Sälja elak häst

Sv: Sälja elak häst

Om det är allt dom behöver hade nog inte denna hästen betett sig på det viset.
 
Sv: Sälja elak häst

Nu tror jag du säljer dig själv lite högt och TS extremt kort i fråga om dennes kompetens och din egen förmåga och drivkraft ...;)
 
Sv: Sälja elak häst

Nu tror jag du säljer dig själv lite högt och TS extremt kort i fråga om dennes kompetens och din egen förmåga och drivkraft ...;)

Nja, inte direkt. Det torde väl vara rätt välkänd att vissa ston har såpass "ledar instinkt" så att de ifrågasätter allt vad andra "ledarston" gör, oavsett om de är hästar eller människor.
Om man då i en given situation tvekar eller gör något annorlunda ses detta som en svaghet, och stoet försöker därför att ta kommandot pga osäkerhet om människan kan "leda flocken" på ett för stoet vettigt sätt.

Givetvis kan jag ju inte säga något om TS sto utan att ha träffat henne, men på beskrivningen låter det som att det är just ett sådant sto som är ett ledarämne, och därför efterfrågar fasta rutiner i stort och smått, och om det inte uppfylls försöker hon ta kommandot för att uppfylla hennes villkor för hur allt skal gå till.
 
Sv: Sälja elak häst

Nu är ju dock inte TS någon orutinerad hästägare precis utan har ju sysslat med unghästutbildning i många år och tävlat fälttävlan internationellt bla så tror nog att problemet ligger knappast i hur hästen hanteras.
 
Sv: Sälja elak häst

Jag tror du får läsa igen och Ffa inte förstår TS nivå . Sen är det väl iof lite bäddat för svar här och svårt för de som svarar i sig utifrån det , jag är förvånad att TS öht anlitar buke ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja elak häst

Fast det är väl inte hanteringsråd TS är ute efter utan bara en fråga om man ska sälja en elak häst eller ta bort den? Sen kommer det lite spånande om varför hästen uppvisar detta beteende.


Som jag ibland skulle kunna skjuta ..

<------------------------------

Fast han är ju världens snällaste häst att hantera
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja elak häst

Jag tror du får läsa igen och Ffa inte förstår TS nivå . Sen är det väl iof lite bäddat för svar här och svårt för de som svarar i sig utifrån det , jag är förvånad att TS öht anlitar buke ;)

Fast det är väl inte hanteringsråd TS är ute efter utan bara en fråga om man ska sälja en elak häst eller ta bort den? Sen kommer det lite spånande om varför hästen uppvisar detta beteende.


Som jag ibland skulle kunna skjuta ..

<------------------------------

Fast han är ju världens snällaste häst att hantera

Jag tycker det är rätt relevant i en sådan fråga att ta reda på varför hästen anses elak, det KAN vara så enkelt som jag beskriver, att vissa ston ifrågasätter allt som andra ston (även tjejer av människosläktet) gör, eller så beter hon sig så även mot vana killar (som rent krasst är mer benägna att hålla på fasta rutiner) i stallet, och DÅ har man en problem häst.

Vilken erfarenhet TS har, spelar ingen roll i mitt scenario, om hon inte har samma förmåga som Helena Lundbäck att uppträda konsekvent och likadant i varje given situasjon häst och TS utsätts för tillsammans.

Det är därför jag påpekar att jag givetvis inte kan ge något exakt svar på problemet utan att först ha träffat hästen, utan bara en sannolik förklaring till varför hon (stoet) beter sig som hon gör.
 
Sv: Sälja elak häst

Jag tror du får läsa igen och Ffa inte förstår TS nivå . Sen är det väl iof lite bäddat för svar här och svårt för de som svarar i sig utifrån det , jag är förvånad att TS öht anlitar buke ;)

Ibland så kanske man inte tänker fullt ut ;)
 
Sv: Sälja elak häst

Jag tycker det är rätt relevant i en sådan fråga att ta reda på varför hästen anses elak, det KAN vara så enkelt som jag beskriver, att vissa ston ifrågasätter allt som andra ston (även tjejer av människosläktet) gör, eller så beter hon sig så även mot vana killar (som rent krasst är mer benägna att hålla på fasta rutiner) i stallet, och DÅ har man en problem häst.

Vilken erfarenhet TS har, spelar ingen roll i mitt scenario, om hon inte har samma förmåga som Helena Lundbäck att uppträda konsekvent och likadant i varje given situasjon häst och TS utsätts för tillsammans.

Det är därför jag påpekar att jag givetvis inte kan ge något exakt svar på problemet utan att först ha träffat hästen, utan bara en sannolik förklaring till varför hon (stoet) beter sig som hon gör.


Konsekvent hanterande har vi. Denna häst är inte ett ledarsto, hon är långt ifrån högt i rang i flocken och uppvisar tyvärr inte de beteenden vilket hade varit betydligt lättare att fostra. Hästens beteende fanns redan som nyfödd dvs 4dagar gammal och är som jag skrivit inte konsekventa.
 
Sv: Sälja elak häst

Det är ju som bekant skillnad på att vara skarp och att vara skum

Min häst var skarp som ung, jag fick förklara för henne att man ALDRIG fick sparka och anfalla mig eller någon annan, att man ALDRIG får anfalla folk på ridbanan eller andra hästar som bara för att man inte tycker om dem. Det tog ett par år...;) Nu när hon är i mogen ålder så är hon helt underbar, mjuk och försiktig och bara älskar barn. Det tog tio år innan jag kunde andas ut. Men, hon ska alltid hanteras av lugna, kunniga människor, är någon "osäker" som skall släppa in från hagen ex så åker jag hellre och gör det själv.

I och med att det "skumma" beteendet har funnits på din häst redan sen den var föl så tycker jag inte att du gör fel i att avliva istället för att sälja. Jag tycker det är en sund tanke hos dig.
 
Sv: Sälja elak häst

Fast det är väl inte hanteringsråd TS är ute efter utan bara en fråga om man ska sälja en elak häst eller ta bort den? Sen kommer det lite spånande om varför hästen uppvisar detta beteende.


Som jag ibland skulle kunna skjuta ..

<------------------------------

Fast han är ju världens snällaste häst att hantera

Prata inte illa om "min" favorit. Han är snäll och bara lite missförstådd. Han har bara lite för mycket...............personlighet (eller vad man nu vill kalla det) :mad::D:D

*(för att det inte skall bli missförstånd så har jag förstått att han är en speciell häst men jag har blivit så kär i hans utstrålning och uppsyn, observera att jag inte behöver hantera eller på annat sätt frottera mig med honom utan jag njuter bara av honom på håll :D).
 
Sv: Sälja elak häst

Haha.. han är som en hund att hantera och rida hemma så vem som helst kan frottera sig med honom.. det är väl bara på tävling som det blir lite för mkt personlighet ibland :p

Men du bor ju i min stad så det är bara att komma och hämta honom :sneaky:
 
Sv: Sälja elak häst

Haha.. han är som en hund att hantera och rida hemma så vem som helst kan frottera sig med honom.. det är väl bara på tävling som det blir lite för mkt personlighet ibland :p

Men du bor ju i min stad så det är bara att komma och hämta honom :sneaky:

Jag har förstått att vi bor nära varandra så risken finns :D.

Du får starta en tråd här på Buke sen "VEM har snott min häst? Tora känner du dig träffad?" :D

Mitt svar då blir nog bara :o:o:o

Kanske någon dag jag kan få se honom på riktigt?
 
Sv: Sälja elak häst

Jag kommer INTE starta en tråd om det... :p :D

Nja du är ju dressyrmänniska så du sätter nog tillbaka honom i hagen rätt snart :D
 
Sv: Sälja elak häst

Jag kommer INTE starta en tråd om det... :p :D

Nja du är ju dressyrmänniska så du sätter nog tillbaka honom i hagen rätt snart :D

Nejdå. Med lite godis och mycket kärlek kommer jag att omvända honom. För det är väl allts som behövs, eller? :cool:
 
Sv: Sälja elak häst

Ha ha ha! Underbart! Jag bara älskar hans öron. Dom är alltid framåt. Är det på travbanan vid Höglanda?

Jag kan leva med en ponnytrav. Traven är lättast att göra något åt.

Ts: Samma här, sorry för trådkapningen :o. Skall försöka bättra mig.
 
Sv: Sälja elak häst

Ha ha ha! Underbart! Jag bara älskar hans öron. Dom är alltid framåt. Är det på travbanan vid Höglanda?

Jag kan leva med en ponnytrav. Traven är lättast att göra något åt.

Ts: Samma här, sorry för trådkapningen :o. Skall försöka bättra mig.

Haha det har jag redan gjort.. från myrsteg utan sväv till tripp utan sväv :D:D

Ja det är höglanda
 
Sv: Sälja elak häst

NU kanske du ångrar dig..

30161_395472841796_1534103_n.jpg
 
Sv: Sälja elak häst

Nej, nej det är ju perfekt!!!! Han kan redan rörelser ur den högre skolan som tex levad :D:D:D

Hoppade han över staketen eller busade han bara?

Lägg märke till öronen: Glatt vinklade framåt! Jag bara älskar hans uppsyn :love:

Ähh det där med traven bekymrar mig inte alls. Vänta bara tills en riktig GP-ryttare sätter sig på honom (jag har typ ridit LA på som mest 61% (tror jag) men jag är en GP-ryttare läääääääängst innerst, väldigt långt inne alltså :D)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 364
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp