Saigon åter i avel!

Sv: Saigon åter i avel!

Min höst som ör efter Saigon är nu ca 167 cm och växer fortfarande då hon nu är 6 år, vad jag hört och sett så brukar Saigon avkommorna bli rätt höga, tror medel ligger på 167-175 cm beroende på stoet också så klart.

Min Saigonare är stor!
Hon var 171 på treårs och har växt ytterligare nu.

Hon är undan ett sto som ligger på 168. UE: De La Gardie.

De Saigonare jag sett härikring ligger samtliga över 165.

Fast i ditt känns det inte ett dugg konstigt att ditt sto blivit stort, med tanke på att det ligger DLG bakom på mödernet, som mest verkar ge jättar.

/Camilla

Jag har ju en Saigon-avkomma (Saigon - Briar - Pontus) och även om jag inte avlar eller något blev jag så sjukt glad när han blev återinsatt i avel, alltså alla avkommor jag träffat är bara så :love: Psyket är helt fantastiskt, min häst är verkligen inget undantag.
Tänkte lägga in en film på min som 5åring när han är riden i kanske 6 månader, man ser ju iaf lite rörelser. Dock är det inte jag som rider så ni behöver ju inte bry er, titta på ZZ istället bara ;)

http://s6.photobucket.com/albums/y204/Douville/?action=view&current=ZindineZidane2008-01-12.flv
Han är numera 171 hög, drar för det mesta 135 i täcken, travar o galopperar sjukt bra, är helt tokigt cool, har aldrig haft några sådana problem. Kom igen, bli sugna nu, jag vill ha fler Saigon-hästar i framtiden! :D

Va roligt!! CH791022 avkomma är ju också Saigon - Briar - Pontus (om jag minns rätt) :rofl:

Såg ju inte alls dumt ut! :)

Jag vet, har kommenterat det förrut, dom är rätt lika nämligen! Sjukt kul med den stammen precis.

Jag vet, har kommenterat det förrut, dom är rätt lika nämligen! Sjukt kul med den stammen precis.

Dom är verkligen lika, även om din är mycket större och valpigare. Min har alltid varit mer färdig i kroppen, men inte konstigt då hon precis kämpat sig över 165cm i vinter;)
Din häst har in mina ögon en bättre trav, medan min har en bättre galopp. Men dom verkar ha samma helt underbara huvud båda två.

/Camilla

Fast så där ser min inte ut, det där är över 2 år sedan när han nyss var inriden och jag tror ingen skulle påstå att han har bättre trav än galopp, han har en 10mässig galopp. Min var sist jag mätte honom 171 cm men så är han kort o kompakt i kroppen! :)

Aaa, insåg just att jag var lite otydlig...

Jag menade att din häst har bättre trav än vad min har, men att hon har snäppet bättre galopp än vad din har.
Min är 5 i år, men har aldrig varit så där valpig som din är på filmen. Hon har liksom alltid varit rund i kroppen, och det är på något sätt nästan lite ponny över henne, fast i stort format.

/Camilla

Ah, jag håller inte med men det är okej! :)
Näe och där ser man ändå inte HUR valpig o ful han är med ryttare, utan ryttare försvann han ju helt, bog o bringa som en frukostflinga... :)
(Jag menar ju inte bara enbart ur vad man ser i den här filmen, när man bara ser den är det ju svårt att se något annat)

Senast ändrad:

Tittar du på hans blup så ska han inte ge minihästar, men bara strax över medel, för han har ett mankhöjdsblup på 0,6 om jag inte minns fel.
Och ditt sto borde inte heller ge jätte smått med tanke på att alla avkommorna verkar bli runt 165.
Men man vet ju tyvärr aldrig, och jag har själv ett Saigonsto på precis över 165, som inte har smått på mödernelinjen med tanke på att det är Briar som morfar... Så just när det gäller storleken på Saigons avkommor hade jag nog funderat en extra gång om jag har ett sto som jag tror ger litet.

/Camilla

Hum hum, jag får nog tänka några gånger till men han är verkligen en het kandidat.
Tror att han skulle passa "mitt" sto väldigt bra.
Stoet har tre tidigare avkommor varav en efter Akribori som på 3-års var 164 men
när jag tittar på Akriboris mankhöjdsblup (som själv är 170) så är det bara 0.2.
Avkomman efter Coriall är bara tre i år men jag har för mig att ägaren sagt att hon
nog verkar hamna på ungefär samma storlek som Akribori-avkomman. Dock är
det ju lite svårt att veta vilken storlek Coriall har gett :(
Alltså kanske mitt sto inte ger så litet som jag fått för mig ändå...

Om den tredje avkomman är i samma storlek som dom två du berättat om, hade jag nog inte tolkat det som att hon ger smått, snarare att hon verka ge ganska jämt oavsett vad du använder för hingst. Så jag hade nog inte tvekat till att använda Saigon till ditt sto av den anledningen.

/Camilla

Din häst är väldigt lik min Saigon-avkomma (5-årsvalack) både exteriört och på gångarterna!!!! Min har ett ooootroligt fint temperament, supersnäll,lättlärd, samarbetsvillig, 172 hög men väldigt långbent och kort i kroppen! =)

version-55c7199805c530fb2b287398432c8ee9

version-fc173753378960136dd95c166c47976a

version-ba969c727124dbc38dd77e61ba5c68d6
X

version-70abc517a0a5b7074a421b4dc9d3e8f3

Tack! =) På mödernet är det egentligen lite mer hopp-blod, Freimoor- Karlsdal-Caracas. Han rör sig dock fantastiskt bra ändå och är mycket begåvad i dressyr!

Någon som vet om Saigon fortfarande finns tillgänglig i avel?
Eller är han såld..

Precis, han kommer inte vara tillgänglig iår 2012, däremot planeras han vara tillgänglig igen 2013 :)

Ja jag gillar hur starkt han präglar sina avkommor med vackra modeller och riktigt fina temperament :).
Vi födde upp en (f.-04) e.Saigon u.Frida (36) ue.Tip Top som var väldigt rörlig och gick i en härlig uppförsbacke som föl. Samt den karakteristiska vackra profilen i kombination med ett mjukt och väldigt tillgivet temperament. Han gjorde verkligen allt för sin ägare <3.
Såldes för övrigt som hingstämne till Saigons ägare. Tyvärr ådrog han sig senare skador och visades därför aldrig (mer än på Tullstorps hingstvisning 2005, där fick man se honom ihop med en annan Saigon-åring ;).).
Har nyligen fått somna in till följd av skada :cry:. RIP älskade Figharo

165388_10150108106206303_744601302_8052510_2798145_n.jpg

63544_10150108106956303_744601302_8052525_2172609_n.jpg

227677_10150253077421303_744601302_9368227_504738_n.jpg

428613_10150645259941303_744601302_11685461_724277633_n.jpg

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix