Saknar ni islandshästmänniskor nånsin de "store brune"?

S

sleepy

Saknar ni islandshästmänniskor nånsin de \"store brune\"?

Jag undrar på om jag börjar at bli alldeles tokig... Jag har hatt hästen min i ett år nå, trodde jag skulle ha mer enn nok glede av å rida på tur i skogen, men nu har altså andre behov meldt seg...

Det är inget islandshestmiljø här jag bor, bara sprang och dressyr. Självklart kan hästen min tränas till det meste, men jag vet inte om jag orkar... 5-gångare på små volter i trav :cry: inte lett... Han gillar at hoppa i skogen, men jag tror han är typen til at tröttna på en sprangbane...

Could you sometimes wish you had "en stor brun"?
Skal jag håpa att det går over?

Re: Saknar ni islandshästmänniskor nånsin de \"store brune\"?

Åh, vad man önskar ibland. När man sitter där och tragglar och tragglar och vill så gärna få till det och så kommer NN och rider förbi en på Importante eller Odalisco i en perfekt sluta i trav...
Eller när man är på hopptävlingar...Åh, vad jag vill ha en hopphäst av typ "stor brun" då.

Men så rider jag ut på Mökkur, Med sina fantastiska gångarter eller Vepja, som bara är så välriden eller för den delen på en isis som man kämpat länge med att korrigera i takten och den bara flyter fram i tölt eller fullkommligt exploderar i pass och NEJ, då finns det inget jag hellre vill ha en ISLANDSHÄSTEN! :love:

/Malin

Oh, nej!!
Sitta och skumpa i trav när det finns tölt :D

Har provat stor brun ett par gånger senaste åren men nej, kul en kort stund men sen vill jag ha en islänning igen.
Fick t o m äran att rida en Grand Prix dressyrhäst för några år sen, kul att prova men inget jag skulle vilja traggla på i framtiden.
Det är så mycket mer utmaning att rida Islänning, två växlar till att ordning på!!!

Jag kan många gånger känna att det skulle vara roigt att ha stor häst igen. Red mycket dressyr när jag hade storhäst och den dressyrridningen kan jag verkligen sakna. Givetvis så rider jag mycket dressyr på mina islänningar också men det blir liksom inte samma sak. När jag har varit på storhästtävlingar så är jag alltid enormt sugen på att köpa storhäst igen. Kanske att jag i framtiden köper storhäst igen, vem vet!

Visst kan jag känna så - men det är ju bara att göra nåt åt det! Fråga någon i stallet om ni kanske kan byta hästar någon dag! Det gjorde jag när jag var medryttare på ett ställe (efter ägarens tillåtelse såklart), hon hade en jättesnäll och jättestor häst och ville gärna prova "den lilla ponnyn" så vi bytte en stund på ridbanan! Efter det fick jag rida hennes häst ibland också när hon inte hann med henne själv. ;)

Annars erbjuder många ridskolor privatlektioner på förmiddagar - boka in en lektion!

Eller anmäl dig till ridskola för vanliga hästar och rid 1 gång/vecka där!

Enklast är förstås att låna någon annans häst i samma stall om du nu har det så förspänt att det finns andra raser där - kanske någon vill ha lite avlastning 1 dag/vecka och du kanske har möjlighet att rida 2 hästar en dag eller låta din häst vila!? Fråga runt lite i fikarummet helt enkelt! :)

Räcker upp en hand.
Innan jag fick låna Askur (Silverkedjans hingst)var jag så van vid att det inte gick att göra så mkt balanserade saker på volten men mina ludna kompisar var ju så fantastiska ändå så det var ok.
Men efter att ha ridit Askur på små volter i galopp, vänt igenom volten och bytat galopp och fortsatt lika balanserat där så fick jag mersmak på dressyren.
Minns med dregel den lektionen när vi övade på att ur tramp komma in i ökad trav på böjt spår för att sen få samlad trav på rakt spår och sen trampa lite till.....

När Askur åkte hem på betäckning så var det till att rida lite mer på de andra och då var det rätt tråkigt att rida på volten. De var så begränsade, så obalanserade och så tråkiga på ntt sätt.
Jätteroliga att rida ut på men inte så roliga att rida seriöst på.

Jag har funderat mkt på att skaffa stor brun men de är ju så tråkiga i huvudet. Funderade på en PRE för de är lite bättre i skallen men jag har kommit fram till att jag trivs med islandshästar så jag får leta upp de där sällsynta exemplaren som är sådär fantastiskt underbara som Askur.

Jag håller på att sälja mina hästar, denna gång seriöst. Jag har länge försökt sälja dem men det är skitsvårt att hitta folk som man vill sälja till. Köpare saknas det inte men lämpliga sådana växer inte på träd.Jag säljer för att jag tycker inte att det är kul att inte kunna rida seriöst och mina hästar tycker att det är mkt roligare att fräsa i skogen än att träna på galoppombyte och dylikt :-).
Alla blir lyckligare :)
Närå, jag saknar inte alls Askur :-)
Han är rent fantastisk den kusen, han är förutom en koplett och välbalanserad dressyrhäst oxå en bra skogsmoppe och en bra kompis. Han är rätt snygg oxå :-)

så inser man hur begränsad en islandhäst är.

Men att rida en ridskolelektion på en stor brun är väl knappast en upplevelse om man är van vid känsliga islandshästar?

När man snakar (=stirrar lystet) på det gröna gräset på andra sidan staketet gäller det att minnas...

...jämför inte de ordinära bland islandshästarna med de extraordinära bland de stora bruna!

Jag jämför själv de högst vardagliga stora bruna jag rider med gummibollen Dynur - islandshäst extraordinarie. Fick man en sådan så vore det ju helt klart roligare med islandshäst! Men jag vet att med en mer vanlig islänning skulle det bara bli att sitta och räkna, göra halvhalter, lätta i handen... Lås inte handen. E din f-banade idiot, rid så där och du har snart ingen tölt...

Det man gör varje dag blir lätt lite träligt ibland och då önskar man något annat (jag kan t.o.m. tro att andras skötisar är roligare än mina egna, som jag ju ändå tycker om ;))

Ooooh ja!
Om jag gör!! :crazy:
Jag kämpar på med min lilla och det går framåt, men han är en riktig filur. Rider man i höger varv och han lyckas peta ut bogen minsta lilla så ser han sin chans och springer iväg. Detta får en att längta efter de stora som jag anser är lättare att rida för när de gör någonting fel så känns det så himla tydligt! Och ännu tydligare när de gör rätt - finns inget som går upp mot en dressyrhäst!

Detta mönster fanns också hos en ridskolehäst som jag höll väldigt kär, han är ingen sådan som någonsin passat på en ridskola och är privatägd nu.
Men den hästen lärde mig så himla mycket, jag flyttades fram en bra bit i ridningen tack vare honom. Han var ju nu ingen stor brun, utan en mindre stor och kompakt fux :love:.

Det beror på vilken ridskola man väljer det! Den jag red på i Karlstad hade hästar som får islandshästarna jag hittills ridit att verka väldigt okänsliga... :angel: Det gäller att leta upp ridskolorna med mycket kunskap och inte så mycket "industri"! :cool:

Bor man i Sthlms-området vet jag ett ställe som har "lyxridskola" med max 3 elever åt gången på Lusitanos. :p

Själv gillar jag inte alls psyket på PRE. Vill man ha en mentalt stabil häst med bara 3 gångarter skulle jag hellre satsa på Morgan eller vanligt Varmblod. De hingstar jag känt i de raserna har iaf varit mer stabila än de PRE - hingstar jag träffat från marken.

Nä jag längtar aldrig efter stora bruna :smirk: Kanske beroende på att jag aldrig har ridit en välriden stor brun, eller att jag inte kunde tillräckligt mkt för att få det där flytet. Jag tycker att det är en utmaning att rida islandshäst både vad gäller gångarter och dressyr. Islandshästar som inte är välridna när man får dem kräver en stor insats från ryttaren för att få de att gå rätt, det blir därför mer uppenbart att man inte är en skicklig ryttare när man rider islandshäst :o. Hästar som börjar gå i grisepass, som inte klarar trava, som får fel takt i de flesta gångarter, kör upp huvudet och sänker ryggen, som inte går runt och fint på en volt. De mesta beror på ryttaren. På stor häst kan man kanske sitta och tro att man rider korrekt på en volt eller att hästen går i form, fast det egentligen inte är så :angel:

PÅ en isis kan man inte dölja sina brister som ryttare lika lätt :D

Och vem vill missa tölten :love:

Det gäller ju att ha en häst som både har förmåga och samma intressen som en själv. Vill man kunna rida dressyr på storhäst vis så får man leta efter en häst som har de förutsättningarna.

Jag saknar inte de stora bruna, men det är kul med omväxling ibland, och så är det skönta att inte behöva tänka på gångarterna ibland ;).

Det ena utesluter inte det andra ;) Trots att jag snart ska betäcka låneislänningen och således är ägare till två Islandshästar nästa år vid den här tiden, så har jag bestämt att när jag får råd (läs: tar mig råd.. :D) så ska jag ha en hopphäst! :love: Så är det bara! Variation förnöjer. :)
Saknar gör jag väl dock inte, är medryttare på en, och rider såna på skolan jag går i också :)

Absolut! Ibland saknar jag den där känslan av att komma högt upp och sitta och rida mot ett hinder och riktiga bommar. Jag saknar känslan av det riktigt stora helt enkelt!
Du är helt normal.
Jag red stor, brun i 9 år innan jag gick över till islandshäst. Så det är klart jag saknar det ibland! Men inget går upp mot min vackra ponnyskrutt! :love: :D

Jag har också haft min isis ett år. Har alltid ridit "stor häst" förut. Jag skulle aldrig gå tillbaka! Islandshästar e så otroligt mycket coolare å roligare... Däremot så tror jag att (många/nästan alla..) av de ovetande stackarna som aldrig lärt känna isisen skulle byta ras om de lärde känna en ;)
:bump:

Saknar? - Inte en sekund :D :banana: :D.

Jag har varit där - i funderingarna alltså och även realiserat dem. Gick tillbaks till halvblod parallellt med att jag hade min gamle pensionerade isl.tävlingshäst + unghästsällskap kvar.

Red halvblod (och andra raser) innan jag skaffade islandshästar. Var sedan aktiv inom islandshästeriet på 80-talet, i lokalklubb och tävlade även en del.

Influerad som jag blev när jag köpte gård här i Skåne för 16 år sedan, köpte jag mig ett fint avels- och dressyrsto, tog föl, visade hingst på Flyinge m.m. men insåg allt eftersom tiden gick hur jag mer och mer i dagliga jobbet med halvbloden jämförde med islandshästarna. Både hanteringsmässigt och ridmässigt.

Då jämförelsen gång efter gång utföll till islandshästarnas fördel "vaknade jag upp :idea:" en dag och undrade vad sjutton jag höll på med :eek:
Det är nästan 14 år sedan och sen den dagen har det varit islandshästar för hela slanten :D :bump: :D.

Naturligtvis gillar jag inte alla islandshästar rakt av, man väljer ju häst som passar det man själv är intresserad av och som man gillar i typ och lynne.

Ingen ras passar all människor, det är tur att vi har lite att välja på, även om islandshästen frälser fler och fler :love:

JO igår gjorde jag verkligen det. Efter 4 år utan ridning i paddock skulle vi fräscha upp dressyren. En FULLSTÄNDIG katastrof. Han kunde ingenting, inte gå på spåret eller rakt fram. Inte hörnen heller men cavalettibommarna gick bra. Har aldrig varit med om liknande med stora bruna. Sen när morsan blev lite bestämd eller mycket bestämd så var det som att vända på en slant. Efter en kvarts bråk om vem som betämmer gick det plötsligt ganska bra att göra både det ena och det andra. Han är normalt jättesnäll men det här visade sidor som jag inte sett på 6 år. Slutet gott allting gott, inte vill jag byta för så mycket som vi har framför oss kommer jag inte att ha långtråkigt.

Saknar det inte det minsta, iof sig har jag aldrig ridit stor häst utan bara ponnysar. Jag gick över helt till islandshästar för lite mer än 1 år sen, och jag vill inte byta tillbaka.
Nu är min isis väldigt lik en ponny, han travar utan större problem på små volter, galopperar samlad galopp och volt mm. Klarar av att hoppa så högt som jag vågar mm. Precis som vilken ponny som helt + att jag även har tölten.
Dessutom älskar jag islandshästarnas temprament och att de är så lätthanterade och snälla mot varandra.

Kommer aldrig byta tillbaka!! :bump:

Japp. Jag älskar isisar, men det räcker inte längre. Min "store brune" kommer i juli! :banana: :bump: "Vild" unghingst från frankrike, Pre... :love: Men jag tänker naturligtvis behålla min älskade islandshäst.

Her var det kommet mange svar! Tack så mycket!! :) Jag kjennar mig igjen i ALLE... Hadde jag bara kunnet hatt två hästar... :cry:

Här hvor jag bor är det inget ordentligt islandshestmiljö, dvs dom åkar avgårde med dom dyra hästhengerene sine för at trena eller ha stevne på en ovalbane många mil härifrån... Jag har inte råd, inte penger til det. Et islandsheststevne eller en trening/time vil koste meg 1000kr, mens et stevne eller en ridetime på "stor hest" vil koste meg 50kr...

Så klart kan min islandshest trenes til sprang och dressyr han óg, men jag har tappat inspirasjonen... Jag klarar fint av hans gångarter på firkantsporet eller på tur, men dom här små volterna i dressyren... :o Usj!!! :crazy: Han är dessutom hämsk at sitta ned på i trav :p jag var nesten bara glad till då han grisepassade gjennom dressyrprogrammet på det ene stevnet jag har varit med på! :rofl:

Men dom är ju så underbara på så många vis óg... :love:

Liknande trådar

S
Islandshäst Mange islandshester er \"enmannshester\"... Hvordan merker man dette? Jeg har en ukomplisert og snill islandsvallak som kom utemt fra...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Juvelflickan
·
S
Islandshäst Jeg holder på å bli sprø av å lese om saler og bomvidder og vinkler og setestørrelser og ullstopping og syntetstopping og puter (bossor)...
2
Svar
34
· Visningar
7 809
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar