Saigon åter i avel!

Sv: Saigon åter i avel!

Det var faktiskt er fina uppfödning som fick mig att öppna ögonen för honom!

Funderar själv på att ha honom som andrahandsalternativ trots att det blir väldigt mycket Ceylon.

Måste säga att jag också överväger att använda Saigon i år,vad jag förstår så har han ju lämnat många trevliga avkommor. Dessutom var jag alltid svag för Sack men när jag funderat färdigt så sålde de honom utomlands så det blev inget med det.

Jag har sett 7-8 avkommor till honom, och alla har varit väldigt trevliga i typen och har rört sig bra!

Tyvärr har jag inte sett honom själv, men jag såg honom på web-tv från Tullstorp.

Tack!

Han ser lika trevli ut som alla avkommor jag sett. Hasr lite svårt att se hans bakben men han ser inte Ceylon-hjulig ut? Är han det vill jag inte använda honom.

Tryckte för snabbt...

han är rakhasig (hans exteriöromdöme bekriver honom bra för utom att han skulle haft en poäng mer på hhb ;) ).
Han liknar inte Ceylon alls i byggnad.

Ser att han har samma hasvinkel som mitt sto men jag har aldrig upplevt det som en nackdel så det gör mig inget, det är hjuligheten jag vill försöka komma ifrån.

Har inte läst hela tråden men jag har själv en Saigon avkomma som är född 2004. Och min instruktör och hennes dotter skulle vilja ha henne:) år lite stolt över de fick kommentaren idag av instruktören att jag har "världens bästa häst" när mamma satt och red henne:)

Men till huvudsaken;) som jag har förstått så är nästan alla Saigon avkommor både lätt lärada och "sympatiska" och lugna. När jag hade köpt henne så mailade jag Jan´(Brink) för jag hade nästan precis haft praktik hos han då och han skrev också något liknande till mig. Och de jag läst i tråden verkar ha samma åsikt. Så trevlig med en hingst som ger trevliga och "sympatiska" avkommor.

Knapplån
Skrev faktiskt upp bägge mina ston på honom idag på Tullstorp!
Masterstoet vill jag tävla,men man vet ju aldrig om något oförutsett händer och Cesamstoet (18år) ska vetkollas först om jag bestämmer mig.

Lånar sista knappen.

Jag är valet och kvalet om att betäcka min dam (stofamilj 37, e: Bamtung). Hon är 19 i år så det känns som sista chansen. Jag blev igår tipsad om Saigon till mitt sto eftersom jag framförallt vill ha en avkomma med trevligt huvud (insidan alltså;)).

Men jag funderar ändå på Santiago istället då min häst har samma morfar som Saigon har farfar (Swift). Vågar man chansa på att även Santiago ger ett bra temperament? Min häst har varit rätt så vaken i unga år men ingen av de tidigare avkommorna har blivit som henne i det avseendet så hon ger ju själv ett bra lynne.

Är helt ny på detta med avel så all input mottaget tacksamt.

Jag hade nog vågat göra det. Funderade själv lite på Santiago istället för Saigon eftersom jag tycker om Flemming-blodet och har nu en riktigt fin åring hemma efter Flemming-fullblod undan stoet som det är tänkt Saigon till om hon ska betäckas.
Rent logiskt skulle jag tro att även Santiago bör nedärva Saigons härliga temperament, då det är en så lysande röd tråd mellan Saigons avkommor. Men sedan är tyvärr nedävningen ganska ofta inte dugg logisk;)

/Camilla

*KL*

Och även jag funderar på Saigon till mitt lånesto e.Trofé.
Men hur är det med storleken på avkommorna?
"Mitt" sto är litet, 160-163 och samtliga 3 avkommor är/verkar bli runt 165
med relativt stora pappor så jag antar att hon nedärver ganska smått.

Saigon själv är ju inte liten men hur blir avkommorna?
Sett några på annons som varit från 155-165 och någon enstaka större.
Uppfödaren till "mitt" sto har tidigare fött upp en Saigon-avkomma som 6 år gammal var 157 :crazy:
165 är enligt mig okej storlek men absolut inte mindre då jag är ganska lång.

Vad tror ni, vågar man chansa eller är risken stor att det blir en minihäst? :D

Tittar du på hans blup så ska han inte ge minihästar, men bara strax över medel, för han har ett mankhöjdsblup på 0,6 om jag inte minns fel.
Och ditt sto borde inte heller ge jätte smått med tanke på att alla avkommorna verkar bli runt 165.
Men man vet ju tyvärr aldrig, och jag har själv ett Saigonsto på precis över 165, som inte har smått på mödernelinjen med tanke på att det är Briar som morfar... Så just när det gäller storleken på Saigons avkommor hade jag nog funderat en extra gång om jag har ett sto som jag tror ger litet.

/Camilla

Min Saigonare är stor!
Hon var 171 på treårs och har växt ytterligare nu.

Hon är undan ett sto som ligger på 168. UE: De La Gardie.

De Saigonare jag sett härikring ligger samtliga över 165.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix