Säkerhetskontroll på hus

Lyan

Trådstartare
Idag har det sprungit säkerhetsmänniskor (brand, el, miljö och eventuellt någon mer) i hela huset jag bor i och kontrollerat allt de kommit åt vilket resulterat i väldigt många anmärkningar. Går det att få reda på resultaten av kontrollerna på något sätt eller är det bara om det blir tvångsförvaltning man får veta något?

Och håll tummarna för att de kan sätta dit min odugliga hyresvärd för något som faktiskt kan påverka honom mer än lite böter som han betalar och sedan ändå fortsätter som innan :mad:

Hör av dig till din miljöförvaltning, de borde vara inblandade och då blir protokollet allmän handling när det skrivits klart och skickats in till dem :)
Tack! Det har några från något med miljö här, men jag minns inte vad de hette mer

Miljö och hälsa?
Eller miljö- och hälsoskyddsförvaltningen är väl det riktiga namnet.
Heter så i flera kommuner. I min heter det däremot miljö- och samhällsbyggnad eller nåt sånt
Jag minns inte alls 😅 men de kollade allmänt i vilket skick huset och lägenheten var, vilka fel som fanns (tex den läckande ytterväggen), lufttemperatur och vattentemperatur (som låg på 44 grader och det har jag lyckats läsa mig till inte är bra 😬)
Det brukar räcka att säga att man vill prata med någon miljö som är ansvarig för hälsa/bostäder när man ringer kommunens kontaktcenter.
Ska ringa kommunen imorgon eller nästa vecka. Tänker att det nog tar några dagar innan de sammanställt allt de samlat in eftersom det var så mycket

Läste en artikel i lokaltidningen om att kommunen kommer att (fortsätta) göra allt (inom lagliga mått) för att få hyresvärden att skärpa sig, men tyvärr så kan de ju inte ta husen från honom utan att först ge honom en chans att åtgärda alla felen och varje gång de gör det så betalar han böterna och fixar det absolut lägsta som går för att få det godkänt och sedan fortsätter han som tidigare. Jag kan bara hoppas på att de har hittat så mycket fel nu att det blir så dyrt att åtgärda att han ger upp och äntligen säljer huset till kommunen (de har tydligen bjudit 15-20 miljoner för det), men med tanke på att han hellre sitter med tomma lägenheter och lokaler än fixar så det går att hyra ut dem så tror jag inte att han kommer att bry sig. Han verkar inte drivas av att få in pengar utan det verkar vara själva ägandet som är det viktigaste. Han har hållit på sedan 80-talet utan att någon har fått stopp på honom så han lär inte sluta nu heller.

Och när jag hjälpte till att släppa in alla säkerhetsmänniskor till förråden och tvättstugan så såg jag dessutom att mitt förråd är tömt!! Det är inte första gången de slänger hyresgästernas ägodelar men jag hade ett rejält lås på mitt förråd så det var inte bara att släntra in och ta mina grejer lite lätt utan de måste ha sågat upp låset för att komma in och jag fattar inte varför?! Där fanns inget av ekonomiskt värde utan ”bara” enormt affektionsvärde så det kan inte vara för pengarna och nästan alla förråd står tomma så det kan inte ha varit för platsen heller. När jag ringde kontoret så blånekade de såklart och polisen kunde inte heller hjälpa mig eftersom det är ord mot ord så hon rekommenderade hyresgästföreningen. Vet inte vad de kan göra, men jag får ringa dit ändå.

Läste också att han har köpt upp alla kommunala lägenheter i Lessebo och där blir jag arg för kommunen MÅSTE ha vetat hur kass han är när de sålde till honom. Snacka om att strunta i hur deras stad och invånare behandlas!

Jag kan inte annat att hålla med en vän som sa ”Jag hoppas att han kommer trampa på Lego varje natt i resten av sitt liv och att han halkar, ramlar över diskmaskinen och blir spetsad av en gaffel i röven”. Så det blev iallafall lite skratt mitt i allting

Tack! Det har några från något med miljö här, men jag minns inte vad de hette mer
Räddningstjänsten? De kan också ge förelägganden, men om lite andra saker än det miljö sköter. T.ex. om utrymningsvägar inte är ok och det är allmänt farligt att vistas i byggnaden (typ trasiga elledningar som är lättåtkomliga)

Räddningstjänsten? De kan också ge förelägganden, men om lite andra saker än det miljö sköter. T.ex. om utrymningsvägar inte är ok och det är allmänt farligt att vistas i byggnaden (typ trasiga elledningar som är lättåtkomliga)
Räddningstjänsten var nog också här. Det var iallafall folk och kontrollerade brandsäkerheten och elen både i lägenheter och övriga utrymmen. Tror att det var en civilklädd polis med också. Det var nog 15-20 personer som sprang runt och kollade och petade på allt de kunde komma åt och antecknade en massa samtidigt som de förundrat skakade på huvudena över hur illa det var på flera ställen

Räddningstjänsten var nog också här. Det var iallafall folk och kontrollerade brandsäkerheten och elen både i lägenheter och övriga utrymmen. Tror att det var en civilklädd polis med också. Det var nog 15-20 personer som sprang runt och kollade och petade på allt de kunde komma åt och antecknade en massa samtidigt som de förundrat skakade på huvudena över hur illa det var på flera ställen
Det låter som en toppeninsats som varit väl samordnad av berörda myndigheter :) Hoppas det ger något!

Låter definitivt som allvaligare än en "vanlig besktning"!

Om hyresvärd beter sig tillräckligt illa kan husen tvångsförvaltas.
I min kommun kom en skummis som köpte upp större delen av en stadsdel när flyktingströmmen kom. De husen sattes i perioder under tvångsförvaltning.

Läste en artikel i lokaltidningen om att kommunen kommer att (fortsätta) göra allt (inom lagliga mått) för att få hyresvärden att skärpa sig, men tyvärr så kan de ju inte ta husen från honom utan att först ge honom en chans att åtgärda alla felen och varje gång de gör det så betalar han böterna och fixar det absolut lägsta som går för att få det godkänt och sedan fortsätter han som tidigare. Jag kan bara hoppas på att de har hittat så mycket fel nu att det blir så dyrt att åtgärda att han ger upp och äntligen säljer huset till kommunen (de har tydligen bjudit 15-20 miljoner för det), men med tanke på att han hellre sitter med tomma lägenheter och lokaler än fixar så det går att hyra ut dem så tror jag inte att han kommer att bry sig. Han verkar inte drivas av att få in pengar utan det verkar vara själva ägandet som är det viktigaste. Han har hållit på sedan 80-talet utan att någon har fått stopp på honom så han lär inte sluta nu heller.

Och när jag hjälpte till att släppa in alla säkerhetsmänniskor till förråden och tvättstugan så såg jag dessutom att mitt förråd är tömt!! Det är inte första gången de slänger hyresgästernas ägodelar men jag hade ett rejält lås på mitt förråd så det var inte bara att släntra in och ta mina grejer lite lätt utan de måste ha sågat upp låset för att komma in och jag fattar inte varför?! Där fanns inget av ekonomiskt värde utan ”bara” enormt affektionsvärde så det kan inte vara för pengarna och nästan alla förråd står tomma så det kan inte ha varit för platsen heller. När jag ringde kontoret så blånekade de såklart och polisen kunde inte heller hjälpa mig eftersom det är ord mot ord så hon rekommenderade hyresgästföreningen. Vet inte vad de kan göra, men jag får ringa dit ändå.

Läste också att han har köpt upp alla kommunala lägenheter i Lessebo och där blir jag arg för kommunen MÅSTE ha vetat hur kass han är när de sålde till honom. Snacka om att strunta i hur deras stad och invånare behandlas!

Jag kan inte annat att hålla med en vän som sa ”Jag hoppas att han kommer trampa på Lego varje natt i resten av sitt liv och att han halkar, ramlar över diskmaskinen och blir spetsad av en gaffel i röven”. Så det blev iallafall lite skratt mitt i allting
Fast hur ska de veta det om ingen har sagt något? Du vill ju inte anmäla etc så gör ingen det vet ju ingen?

Det låter som en toppeninsats som varit väl samordnad av berörda myndigheter :) Hoppas det ger något!
Låter definitivt som allvaligare än en "vanlig besktning"!

Om hyresvärd beter sig tillräckligt illa kan husen tvångsförvaltas.
I min kommun kom en skummis som köpte upp större delen av en stadsdel när flyktingströmmen kom. De husen sattes i perioder under tvångsförvaltning.
Ja, de tog det verkligen på allvar! Det är trots allt tre anlagda bränder i hans hus på kort tid och klagomålen och anmälningarna till kommunen har varit många under lång tid. Många med hjälpinsatser som boendestöd och liknande bor i hans hus och jag vet att flera hus är i ännu sämre skick än ”mitt” så de har också legat på kommunen.

Tyvärr tror jag inte att de kommer att kunna tvångsförvalta något hus. Hyresvärden har hållit på sedan 80-talet och han vet precis var gränsen går för att han ska få behålla husen, men förhoppningsvis kommer det iallafall höja standarden en bit!

Fast hur ska de veta det om ingen har sagt något? Du vill ju inte anmäla etc så gör ingen det vet ju ingen?
Det är anmält många gånger. Bara för att inte jag vågar bråka med honom så betyder inte det att ingen annan säger något (även om det hade behövts många fler som anmäler). Och ”mitt” hus ligger precis över vägen till kommunhuset så de ser hur illa det är bara genom att titta ut från kontorsfönstrena

IMG_7494.webp

Vad det gäller polisanmälan för saker stulet ur ditt förråd så låter det supermärkligt, vaddå "ord mot ord"? Låter som om polisen missuppfattat något. Du har haft saker i ett låst förråd. Nu är ditt lås och alla saker borta. Alltså är det stulet. Om du inte fått uppmaningar att ta bort sakerna.
Anmäl inbrottet i förrådet, och vem du misstänker. Sen får polisen utreda det(det gör dom sällan, men av princip).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 838
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 550
Senast: ptr
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka