Saknar ni islandshästmänniskor nånsin de "store brune"?

Re: Saknar ni islandshästmänniskor nånsin de \"store brune\"?

Jag prioriterar att ha en islandhäst, men hade jag råd, tid och möjlighet skulle jag gärna ha en stor häst också. Gärna en nordsvensk travare, frieser eller pre. Kanske ett trevligt svenskt halvblod också för den delen.

Å sen äääälskar jag shettisar. Vill ha en DRÖS...

När jag blir miljonär alltså.... :D

Ja, miljonär skulle man varit...

Jag saknar det ibland också fast jag tror mest att det är pga. att jag har ingt annat val än att rida bara islandshästar (bor ju på Island). Annars så är jag ganska så nöjd med islandshästen, fast ibland skulle jag vilja kunna sätta mig på en häst utan att behövatänka så otroligt mycket på alla olika gångarterna og hur dom blandas och m.m. Men man kan ju göra allt med sina islandshästar, mitt gammla sto hade skadad rygg (efter än mycket dum kvinna som red henne fel! :mad:) och kunde hon inte tölta (fast hun kunde pass utan problem :crazy:) men jag red henne mest som en vanlig häst, fast ibland tog vi lite pass och jag behövde tänka mycket på hur hennes gångarter var (saknar henne :() så man kan göra allt med islandshästar... :banana:

Jag saknade dem en period då jag haft det rätt intensivt med femgångsridning med alla problem (och glädjeämnen) det innebär.

Men det gick över när jag skaffade mig en riktigt bra fyrgångshäst som var både hur samlingsbar och ren som helst i grundgångarterna OCH bottenlös i tölttempot :love:

Man får leta väldigt länge innan man hittar dessa islänningar som har "allt" de stora också har, men då saknar man ingenting hos de stora.

Fast efter ett tag så saknade jag passen och den galna men sköna fyrtaktsgaloppen :crazy:

Så en snäll oerhört "ridbar" fyrgångare och en halvgalen femgångare med bra pass är perfekt för mig :idea: :love:

Och måste jag välja så väljer jag ändå femgångaren för egen del, särskilt med foglossning som gör den perfekta tretaktsgaloppen och schwungfulla traven mindre njutbar :( :o

Så då kan man ju låna ut fyrgångaren till någon annan som uppskattar honom, och bara se till att föröka honom lite emellanåt ;)

Men allvarligt, så tycker jag att ett land som Sverige med så starka "tregångstraditioner" skulle behöva lite mer bra fyrgångshästar. Det är mycket tråkigt att dessa diskrimineras i aveln. De är ofta perfekta som övergång från de stora bruna, eller som tröst när allt känns som en gångartsgröt efter ett tag med en femgångare med mycket laterala anlag och svaga grundgångarter.

Jag gillar också att glida förbi i en perfekt sluta i trav, men har inte en tanke på att byta ras för det :cool:

Det äör jag alldeles för feg och bekväm för :angel:

Tim

När man snakar (=stirrar lystet) på det gröna gräset på andra sidan staketet gäller det att minnas...

...jämför inte de ordinära bland islandshästarna med de extraordinära bland de stora bruna!

:bow: :bow: :bow: :bow:

bra sagt!

och så har ju islänningarna också den eminenta fördelen att de oftast inte tål felaktig ridning och för mycket i snörena för då tappar de tölten på ett eller annat sätt.

mycket praktiskt :)

bara TÄÄÄÄÄNK om alla felaktigt ridna stora bruna som går med för mycket vikt på framdelen skulle sluta att trava :D

Nej, det är så enormt torftigt med bara 3 gångarter.

Däremot så skulle jag kunna tänka mig en Sadle Breed, Tenessey Walking eller en töltande svart Varmblodstravare.

eller en töltande svart Varmblodstravare.

Men det kan inte vara ett stort problem att finna, de slängs ju nästan ut gratis.
Ja, det får bli min framtida "låg-budget-töltare".
Det som vore kul med en sådan, är att man får med en ganska så elegant körhäst på köpet.

Ja. Jag var på ridskolan där jag red i fyra år för några veckor sedan och kände starkt att jag vill börja rida lektion igen. Saknar verkligen lektionsridningen, både själva ridningen och allt runt omkring. Jag vill rida i dressyrgruppen för KJ. Och så vill jag ta upp hoppningen innan jag blir för gammal, jag har inte hoppat alls de senaste åren. Hoppning på islandshäst blir inte samma sak även om man har en islandshäst som hoppar relativt bra.
Jag saknar även viljan och uthålligheten som mina varmblodstravare hade.
Jag red turridning på haflingerhäst i våras och saknade inte alls tölten, det var skönt att slippa bekymra sig över gångarter, hästen travade på och jag hade tid att se mig omkring.
Jag har bestämt mig för att återuppta storhästridningen men jag kommer ha kvar mitt islandssto. Ska försöka hitta en medryttarhäst som kan lära mig dressyr och hoppning.

Faktiskt inte. Varje hästras har sin fördel och alla har olika mål. Jag tycker inte ens islänningarna är speciellt behändiga att rida ut med. Avla fram stabila djur som klarar av att särskilja sina gångarter, så att vi idioter till ryttare klarar av dem, och ta fram islänningar med antydan till sadelläge, så kan vi börja prata. :)

Fnys :-) Antar att du syftar på den oerhört slimmade och smärta röda varelse du satt på idag :-)*skojar*
Gräv ur en meter fett så hittar man fatiskt en manke om man letar noga :D

Du glömde nämna hans enorma schwung och maffighet. ;)
Ärligt talat, jag har fått känna på en del av den härlighet Askur besitter, men jag drömmer ändå om en stor härlig brun sak som flyter fram med majestätiska steg. F ö så vet du att jag giller den tjocka röda bäst av dina djur - den förstår man sig åtminstone på om man är ett hästhandikapp!

Jag blev omvänd när flyttade och det på orten fanns pigga snälla islänningar och ridskoletrötta stora bruna. Hade det varit en bra storhästridskola hade jag kanske aldrig fått tummarna loss och prova islandshästen och vem vet om det blivit av vid senare tillfälle. Det beror nog väldigt mycket på hur man introduceras och i vilket sammanhang, och vad man gillar att göra. Jag misstänker att det är mycket få inbitna hoppryttare som fastnar.

På ridskolan lärde jag mig att såga ner pålle för att få någon slags koll och fick min misstanke bekräftad att en hetsig häst exploderar så småningom om man ägnar 5 lektioner på raken åt att fatta galopp på samma ställe på ridbanan. Andra övningar verkade ridläraren inte känna till och någon annan häst fanns inte ett tillgå då resten av gruppen var snäppet över nybörjare och behövde de mer sansade kusarna.

På islandshästarna fick jag lära mig den ädla konsten att tölta, höj handen och driv :(. På nästa ställe jag red islandshäst så fick jag skäll för mina höga händer :devil:, men snälla och glada var pållarna fortfarande :love:.

VERKLIGEN!!! fast så sålde jag ju min isis för att jag vantrivdes så mkt, men man e ju fast då man inte har råd med en pålle och nu rider morsans isis :crazy: :smirk:

jag som gillar att hoppa tycker verkligen att det är ett minus med gångartshästar, och det är ju inte bara fem gångarter(om man har en passgångare) utan typ femtioelva då dom kan blanda alla också!!!

FY F**N! :bump:

ok att hoppa en stock i skogen rakt fram men på volten?! don´t think so... grisepass rakt igenom och kommer man ur en kurva så e man ju körd...

och för att inte snacka om hur underbart det var att känna på en riktig trav senast jag red "riktig" häst!!! man behövde inte häva sig upp från ett obetydligt "tram steg" utan man får ju en härlig "knuff" och underbar rytm!!!

och galoppen sen! ingen markbunden seg historia!!!

:bow:

tycker verkligen att det är mkt slit för inte mkt belöning!!! varför inte typ köpa en connemara, fjording eller new forest ist? samma slags hästar med psyke-hållbarhet-storleken men allt går så mycket lättare!!!

jag e alldelles för dålig för att kunna tycka att det är värt och kul att rida isis, sen e jag ju ingen dressyrryttare heller som tycker om att träna gångarter varv efter varv... :smirk:

men just nu har man ju inget val :crazy:

tycker att isisar är den mest missförstådda rasen eg. många tror att de är de mest lättridna skogsmopparna som finns.

om de kunde veta hur fel de har!!!

herregud kolla bara vad man tävlar i! hålla en bra gångart ett helt varv!!!

:crazy:

då har du inte träffat RÄTT isis!

/Malin

Jag trodde du var dressyrryttare(akademisk)!
Min islandsvalack som aldrig hoppat när han kom till mig grisepassade aldrig på hoppbanan. Han gick LC-LB med låneryttare. Jag hoppade också honom en del men när hindren närmade sig 80 cm började jag känna mig för lång. Det är inte lätt att vara 176 cm och hoppa lättbyggd C-ponny.

:D vette faan, men det har du säkert rätt i. tror inte så mkt på att rasdiskriminera men just många gångarter har jag lite svårt för då det blir ett sånt mäck :crazy:

åhå :o

kan man inte vara allt :cool: ?

näe nån dressyrmupp är jag inte öht, men jag tävlar ju iofs inte nåt och det roligaste som finns enligt mig är terränghinder :love:! men den akademiska linjen tycker jag är helrätt, fast jag anser dock att det är lite hyckleri att säga att den skulle skilja sig så mkt från den engelska ridstilen :smirk:

Liknande trådar

S
Islandshäst Mange islandshester er \"enmannshester\"... Hvordan merker man dette? Jeg har en ukomplisert og snill islandsvallak som kom utemt fra...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Juvelflickan
·
S
Islandshäst Jeg holder på å bli sprø av å lese om saler og bomvidder og vinkler og setestørrelser og ullstopping og syntetstopping og puter (bossor)...
2
Svar
34
· Visningar
7 809
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar