Saknar ni islandshästmänniskor nånsin de "store brune"?

Re: Saknar ni islandshästmänniskor nånsin de \"store brune\"?

Jag började med isisarna blans annat för att jag är totalt ointresserad av storhästsporterna, dressyr och hoppning, har tidigare pysslat med dressyr men hatar att tävla.
På min isis rider jag så mycket dressyr och på ett sådant sätt att vi båda mår bra av det. Rider mycket sällan på ridbanan utan utnyttjar fälten för att jobba lite på volter och göra pållen samlad och lydig. Sedan så är han fyrgångare med starka grundgångarter vilket ubderlättar för mig som gammal dressyrryttare. Tölten kräver dock lite jobb, men vi skyndar långsamt. :)

nej det gör jag inte.
jag gillar inte ens de "stora bruna". ser ut som älgar ;)
ofta stirriga o så. (iallfall de jag stött på)

visst ibland blir man ju trött på isisen när hon aldrig travar rent när hon blir het, osv. men i det stora hela slår ingen henne i nått :love:

Nä, jag saknar inte de stora bruna ett dugg. Tycker verkligen att det är urtrist att rida dressyr på bana. Hoppa kan jag göra på lagom höjd i skogen. Jag är en sån där som bara gillar att fräsa omkring i skogen men, försöker lägga in lite dressyr på skogsvägarna. :angel:

Dessutom så tycker jag att de stora bruna (Ok, erkänner att jag drar alla över en kam nu.) inte alltid är så trevliga i huvudet. Är skadade för jämt (typ vrickar fötterna på plant underlag). Äter och bajsar för mycket. :smirk:

Nä, tacka vet jag mina islandshästar! :love:

...bajsar för mycket... :D :D :D

Hej!

Jag började rida ganska sent (i 30års åldern) i början av 90talet, förra seklet asså :crazy: Vi var ett gäng grabbar som började på ridskola (Tomelilla Ridklubb på Bollerup) och lärde oss klassisk ridning.
De minnen jag har från den tiden är, håll avståndet, ner med hälarna, kan du samla hästen......en massa kommando för att styra ekipaget och alltid i ridhuset..... :confused:
Vi var som sagt ett antal grabbar i 30årsåldern i gruppen och vi tyckte det blev lite tråkigt efter ett tag (ingen skugga på instruktören han var nog duktig) och började snegla lite på Westernridning. Sagt och gjort vi hyrde in en Jänkare som instruktör och började lära oss något helt nytt. Nu skulle vi kommunicera med hästen och alltid se till att hästen hade det bekvämt när vi jobbade. Kojboysare jobbar ju upp till 12 timmar i sadeln :cool: Det var ett helt nytt tänkande mot vad vi var vana vid sedan den klassikka ridningen i ridskola. Det kändes mer som riktig "horsemanskip" när vi jobbade med pållarna. Efter två terminer upptäckte vi att vi kom inte längre på ridskolehästarna utan behövde Quarter, Paint eller annan amerikansk utbildad pålle för att komma vidare vilket rörde sig om summor från 70 000:- och uppåt. Då la vi alla av (nästan) och undertecknad satt inte på häst på länge :(
Tills för 3-4 år sedan då jag drog med jobbet på friskvårdsdag till Fojehof och red Islandshäst.
Det var en helt ny värld, över stengärdsgårdar uppför branter och nedför branter och jag trodde hela tiden att hästen skulle bryta benen av sig :eek:
På vägen tillbaka frågade Foje de som ridigt förut om vi ville prova att rida Islandshäst på riktigt, inte bara åka :o Då anmälde sig undertecknad och två till och det var en förd jag aldrig glömmer full fart över stock och sten och in i skog på smala stigar, trodde jag skulle dö eller åtmindstånde sluta i rullstol :eek: Det slutade med min hitills roligaste ridtur och min respekt för dessa rubusta, lugna ;) befästes och har inte ändrats sedan dess.
De är ju så mycket mer häst än någon annan och jag har lärt mig att det krävs mer av ryttaren för att få en Islänning att gå som den ska på 4 eller 5 växlar.
Vi har nu egna hästar och tar även hästar på lösdrift här hemma, det stämde så bra med att arrendatorn skulle lägga av med lantbruket och vi tog över vår mark igen.
Vi håller inte på och harvar på ridbana eller ridhus varje dag utan vi är ute och har det kul i naturen 2/3 delar av tiden vilket passar mig bra. Övrig tid är markarbete och lite dressyr så nu har man varit tvungen att lära sig det man glömt sedan man började med hästar öppnor, slutor, skänkelvikning..........

Sammanfattningsvis kan jag säga att skillnaderna nu mot förr är att:
Man kan koppla av mycket mer och njuta av ridningen när man är ute.
När vi är ett gäng ute slipper man höra, kom inte för nära hon sparkas eller hon bits :confused:
Där kan vi inte rida det klarar inte hästen.

Det är förståss en nackdel när man rider med andra än Islandshästar att man får vänta så de kommer ikapp hela tiden ;)
Sedan tycker jag, generellt sett, att Islandshästar har ett stabilt och lugnt psyke, särskilt de Islandsfödda jämfört med de storhästar jag kom i kontakt med tidigare.
Jaha, skulle kunna hålla på ett tag till men slutar där med att säga att
jag aldrig förr haft så kul med hästar som jag har nu :p

Rolle på Österlen
Stall Solbacken

Jätteroligt med så många svar! :banana:

Ni saknar det jag saknar, och tyckar om det jag tyckar om! Frågan är då, skal jag sälja eller beholde min 5-gångare... Nå kommer det KANSKJE to islandshester til på stallen (det är bara min der nå, foruten de "store brune"...) I så fall beholder jag honom, och hoppast det blir lite mindre "ensamt". Svårt dette här...

Det är svårt vara ensam och hålla motivationen uppe, speciellt om man har lite motgångar i ridandet. Att rida med likasinnade, kunna hjälpa och peppa varandra är guld värt. Det är inte samma sak att alltid rida ut med andra raser, eller rida ensam - som att få sällskap av islandshästar. Man sporrar varandra, både ryttare och framförallt hästarna. (Heter det sporrar på Norsk? gubben är inte hemma så jag kan fråga ;) uppmuntra, egga, peppa).
....
minitolt.gif
....
Som jag ser det har du inte fått "prova på" att ha islandshäst "på riktigt".

Är DU tveksam till vad DU skall göra är det ännu svårare för oss att råda dig. Dock skall jag göra ett försök och berätta hur jag skulle gjort i din situation.

Jag skulle i alla fall avvakta att sälja pållen, se om de där två islandshästarna flyttade till stallet. Om inte, skulle jag själv flytta min egen häst till ett mer islands-aktivt stall, även om det blev så att jag fick långt till stallet. Är du med i någon lokalklubb och har möjlighet vara med på kurser och aktiviter?

När jag läste ditt första inlägg i tråden fick jag intrycket att du känner dig ensam med din islandshäst och om du då bytte hästras skulle du ha mer gemensamt med de andra i stallet.

Nu har jag berättat hur just jag skulle göra, därmed inte sagt att det är det rätta för dig - det är endast du som har svaret på det.

Tack for svar igjen! :) Det heter inte sporrar på norska, men jag forstår hva du mener! Saken är den at jag vil inte bytte stall, det är JÄTTEFINT der... Helt oppe i skogen... :love: Och islandshestmiljøet her jeg bor er litt "snobbete" (folk med masse penger :p) Har aldri følt meg hjemme der... Men flytter min venninne med islandshester opp i stallen "min", så selger jeg nok ikke hesten min! Jeg får vente og se...

Hej
Har skickat ett PM till dig.

kotte

Håller med, det går naturligtvis att rida med andra raser också, men det är inte samma som att flyga fram i snabb tölt med likasinnade.Det är vi ensamma om, dvs isfolket.

Jag har flygat fram i snabb tölt med en varmblodstravare :o

:banana:

Nej, inte på riktigt.. visst kan det kännas motigt (läs för svårt) ibland,l men det är ju det som är utmaningen. Jag skulle ledsna direkt på en stor brun.. alltid rätt gångart även om man rider illa ;) och ingen riktig utmaning.

Jag tycker det är kul att rida dressyr på banan, och ett nödvändigt ont om man vill komma nånstans. Har (förutom gångartstävlingar) tävlat på småtävlingar i hoppning & dressyr med vanliga hästar, jättenyttigt för grundgångarterna.

Det är jättesvårt att råda dig, du får fundera ordentligt och försöka komma fram till vad som är viktigast för dig. Är det att ha gemenskap i stallet med folk som har samma typ av häst eller är det gångartsridning? Lista för- och nackdelar med vardera och se vad som överväger.

Lycka till! :bump:

Jag tror jag skulle kjöpt en 4-gångare, och inte en 5-gångare... Det er resultatet av funderingene mine hittil! Klarar fint av gångartene i skogen, men i ridehuset är det svårt... Jag blir GAL :bump:

Kanske har du inte tålamod....att rida hästen på relativt små volter och förväna sig att den ska gå rent i gångarterna är ganska höga krav. kanske ska du fortästta med att rida på fyrkantsspåret och böja hästen i kurvorna och rida på större volter i lägre tempo, rid mkt övningar i skritt osv. Bygger du upp din häst med rätt muskler så att den blir mjuk i sidorna och stark i baken så borde den till slut kunna gå hyfsat i dressyr. Men det är klart att det kan vara svårare med en islänning. Å andra sidan om man inte tycker att det är kul längre så är det ju bättre att sälja och köpa en häst som mer stämmer med det man själv vill göra....
men det är ju så synd för att det finns många fina islänningar som skulle kunna fint i dressyr, men det kanske krävs mer av ryttaren :o
Ingen kritik till dej :), men oftast så är det så att man ställer för höga krav. Själv rider jag mkt skritt på volt, lite öppna, travar och galopperar och töltar på fyrkantsåpåret större volt eller ute i naturen, och förstår att det kommer att ta några år till innnan min häst (och ffa jag själv)fixar korrekt ridning på volt i fler gångarter än skritt. Att rida på böjda spår är inget ändamål i sej utan för att mjuka upp hästen. Prova serpentiner också det är jättebra! Skritt i olika tempon, med halter och halvhalter och olika övningar från marken, man kan rida mkt rolig dressyr i skritt :smirk: trot eller ej. Ge din Pålle en chans till och sänk kraven men fortsätta jobba med mer övningar som är på lagom nivå för dej och din häst-då kommer det jag lovar-det lossnar :smirk:

Ja, det är det at jag inte har tålamod... :crazy: Jag vil gärna vara med litt på stevner o.l. SNART, for om to-tre år kan det hende jag inte kan ha hest mer, skal ju stifte en familie etterhvert óg... :smirk: Sukk...

Vi rider ut de "stora bruna" i flock. Alla trängs med alla. Jag är mer rädd för att de ska trampa varandra än sparkas. Jag leder dem tre åt gången. Vi rider ut 6/7 av ridningen (vi borde skärpa oss :o).

Typen av ridning väljer ryttaren. :D Det kommer ingen polis och säger att den hästen måste du rida på bana. Det är även människorna som bestämmer hur hästen uppfostras.

De stora bruna har länge varit tävlingshästar, vilket innebär att de har fått bete sig, bara de hoppat 160. Med ett ökat tävlande finns risken att samma sak händer även er ras (samtidigt finns ju en motkraft i turridning, skogsmullar etc som fortfarande behöver "gammelmodiga" brukshästar)

:bow:

Visst är det ryttaren och sällan hästrasen som begränsar hur man "kan" rida. Jag blir alltid glad när jag ser stora bruna som rids med handhäst och lätta hjälper :)

Och det är helt rätt att tävlingshästen och drömridhästen inte alltid är samma sak. Många islänningar som har perfekt "drive" för att ge järnet och se explosivt kraftfulla ut ensamma på tävlingsbanan blir för hetsiga för att vara njutningsfulla att rida ut på i stor grupp på typ Hubertusjakt. Medan en häst som är perfekt för de flesta att njuta av i grupp i skogen inte alltid räcker till i längden på banan där det inte är lika "meningsfullt" att springa runt runt.

De optimala anpassar sig förstås både efter ryttare och situation :love: men dem går det inte 13 på dussinet av :crazy:

Liknande trådar

S
Islandshäst Mange islandshester er \"enmannshester\"... Hvordan merker man dette? Jeg har en ukomplisert og snill islandsvallak som kom utemt fra...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Juvelflickan
·
S
Islandshäst Jeg holder på å bli sprø av å lese om saler og bomvidder og vinkler og setestørrelser og ullstopping og syntetstopping og puter (bossor)...
2
Svar
34
· Visningar
7 809
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar