Sälja eller hyra ut gården - det är frågan?

Sv: Sälja eller hyra ut gården - det är frågan?

Går det ens att hitta bättre sätt att placera än det du verkar sitta på?
Det är en av de saker som jag funderar på.
Om det verkligen går.
Jag funderade på sommarstugor med sjötomt.
De går att hyra ut ganska så dyrt och håller värde bra.
Men det verkar bökigt att byta bara för att byta.

Det såldes ett bra investeringsobjekt här i närheten för inte så länge sedan.
Priset var inte tokigt alls.
I dagsläget så tror jag på denna.

http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectHemnet.aspx?objectid=3QH2GIECSCA1B3M5

Senast ändrad:

Skaffa en vettig person att anlita som fastighetsskötare när dina blivande hyresgäster ringer om att pumpen slutat fungera, taket läcker eller liknande. Du får betala för de timmar fastighetsskötaren arbetar, men den begränsade kostnaden täcks med säkerhet av inkomsterna för uthyrningen.

Ja, min strategi i dina skor är solklar. Går det att hyra ut så hade jag gjort det, hellre än att sälja. Som du säger, byta bara för bytandes skull blir ju ofta en tanke "gjorde jag nu rätt - man vet vad man har.... " etc.

Sedan hade jag nog också som Tageltofs föreslår anlitat någon jourservice att ta de där samtalen man inte vill ha kl. 23:30 lördag kväll ("mitt avlopp behöver rensas, kan ni komma hit nu?")

Den kan ju hyras ut i delar.
Det finns ju flera hus.
Kollektivstall med bostäder kanske?

Hyr ut allt precis som det är, det är perfekt för att ha generationsboende tex.

Jag tror att det är lugnast för din del om du hyr ut allt till en och samma person.

Synd att det är 10 mil för långt bort för min del annars hade jag varit väldigt intresserad!

Absolut att fastigheter är bra investeringsobjekt, om än trögrörliga.

Fastigheter är väl det mest värdebeständiga objekt som finns sett över tid, framför allt med tanke på låg risk.

Du kanske skall fundera på att kommersialisera marken och räkna på vad det kan ge. Kan Du stycka av och sälja tomter som Du var inne på? Eller bygga själv och hyra ut?

Att äga fastigheter är jättebra, men det är också mycket jobb. Självklart kan man köpa in alla tjänster, med litet sämre vinst som följd och sedan spekulera i värdestegring. Är det så att Du fritt kan sälja eller tvångsinlöser kommunen mark?

Frågan är om det kanske blir för mycket tjaffs med rent kollektiv. Men delkollektiv + bostäder kanske skulle kunna fungera.

Sedan hade jag nog också som Tageltofs föreslår anlitat någon jourservice att ta de där samtalen man inte vill ha kl. 23:30 lördag kväll ("mitt avlopp behöver rensas, kan ni komma hit nu?")

Jag funderar på att sänka hyran mot att hyresgästerna får ta den delen själva.
Igensatta avlopp och annat är oftast hyresgästernas eget fel (dambindor alltid dambindor).
Så om de måste fixa själva blir de nog mera försiktiga.

Trasig vattenpump är oftast en elektriker.
Det kan de ringa efter själva.
Min pump stannar av två orsaker, kontaktorerna eller motorskyddet.
Om man sköter anläggningen så håller den bättre.
Men dessa problem är inte ens dyra att fixa.

Frågan är om det kanske blir för mycket tjaffs med rent kollektiv. Men delkollektiv + bostäder kanske skulle kunna fungera.

Ja en "huvudhyresgäst" som får reducerad hyra och tar ett större ansvar är en av mina idéer.

Hyr ut allt precis som det är, det är perfekt för att ha generationsboende tex.
Det är frågan om någon har råd då.
Det skulle landa på över 20 000:-

Jag tror att det är lugnast för din del om du hyr ut allt till en och samma person.
Eller inte.
Med flera hyresgäster så håller de litet koll på varandra.

Jag har en god vän som har hyreshus så jag har en bra rådgivare.
Det talar också för uthyrning.

Du kanske skall fundera på att kommersialisera marken och räkna på vad det kan ge. Kan Du stycka av och sälja tomter som Du var inne på? Eller bygga själv och hyra ut?
Ja med tiden.
Det är en av orsakerna till att jag borde behålla.
Det är en bra pensionsförsäkring.

Är det så att Du fritt kan sälja eller tvångsinlöser kommunen mark?
Kommunen är inte intresserad av marken just här, så jag är fri.

Det är frågan om någon har råd då.
Det skulle landa på över 20 000:-

Har du satt ut en annons och tittat om det finns intresse för att hyra hela gården? Jag tror inte att det är några större problem att hyra ut din gård för över 20 000:-.

Eller inte.
Med flera hyresgäster så håller de litet koll på varandra.

Jag har en god vän som har hyreshus så jag har en bra rådgivare.
Det talar också för uthyrning.

Det har du faktiskt rätt i.

Just nu så är dessutom de små husen uthyrda.

Jag blir mindre sårbar också om inte alla hyresgäster försvinner på en gång.
Utan de byter ut sig en i taget.

En minihästby kanske? Om de finns flertalet hus, o en ladugård? det finns väldigt många hästmänniskor som vill ha "eget" men ändå inte sköta om allt själv. Du kan bygga en enkel paddock, o bygga stallet om det inte redan finns ett. O sen tar du kallhyra på typ 800-1000 /box,o så får de sköta allt annat. Då blir det kanske ett mervärde för folk att flytta dit?

Det finns stall med 5 boxar, 4 lösdrifter och upplyst ridbana samt 3 bostadshus, så det är en rimlig möjlighet.

Ja med tiden.
Det är en av orsakerna till att jag borde behålla.
Det är en bra pensionsförsäkring.

Nu vet jag ju inte hur mkt mark det handlar om - men finns möjligheten att stycka av så att det till gården i alla fall blir "stockholmshagmark" kvar? I så fall kan du ju sälja boningshus/en/ och stall/en/ och slippa underhåll och ev bekymmer med hyresgäster - men ändå ha kvar mark för framtida tomtavstyckning och försäljning? Och då arrendera ut marken i väntan på rätt läge för detta?

Ja det är definitivt tillräckligt med mark för det.
Dock är byggnaderna inte så värdefulla att jag behöver ta hand om dem mer än att de måste fortsätta att stå upp för att hävda bygglov.

Jag skall fundera vidare på den möjligheten.
Det skulle faktiskt gå att stycka upp till 3 små "Stockholmsgårdar".
Så kan jag sälja en och behålla två.

Jag skall fundera vidare på den möjligheten.
Det skulle faktiskt gå att stycka upp till 3 små "Stockholmsgårdar".
Så kan jag sälja en och behålla två.

Ja - stt sälja gårdarna men ha kvar den delen av marken som troligen kommer att öka i värde borde vara ett sätt att både äta kakan och ha den kvar! Men, jag hängde dock inte riktigt med på varför du ändå i så fall ville behålla två av gårdarna...? Det räckte inte med den nya ni köpt? =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka