Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag måste säga att jag tycker synd om er alla inblandade,
givetvis gjorde dom fel som inte lät hästen vila dagen efter.
Samt synd att det inte upptäcktes vid provridningarna att hon inte klarade hästen men troligtvis hade tjejen klarat att rida hästen hos dig även fler gånger, problemet är väl att det blev för mkt för hästen efter ett nytt hem och det verkade inte köparen kunna reda ut.
Viktigast är ju att hästen nu får tid hos dig att återhämta sig
innan det blir ett nytt hem. Det bästa är ju om det finns möjlighet att du själv
låter henne landa och rider till henne. Tycker synd om hästen om den ska behöva åka till tillridning någon månad också.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Trevlig som vanligt .Va bra att du kan citera LA programmet förresten, det hade nog ingen koll på som skrev i tråden : )
Jag har läst tråden noggrant, och dina "kansken" är väl inte värre än mina, eller hur? Nu har ju dessutom TS förtydligat sitt svar på mina frågor, så det bidrar ju till att flera "kanske" försvinner. Utan att du behöver predika om sådana menar jag.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Här verkar plötsligt köparna vara ägare nr 4.

Ursäkta mig! Ägare nr 5 skall det vara!
Räknade inte in uppfödaren!:crazy:

Uppfödare) 0-3år
Ägare 2) 3-6år
Ägare 3) 6-7år
Ägare 4) JAG, ägde henne ca 6 mån
Ägare 5) Köparna som hästen inte fungerar alls med!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Hej
Då kan det vara så att hon har fått sadelgjordstvång, det kan komma utan att man har märkt så mycket innan. Jag har råkat ut för detta med en tidigare häst. Annars så är det mycket konstigt att hästen lägger sig ner. Det behöver ju inte vara så att köparna har behandlat hästen dåligt. De kanske bara har börjat använda en annan sadel, sadelgjord. Hoppas att det löser sig

Nej någon sadeltvång är det inte!
Uppbackning för det påståendet är följande!

Hästen har tidigare fungerat fullt normalt med diverse olik utrustning hos tidigare ägare!
Även jag köpte ny utrustning till henne och hon har fungerat mkt bra ridmässigt och utvecklats från klarhet till klarhet.
Hon reagerar inte alls vid sadelgjords åtdragning och står verkligen blixt stilla när man sitter upp.

Hon har fungerat utmärkt att ridas ut själv på samt även i grupp.
Jag rider själv ut ensam 90 ggr av 100 så hon är väldigt van att ridas ut på ensam.

Hon fick full utrustning med i köpet och om hon nu inte bytte ut den så borde inte hästen reagerat på utrustningen som sådan.

Bör tilläggas att hon uppvisat samma mönster hos mig efter jag har hämtat hem henne från köparna-
*Hon kan flyga i luften vid tillsägelse-aldrig gjort detta förr
*Hon kan små resa sig-aldrig gjort detta förr
*Hon fryser fast och visar ovilja att gå fram-aldrig gjort detta förr

Jag tycker ABSOLUT att köparna har behandlat hästen illa!

Återigen så behandlar man inte en häst efter 3:e ridturen med att spänna in med inspänningstyglar för att hon inte ska ha möjlighet att resa sig, spö för att driva fram då hon visar ovilja att gå fram och fryser fast samt longerar medan hennes rädda 16åriga dotter sitter på ryggen!

Tillslut lägger sig hästen ner när hon stannar och kan inte resa sig medan hon får tillsägelse med spö att gå fram och hon får en blockad!

På det här viset sköter man inte situationen bra!

Och det hela började vad jag tror att hon inte fick landa på sin nya plats och vid första ridturen dagen efter hon kom till nya köparna, kanske hade träningsvärk efter 8 tim stående i hästbuss dagen innan och va osäker på nya omgivningen.
Att dottern då genast blev lite rädd och det blev en mkt stor ond cirkel dem närmaste dagarna för båda.
:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag måste säga att jag tycker synd om er alla inblandade,
givetvis gjorde dom fel som inte lät hästen vila dagen efter.
Samt synd att det inte upptäcktes vid provridningarna att hon inte klarade hästen men troligtvis hade tjejen klarat att rida hästen hos dig även fler gånger, problemet är väl att det blev för mkt för hästen efter ett nytt hem och det verkade inte köparen kunna reda ut.
Viktigast är ju att hästen nu får tid hos dig att återhämta sig
innan det blir ett nytt hem. Det bästa är ju om det finns möjlighet att du själv
låter henne landa och rider till henne. Tycker synd om hästen om den ska behöva åka till tillridning någon månad också.

Sant!
Jätte tråkigt att det blev som det blev!
Hon fungerade utmärkt med dem nya köparna hemma vid båda provridningarna och alla va jätte glada och kände sig säkert trygga både jag som säljare samt dem som köpare!

Att dem nu ville lämna tillbaka hästen för att häst och ryttare inte passar ihop!
Det är det som är problemet och frågan


Hur löser man det på bästa möjliga vis?

Jag hade världens mest okomplicerade häst här hemma på gården som var en gud att rida- nu ska jag ta tillbaka hästen när den stegrar, lägger sig ned samt blockerar sig, har blivit spö rädd och således inte är samma häst som hon var när hon åkte från mig!:cry:

Som säljare har man ingen laglig skyldighet att ta tillbaka en häst pga att häst och ryttare inte fungerar ihop som ekipage, MEN givetvis kan man va så snäll att man kan ta tillbaka sin häst för att sälja vidare.

Nu är det juh nämligen så att hästen inte alls är i samma skick hon var i när hon lämnade mig, hon har fallit enormt i prisklass samt har klara istadighets problem.
Varför ska man då vara så snäll och ta tillbaka när det nu är dem nya köparna som gjort varan sämre?

Nu har min gumma hämtats hem från köparna!
Dem skulle ha betalat in hela köpesumman till mitt konto dagen efter hon anlänt men dessa kom aldrig in!
Dem betalade in halva köpeskillingen, 20.000kr och resten sa mamman helt plötsligt när jag ringde och frågade vart köpesumman var, att hon skulle betala in på fre el mån kommande vecka då hon hade mkt att göra under veckan och hann inte åka till banken!
Jag var otroligt snäll och naiv och godtog detta!

Jag hämtade hem hästen pga utebliven betalning vid försäljning!
Men jag fick även via mail skrivet ett hot till mig att dem ville häva köpet och att "det är nog bäst att du hämtar hem henne inom 2 v, annars får hon stå på sommarbete även nu under vintern"!

Min advokat jag rådfrågat med sa att detta kan du anmäla dem till djurskyddsnämnden för!
Detta har jag dock inte gjort!

Jag vill bara att dem får stå för kostnaderna jag har nu under tiden för henne tills dess att hon blir såld, samt om jag inte får ut summan på 40.000kr för henne för hennes istadighets problem så skall dem stå för den förlusten och dessa pengar skall dras av från dem pengarna dem redan har satt in!

Jag ska inte förlora på att DEM har förstört min häst!:confused:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag vill bara att dem får stå för kostnaderna jag har nu under tiden för henne tills dess att hon blir såld, samt om jag inte får ut summan på 40.000kr för henne för hennes istadighets problem så skall dem stå för den förlusten och dessa pengar skall dras av från dem pengarna dem redan har satt in!

Jag ska inte förlora på att DEM har förstört min häst!:confused:

Men du har ju fått 20.000kr och hästen tillbaka? Vad har du förlorat?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men du har ju fått 20.000kr och hästen tillbaka? Vad har du förlorat?

Dem vill juh ha tillbaka sina 20.000kr som dem anser dem att dem har rätt till!
Det är min fråga!

Ska jag behöva stå med en förstörd häst utan kompensation från köparna?:confused:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Hon har fått tillbaka en häst som de knäckt.Har hon otur så går inte beteendet bort.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Trevlig som vanligt .Va bra att du kan citera LA programmet förresten, det hade nog ingen koll på som skrev i tråden : )
Jag har läst tråden noggrant, och dina "kansken" är väl inte värre än mina, eller hur? Nu har ju dessutom TS förtydligat sitt svar på mina frågor, så det bidrar ju till att flera "kanske" försvinner. Utan att du behöver predika om sådana menar jag.

Jag håller med dig till 100 %.
Men är du och ginnies samma person?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Dem vill juh ha tillbaka sina 20.000kr som dem anser dem att dem har rätt till!
Det är min fråga!

Ska jag behöva stå med en förstörd häst utan kompensation från köparna?:confused:


Vadå "behöva stå med"? Du valde ju själv att ta hem hästen.

Prata med din jurist igen och erbjud en förlikning där ni avskriver resterande skuld. Vilket i praktiken innebär att du köpt tilllbaka hästen för halva priset pga att hon tappat i värde.

Om du redan har en jurist som jobbar på fallet vet jag inte vad för slags superråd du förväntar dig att få från buke?
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Hon har fått tillbaka en häst som de knäckt.Har hon otur så går inte beteendet bort.

Ja jag är läskunnig. Med lite tur får hon hästen i form igen och kan sälja för samma summa till en mer kompetent hästköpare.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag har läst alla inlägg noga så du behöver inte skriva samma sak om igen.
Nackdelen för dig är väl att du tagit tillbaks hästen
fanns ju liksom ingen anledning (mer än känslomässigt).
Att de inte betalt fullt hade du ju kunnat driva in på annat sätt.
Det bästa är nog att komma överens med köparen utan advokat.
Vad har du för krav och har du framhållit det till köparen?
Vad är de villiga att ersätta dig?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det bästa är nog att komma överens med köparen utan advokat.
Vad har du för krav och har du framhållit det till köparen?
Vad är de villiga att ersätta dig?

Det är nog det som är problemet, kraven som ställs är (i mitt tycke) helt orimliga:

"Jag vill bara att dem får stå för kostnaderna jag har nu under tiden för henne tills dess att hon blir såld, samt om jag inte får ut summan på 40.000kr för henne för hennes istadighets problem så skall dem stå för den förlusten och dessa pengar skall dras av från dem pengarna dem redan har satt in!"

De ska betala klart för hästen, så för uppstallningskostnader tills den är såld (trots att TS själv valt att ta hem hästen) och dessutom ersätta TS upp till fulla priset på 40.000kr om hästen inte blir såld för det.

Inte en chans att det kommer att hända...
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det är nog det som är problemet, kraven som ställs är (i mitt tycke) helt orimliga:

"Jag vill bara att dem får stå för kostnaderna jag har nu under tiden för henne tills dess att hon blir såld, samt om jag inte får ut summan på 40.000kr för henne för hennes istadighets problem så skall dem stå för den förlusten och dessa pengar skall dras av från dem pengarna dem redan har satt in!"

De ska betala klart för hästen, så för uppstallningskostnader tills den är såld (trots att TS själv valt att ta hem hästen) och dessutom ersätta TS upp till fulla priset på 40.000kr om hästen inte blir såld för det.

Inte en chans att det kommer att hända...

Precis, det är alldeles för höga krav.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag har läst alla inlägg noga så du behöver inte skriva samma sak om igen.
Nackdelen för dig är väl att du tagit tillbaks hästen
fanns ju liksom ingen anledning (mer än känslomässigt).
Att de inte betalt fullt hade du ju kunnat driva in på annat sätt.
Det bästa är nog att komma överens med köparen utan advokat.
Vad har du för krav och har du framhållit det till köparen?
Vad är de villiga att ersätta dig?

Jag har hämtat hem hästen då jag sålde ursäkta uttrycket nu men jag sålde en vara för 40.000kr till XXX!
XXX skulle föra över full betalning dagen efter att hon fått hem varan!
XXX säger dagen efter att hon enbart fört över 20.000kr, alltså halva summan och resten har hon på ett annat konto så att hon måste gå in på banken och det hinner hon inte göra föräns i slutet av veckan, alt veckan efter!
Jag godtog detta då jag var snäll!
XXX har sedan framfört att hästen har lynnesfel och någon resterande betalning skedde aldrig!
Jag och XXX har sedan under några månaders tid fram och tillbaka fört disk utan advokater där hon tycker jag ska ta tillbaka hästen och hon skall få alla pengar tillbaka!
Jag har hela tiden sagt nej, då hästen aldrig betett sig på detta vis hos mig el hos tidigare ägare och jag hävdar att DEM har förstört henne!

Jag hämtade dock hästen för någon månad sedan då betalning fortf inte kommit till mig!
Inte pga känslomässiga skäl utan på laglig rätt!
Hon har inte betalat mig summan och advokaterna jag ringde och rådfrågade(ej anlitat) sa båda till mig att jag har rätt att hämta hem henne!
Det känslomässiga handlar mer om att jag fick ett mail där det stod att "hämtar du inte hästen inom 2 veckor får den forts stå på "sommarbete" även under vintern!

Blev förskräckt och förklarade att mitt sto behövde stallas in och hon kunde under inga omständigheter forts gå ute!
Strax därefter hämtade jag hem henne!

Målet är nu efter överrenskommelse med de gamla köparna att jag ska rida till el få hästen tillriden och att jag sedan skall sälja henne!

Jag menar nu att eftersom dem vägrade ha kvar hästen, sälja den vidare och hotade med att "vanvårda" hästen så fanns det ingen annan möjlighet än att hämta hem henne då dem ändå inte betalat henne!

Jag står här nu med en "problemhäst" och anser inte att jag skall behöva stå för prisförfallet om nu hon enbart kan säljas för 25.000kr så att säga, PGA deras handhavande med hästen som gjort att hon nu är som hon är!

Tycker ni två, skogstrollet och fortuna, resterande verkar tycka att jag inte ska godta köparnas villkor, att jag ska betala tillbaka deras 20.000kr och sedan stå här med en förstörd häst, mitt problem att rida till den med alla omkostnader el sälja den vidare med en förlust på kanske upp till 20.000kr????
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tycker att båda sidor har felat här, du som säljare genom att inte driva igenom affären genom att få in de sista pengarna. Hade den detaljen varit ombesörjd hade hela saken stått i en helt annan dager.

Och i den andan hade jag - om jag varit säljare - tagit betalt för mina utlägg i affären (transport, besiktning etc) och möjligen ett viss värdeminskning samt ränta på pengarna under den tiden fram till hästen återtogs. Betalat tillbaka mellanskillnaden sedan hade köparen fått processa om resterande återbetalning om de velat.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tycker att du med ditt sista inlägg gjort det klart att det är pengar och princip det handlar om, inte hästen. I början av dina inlägg var det hästen det handlade om, din trogna vän osv.

Jag håller med Lovisaleonora ang bägge parterns delaktighet i felandet, och återknyter till mitt vidhållande att det aldrig är objektivt att enbart få EN sida illustrerad av hur det verkligen förhåller sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 179
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 738
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 796
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp