Såhär gör man

Sv: Såhär gör man

Lite OT, men det finns inga hästslakterier i USA längre, det är sen några år tillbaka förbjudet att slakta hästar där.

Nej men det slaktas fortfarande mycket hästar, kill buyers på varenda auktion...

Öhhh....vaa ??

Var slaktas de hästar som finns i USA då ??
Körs de till typ Kanada eller ?

Vilket underligt förbud, tycker jag.
Djur måste ju slaktas, om inte annat för matens skull.
Är det endast hästar det gäller ?
eller alla djur, även kor osv ?

Såna hästar som skadas och är tvunga att slaktas, vart tar de vägen ? Eller gamla hästar ?
Måste de då köras iväg och utstå en lång, kanske otrevlig, resa för att få sluta sina dagar ?

Vad är kill buyers då ?
Jag uppfattade det, av inlägget från ...den andre som skrev om det, att det var sådana som köpte upp hästar som skulle slaktas men att de "räddade" dem och sålda vidare till andra hem där de får fortsätta leva.

Fast jag tyckte det var ett underligt namn, killbuyers, på något som räddar hästarna, inte dödar dem....

Men jag kanske missuppfattade det...?

Kill buyers är folk som köper hästar och transporterar/säljer dom till slakt.

En del räddare åker runt och försöker köpa hästar antingen på auktionen eller efter direkt ur "the kill pen" dvs av transportören efter auktionen. Dessa hästar hamnar hos olika privatpersoner eller rescues. Många får det bra och en del får det lika dåligt igen.

Jaha, så killbuyers är de som köper upp dem för att slakta dem.
Och så finns det då oxå folk som "räddar" några.....

Men vart körs de hästar som behöver slaktas i USA då ?
Till ett annat land, om det nu är förbjudet ?

Är det vanligt att man "slaktar" hemma på gården och bara gräver ner dem ?
Nån som vet ?

I Sverige är det ju lov att göra så (avliva alltså, inte "slakta") , dock måste det ansökas om tillstånd först.

Det är inte förbjudet att köra dom utomlands o slakta och dom åker till Canada och Mexico. Sedan har jag ingen aning om ifall det finns svartslakt i USA eller inte.

Annars avlivar man ju som vanligt. Eller som vissa, bara slutar mata dom. :crazy:
Har ingen aning om hur regelverket ser ut vad gäller begravning/nedgrävning av hästar på egen mark i USA, annars bränns dom väl som vanligt.

Men nu tycker jag denna tråden har tagit en tråkig vändning, tanken var en positiv tråd! :)

Förlåt, det var inte meningen att göra det här till en tråkig tråd :(.
Det var en jättefin försäljningsvideo, blev väldigt imponerad. Man kanske skulle ta och göra sådana på mina hästar, men det tar ju lite tid att filma allt och sen måste man vara duktig på att klippa ihop allt också, det är ju en konst bara det! Men det kan ju vara värt ett försök, så kanske hästarna säljer lättare :p

Det var inte riktat specifikt till dig!
Haha jag är ju själv rätt bra på att stolpa iväg OT :angel:

Ang videon så måste man ju inte vara så avancerad, bara att filma lite olika grejer och hantering, istället för bara 100 varv i jog och 100 varv i galopp åt varje håll!

Problemet här i Sverige och även övriga Europa kan jag tycka är att folk ofta inte gör några videos alls....

Jättefin video. Gaaah, allt ser ju så enkelt ut. Han har lagt ner MYCKET tid på sin häst.
Håller med dig, att filmen är bra. Den visar verkligen att hästen klarar många olika situationer utan problem.

GUD!
Snubblade in här helt sonika, på Western, och hittade denna tråd!
Är inbiten hoppryttare, har aldrig intresserat mig för annat, men den här hästen
var ju för underbar!!

Jag vill göra mig av med mina tretornstövlar, ridbyxor o allt annat krafs, haha. Och köpa riktiga boots, chaps med fransar osv och flytta dit och konvertera till westernryttare på heltid!
Halleluja!
:D

Go for it, girl!

Välkommen till High Chaparral nästa vecka, träffa trevliga människor och få inspiration.:D

Och ja, jag tyckte också att detta var en fantastiskt välgjord film med en trevlig häst.

Fantastiskt film, duktig horseman och en trygg och väl inriden häst. Mycket fint!

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 307
Senast: corzette
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
581
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 375
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar