Sv: Sälja elak häst
vem skulle vara intresserad av att köpa en oinriden elak häst?
Har hon talang på riktigt så finns det alltid köpare. Den är ju bara fyra. Jag känner inte den här hästen och vet inte alls hur den är, men så där generellt så väljer jag hellre en unghäst med skarpt temperament än ett mähä som inte har några egna åsikter även om hopptekniken och galoppen är densamma. Förutsättningarna är såklart att jag upplever att jag kan reda ut den och att vi inom rimlig framtid kan bli ett team. Men hon skulle ju inte passa i avelsboxen...
Jag har själv en häst, egen uppfödning, under utredning som alltid varit lite skarp men som haft perioder i sitt liv där hon varit riktigt skarp (egen tråd). Hon hade en period över sommaren som fölunge (mellan nyfödd och slutet på sommarbetet), en sväng på hösten som ettåring, nästan hela vintern som treåring och så nu i sommar som precis börjar dämpas av (4 i år). Precis som din så har hon
en människa och grinar illa om hon inte får uppmärksamhet av denna. Precis som din är hon trygg och har lätt att lära. Hon är snäll att rida men kan bli vansinnig på ridsällskapet då och då trots att det nästan alltid är samma...
Min har dock inte varit lika farlig som din och jag upplever henne inte som genuint elak. Hon har "bara" hotat med kroppsspråket, aldrig tagit till fysiska hot som träffande sparkar och bett. Mig har hon inte sparkat eller huggit efter, men andra som hanterat henne vittnar om att hon gjort så mot dem några gånger. Är hon lös, som i hagen, kan hon kaxa emot ordentligt om man säger ifrån, men i box, grimskaft, tygel tar hon tillsägelsen direkt och är dessutom nästan aldrig hotfull i de situationerna.
Mamman till hästen är väldigt försiktig och vänlig, men det finns viss skarphet i temperamentet som ligger lite "latent" så att säga. Helbrodern till ovan häst har också en del humör. Det ska även finnas en avkomma efter en annan hingst som enligt uppgift haft en del skärpa. De andra fyra syskonen normala. De skarpa helsyskonen är efter Sandakan.
Eftersom jag inte känner din häst kan jag inte ge några råd. Anser du hästen vara oförbätterlig - avliva. Tror du att det gå få bukt med henne om man ger det mer tid, engagemang och erfarenhet - kolla upp om du kan få en lämplig köpare. Så skulle jag gjort.