Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?
Jag vill inte bli på dumpad en valp
Så bra.Jag är inte uppfödare i normala fall
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill inte bli på dumpad en valp
Så bra.Jag är inte uppfödare i normala fall
Min tolkning
Om du är näringsidkare är det nog ganska enkelt - inom sex månader har din kund reklamerat varan (valpen), som har ett fel (hälta) som förhindrar den användning som du har gjort utfästelser om (jakt). Varan har granskats av sakkunnig (veterinär) som bekräftar att felet föreligger.
Med att jag skrev "så bra" menar jag att det känns tryggt att veta att det inte blir fler tjuvparningar och försäljning utan avtal av oförsäkrade och obesiktigade blandrasvalpar.med att jag skrev att jag ej är uppfödare i normala fall, menar jag att jag inte är kunnig i vilka regler som gäller kring försäljning av valpar
Fast det finns flera rättsfall som likställer uppfödare med näringsidkare, trots att det bara sker på hobbynivå, eftersom de faktiskt producerar någonting som ska säljas. Så man behöver liksom inte ha ett riktigt företag eller ens ett kennelnamn för att man ska anses som näringsidkare.Blandis efter en tjuvparnng som säljs utan avtal, jag sätter en peng på att TS inte är näringsidkare. Plus att den är såld som jakthund måste ju i så fall vara en muntlig överenkommelse. Även om det gäller är det ju svårt att bevisa från köparens sida att så var fallet.
Värst vad du är tvärsäker, har DU undersökt valpen?Jag skulle vilja säga att det är allt annat än löst.
Det är ingen slump att problemet kommer i det ben som varit skadat. Du kommer med 99 % risk att få höra mer om detta. Köparen är inte nöjd, hunden har uppenbarligen en defekt - ta tillbaka den stackars hunden. Hade du sålt den som sällskapshund anser jag att du hamnat i ett helt annat läge (dock inte hunden som sitter i samma tråkiga sits oavsett).
Fast det finns flera rättsfall som likställer uppfödare med näringsidkare, trots att det bara sker på hobbynivå, eftersom de faktiskt producerar någonting som ska säljas. Så man behöver liksom inte ha ett riktigt företag eller ens ett kennelnamn för att man ska anses som näringsidkare.
Va f*n, jag trodde det var f-skatt som gällde?? Jahopp.
Enligt vem då?