Fast det finns gränser för HUR långsamt man bör köra, t ex gamla Agda kanske inte skulle ha körkort om hon inte kan behärska högre fart förutsatt att väglaget är torrt och fint samt inte löper någon risk för halka eller dylikt, samma gäller även yngre förmågar behärskar man inte att köra fortare så är det dax att försöka lära sig. För grundlagen i trafiken är "att inte hindra annan trafik", men det är alltid olika från fall till fall, personligen tycker jag inte 10 km/h under gällande hastighet är så farligt, men blir det lägre än det då tryter tålamodet snabbt.Vilket väl innebär att alla bilar skulle ha farthållare. Siffran på skyltarna anger nämligen maxhastigheten på vägen, inte minimihastigheten. Av den anledningen går det att underskrida hastigheten (det finns många anledningar till det) men överskrider man den är det fortkörning.
Själv blir jag störd över dem som ligger för nära när jag kör bil. De utgör en risk jag inte vill ha.
--
Om vi nu ska nämna några saker som kan störa mig i trafiken så är det följande:
- Folk som gör idiotomkörning, dom som ska om till varje pris och bara tänker på sig själva.
- Dom som kör om och sen lägger sig före och håller lägre hastighet än vad den som blev omkörd hade.
- Hästtransporter som inte vågar gasa upp i hastighet på en rak fin väg.
- Folk som inte kan hålla hastigheten.
- Gående/cyklister som inte är rädda om livet och kliver rätt ut, utan att se sig för.
- Folk som inte använder reflexer och har mörka kläder på sig när det är mörkt ute.
- "Fegisar" i rondeller, som inte vågar ta för sig och skapar köer för att de inte vågar köra och behöver hela rondellen fri för att de ska våga köra.
- Folk som kör/svänger ut framför en och inte gasar upp i rätt hastighet, utan ligger och fiser sakta upp i rätt hastighet. Kan du inte öka hastigheten fortare kör då inte ut framför när det är fritt bakom en.
- De som tror blinkers är ett tillval man kan göra..
- Bländar inte av helljus eller bländar på förtidigt.
- mfl.
Det var trafiken det, sen finns det små saker t ex folk som inte kan ställa tillbaka saker där dom tog dom, eller inte städar efter sig. Avskyr det och det gör mig alltid lika irriterad, egentligen bara småsaker men otroligt störande. Nåväl, sånt som händer, bara att gilla läget.