jag beslöt mig för att börja om från början. Jag letade upp en duktig tränare som tog mig från 30 cm till 1 m :)

Jag lovar! Du kommer att lyckas! Och varför inte låta han som tävlar hästen vara din tränare (han känner ju hästen) ;)

Sälja rekomenderar jag INTE. Du kommer tids nog ångra dig. Tro mig!

Skaffa en tränare och börja om i ruta 1. Visst man kanske vill hoppa 1.30 banor. Men hellre hoppa en perfekt runda på 70 än en katastrofal runda på 1.00 ;)

/Sofia :laugh:

Du har så rätt i det du skriver sofia...
ett problem är ju att han som tävlar hästen nu tar 10 000/månad om hästen ska stå där hela tiden ( folk står i kö att lämna hästar till honom) och så tillkommer tävlingskostnader,hovslagare m,m blir i runda slängar ca 20 000/månad då det är tävlingssäsong. Det funkar inte tyvärr.
Däremot funkar det bra som det är nu att jag tränar honom till vardags och han sitter upp på tävling. Jag hoppar 1,40-1,50 banor hemma på hästen- Problemet är tävlingarna...jag blir nervös och väntar på att han ska få ett av sina nyck och det känner han av..med den andra ryttaren törs inte hästen bete sig så.

Har funderat på att köpa en häst med mycket rutin som kan få igång mig på tävlingsbanan igen.

jag ska allt träna för han som tävlar min häst, problemet är att vi bor 35 mil ifrån varandra så då får jag åka dit o vara där några dagar i stället, men det får bli i sommar. Var där förra året med pållen.

Jag hade sålt. Det är en riktig kalashäst och jag gissar att det är många yr/juniorryttare som ev är intresserade? Fördelen med de ryttarna är att de sällan har särskilt många hästar och skapar ett annat band till hästen än de ryttare som har ett helt stall av hästar. Var tydlig med hur hästen är och välj hem noga. Tror nog att din ryttare kan hjälpa dig med att hitta rätt köpare och ett tips är att snoka bland hästskötarna på tävling om hur hästarna har det hos ev köpare;).

Jag hade sålt. Det är en riktig kalashäst och jag gissar att det är många yr/juniorryttare som ev är intresserade? Fördelen med de ryttarna är att de sällan har särskilt många hästar och skapar ett annat band till hästen än de ryttare som har ett helt stall av hästar. Var tydlig med hur hästen är och välj hem noga. Tror nog att din ryttare kan hjälpa dig med att hitta rätt köpare och ett tips är att snoka bland hästskötarna på tävling om hur hästarna har det hos ev köpare;).

jo han kan säker hjälpa mig hitta nån bra om jag bestämmer för att sälja. Däremot så vill han ju inte att jag säljer, det vet jag...

det är utländska ryttare som varit intresserade, och ja det är unga ryttare...

Till utlandet hade jag nog inte vågat sälja en sån häst. Inte om du säger att han inte varit mentalt okej när han varit utlånad:/.

Förstår att ryttaren inte vill att du ska sälja:p. Han har ju en toppdeal! Av ren nyfikenhet undrar jag lite vad du får ut av dealen, mer än att din häst blir väääldigt välmeriterad? Dlar ni prispengar eller står du bara för alla kostnader tävlandet innebär?

Till utlandet hade jag nog inte vågat sälja en sån häst. Inte om du säger att han inte varit mentalt okej när han varit utlånad:/.

Förstår att ryttaren inte vill att du ska sälja:p. Han har ju en toppdeal! Av ren nyfikenhet undrar jag lite vad du får ut av dealen, mer än att din häst blir väääldigt välmeriterad? Dlar ni prispengar eller står du bara för alla kostnader tävlandet innebär?
jag tycker det är kul, hästen får meriter,jag hade ju tänkt tävla själv framöver och då har jag ju stor nytta av att han tävlas nu, jag har en real när det gäller prispengarna o min förhoppning är ju att hästen ska kunna gå stora tävlingar med mycket prispengar. Kan också säga som så att skulle jag vinna massa pengar så skulle jag direkt sponsra denna ryttare med en del. Han är värd att ha en häst som kan ta honom till dom stora tävlingarna. Tror min häst är såpass bra och det är därför jag velar....

Är det du som inte vill tävla på så höga höjder?
Hästen mår inte dåligt av att tävla på den nivå du känner dig bekväm på?

JAg fattar inte problem utan kan bara gratulera till en häst som kan dig så långt som du vill!

Är det du som inte vill tävla på så höga höjder?
Hästen mår inte dåligt av att tävla på den nivå du känner dig bekväm på?

JAg fattar inte problem utan kan bara gratulera till en häst som kan dig så långt som du vill!

Nej det är absolut inget problem....Grejen är ju mer den att ska jag sälja så är det nu, han blir ju inte yngre...måste ta ett beslut nu hur jag ska göra. Behålla o satsa fullt ut eller sälja.... Känns bortkastat att en så bra häst ska gå låga klasser.

Varför är det bortkastat? Annat än ekonomiskt? Behöver du pengarna?
Det där är så bakvänt och jantetänk!
Njut av det du har, du kanske aldrig får en häst som du har samma kontakt med!
Och hur kommer du må om hästen inte kommer må bra i framtiden?
Rid på din nivå och ha kul! Hästen har ingen aning om att den kan mer!

Knepigt beslut..

Men jag hade valt en annan häst, en häst som tar hand om dig när du blir nervös.
Det blir så mkt roligare då.

Jag gjorde så i somras, fast jag lånar ut min ena häst och köpte mig en till häst som tar hand om mig när jag blir nervös eller fegar ur.
Jag ångrar mig inte en sekund! Det är SÅÅÅ skönt att ha en häst som tar hand om mig när det behövs! Allt blir så mkt roligare och tryggare då.

Senast ändrad:

Varför är det bortkastat? Annat än ekonomiskt? Behöver du pengarna?
Det där är så bakvänt och jantetänk!
Njut av det du har, du kanske aldrig får en häst som du har samma kontakt med!
Och hur kommer du må om hästen inte kommer må bra i framtiden?
Rid på din nivå och ha kul! Hästen har ingen aning om att den kan mer!

jo det kanske är så, att jag ska njuta av att ha en så bra häst, kommer kanske aldrig mer ha en sån häst.

Men har jag honom kvar blir det en annan som tävlar honom i 1,50-1,60 och jag tar över om ett par år....i o för sig väldigt kul att se sin häst i stora klasser om det går bra.

sen om man behöver pengar eller inte hör väl egentligen inte hit....men det är ganska mycket pengar det handlar om....jag skulle kunna köpa flera bra unghästar för dom pengarna,men denna hästen har ju en speciell plats i mitt hjärta:love: är väl kanske bättre att jag tar tag i mig själv och kommer i form igen.

Knepigt beslut..

Men jag hade valt en annan häst, en häst som tar hand om dig när du blir nervös.
Det blir så mkt roligare då.

Jag gjorde så i somras, fast jag lånar ut min ena häst och köpte mig en till häst som tar hand om mig när jag blir nervös eller fegar ur.
Jag ångrar mig inte en sekund! Det är SÅÅÅ skönt att ha en häst som tar hand om mig när det behövs! Allt blir så mkt roligare och tryggare då.

jo det är ju så jag har tänkt. Jag skulle behöva en sån häst, som tar mig runt även om jag är nervös och fegar ur.

men jag kommer inte låna ut min häst igen, antingen stannar han här eller så säljs han.

Nej det är absolut inget problem....Grejen är ju mer den att ska jag sälja så är det nu, han blir ju inte yngre...måste ta ett beslut nu hur jag ska göra. Behålla o satsa fullt ut eller sälja.... Känns bortkastat att en så bra häst ska gå låga klasser.

Jag tycker du ska sälja.. det är faktiskt inte heller säkert att hästen går bra på lägre klasser bara för att den gått högre.. och då sitter du på en häst som du kunde fått mkt pengar för och som faktiskt kanske inte alls går så bra på lägre höjder, du kan använda dom pengarna till att köpa en annan rutinerad häst betydligt billigare, en som är lite mer begränsad i sin kapacitet men trygg och säker för dig.

Du har så rätt i det du skriver sofia...
ett problem är ju att han som tävlar hästen nu tar 10 000/månad om hästen ska stå där hela tiden ( folk står i kö att lämna hästar till honom) och så tillkommer tävlingskostnader,hovslagare m,m blir i runda slängar ca 20 000/månad då det är tävlingssäsong. Det funkar inte tyvärr.
Däremot funkar det bra som det är nu att jag tränar honom till vardags och han sitter upp på tävling. Jag hoppar 1,40-1,50 banor hemma på hästen- Problemet är tävlingarna...jag blir nervös och väntar på att han ska få ett av sina nyck och det känner han av..med den andra ryttaren törs inte hästen bete sig så.

Har funderat på att köpa en häst med mycket rutin som kan få igång mig på tävlingsbanan igen.

jag ska allt träna för han som tävlar min häst, problemet är att vi bor 35 mil ifrån varandra så då får jag åka dit o vara där några dagar i stället, men det får bli i sommar. Var där förra året med pållen.

Träna på pay and jumps ;) Då kan du "tävla" högt, för det känns inte lika nervöst, fast det egentligen är samma sak, bara att du är mindre nervös ;) Då kan du Pay and Jump:a högre och sedan börja tävla "på riktigt", för då känner du häsen bättre på tävlingsbanan och du kommer känna dig tryggare ;)

Jag håller forfarande vid att du ska behålla. Det är såklart upp tid dig, men tänk dig att ALDRIG mer få möjligheten att sitta på hans rygg. Man måste tänka längre än att bara sälja. Många gör det misstaget och slutar tillslut helt med hästar... Kan du tänka dig att se någon annan rida den och veta att du aldrig mer kommer få sitta upp.

Jag vet inte hur starkt bunden du är till din häst, men tänk efter ;)

Oj! Han var dyr! Jag tycker du ska flytta hästen till ett billigare stall och skaffa en bra tränare ;) Allt löser sig med tiden!

Tänk noga efter innan du tar några dumma beslut som du aldrig kommer kunna ändra. /Sofia

Tycker att rådet att hon ska flytta hästen och byta tränare är lite knepigt. Ryttaren är super, han är en riktigt bra tränare och samarbetet med token verkar fungera alldeles utmärkt (jag vet vilken ryttare det gäller, har sett träningar och han är mycket duktig!). Problemet är väl mest om hon ska sälja nu och därmed få väldigt bra betalt eller kämpa med häst om några år trots att de egentligen inte riktigt passar i hop på tävling.

Tycker att rådet att hon ska flytta hästen och byta tränare är lite knepigt. Ryttaren är super, han är en riktigt bra tränare och samarbetet med token verkar fungera alldeles utmärkt (jag vet vilken ryttare det gäller, har sett träningar och han är mycket duktig!). Problemet är väl mest om hon ska sälja nu och därmed få väldigt bra betalt eller kämpa med häst om några år trots att de egentligen inte riktigt passar i hop på tävling.

du har alldeles rätt. Han är helt outstanding som tränare och ryttare. Enligt mig den bästa.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar